Naar aanleiding van dit topic ga ik vrijdag voor het eerst mijn waterprofiel aanpassen tijdens het brouwen. Ik gebruik hiervoor de bijgevoegde excel-sheet van EZwater.
Ik heb mijn waterprofiel gevonden (PWN-Andijk). Met 8 milliliter melkzuur (80%) en 4 gram calciumsulfaat (CaSO4) moet het helemaal goed komen. Dit brengt mijn pH van 6.04 naar 5.42. Ik ga op het einde van het maisschen nog meten met zo'n papiertje.
Nog iemand hier die dit Excel-bestand gebruikt?
Mbt deze manier van werken heb ik een aantal vragen:
1) Wat je hier aan het corrigeren bent denk ik is alleen de pH. Maar daarbij ga je ervan uit dat dat te berekenen is op basis van het soort mout wat je gebruikt, dus feitelijk ga je er dan van uit dat je weet wat voor pH bepalende stoffen daarin zitten en hoeveel. Is dat inderdaad zo en hoe goed kun je daarop vertrouwen.
2) Kun je een mout 'karakteriseren' als invoer voor zo'n berekening en zo ja wat is daar dan de achtergrond bij. Oudere mout heeft bv vaak veel minder correctie nodig dan verse mout.
3) Is er een korte samenvatting te geven hoe je de pH uitrekent van een mengsel van pH bepalende stoffen? Voor 1 stof kun je je middelbare school boekjes gebruiken, maar hoe werkt dat bij meerdere stoffen?