Hobbybrouwen > Tips

Grondig gereinigde flessen

(1/11) > >>

Luiaard:
Mogelijk doen velen dit al, maar ik heb sinds dat ik begon met brouwen nog nooit (lege) flessen gekocht en nooit gebruikt gemaakt van heftige schoonmaakmiddelen.

Dit doe ik door de flessen van commerciële bieren die ik koop (na opdrinken) om te spoelen en 1 of 2 keer te gebruiken. Daarna gaan ze altijd terug naar de winkel en maakt haal ik weer nieuwe. Ik geloof dat je zo weinig last van biersteen of hardnekkige bacteriën zult hebben, zonder dat er heftige schoonmaakmiddelen aan te pas komen. De grondige schoonmaak, daar zorgt de brouwerij voor voordat de flessen met bier in de supermarkt komen.

Uiteraard desinfecteer ik mijn flessen voor het afvullen wel!

Koning_Pinteman:
Hoe desinfecteer je de flessen dan?

Ik heb wel gebrouwen met gekochte flessen.
De eerste keer heb ik deze zelfs zonder te desinfecteren gebruikt.
Het bier was niet bedorven.

Nu gebruik ik een flessenspoeler en Star San oplossing om ze te desinfecteren.
De flessen laat ik uitlekken in een uitlektray.

Flessen na consumptie omspoelen met ruim kraanwater voorkomt wel koek en andere narigheid.

Luiaard:

--- Citaat van: Koning_Pinteman op 07-04-2020  13:54 u ---Hoe desinfecteer je de flessen dan?

--- Einde van citaat ---

Dit doet ik met een Vinator en Star San.

--- Citaat van: Koning_Pinteman op 07-04-2020  13:54 u ---Flessen na consumptie omspoelen met ruim kraanwater voorkomt wel koek en andere narigheid.
--- Einde van citaat ---
Als je flessen op deze wijze vaak herbruikt kan er o.a. biersteen ontstaan. Sommige reinigen dit met nogal heftig middelen.
Hier doelde ik een beetje op. Door de flessen 'te lenen' van de supermarkt voorkom ik dat ik dit heftige schoonmaakwerk moet doen. Regulier reinigen en desinfecteren moet altijd.

BrouwerJantje:
Zo doe ik het ook, spoelen, keertje in de vaatwasser op de kookwas zonder schoonmaakspul
en daarna no 1x naspoelen met puro spul en dan uitlekken.

Snelbier:
Bijna hetzelfde, maar nét effe anders (Hollanders eigen)..
Visueel schone flessen (zonder etiket, peuken en gevouwen doppen)) in de vaatwasser op hoogste temperatuur, mét vaatwasblokje.
Vaatwas-spul of andere enzymen zou biersteen verwijderen, en Ik heb in de 2 jaar dat ik dit doe nog géén biersteen gezien.
Werkt voor mij / in deze vaatwasser dus prima, scheelt etiketten pulken (waar ik een SCHIJTHEKEL aan heb)..
Ieder zijn manier, maar dit is de mijne.  Fles gaat pas retour als er scheuren in zitten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie