Grondig gereinigde flessen

Gestart door Luiaard, 07-04-2020 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Citaat van: Drents Hopbier op 26-07-2020  10:20 ubijtende soda en bijtende soda en actief chloor

Hopbier

Ik wil geen chloor in mijn RVS ketels/buckets.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 26-07-2020  10:06 uKun je mij eens uitleggen wat het verschil is tussen natriumhydroxide (v.a.€ 5,00/kg.) en Chemipro Caustic (€ 17,50/kg) behalve het grote prijsverschil?

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/natrium_hydroxide_caustic_soda_ontstopper/p/10434

https://www.brouwstore.nl/chemipro-caustic-1-kg

De samenstelling is anders. Naast natriumhydroxide bevat Chemipro Caustic andere stoffen die de reinigde werking versterken (onder andere verlaging oppervlaktespanning). Hierdoor heb je er in verhouding veel minder van nodig. En je hebt er slechts 1 g per liter van nodig. Dat is 0,1%. De hoeveelheid natriumhydroxide in Chemipro Caustic is slechts zo'n 30%.
Met Chemipor Caustic moet je opletten, net als bij zo veel andere reinigingsmiddelen. Maar het is een veel veiliger product om te gebruiken dan zuiver natriumhydroxide. Daarnaast heeft het voordeel dat het geurtjes wegneemt.

Omdat je er niet zo veel van nodig hebt is het zelfs goedkoper in het gebruik dan natriumhydroxide...

RuudB

Citaat van: Jacques op 22-07-2020  22:09 uZoutzuur gebruik ik alleen voor het verwijderen van biersteen en dan alleen zo nu en dan.

Jacques, hoe pas jij zoutzuur toe? Zoutzuur van de Gamma is <10%, verdun je dit nog? Week of spoel je de flessen en hoe lang is lang genoeg? En doe je dit met warme of koude oplossing?

EBC

Citaat van: André de Laat op 26-07-2020 &nbsp;10:22 uIk wil geen chloor in mijn RVS ketels/buckets.

Chemipro en Puro Caustic zijn identiek en veilig voor rvs/inox. Sterker nog, ze zijn speciaal gemaakt voor het gebruik in de voedingsindustrie. En daar is alles inox.

(En hoeft niet 'heet'. <30 °C is prima. Grotere CCT's worden doorgaans ook 'koud' gereinigd.)

Jacques

Citaat van: RuudB op 27-07-2020 &nbsp;09:01 uJacques, hoe pas jij zoutzuur toe? Zoutzuur van de Gamma is <10%, verdun je dit nog? Week of spoel je de flessen en hoe lang is lang genoeg? En doe je dit met warme of koude oplossing?

Ja ik gebruik het verdund. Pas daarbij op. Giet nooit water bij een sterk zuur! Altijd zuur toevoegen aan water en niet andersom.

Ik verdun tot 1%. De oplossing gebruik ik koud. Meestal vul ik zo'n 12 flessen en laat de flessen 1 à 2 dagen staan. Vervolgens giet ik de oplossing over in andere flessen. Dat doe ik zo'n 3 keer. Elke keer dat ik overgiet merk ik dat de oplossing meer gaat schuimen. Waarschijnlijk komt dit door het oplossen van eiwitten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.