Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier  (gelezen 10778 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Witbier
« Reactie #75 Gepost op: 25-03-2021 19:30 u »
Veel lezen, en kwam het ergens tegen. Zelf ben ik bezig geweest met het IJwit te klonen. De gist die ze gebruiken is de gist van de Koninck (een nazaat ervan, welke ze nu zelf hebben ondergebracht bij ik meen Weihen Stephaner gistbank), wat een relatief cleane gist is. Dat is een Kolsch ook natuurlijk, vandaar de keuze. Is in dat bier erg goed bevallen in ieder geval!
Waar heb je die gist vandaan? Ik heb hem zelf uit de IJwit opgekweekt rond 2019, maar dat bier lijkt nu gepasteuriseerd, evt een van hun andere bieren  zou kunnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #76 Gepost op: 25-03-2021 19:40 u »
Bij gebrek aan opkweekmogelijkheden ben ik tot de keuze van de Lallemand Köln gekomen.

Offline DavyDK

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 25-03-2021 20:17 u »
Ik heb nog even op internet rondgekeken, en ik denk dat ik voor de M21 ga. Ik vind de T-58 te laag in SVG zitten, en de WB-06 lees ik iets te veel verhalen over 'lege' bieren. De WB-06 schijnt het wel beter te doen bij hoge temperaturen, maar door corona heb ik geen beschikking meer over mijn gistkast met temperatuurscontrole (staat op mijn oude brouwlocatie waar ik nu niet heen kan  :huilen: )

@tdp, ik moet nog bestellen online, dus ik kan eigenlijk alle korrels kiezen. Jij hebt een kölsch-gist gebruikt? Interessant, waarom?

Laat je eens weten wat je van de M21 vond achteraf?

Ik heb juist gebrouwen met de S33, ben wel de oranjeschil en koriander vergeten  ::)

Volgende keer zou ik willen proberen met de blanche en /of de M21

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #78 Gepost op: 26-03-2021 09:59 u »
Zal ik doen! Hij staat in de planning voor 10 april, ik ga eerst nog een black IPA brouwen, die moest even eerst :p

Ik heb de tip van tdp overgenomen en ga de schil van een citroen toevoegen in plaats van sinaasappel, ik hou wel van dat frisse. Verder een beetje koriander en wat Cascade als late hopgift. Ik vraag me af of je het gaat proeven, maar had dit nog als restje en het geeft in ieder geval iets meer kruidigheid hoop ik.

Voor de geinteresseerde:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk035
Naam receptWitte Wieve
Brouwdatum10-04-2021
BierstijlWitbier
Volume30,0 l
Begin SG1,045 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,8%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Delft
6,00 mlMelkzuur
16,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l43 mg/l122 mg/l63 mg/l51 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutViking3 EBC50,0 %
2,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC41,7 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
beta-amylase64,0 °C1 min.45 min.4,2 l/kg
alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,3 gStyrian Goldingspellets4,3%60 min.10,7 IBU
41,5 gCascadepellets4,6%5 min.3,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gCitroenschil, versspecerijkoken
7,50 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gBelgian Wit (M21)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,8%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #79 Gepost op: 09-04-2021 09:53 u »
Morgen brouwen, ik heb nog een kleine aanpassing gedaan: iets meer koriander en citroenschil. Ik zat nog even te kijken naar het recept zoals tdp dat gepost heeft, en met mijn grotere volume heb ik wel wat meer nodig denk ik. 10 g koriander en 20 g citroenschil nu. Ik ga de schil van 2 citroenen toevoegen, kijken hoeveel dat is. En dan hopen op mooi weer over een maandje! Deze was denk ik snel op dronk tdp?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #80 Gepost op: 09-04-2021 09:58 u »
Mijn volgende brouwsel wordt ook een witbier. Zit nog een beetje te twijfelen over de hop en gist. Qua hop heb ik nog wat Cascade, East Kent Golding, Perle en Saaz. Wat zou daarin de beste combi zijn?

Qua gist heb ik T-58 en M21 besteld, neig naar M21 maar lees ook veel goede verhalen over T-58 in witbier. Een liter of 5 ga ik apart houden en vergisten met opgekweekte La Trappe gist.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 12-04-2021 15:36 u »
Met een witbier kun je bijna niet mis met EKG, maar de andere hopsoorten zijn ook prima te gebruiken.

De T-58 zou ik kiezen denk ik, maar dat is vooral omdat ik de M21 niet ken.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #82 Gepost op: 12-04-2021 16:37 u »
Ik zal hier ook nog even een update geven. 2 dagen geleden gebrouwen, alles ging voorspoedig, alleen het spoelen/rondpompen ging wat traag, ik vermoed door de havervlokken. Het vat stond de volgende ochtend al flink te blubben en daarna was de vergisting zelfs nog wat heftiger. Nu loopt de activiteit alweer terug. Ik heb weinig schuimvorming gehad, misschien maar 10% van het totale volume of zo.

Verder heb ik een bizar hoog rendement gehaald in mijn Easybrew 30, ongeveer 90%!  :o Zo'n hoog rendement heb ik nog nooit gehaald, al heb ik ook nog nooit een bier gebrouwen met zo'n laag begin-SG. Uiteindelijk 4 liter water toegevoegd in het gistvat om in de buurt van het geplande begin-SG te komen. Ben benieuwd wat het wordt, ik vond dat er weinig koriander en citrussmaakjes zaten aan het wort. Ik had alles toegevoegd in een hopspider, misschien had ik alles los in de ketel moeten gooien zodat het ook tijdens het koelen nog wat smaak afgeeft. Nu is het er echt maar 5 minuten in geweest...

Hoe heb jij dat gedaan tdp?

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #83 Gepost op: 12-04-2021 17:43 u »
.. bizar hoog rendement gehaald in mijn Easybrew 30, ongeveer 90%!  :o Zo'n hoog rendement heb ik nog nooit gehaald, al heb ik ook nog nooit een bier gebrouwen met zo'n laag begin-SG. Uiteindelijk 4 liter water toegevoegd in het gistvat om in de buurt van het geplande begin-SG te komen.
.. Ben benieuwd wat het wordt, ik vond dat er weinig koriander en citrussmaakjes zaten aan het wort.
.. Ik had alles toegevoegd in een hopspider, misschien had ik alles los in de ketel moeten gooien zodat het ook tijdens het koelen nog wat smaak afgeeft. Nu is het er echt maar 5 minuten in geweest...
Hoog rendement, bijna optimaal. Oprecht gefeliciteerd. Het kán dus wel in een 'automaat'  :groots:
  Omstandigheden waren optimaal; dun inmaischen én veel spoelen, dan komt alle suiker los.
- Nadeel van hoger SG in het wort is minder overdracht van smaakjes én hop-bitter.  Gaat om minimale waardes, maar kan net het verschil betekenen in een delicaat biertje.
- Verschil hopspider vs los in de ketel.. Voor mijn gevoel zou ik zeggen los in de ketel, maar kan het niet staven, te weinig gelijke recepten gebrouwen met deze variabele..
    Als je de spider tijdens koelen verwijdert bij koelen wordt het weer een ander verhaal.. Appelen met peren vergelijken.
TDP zal ongetwijfeld meer uitleg geven..   Proost, Snelbier.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 12-04-2021 19:42 u »
Denk niet dat het heel veel uitmaakt, los in de ketel of in een spider. De grootste 'variabele' is de tijd dat je het in de ketel laat hangen, maar dat geldt ook voor de hop natuurlijk.

De smaak van koriander en citroen moet ook niet overheersen, ik denk dat het wel goedkomt!

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #85 Gepost op: 12-04-2021 21:37 u »
Ik twijfel of ik citroen en/of koriander ga gebruiken. Voor de 5 liter die ik met La Trappe ga vergisten is het niet nodig, Witte Trappist heeft het ook niet namelijk, maar het merendeel ga ik met M21 of T-58 vergisten. Wordt het zonder citroen en koriander i.c.m. M21/T-58 saai of valt dat mee?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #86 Gepost op: 12-04-2021 21:45 u »
Als je geen kruiden maar wel gemoute tarwe gebruikt ben je een weizen aan het brouwen  :D Ik zou dan T-58 pakken

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #87 Gepost op: 12-04-2021 22:42 u »
Als je geen kruiden maar wel gemoute tarwe gebruikt ben je een weizen aan het brouwen  :D Ik zou dan T-58 pakken

Is Witte Trappist officieel ook een weizen dan? Want daar worden geen kruiden gebruikt bij een 50/50 verdeling pils/tarwe mout.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 13-04-2021 08:16 u »
Is Witte Trappist officieel ook een weizen dan? Want daar worden geen kruiden gebruikt bij een 50/50 verdeling pils/tarwe mout.

Volgens la Trappe zelf is het een witbier.

Zelf zou ik wel koriander en citroen gebruiken, is wel een laag in het bier wat een meerwaarde heeft. Niet te veel, het overheerst snel (koriander).

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 13-04-2021 08:16 u »
...En dan hopen op mooi weer over een maandje! Deze was denk ik snel op dronk tdp?

Zie nu deze vraag pas; Inderdaad snel op dronk, vers drinken!

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #90 Gepost op: 13-04-2021 11:11 u »
Bedankt voor alle antwoorden! Navergisting is al begonnen, af en toe nog een blubje.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #91 Gepost op: 13-04-2021 20:41 u »
Als je op zoek bent naar een citrus toets, probeer eens grapefruitschil.
Hier viel toevallig mij oog op. ik heb net de schil van 4 grapefruits ingevroren. Heb jij een beeld bij de smaak van grapefruit schil in witbier?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #92 Gepost op: 13-04-2021 22:33 u »

Waar heb je die info vandaan? 50/50 pils/tarwemout zonder verdere kruiden is inderdaad gewoon een weizenstort, al kun je er natuurlijk een witbiergist tegenaan gooien en er op die manier tussenin gaan zitten. Aan jou of je de gist van La Trappe een witbiergist vindt  :)

Ik had toevallig nog een Witte Trappist liggen en ik zie dat er tarwemout, palemout en glucosestroop op het etiket staan. En inderdaad geen kruiden. Maar helaas betekent dat niet per definitie dat die er ook niet in zitten, zo heb ik op dit forum geleerd. Sowieso valt me op dat brouwers vaker tarwemout gebruiken bij een witbier in plaats van tarwevlokken en daardoor ga je inderdaad meer richting weizen, maar zoals gezegd speelt de gist een belangrijke rol in het eindresultaat en kan die ook voor de nodige kruidigheid zorgen. En dan hebben we het nog niet eens over de hop..

Wat me bij de Witte Trappist opvalt is dat de kleur lichter is dan je op basis van de moutsoorten zou verwachten, dus ik vermoed dat er een aardig deel suiker (glucosestroop) in zit. Diezelfde suiker zorgt dan ook voor een droger eindresultaat. Ik denk niet dat ze een andere gist hebben gebruikt want ik proef ook het typerende banaantje. Ik zou eens kijken naar wat La Trappe op hun etiket omschrijft als “zeer aromatische hopsoorten”. Succes!  :biersmile:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 14-04-2021 08:18 u »
Dat er traditioneel gezien ongemoute haver en tarwe in zat, hoeft niet te betekenen dat dit nog steeds zo is. Niet alle biertypen zijn in beton gegoten. Lees voor de gein eens de evolutie van de Engelse IPA, of een Mild Ale.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #94 Gepost op: 14-04-2021 08:28 u »
Waar heb je die info vandaan? 50/50 pils/tarwemout zonder verdere kruiden is inderdaad gewoon een weizenstort, al kun je er natuurlijk een witbiergist tegenaan gooien en er op die manier tussenin gaan zitten. Aan jou of je de gist van La Trappe een witbiergist vindt  :)

Ik had toevallig nog een Witte Trappist liggen en ik zie dat er tarwemout, palemout en glucosestroop op het etiket staan. En inderdaad geen kruiden. Maar helaas betekent dat niet per definitie dat die er ook niet in zitten, zo heb ik op dit forum geleerd. Sowieso valt me op dat brouwers vaker tarwemout gebruiken bij een witbier in plaats van tarwevlokken en daardoor ga je inderdaad meer richting weizen, maar zoals gezegd speelt de gist een belangrijke rol in het eindresultaat en kan die ook voor de nodige kruidigheid zorgen. En dan hebben we het nog niet eens over de hop..

Wat me bij de Witte Trappist opvalt is dat de kleur lichter is dan je op basis van de moutsoorten zou verwachten, dus ik vermoed dat er een aardig deel suiker (glucosestroop) in zit. Diezelfde suiker zorgt dan ook voor een droger eindresultaat. Ik denk niet dat ze een andere gist hebben gebruikt want ik proef ook het typerende banaantje. Ik zou eens kijken naar wat La Trappe op hun etiket omschrijft als “zeer aromatische hopsoorten”. Succes!  :biersmile:

Dat is op basis van een prijswinnend kloonrecept. Dat hoeft natuurlijk niet exact het La Trappe recept te benaderen maar zal toch dicht in de buurt zitten vermoed ik.

Mijn recept zal geen kloon worden omdat ik toch citroen of citroen + koriander ga toevoegen, mocht de afgesplitste 5 liter met La Trappe gist goed lukken ga ik later misschien nog een echte kloon poging doen.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #95 Gepost op: 14-04-2021 09:03 u »
Ik zal hier ook nog even een update geven. 2 dagen geleden gebrouwen, alles ging voorspoedig, alleen het spoelen/rondpompen ging wat traag, ik vermoed door de havervlokken. Het vat stond de volgende ochtend al flink te blubben en daarna was de vergisting zelfs nog wat heftiger. Nu loopt de activiteit alweer terug. Ik heb weinig schuimvorming gehad, misschien maar 10% van het totale volume of zo.

Verder heb ik een bizar hoog rendement gehaald in mijn Easybrew 30, ongeveer 90%!  :o Zo'n hoog rendement heb ik nog nooit gehaald, al heb ik ook nog nooit een bier gebrouwen met zo'n laag begin-SG. Uiteindelijk 4 liter water toegevoegd in het gistvat om in de buurt van het geplande begin-SG te komen. Ben benieuwd wat het wordt, ik vond dat er weinig koriander en citrussmaakjes zaten aan het wort. Ik had alles toegevoegd in een hopspider, misschien had ik alles los in de ketel moeten gooien zodat het ook tijdens het koelen nog wat smaak afgeeft. Nu is het er echt maar 5 minuten in geweest...

Hoe heb jij dat gedaan tdp?

Zaterdag gebrouwen, nu 4 dagen geleden. Activiteit was gisteren al teruggelopen en vanochtend: geen activiteit meer. Nu heb ik helaas geen toegang tot mijn gistkast, en kan ik dus niet gecontroleerd vergisten, het vat staat gewoon in de keuken. Ik vrees nog een beetje dat de temperatuurschommeling voor een gestokte vergisting heeft gezorgd, al wordt het 's nachts maar 18-19 graden in de keuken dus echt afkoelen doet het niet. Nu het vat even naast de verwarming gezet, kijken of er wat gebeurt. Zo niet, vanavond maar SG meten  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 14-04-2021 21:13 u »
Zaterdag gebrouwen, nu 4 dagen geleden. Activiteit was gisteren al teruggelopen en vanochtend: geen activiteit meer. Nu heb ik helaas geen toegang tot mijn gistkast, en kan ik dus niet gecontroleerd vergisten, het vat staat gewoon in de keuken. Ik vrees nog een beetje dat de temperatuurschommeling voor een gestokte vergisting heeft gezorgd, al wordt het 's nachts maar 18-19 graden in de keuken dus echt afkoelen doet het niet. Nu het vat even naast de verwarming gezet, kijken of er wat gebeurt. Zo niet, vanavond maar SG meten  :weetniet:

Als je in verhouding veel gist hebt geënt kan de vergisting al beëindigd zijn. Heb je al gemeten? En wat is je schijnbare vergistingsgraad?

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #97 Gepost op: 15-04-2021 09:51 u »
Nog niet gemeten, dat is niet meer gelukt gisteren. Vanavond maar even dan. Geen blubjes meer, al lijkt er wel lichte overdruk op het vat te blijven staan.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #98 Gepost op: 16-04-2021 20:27 u »
Zojuist gemeten, een schamele 1,015, dat geeft een vergistingsgraad van ongeveer 70%. Wel een beetje erg laag, dus vat nog een paar keer gezwenkt en naast de verwarming gezet. Heb wel het vat helemaal open moeten maken voor het nemen van een monster, ik hoop dat het geen problemen geeft. Vorige brouwsel was een NEIPA en die was wel heel erg snel geoxideerd :/

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #99 Gepost op: 16-04-2021 21:40 u »
Zojuist gemeten, een schamele 1,015, dat geeft een vergistingsgraad van ongeveer 70%. Wel een beetje erg laag, dus vat nog een paar keer gezwenkt en naast de verwarming gezet. Heb wel het vat helemaal open moeten maken voor het nemen van een monster, ik hoop dat het geen problemen geeft. Vorige brouwsel was een NEIPA en die was wel heel erg snel geoxideerd :/

Volgens de site van Mangrove Jack's is de vergistingsgraad van de M21 70 - 75%. Niet zo veel aan de hand dus.

Bij de meeste bierstijlen is een hele lichte oxidatie niet zo'n probleem. Eventueel kun je wat koolzuur uit een keg charger in je gistvat blazen.

https://www.brouwstore.nl/Brewferm-keg-charger-CO2-patroon

Tags: