Brouwwater controleren en aanpassen, een onderdeel van het brouwproces

Gestart door Jacques, 02-04-2020 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 09-04-2020  21:33 uKlopt  ;)
Goedkope pH-meters bij Bol.com
Via deze link heeft het forum er ook wat aan.

Er staan verschillende pH-meters in die link naar bol.com. Welke kan ik het beste nemen?


Jacques

Citaat van: André de Laat op 09-04-2020  21:46 uEr staan verschillende pH-meters in die link naar bol.com. Welke kan ik het beste nemen?

Ik zou er eentje nemen zonder een schroevendraaiertje.
Een knopje voor het kalibreren is veel handiger.

En verder mag je van een duurdere pH-meter meer verwachten dan een goedkopere.
Zelf heb ik meerdere goedkope meters gehad voordat ik een duurdere kocht. Die heb ik al een aantal jaren, maar om de eerste ervaringen op te doen met het meten van pH is een goedkope pH-meter prima. Teststrips zijn véél duurder in het gebruik en ook minder goed af te lezen.

beun


Jacques

Citaat van: beun op 09-04-2020  22:06 uJacques,
Bedoel jij deze toevallig als goede keus?
https://www.bol.com/nl/p/conrad-pH-metr-voltcraft-pH-100-atc/9200000093691507/

Die heeft Oscar al een lange tijd en is daar tevreden over.


Ik zelf had goedkopere meters in gedachten om mee te beginnen. Als je een duurdere kunt veroorloven kun je ook een Extech pH100 kopen. Die is ideaal omdat die hele kleine monsters kan meten dankzij een platte elektrode. De elektrode is vervangbaar waardoor je niet een nieuwe meter hoeft te kopen als de elektrode minder goed en traag wordt. Bij goedkope meters kun je de elektrode niet vervangen.
https://www.conrad.nl/p/extech-ph100-pH-meter-pH-waarde-121629

ElmerVDM

Nog een reactie uit de praktijk: wij hebben vanaf ons eerste brouwsel de pH gemeten en gecorrigeerd (met melkzuur). Ik denk dat we vanaf het 2e of 3e brouwsel ook brouwzouten zijn gaan gebruiken. Zo moeilijk is het niet als je brouwsoftware gebruikt.
Nadeel is wel dat we niet weten wat het effect van zuur en brouwzouten in de praktijk is (wel theoretisch), omdat we dus eigenlijk nooit zonder hebben gebrouwen.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 09-04-2020  22:15 uDie heeft Oscar al een lange tijd en is daar tevreden over.


Ik zelf had goedkopere meters in gedachten om mee te beginnen. Als je een duurdere kunt veroorloven kun je ook een Extech pH100 kopen. Die is ideaal omdat die hele kleine monsters kan meten dankzij een platte elektrode. De elektrode is vervangbaar waardoor je niet een nieuwe meter hoeft te kopen als de elektrode minder goed en traag wordt. Bij goedkope meters kun je de elektrode niet vervangen.
https://www.conrad.nl/p/extech-ph100-pH-meter-pH-waarde-121629

€ 112,86 is ook een behoorlijke prijs. Zal kwalitatief perfect zijn, maar vind ik om mee te beginnen nogal veel geld. https://www.bol.com/nl/p/extech-ph110-exstik-navulbare-pH-meter/9200000133269495/?bltgh=mw629jVMwkZb-aiBkO5GCA.1_4.6.ProductTitle

DavyDK

Citaat van: André de Laat op 10-04-2020  21:10 u€ 112,86 is ook een behoorlijke prijs. Zal kwalitatief perfect zijn, maar vind ik om mee te beginnen nogal veel geld. https://www.bol.com/nl/p/extech-ph110-exstik-navulbare-pH-meter/9200000133269495/?bltgh=mw629jVMwkZb-aiBkO5GCA.1_4.6.ProductTitle

Dat is de 110. Met hervulbare elektrode. Neem de 100. Dat is met een gewone elektrode. Heb deze rond de € 90 betaald bij Conrad.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-04-2020  17:04 uKeukenzout kun je toevoegen zonder je al te druk te maken over de watersamenstelling. Een sneufje is al voldoende voor een wat vollere smaak. Zeker niet te veel van gebruiken, maar dat weten we ook van het dagelijkse koken. Een klein beetje is prettig en te veel niet te pruimen. Proefondervindelijk kun je hoeveelheid verhogen. Het hoeft niet per se perfect te zijn bij je eerste brouwsel.

pH-controlle kan met strips, maar ook met een goedkope pH-meter. Een duurdere meter komt later.
Bij voorbeeld deze   

€ 12,99 inclusief verzenden...

Toch heb ik twijfel bij die goedkope chinese pH meters. Immers als die de verkeerde waarde aangeven en je zuurt daardoor aan naar de verkeerde pH dan kan dat nog veel erger zijn dan niet aanzuren. En als ze versleten zijn merk je dat waarschijnlijk aan een aantal steeds slechter wordende brouwsels. Ik werk al 30 jaar met pH strips en daarmee zit je toch wel redelijk in de buurt. Als ik nog eens een pH meter koop dan wordt het wel een betrouwbare. Voor beginners zijn pH strips denk ik ideaal. 

Jacques

Citaat van: André de Laat op 10-04-2020  21:10 u€ 112,86 is ook een behoorlijke prijs. Zal kwalitatief perfect zijn, maar vind ik om mee te beginnen nogal veel geld. https://www.bol.com/nl/p/extech-ph110-exstik-navulbare-pH-meter/9200000133269495/?bltgh=mw629jVMwkZb-aiBkO5GCA.1_4.6.ProductTitle

Daarom adviseer ik ook om te beginnen met een goedkopere pH-meter. Op termijn kun je een duurdere kopen.

Overigens koop je de Extrach pH100 bij Conrad voor nog geen € 90.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2020  22:27 uToch heb ik twijfel bij die goedkope chinese pH meters. Immers als die de verkeerde waarde aangeven en je zuurt daardoor aan naar de verkeerde pH dan kan dat nog veel erger zijn dan niet aanzuren. En als ze versleten zijn merk je dat waarschijnlijk aan een aantal steeds slechter wordende brouwsels. Ik werk al 30 jaar met pH strips en daarmee zit je toch wel redelijk in de buurt. Als ik nog eens een pH meter koop dan wordt het wel een betrouwbare. Voor beginners zijn pH strips denk ik ideaal.

Sorry maar ik snap deze reactie niet helemaal. ???

Ook een goedkope pH-meter moet je zeer regelmatig kalibreren, dat wil zeggen elke dag dat je hem gebruikt. Na kalibratie is de meter betrouwbaar. Om kalibreren makkelijk te laten verlopen adviseer ik een meter te kopen met een knop die je moet indrukken voor de kalibratie. De meters met een schroefje waaraan je moet draaien zijn niet handig...

Als je merkt dat het heel lang duurt voordat de meter een stabiele waarde weergeeft wordt het tijd om de elektrode te vervangen. Strips zijn lastig af te lezen, zeker als je kleurenblind bent (een groot gedeelte van de mannen is kleurenblind...)  Een digitale display is veel duidelijker.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  22:57 uSorry maar ik snap deze reactie niet helemaal. ???

Ook een goedkope pH-meter moet je zeer regelmatig kalibreren, dat wil zeggen elke dag dat je hem gebruikt. Na kalibratie is de meter betrouwbaar. Om kalibreren makkelijk te laten verlopen adviseer ik een meter te kopen met een knop die je moet indrukken voor de kalibratie. De meters met een schroefje waaraan je moet draaien zijn niet handig...

Als je merkt dat het heel lang duurt voordat de meter een stabiele waarde weergeeft wordt het tijd om de elektrode te vervangen. Strips zijn lastig af te lezen, zeker als je kleurenblind bent (een groot gedeelte van de mannen is kleurenblind...)  Een digitale display is veel duidelijker.
Heb je wel eens zo'n goedkope meter getest naast een dure en dan niet alleen in een pH referentieoplossing, maar ook in wort? Hoe gevoelig is zo'n goedkope elektrode bijvoorbeeld voor andere stoffen dan H+ ? 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2020  23:11 uHeb je wel eens zo'n goedkope meter getest naast een dure en dan niet alleen in een pH referentieoplossing, maar ook in wort? Hoe gevoelig is zo'n goedkope elektrode bijvoorbeeld voor andere stoffen dan H+ ?

Net zo gevoelig als een dure pH meter. pH is pH...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  23:16 uNet zo gevoelig als een dure pH meter. pH is pH...
Sensoren zijn in het algemeen niet alleen gevoelig voor wat ze moeten meten, maar ook gevoelig voor parasitaire stoffen. De selectiviteit bepaalt ook grotendeels de prijs.

middelaersch

Wat ik me afvraag: heb je wel een pH meter nodig?

Mijn vorige brouwsel heb ik voor het eerst met melkzuur de pH gecorrigeerd op basis van de gegevens van het waterleidingbedrijf, en berekening met BrouwHulp. Daarna gecontroleerd met zo'n stripje. Het klopte perfect. Ik wil dat zo een aantal brouwsels controleren, en als de meting iedere keer overeenkomt met de berekening, dan denk ik als het pakje met stripjes op is, dat ik het wel geloof, en niet meer meet.

Morgen ga ik weer brouwen, en dan ga ik ook calcium chloride, calciumsulfaat en natriumchloride toevoegen. Eens kijken hoe dat gaat en wat het oplevert.

Vooralsnog ben ik niet overtuigd van de noodzaak om een pH meter aan te schaffen. Van de andere kant: voor het geld van drie doosjes van die stripjes heb je al een meter. Want inderdaad: het aflezen van die stripjes is best lastig.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2020  23:24 uSensoren zijn in het algemeen niet alleen gevoelig voor wat ze moeten meten, maar ook gevoelig voor parasitaire stoffen. De selectiviteit bepaalt ook grotendeels de prijs.

Kan zijn. Zelf heb ik diverse goedkope meters gehad en daarbij niet gemerkt dat ze onbetrouwbaar zijn. Wel worden ze op een bepaald moment erg traag (ook door aanslag op de elektrode). Je kunt proberen de elektrode schoon te maken door deze een tijdje eerst in Enzybrew 10 te zetten en daarna in een verdunde zoutzuur oplossing.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-04-2020  23:27 uWat ik me afvraag: heb je wel een pH meter nodig?

Mijn vorige brouwsel heb ik voor het eerst met melkzuur de pH gecorrigeerd op basis van de gegevens van het waterleidingbedrijf, en berekening met BrouwHulp. Daarna gecontroleerd met zo'n stripje. Het klopte perfect. Ik wil dat zo een aantal brouwsels controleren, en als de meting iedere keer overeenkomt met de berekening, dan denk ik als het pakje met stripjes op is, dat ik het wel geloof, en niet meer meet.

Morgen ga ik weer brouwen, en dan ga ik ook calcium chloride, calciumsulfaat en natriumchloride toevoegen. Eens kijken hoe dat gaat en wat het oplevert.

Vooralsnog ben ik niet overtuigd van de noodzaak om een pH meter aan te schaffen. Van de andere kant: voor het geld van drie doosjes van die stripjes heb je al een meter.

Meten is weten.

Vandaag heb ik gebrouwen en daarbij heb ik aanzienlijk meer zuur moeten toevoegen dan gebruikelijk. Komt waarschijnlijk omdat ik mouten gebruikt heb die niet in de database zaten...

middelaersch

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  23:31 uMeten is weten.

Vandaag heb ik gebrouwen en daarbij heb ik aanzienlijk meer zuur moeten toevoegen dan gebruikelijk. Komt waarschijnlijk omdat ik mouten gebruikt heb die niet in de database zaten...

Ja maar dan heb je dus niet gewerkt met een betrouwbare berekening.
De software moet natuurlijk wel de juiste informatie over je moutstort hebben. Anders verwordt berekenen tot gokken....


Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-04-2020  23:35 uJa maar dan heb je dus niet gewerkt met een betrouwbare berekening.
De software moet natuurlijk wel de juiste informatie over je moutstort hebben. Anders verwordt berekenen tot gokken....

De pH-waarde die een mout geeft als je maischt met gedestilleerd water is niet van alle mouten bekend...
Zonder goede goede invoer krijg je nooit goede uitkomsten.

Maar gelukkig biedt een pH-meter uitkomst. Ik moest echt veel meer melkzuur toevoegen dan gebruikelijk. Tot wel 3 keer zo veel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  23:29 uniet gemerkt dat ze onbetrouwbaar zijn.
Hoe merk je dat dan? Daarvoor moet je immers vergelijken met een referentie. Bij kalibreren doe je dat maar voor 2 punten, dus alles wat ertussenin zit kan afwijken, en in een wort met veel meer stoffen zul je dan daarnaast een goede pH meter moeten zetten om selectiviteit te kunnen beoordelen.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 10-04-2020  23:41 uDe pH-waarde die een mout geeft als je maischt met gedestilleerd water is niet van alle mouten bekend...

In die gevallen zou je dat redelijk nauwkeurig moeten kunnen herleiden uit de kleur. In het boek van John Palmer staat daarvoor een tabel.
Dat is natuurlijk niet zo betrouwbaar als een laboratoriumbepaling, maar als ik Palmer mag geloven zit dat meestal toch redelijk in de buurt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2020  23:42 uHoe merk je dat dan? Daarvoor moet je immers vergelijken met een referentie. Bij kalibreren doe je dat maar voor 2 punten, dus alles wat ertussenin zit kan afwijken, en in een wort met veel meer stoffen zul je dan daarnaast een goede pH meter moeten zetten om selectiviteit te kunnen beoordelen.

Naar mijn idee ben je nu te ver aan het zoeken. Het zal geen wereld van verschil geven. Misschien een verschil van 01 of hoogeind 0,2. Maar dat verschil zie je ook niet als je stripjes gebruikt.

Je kunt ook kijken naar het resultaat van je brouwsels... En daar had ik het over.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-04-2020  23:48 uIn die gevallen zou je dat redelijk nauwkeurig moeten kunnen herleiden uit de kleur. In het boek van John Palmer staat daarvoor een tabel.
Dat is natuurlijk niet zo betrouwbaar als een laboratoriumbepaling, maar als ik Palmer mag geloven zit dat meestal toch redelijk in de buurt.

Gaat niet altijd op. Zo geeft tarwemout bijvoorbeeld een veel hogere pH-waarde dan een pilsmout die lichter van kleur is...

middelaersch

Ik proef hier een beetje de aanname dat een dure pH meter per definitie beter / betrouwbaarder zou zijn dan een goedkope. Waarop is die aanname gebaseerd?
Vaak worden technisch honderd procent identieke producten onder verschillende merknamen voor zeer verschillende prijzen op de markt gebracht...

André de Laat

Nou, niet erg verhelderend allemaal. Zover ik weet ben ik niet kleurenblind, dus ik denk dat ik om te beginnen maar eens met van die strookjes begin. Een kennis van me heeft een aquarium, en meet zijn pH met een testsetje waar je een druppeltje water in doet en aan de hand van de verkleuring van het water meet ie de pH. Dat zal hier wel niet werken denk ik omdat de kleur van wort anders is. En ik vind persoonlijk 90 euro best veel geld.

Neetje

Teststrookjes. Wel goed droog bewaren.
Hier enkele keren gestest met strips en voeg nu brouwzouten toe met maten van halve koffielepeltje (1/2 of 1 of anderhalf enz.)
Alleen met onbekende mouten, zoals Jacques aangeeft, nogmaals eens meten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.