Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Belle Saison versus MJ M29  (gelezen 1723 keer)

Offline Sjoerd

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Belle Saison versus MJ M29
« Gepost op: 15-03-2020 21:18 u »
Besten,

In een ander draadje heb ik al gedeeld dat ik onderstaand recept met maischschema gebrouwen heb om een wat minder laag eind SG te krijgen.

27L/35 IBU/begin SG 1070

30,25 L maischwater
15,25 L Spoelwater

7900 g pilsmout
1500 g lichte tarwemout
300 g carahell
300 g havervlokken

Maischschema:
20 min 63 graden
40 min 72 graden

33 g Cascade 7,4 alfa 75 min
20 g Cascade 7,4 alfa 30 min
49 g Cascade 7,4 alfa 10 min
5 g zoete sinaasappelschil 10 min

Batch gesplitst:

10 liter met Belle Saison op 20 graden
17 liter met M29 op 26 graden

Inmiddels beiden gebotteld. Tot mijn verrassing is de M29 keurig geëindigd op 1008, maar de Belle Saison is doorgegaan tot 1001! Maischschema heeft voor die gist dus niets afgedaan. Dat had ik zeker niet verwacht. Nu even op druk komen. Ik laat jullie weten hoe ze smaken. Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Belle Saison versus MJ M29
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2020 22:04 u »
Waarom zo'n groot vergistings-temperatuursverschil?
Ene aan de lage kant - de andere aan de hoge kant. Zo'n verschil zou ik met dezelfde gist doen voor vergelijk.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2020 22:22 u »
Waarom zo'n groot vergistings-temperatuursverschil?
Ene aan de lage kant - de andere aan de hoge kant. Zo'n verschil zou ik met dezelfde gist doen voor vergelijk.

Omdat de fabrikanten verschillende vergistingstemperaturen aangeven. Belle Saison 17-22, M29 26-32

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2020 21:20 u »
Vandaag na ruim 1 week op fles de 1e geprobeerd. Bottelsuiker nog niet helemaal weggegist, dus nog iets zoeter dan hij uiteindelijk gaat worden, maar al wel voldoende koolzuur om goed te kunnen proeven. Net als de vorige keer, super goed bier! Wat een topgist is die M29 toch. Wederom meteen goed op smaak terwijl mijn blonde bieren met de meeste andere gisten meer tijd nodig hebben. Ben benieuwd hoe hij zich ontwikkelt en benieuwd in vergelijking met de Belle Saison.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2020 17:27 u »
Verrassend dat M29 maar tot 1008 komt... gaat bij mij meestal door naar 1001. Maar ik voer na een paar dagen de temp wel op naar 29 graden...

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2020 19:45 u »
Dat was de gedachte achter het maischschema van 20 min op 63 graden. Hierdoor meer onvergistbare suikers. Mijn vorige versie had ik de maischstap van 63 graden 45 minuten gedaan, toen ging hij ook door naar 1001. Ik heb geprobeerd hem iets minder droog te krijgen en dat is gelukt. 👍

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2020 21:51 u »
Dat was de gedachte achter het maischschema van 20 min op 63 graden. Hierdoor meer onvergistbare suikers. Mijn vorige versie had ik de maischstap van 63 graden 45 minuten gedaan, toen ging hij ook door naar 1001. Ik heb geprobeerd hem iets minder droog te krijgen en dat is gelukt. 👍

Voor een hoger rendement kun je beter 65 șC aanhouden dan 63 șC. Door de hete zomers van de laatste jaren is de verstijfselingstemperatuur van gerst verhoogd. 

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2020 11:03 u »
Bij mij haalt zowel de M29 (op 30 graden) als de Belle Saison (23-24 graden) de 1000 altijd wel. Begin SG van 1050 tot 1070. Maischschema: 60 min op 65 graden, 10 op 78 graden. De M29 is wel wat sneller. Qua smaak heb ik de voorkeur voor de M29.

Zou die hogere eind SG niet door de 72 graden stap zijn? Alhoewel een kortere 63 stap minder vergistbare suikers oplevert natuurlijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2020 13:48 u »
Zou die hogere eind SG niet door de 72 graden stap zijn? Alhoewel een kortere 63 stap minder vergistbare suikers oplevert natuurlijk.

Wanneer voldoende lang een versuikeringstemperatuur aangehouden wordt onder de 70 șC krijg je door een stap bij 72 tot 74 șC niet meer onvergistbare suikers. Ook onder de 70 șC is alfa-amylase naast beta-amylase werkzaam. Alfa-amylase kan grote zetmeelketens doorknippen waardoor onvergistbare suikers ontstaan. Maar ook kleine vergistbare suikers van een zetmeelketen afknippen.

Onder de 70 șC zorgt de werking van alfa-amylse voor het ontstaan van veel onvergistbare suikers. Deze suikers worden verdere afgebroken door beta-amylase dat steeds maltose moleculen afbreekt van de lange zetmeelketens. Zetmeelketens zijn vaak vertakt. Zodra beta-amylase bij een knooppunt van zetmeelketens komt stopt de werking. Wanneer alfa-amylase een verbinding verbreekt tussen een kooppunt kan beta-amylase daar weer verder. Door de samenwerking van beide enzymen ontstaan veel vergistbare suikers.
Wanneer je lang onder de 70 șC blijft krijg je veel vergistbare suikers.

Ga je tijdens het maischproces snel boven de 70 șC dan heeft beta-amylase maar kort kunnen werken. Dit enzym wordt namelijk snel boven de 70 șC geïnactiveerd. Alfa-amylase kan vergistbare suikers vormen maar de kans dat op het einde van een zetmeelketen een vergistbare suiker wordt afgesplitst is vrij klein. Hoe langer alfa-amylase laat werken des te meer vergistbare suikers worden gevormd.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2020 22:10 u »
Besten,

In een ander draadje heb ik al gedeeld dat ik onderstaand recept met maischschema gebrouwen heb om een wat minder laag eind SG te krijgen.

27L/35 IBU/begin SG 1070

30,25 L maischwater
15,25 L Spoelwater

7900 g pilsmout
1500 g lichte tarwemout
300 g carahell
300 g havervlokken

Maischschema:
20 min 63 graden
40 min 72 graden

33 g Cascade 7,4 alfa 75 min
20 g Cascade 7,4 alfa 30 min
49 g Cascade 7,4 alfa 10 min
5 g zoete sinaasappelschil 10 min

Batch gesplitst:

10 liter met Belle Saison op 20 graden
17 liter met M29 op 26 graden

Inmiddels beiden gebotteld. Tot mijn verrassing is de M29 keurig geëindigd op 1008, maar de Belle Saison is doorgegaan tot 1001! Maischschema heeft voor die gist dus niets afgedaan. Dat had ik zeker niet verwacht. Nu even op druk komen. Ik laat jullie weten hoe ze smaken. Groet Sjoerd

Heb in die 4 a 5 jaar brouwen toch al wel een aantal hele mooie bieren gebrouwen, maar deze met de M29 is van de blonde bieren toch echt mijn favoriet. Dat wilde ik jullie niet onthouden. Mocht iemand hem nabrouwen, dan hoor ik graag de ervaring.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2020 23:37 u »
Vandaag de versie met de Belle Saison gedronken na 2 weken op fles. Viel niet tegen, ook zeker een heel mooi bier geworden. Ondanks het eind SG van 1001 vond ik hem niet extreem droog. Hij is wel een procentje zwaarder geworden dan de versie met de M29 en dat merk je. ik denk overigens dat dit bier na enige tijd nog beter gaat worden.

Conclusie na 2 weken. Met beide gisten kan je een mooie Saison brouwen, maar mijn voorkeur gaat zonder twijfel uit naar de M29, word je echt blij van. Ik meld me nog wel een keer of ik na een maand of 3 nog tot dezelfde conclusie kom.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2020 22:19 u »
Nu na enige tijd kom ik toch een beetje terug op mijn eerdere conclusie. De versie met de M29 is nog steeds super, maar ik moet zeggen dat de versie met de Belle Saison er niet echt voor onder doet. Die met de Belle Saison is verder doorgegist, daardoor wat straffer, zonde extreem droog te smaken. Is wat minder uitgesproken, daardoor iets minder complex, maar met dit recept zeker zeer smakelijk

Tags: