Brouwwater controleren en aanpassen, een onderdeel van het brouwproces

Gestart door Jacques, 02-04-2020 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: JamMasterJustin op 02-04-2020  08:22 uSerieus...? Voor z'n eerste biertje adviseer je waterbehandeling? Daarnaast lijkt het mij dat hij gewoon het water uit BrouwHulp heeft gepakt en dit niet zn eigen waterprofiel is.

@ Gossi: ik zou mij vooral niet druk maken om het waterprofiel en gewoon brouwen.

Zoveel gaat er echt niet mis als je na het koken maar schoon werkt.

Het is voor mij een raadsel waarom zo vaak gezegd wordt dat beginners zich totaal niet druk hoeven te maken over het water dat ze gebruiken.

Op zich is er helemaal niets mis mee met het in de gaten houden van de pH bij het maischen. En aanzuren met melkzuur is niet ingewikkeld. Wel moet je dat doen in kleine beetjes.
Een snufje keukenzout kan in een tripel wonderen doen. Zo moeilijk is het allemaal niet.


tdp

Citaat van: Jacques op 02-04-2020  22:53 uHet is voor mij een raadsel waarom zo vaak gezegd wordt dat beginners zich totaal niet druk hoeven te maken over het water dat ze gebruiken.

Op zich is er helemaal niets mis mee met het in de gaten houden van de pH bij het maischen. En aanzuren met melkzuur is niet ingewikkeld. Wel moet je dat doen in kleine beetjes.
Een snufje keukenzout kan in een tripel wonderen doen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Omdat je dan al wel druk genoeg bent met andere zaken! Zeker is er niets mis mee, maar het gaat ook prima zonder, in meer dan 9 v/d 10 gevallen.

@Benjamin: Mooi werk he, dat brouwen :D! Nu de verleiding weerstaan en het mooi een periode met rust laten, geduld is met brouwen echt een schone zaak :)  :brouwen:

Jacques

Citaat van: tdp op 07-04-2020  13:10 uOmdat je dan al wel druk genoeg bent met andere zaken! Zeker is er niets mis mee, maar het gaat ook prima zonder, in meer dan 9 v/d 10 gevallen.

Doordat het beginners niet aangeleerd wordt bestaat vaak het idee dat aandacht voor pH en de samenstelling van de zouten in je brouwwater nergens voor nodig is. Een misvatting mijn inziens.
Door hier wel aandacht aan te besteden kan je bier beter van smaak worden.

Al heel wat vaker heb ik gewezen op het feit dat een kleine toevoeging van chloride, bijvoorbeeld in de vorm van keukenzout je bier ronder en voller van smaak kan maken.
En het in de gaten houden van de pH is een kleine moeite. Als de pH tijdens het maischen ergens tussen de 5,3 en 5,7 ligt (zoals in de meeste gevallen) hoef je nergens druk over te maken.

tdp

Ik zeg niet dat niet nodig kan zijn, ik zeg dat ook prima zonder kan in veel gevallen. Hoeveel zout voeg je toe? Een snufje, een theelepel, hoeveel gram, t.o.v. welke moutstort en welke watersamenstelling... Is die watersamenstelling een vaste, of komt het uit meerdere pompstations, etc.

Vertrouw je op die goedkope pH strips, of koop je een goede pH-meter? Zet je toch snel € 100,- achteruit.
Dat hebben mijn pannen en hevelfilter bij elkaar nog niet gekost.

Het is weer een suboptimalisatie, en vele van deze optimalisaties samen zorgen voor een goed/beter/best resultaat.

Ik denk dat je bier vooral beter wordt van het snappen van de stappen/acties die je doet.

Ik bbq erg vaak, de smoker of Weber staat eigenlijk elk weekend wel aan. Ik maak hierbij vaak het vergelijk met brouwen: Het gaat er niet om dat je alle parameters finaal in controle hebt, het gaat erom dat je snapt wat je aan het doen bent.

Krijg gevoel met brouwen, daar win je veel meer mee. En dan ga je, indien gewenst, ook makkelijker met brouwzouten/watersamenstelling aan de slag.

Een jochie van 7 die voor het eerst de wei van de plaatselijke voetbalvereniging ingaat, leg je ook niet direct buitenspel of de buitenspelval uit. Die laat je eerst lekker met plezier ballen, de rest komt vanzelf.

Jacques

Citaat van: tdp op 08-04-2020  13:04 uIk zeg niet dat niet nodig kan zijn, ik zeg dat ook prima zonder kan in veel gevallen. Hoeveel zout voeg je toe? Een snufje, een theelepel, hoeveel gram, t.o.v. welke moutstort en welke watersamenstelling... Is die watersamenstelling een vaste, of komt het uit meerdere pompstations, etc.

Vertrouw je op die goedkope pH strips, of koop je een goede pH-meter? Zet je toch snel € 100,- achteruit.
Dat hebben mijn pannen en hevelfilter bij elkaar nog niet gekost.

Keukenzout kun je toevoegen zonder je al te druk te maken over de watersamenstelling. Een sneufje is al voldoende voor een wat vollere smaak. Zeker niet te veel van gebruiken, maar dat weten we ook van het dagelijkse koken. Een klein beetje is prettig en te veel niet te pruimen. Proefondervindelijk kun je hoeveelheid verhogen. Het hoeft niet per se perfect te zijn bij je eerste brouwsel.

pH-controlle kan met strips, maar ook met een goedkope pH-meter. Een duurdere meter komt later.
Bij voorbeeld deze   

€ 12,99 inclusief verzenden...

middelaersch

Toch neem je een beetje een uitzonderingspositie in met je pleidooi om al vanaf het begin aan waterbehandeling te doen Jacques.

Als ik bijvoorbeeld de boeken van jouw collega-auteurs Adrie Otte en John Palmer (How to brew) lees, dan is hun insteek qua prioriteiten:
- prioriteit één: werk hygiënisch, zorg dat je weet hoe je moet schoonmaken en ontsmetten
- zorg eerst dat je de basisbeginselen van het brouwen goed onder de knie krijgt
- zorg dat je de eigenschappen van de diverse grondstoffen goed leert kennen.
- als je dat na een aantal brouwsels allemaal een beetje in de vingers hebt, dan kun je eens gaan kijken of je door waterbehandeling de puntjes op de I kunt zetten. Of zoals Adrie schrijft 'hoe je van een goed bier een geniaal bier kunt maken'.

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in waterbehandeling. En ik moet zeggen: dat is niet eenvoudig. Als je goed wilt begrijpen hoe het werkt en hoe je het allemaal moet uitrekenen, dan is het veruit het ingewikkeldste onderdeel van het bierbrouwen wat mij betreft.   

Gelukkig hebben we in Nederland, en voor zover ik weet in Vlaanderen ook, prima leidingwater waarmee je ook zonder waterbehandeling een heel redelijk biertje kunt brouwen.  :biersmile:

(Overigens is het misschien een idee om deze discussie over wel/niet waterbehandeling af te splitsen? Het draadje gaat over een recept voor een tripel, dus we zijn behoorlijk off-topic geraakt.)

Jacques

Citaat van: middelaersch op 08-04-2020  18:19 uToch neem je een beetje een uitzonderingspositie in met je pleidooi om al vanaf het begin aan waterbehandeling te doen Jacques.

Weet ik. Ik doe dit omdat waterbehandeling een beetje een stiefkindje is. Het wordt mijn inziens te veel verwaarloosd.

Het hoeft niet te ingewikkeld te zijn. Het kan heel simpel net als het toevoegen van peper en zout bij gerechten. Het is vooral een kwestie van smaak. En is het brouwen van een goed smakelijk bier niet de reden waarom we bezig zijn met deze hobby?

Bouwzouten zie ik als een ingrediënt als hop en mout. Het is goed om hier kennis van te hebben om de smaak van je bier te sturen vergelijkbaar met het leren kennen van gist, hop en mout. Vergeet niet dat je vier grondstoffen nodig hebt bij het bouwen. Water is het 4e (verwaarloosde) ingrediënt.

Het feit dat heel vaak geen aanpassingen nodig zijn is geen reden om niet bij elk brouwsel de pH in de gaten te houden. Een pH-meting is zo gedaan. En als je melkzuur en zuiveringszout in huis hebt kun je de pH aanpassen. Als je dat met kleine hoeveelheden doet moet je wat vaker meten maar kom je op een waarde die je wilt hebben.
pH is niet alleen een kwestie van het optimaliseren enzymwerking maar ook sturen op smaak. Zo is een bier met een hogere pH-waarde vaak onaangenaam wrang of wat saai. Het loont om aandacht te voor de pH van je bier.

Een paar links
How pH affects brewing - German brewing and more
The Power of pH

PaultjePils

Als je veel kennis hebt van bierbrouwen (maar zou ook voor andere onderwerpen kunnen zijn) dan heb je veel overzicht en kan je veel informatie verwerken. Het lijkt in dit geval dan alsof waterbehandeling helemaal niet lastig is of veel werk geeft. Daarnaast weet je dat het veel oplevert. Omdat het allemaal zo vanzelfsprekend lijkt kan het lastig zijn om in te zien dat het voor beginners te lastig en te veel informatie is bij het maken van de eerste biertjes.

Zou ik adviseren om in het begin geen zorgen te maken over waterbehandeling is niet omdat ik het verwaarloos, maar meer om onze nieuwelingen niet te bedelven onder een informatie lawine. Het is voor veel leken, soms met amper kennis van chemie of biologie, lastig genoeg om je bier mooi te laten vergisten. In dat geval is het belangrijker dat het wort schoon is en voldoende vitaal gist heeft. Dat het wort met het perfecte waterprofiel begint is dan niet belangrijk genoeg voor een extra lading van informatie. Helemaal niet omdat al het Nederlandse water goed genoeg is voor heerlijke bieren.

Waterbehandeling is niet zo simpel als peper en zout toevoegen. De analogie klopt wel, want je kan inderdaad wel je bier sturen in smaak, body en bitterheid. Het geeft je bier echt wat extra's. Maar mensen hebben geen gypsum of calciumchloride molen in huis. Daarnaast zijn berekeningen uiterst complex en als je niet met software werkt kan je het maar beter laten. Ik vind waterbehandeling daarmee een gevorderd topic van bierbrouwen.



middelaersch

Ik ontken het nut van waterbehandeling ook niet.

Vergelijk het met langebaan schaatsen: het goed beheersen van de bochtentechniek is cruciaal als je op niveau wilt presteren. Maar om tegen iemand die net begint, en al blij is als hij rechtop blijft staan, te zeggen dat hij beter op zijn bochtentechniek moet letten, dat werkt niet. Leer eerst rechtuit schaatsen, en als dat een beetje wil, ga dan eens kijken hoe dat met die bochtentechniek zit.

En sommigen hebben niet de ambitie om Sven Kramer van de troon te stoten en vinden het prima om rustig wat op het ijs rond te scharrelen. Die denken 'Bochtentechniek? Doe niet zo mal joh!'

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 08-04-2020  21:56 uAls je veel kennis hebt van bierbrouwen (maar zou ook voor andere onderwerpen kunnen zijn) dan heb je veel overzicht en kan je veel informatie verwerken. Het lijkt in dit geval dan alsof waterbehandeling helemaal niet lastig is of veel werk geeft. Daarnaast weet je dat het veel oplevert. Omdat het allemaal zo vanzelfsprekend lijkt kan het lastig zijn om in te zien dat het voor beginners te lastig en te veel informatie is bij het maken van de eerste biertjes.

Zou ik adviseren om in het begin geen zorgen te maken over waterbehandeling is niet omdat ik het verwaarloos, maar meer om onze nieuwelingen niet te bedelven onder een informatie lawine. Het is voor veel leken, soms met amper kennis van chemie of biologie, lastig genoeg om je bier mooi te laten vergisten. In dat geval is het belangrijker dat het wort schoon is en voldoende vitaal gist heeft. Dat het wort met het perfecte waterprofiel begint is dan niet belangrijk genoeg voor een extra lading van informatie. Helemaal niet omdat al het Nederlandse water goed genoeg is voor heerlijke bieren.

Waterbehandeling is niet zo simpel als peper en zout toevoegen. De analogie klopt wel, want je kan inderdaad wel je bier sturen in smaak, body en bitterheid. Het geeft je bier echt wat extra's. Maar mensen hebben geen gypsum of calciumchloride molen in huis. Daarnaast zijn berekeningen uiterst complex en als je niet met software werkt kan je het maar beter laten. Ik vind waterbehandeling daarmee een gevorderd topic van bierbrouwen.

Ik heb het niet over calciumsulfaat, calciumchloride en calciumsulfaat om de pH te sturen. Dat is inderdaad hogere brouwkunst.
Het gaat mij er om dat ook beginnende hobbybrouwers beseffen dat er iets is als pH en zouten in het water en dat ze dit kunnen sturen. Het controleren van de pH is net zo iets als het in de gaten houden van de temperatuu, dat vindt iedereen heel gewoon en niet moeilijk. Een pH-meter is minder gebruikelijk in het huishouden maar in feite is het gebruik niet veel anders. Je kijkt of de pH-waarde is zoals je wilt hebben. Zoals al eerder geschreven hoef je vaak niets te doen. Dat is natuurlijk heel fijn, maar geen reden om niet even te controleren.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 08-04-2020  22:15 uIk heb het niet over calciumsulfaat, calciumchloride en calciumsulfaat om de pH te sturen. Dat is inderdaad hogere brouwkunst.
Het gaat mij er om dat ook beginnende hobbybrouwers beseffen dat er iets is als pH en zouten in het water en dat ze dit kunnen sturen. Het controleren van de pH is net zo iets als het in de gaten houden van de temperatuu, dat vindt iedereen heel gewoon en niet moeilijk. Een pH-meter is minder gebruikelijk in het huishouden maar in feite is het gebruik niet veel anders. Je kijkt of de pH-waarde is zoals je wilt hebben. Zoals al eerder geschreven hoef je vaak niets te doen. Dat is natuurlijk heel fijn, maar geen reden om niet even te controleren.
Dit zet mij toch aan het denken. Ik ben op en top hobbybrouwer en brouw puur voor mezelf en puur voor mijn plezier. Deze discussie zet mij er toch toe aan om eens met de waterwaardes te gaan ¨spelen¨. Dank Jacques!

André de Laat

Citaat van: Jacques op 08-04-2020  17:04 uEen duurdere meter komt later.
Bij voorbeeld deze   

€ 12,99 inclusief verzenden...

Nou... Ik ben wél van mening dat wanneer je iets aanschaft, je het beter meteen goed kunt doen. Dan zou ik er toch 1 bij een Nederlands/ Belgische webshop doen. En al helemaal in deze barre tijden.

Griebelienus

Citaat van: PaultjePils op 08-04-2020  21:56 uWaterbehandeling is niet zo simpel als peper en zout toevoegen. De analogie klopt wel, want je kan inderdaad wel je bier sturen in smaak, body en bitterheid. Het geeft je bier echt wat extra's. Maar mensen hebben geen gypsum of calciumchloride molen in huis. Daarnaast zijn berekeningen uiterst complex en als je niet met software werkt kan je het maar beter laten. Ik vind waterbehandeling daarmee een gevorderd topic van bierbrouwen.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens, gezien de twee basisboeken, die ik heb gebruikt voor het brouwen, in de hoofdstukken over water toch aangeven om het te behandelen.
Weliswaar het Amsterdamse leidingwater is top. Maar.... toen ik na mijn 3e brouw in James Morton las, dat Ca+ echt belangrijk is als gistvoeding (hij schrijft: essentieel om allerlei maischenzymen te laten functioneren op pag 96) ging bij mij het licht aan. Hij adviseert een halve theelepel CaCl.  Hij benadrukt ook de rol van Ca+ en hij schrijft bovendien dat je met CaSO4 het hopkarakter kunt accentueren, en daarom adviseert hij een halve theelepel gips NA de maisch.
En daarna heb ik het boek van Gordon Strong (Brewing better beer) gelezen). In zijn hoofdstuk over water adviseert hij in de paragraaf : So what do I do?" heel simpel: per batch van 5 gallon (19 liter) a tsp CaCl voor malty beers and a tsp (een theelepel) CaSO4 for hoppy beers. And for dark beers 2 tsp CaCO3
Dus de eerste de beste keer dat ik weer mout ging bestelen, heb ik dit ook besteld, want die zouten zijn heel goedkoop. En warempel. .. de smaak van mijn bieren is echt flink vooruit gegaan. En dat was echt heel makkelijk. Heel handig ook in te voeren in BrouwHulp.
En ja, ik heb ook zo'n goedkope pH-meter (mijn 2e ondertussen) en stuur de maisch bij met melkzuur (ook spotgoedkoop, want je doet er heel lang mee), maar ik ben begonnen met de zouten, als eerste verbeterstap, na de temperatuurcontrole.

Dus kortom, ik ben het met Jacques eens: waterbehandeling hoeft niet ingewikkeld te zijn en een theelepeltje van 1 of 2 zouten doet al heel veel voor de smaak van je bier en is ook voor newbies heel goed te doen (ik beschouw mezelf ook als redelijke newbie, met maar 25 brouwsels)

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Griebelienus op 08-04-2020  23:46 uNou, daar ben ik het niet helemaal mee eens, gezien de twee basisboeken, die ik heb gebruikt voor het brouwen, in de hoofdstukken over water toch aangeven om het te behandelen.
Weliswaar het Amsterdamse leidingwater is top. Maar.... toen ik na mijn 3e brouw in James Morton las, dat Ca+ echt belangrijk is als gistvoeding (hij schrijft: essentieel om allerlei maischenzymen te laten functioneren op pag 96) ging bij mij het licht aan. Hij adviseert een halve theelepel CaCl.  Hij benadrukt ook de rol van Ca+ en hij schrijft bovendien dat je met CaSO4 het hopkarakter kunt accentueren, en daarom adviseert hij een halve theelepel gips NA de maisch.
En daarna heb ik het boek van Gordon Strong (Brewing better beer) gelezen). In zijn hoofdstuk over water adviseert hij in de paragraaf : So wghat do I do?" heel simpel: per batch van 5 gallon (19 liter) a tsp CaCl voor malty beers and a tsp (een theelepel) CaSO4 for hoppy beers. And for dark beers 2 tsp CaCO3
Dus de eerste de beste keer dat ik weer mout ging bestelen, heb ik dit ook besteld, want die zouten zijn heel goedkoop. En warempel. .. de smaak van mijn bieren is echt flink vooruit gegaan. En dat was echt heel makkelijk. Heel handig ook in te voeren in BrouwHulp.
En ja, ik heb ook zo'n goedkope pH-meter (mijn 2e ondertussen) en stuur de maisch bij met melkzuur (ook spotgoedkoop, want je doet er heel lang mee), maar ik ben begonnen met de zouten, als eerste verbeter-stap, na de temperatuurcontrole.

Dus kortom, ik ben het met Jacques eens: waterbehandeling hoeft niet ingewikkeld te zijn en een theelepeltje van 1 of 2 zouten doet al heel veel voor de smaak van je bier en is ook voor newbies heel goed te doen (ik beschouw mezelf ook als redelijke newbie, met maar 25 brouwsels)

En geldt dit ook als je heel hard water hebt...

JamMasterJustin

Citaat van: Griebelienus op 08-04-2020  23:46 uDus kortom, ik ben het met Jacques eens: waterbehandeling hoeft niet ingewikkeld te zijn en een theelepeltje van 1 of 2 zouten doet al heel veel voor de smaak van je bier en is ook voor newbies heel goed te doen (ik beschouw mezelf ook als redelijke newbie, met maar 25 brouwsels)

De vraag waar het voor mij over ging was niet dat je water niet moet behandelen, de vraag voor mij was of je een brouwer die de eerste keer een bier (die nog niet eerder met zn brouwinstallatie heeft gewerkt en alle andere basisstappen heeft doorlopen) brouwt als tip moet meegeven dat je water moet behandelen.

tdp

De analogie met koken gaat in zoverre op, dat je het dan moet gaan vergelijken met iemand die voor de eerste keer kookt, niet iemand die al 10 jaar lang elke dag/week kookt.

BrouwerJantje

Zelf heb ik me de eerste jaren niet drukgemaakt om het water, gewoon uit de kraan in de pan.
Al had ik er wel wat kennis van vernomen, was het maisen en filterproces toen al spannend genoeg.
Beetje bij beetje ben ik de diverse processen onder de loop gaan nemen, langzaam aan ook bezig met het water, pH meten en beetje aanzuren.
Maar de samenstelling van het water is voor mij nog een stap te ver.
Zal in de loop van tijd wel eens de revu paseren.   

PaultjePils

Ik vind 25 brouwsels ook niet echt newbie meer. Sommige mensen doen daar 2 of 3 jaar over. Daarnaast gebruik je al brouwsoftware en lees je waarschijnlijk aardig wat bierliteratuur. Het gaat er mij om dat er aardig wat mensen zijn die het concept pH niet kennen. Zou heb ik aardig wat mensen zien stuntelen met het bereiken van de juiste pH van hun jacuzzi of zwembadwater. En daar zitten echt Jip en Janneke handleidingen bij.

Met een pH meter kan je inderdaad meten zonder de theorie te begrijpen. Zo lijkt het vergelijkbaar met temperatuur reguleren. Maar thermometers kennen mensen, ook een gas of elektro knop is niet vreemd. Maar een pH meter, ijken daarvan, logaritmische schalen en toevoegen van chemicaliën, is gewoon een flinke stap verder.

Zelf doe ik zoveel mogelijk aan waterbehandeling. En ik ben het eens met de voordelen en zou het ook niet verwaarlozen. Ik vind het alleen niet één van de eerste 10 tips die ik een nieuwe brouwer zou geven.

Roelof

Ik krijg van mijn waterleidingmaatschappij ( WMD ) keurig een lijst met 49 punten waar op gecontroleerd wordt, staat onderaan deze tekst.

Wat moet ik hier weer mee. Zelf meten gaat niet, alleen de pH wel natuurlijk.

seed7

Citaat van: Roelof op 09-04-2020  10:12 ude pH wel natuurlijk.

Goed, mijn duit in het zakje. Zoals Jacques terecht opmerkt zijn er in waterbehandeling vele gradaties en ik betwijfel of hij de doseringen op een bierviltje uitrekent.

De simpelste waterbehandeling is de pH van je maisch op orde krijgen. Je kunt vooraf de melkzuur dosering bereken (software) en die aan het maischwater toevoegen of je meet na ca. 10 min de pH van de maisch en corrigeert die. Hiermee heb je de belangrijkste verschillen in hardheid van het water binnen Nederland en Belgie "recht" getrokken. Dit is wat ik een beginnend brouwer na een paar vlot lopende brouwsels zou aanraden.

Een volgende stap is naar de hoeveelheid calcium te kijken, gist heeft dat nodig, er komt veel uit de mout en er zit wat in het water. Zorg dat die laatste boven de 50 ppm zit (anderen zeggen 30 ppm). Nog steeds niets over smaak, peper en zout en zo. Die komt nu pas in de keuze wat je gaat toevoegen om je calcium op niveau te brengen. Calciumchloride of calciumsulfaat zoals hierboven besproken.

Da's de "basics". De rest is lastiger,

Ingo (de beste manier van waterbehandeling is er een bier mee brouwen dat bij je water past)

Jacques

Citaat van: André de Laat op 08-04-2020  22:36 uNou... Ik ben wél van mening dat wanneer je iets aanschaft, je het beter meteen goed kunt doen. Dan zou ik er toch 1 bij een Nederlands/ Belgische webshop doen. En al helemaal in deze barre tijden.

Heb je op de foto geklikt? Dan kom je volgens mij uit bij een Nederlandse webshop...

Hier een andere link naar dezelfde pH-meter voor dezelfde prijs.
https://www.grandado.com/products/digitale-pH-meter-0-01-pH-waterkwaliteitstest-voor-huishoudelijke-drinkwater-zwembad-hydrocultuur?variant=15898645430366&currency=EUR&gclid=Cj0KCQjwj7v0BRDOARIsAGh37iqTxkANP2uMmREV_I4XH3uWB_o2qBtPJE0kiMpNZoV1oWMLs16iSeIaAirIEALw_wcB

Jacques

Citaat van: MaJa op 09-04-2020  03:34 uEn geldt dit ook als je heel hard water hebt...

In ieder geval in Nederland heb je dat nergens. De waterleidingbedrijven hebben de laatste jaren er veel aan gedaan om de hardheidverschillen zo veel mogelijk te verkleinen.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 09-04-2020  07:33 uDe vraag waar het voor mij over ging was niet dat je water niet moet behandelen, de vraag voor mij was of je een brouwer die de eerste keer een bier (die nog niet eerder met zn brouwinstallatie heeft gewerkt en alle andere basisstappen heeft doorlopen) brouwt als tip moet meegeven dat je water moet behandelen.

Je heb water behandelen en water behandelen...  Ingo merkt dit terecht op.

De meesten van ons zien in allerlei brouwboeken hele ingewikkelde formules van chemische reacties waar ze mogelijk niets van snappen. Moet je dat een beginnende brouwer aandoen? Mijn opvatting is dat niet nodig is. Wel is het goed dat een beginner het besef heeft dat pH (de zuurtegraad van een oplossing) invloed heeft op het brouwproces en ook dat opgeloste zouten in het water de smaak van je bier beïnvloeden.

Uitgebreid water behandelen in de vorm van het sturen van de pH met brouwzouten en de samenstelling van de mineralen passend makend op de bierstijl dat je wilt brouwen is een stap verder. Daar heb je veel meer kennis voor nodig (of je gebruikt brouwsoftware...  ;) )

middelaersch


Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-04-2020  21:28 uVoor je bij lovingprices.com bestelt dit even lezen:
https://nl.trustpilot.com/review/lovingprices.com

Bij bol.com hebben ze ook goedkope pH meters  ;)

Klopt  ;)
Via deze link heeft het forum er ook wat aan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.