Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop combinaties  (gelezen 1145 keer)

Offline beun

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop combinaties
« Gepost op: 08-04-2020 21:17 u »
Hallo allen,
Dit gaat vooral over bieren met veel hop en vooral ook koudhop.
Iedereen die al vaker gebrouwen heeft herkent het wel, soms is de combinatie van biertype en gebruikte hoppen een hele goede, soms hemels, soms niet in balans en soms gewoon niet lekker.
Ik experimenteer hier wel vaker mee en heb al een aantal combinaties die lekker vind.

Zo gebruik ik Columbus, Citra en Amarillo in een recept, laatste twee als aroma en koudhop in een DIPA

Southern Cross en Motueka in een pilsener.

En Sorachi Ace, Fuggle en East Kent Golding in een robust porter en ris.

Tegenwoordig zijn door het aanbod van hoppen de mogelijkheden om te combineren eindeloos.
Veel kun je ook leren door de bewezen recepten op dit forum te bestuderen

Wat zijn jullie bewezen of favoriete hoppen en combinaties en in welke bierstijl?

stefan :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwerJantje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Proost
Re: Hop combinaties
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2020 08:22 u »
In mijn laatste brouwsels heb ik veel al Cascade Citra Simcoe Mosaic en Chinook gebruikt.
Deze in verschillende combinatie en bereidingen.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #2 Gepost op: 09-04-2020 09:02 u »
EL Dorado en Mosaic in een IPA. Simcoe en El Dorado in een DIPA en Amarillo en Simcoe in een Rye Pale Ale.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-04-2020 09:16 u »
Mosaic vind ik zelf echt veruit de lekkerste hop. Gewoon als single hop gebruiken, is zo compleet qua smaak.  :groots:
Verder vind ik Cascade met Saaz bijvoorbeeld erg lekker in een RIS.
Wat me weer opviel was dat ik een IPA met Mosaic en el dorado had gebrouwen, en die viel toch we hee erg tegen ondanks de Mosaic. Denk dus dat ik el dorado niet echt kan waarderen, ga die dus niet meer gebruiken.
Ook gebruik ik vaak Chinook met een andere citrus hop in IPA’s, past goed bij elkaar en zorgt voor een lekker kruidig bittertje.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 09-04-2020 10:11 u »
Citaat
Iedereen die al vaker gebrouwen heeft herkent het wel, soms is de combinatie van biertype en gebruikte hoppen een hele goede, soms hemels, soms niet in balans en soms gewoon niet lekker.

Ik ben dan toch wel benieuwd naar welke combinaties dan niet lekker zijn. Ik zie dat jij ook wel van tegengestelde smaken houdt dus waar ligt dat dan aan? Is het niet gewoon de smaak van een van deze hoppen?

Ik vind de laatste tijd Styrian Goldings en Saaz echt weer heel lekker. Voor IPA's Columbus, Simcoe, Amarillo.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #5 Gepost op: 09-04-2020 10:29 u »
Duvelkloon (dus Saaz en St.-Golding in de kook) en dan gekoudhopt met Simcoe en Mosaic, (1 g/ liter van elk) geweldige combo.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-04-2020 13:05 u »
Ik vind voor IPA's Columbus ((Tomahawk/Zeus) voor de bitterhop) en Amarillo, Simcoe, en Centennial (Aroma, hopstand en dryhop)  erg fijn.

Soms levert out of the box ook nog wel een mooi bier op. Laatst een Tripel met Hallertau tradition en Wakatu, vergist met WLP575. Erg lekker geworden.

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #7 Gepost op: 09-04-2020 13:56 u »
Ik heb eens een excel bestand gemaakt met een hopdatabase, opgebouwd uit o.a. het aroma en de smaak van een hop, maar ook de olie compositie.
Met de tool op het eerste tabblad kun je een beetje spelen met de uitkomst van het aroma en de smaak. Totaal moet altijd 100 zijn anders werkt de uitkomst niet.
Zie bijlage voor bestand

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-04-2020 15:13 u »
Wat me weer opviel was dat ik een IPA met Mosaic en el dorado had gemaakt, en die viel toch we hee erg tegen ondanks de Mosaic. Denk dus dat ik el dorado niet echt kan waarderen, ga die dus

Smaken verschillen blijkbaar enorm, het is de combinatie waar ik het ONK vorig jaar mee gewonnen heb  :nut:

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-04-2020 15:21 u »
Ik heb eens een excel bestand gemaakt met een hopdatabase, opgebouwd uit o.a. het aroma en de smaak van een hop, maar ook de olie compositie.
Met de tool op het eerste tabblad kun je een beetje spelen met de uitkomst van het aroma en de smaak. Totaal moet altijd 100 zijn anders werkt de uitkomst niet.
Zie bijlage voor bestand

Dit is een leuke tool! Hoe kom je aan alle gegevens?

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2020 21:12 u »
Ik ben dan toch wel benieuwd naar welke combinaties dan niet lekker zijn. Ik zie dat jij ook wel van tegengestelde smaken houdt dus waar ligt dat dan aan? Is het niet gewoon de smaak van een van deze hoppen

Bepaalde hopsmaken en geuren combineren minder goed met elkaar dan andere, soms klopt het gewoon niet helemaal.
Ik heb laatst een dipa met Columbus als bitterhop en Citra als aroma en backhop opgesplitst in 2 batches 1 daarvan  gekoudhopt met Amarillo en Citra. De andere batch met Columbus. Die met Amarillo en Citra is een erg mooi bier geworden. Die met columbus is wel ok maar geen topper.
dezelfde wort, dezelfde gistkast, dezelfde gist. Hier maakt dus de hopsoort het verschil tussen een goed en een redelijk bier.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-04-2020 21:26 u »
Zie bijlage voor bestand

Mooi en uitgebreid overzicht!

Offline BrouwerJantje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Proost
« Reactie #12 Gepost op: 10-04-2020 08:20 u »
Zie bijlage voor bestand

Dat is een mooi sheet, dank voor het delen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 10-04-2020 23:12 u »
Zie bijlage voor bestand

Zeker een mooi Excel bestand.

Een kleine opmerking. Cohumuloon is minder onprettig dan wel eens gedacht wordt. Weliswaar geeft het een bittere smaak dan andere alfazuren. Zie mijn vertaling van een Brauwelt artikel van een paar jaar geleden.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2020 03:04 u »
Een kleine opmerking. Cohumuloon is minder onprettig dan wel eens gedacht wordt. Weliswaar geeft het een bittere smaak dan andere alfazuren. Zie mijn vertaling van een Brauwelt artikel van een paar jaar geleden.
Eigenlijk is bij vele biertjes die ik brouw de bitterhop Glacier of Vanguard, mede doordat deze weinig Cohumulone bevatten en een zachte bitterheid geven aan je uiteindelijke bier. Moet zeggen, van het "USA"-geweld van deze Amerikaanse hoppen voel je op die manier weinig als je ze als bitterhop gebruikt. Cascade is ook nog in de reden. Als je geen USA-hoppen wil gebruiken lijkt Magnum ook nog een fijne hop, ook al een paar keer goede resultaten mee gehad. Dus de keuze van je bitterhop heeft wel zin in bepaalde zachte bieren vind ik...

Tags: