Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grondig gereinigde flessen  (gelezen 3760 keer)

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Grondig gereinigde flessen
« Reactie #50 Gepost op: 26-07-2020 10:22 u »
bijtende soda en bijtende soda en actief chloor

Hopbier

Ik wil geen chloor in mijn RVS ketels/buckets.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 26-07-2020 21:37 u »
Kun je mij eens uitleggen wat het verschil is tussen natriumhydroxide (v.a.€ 5,00/kg.) en Chemipro Caustic (€ 17,50/kg) behalve het grote prijsverschil?

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/natrium_hydroxide_caustic_soda_ontstopper/p/10434

https://www.brouwstore.nl/chemipro-caustic-1-kg

De samenstelling is anders. Naast natriumhydroxide bevat Chemipro Caustic andere stoffen die de reinigde werking versterken (onder andere verlaging oppervlaktespanning). Hierdoor heb je er in verhouding veel minder van nodig. En je hebt er slechts 1 g per liter van nodig. Dat is 0,1%. De hoeveelheid natriumhydroxide in Chemipro Caustic is slechts zo'n 30%.
Met Chemipor Caustic moet je opletten, net als bij zo veel andere reinigingsmiddelen. Maar het is een veel veiliger product om te gebruiken dan zuiver natriumhydroxide. Daarnaast heeft het voordeel dat het geurtjes wegneemt.

Omdat je er niet zo veel van nodig hebt is het zelfs goedkoper in het gebruik dan natriumhydroxide...

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #52 Gepost op: 27-07-2020 09:01 u »
Zoutzuur gebruik ik alleen voor het verwijderen van biersteen en dan alleen zo nu en dan.

Jacques, hoe pas jij zoutzuur toe? Zoutzuur van de Gamma is <10%, verdun je dit nog? Week of spoel je de flessen en hoe lang is lang genoeg? En doe je dit met warme of koude oplossing?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 27-07-2020 09:44 u »
Ik wil geen chloor in mijn RVS ketels/buckets.

Chemipro en Puro Caustic zijn identiek en veilig voor rvs/inox. Sterker nog, ze zijn speciaal gemaakt voor het gebruik in de voedingsindustrie. En daar is alles inox.

(En hoeft niet 'heet'. <30 °C is prima. Grotere CCT's worden doorgaans ook 'koud' gereinigd.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 27-07-2020 21:47 u »
Jacques, hoe pas jij zoutzuur toe? Zoutzuur van de Gamma is <10%, verdun je dit nog? Week of spoel je de flessen en hoe lang is lang genoeg? En doe je dit met warme of koude oplossing?

Ja ik gebruik het verdund. Pas daarbij op. Giet nooit water bij een sterk zuur! Altijd zuur toevoegen aan water en niet andersom.

Ik verdun tot 1%. De oplossing gebruik ik koud. Meestal vul ik zo'n 12 flessen en laat de flessen 1 ŕ 2 dagen staan. Vervolgens giet ik de oplossing over in andere flessen. Dat doe ik zo'n 3 keer. Elke keer dat ik overgiet merk ik dat de oplossing meer gaat schuimen. Waarschijnlijk komt dit door het oplossen van eiwitten.

Tags: