Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier  (gelezen 9764 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Witbier
« Reactie #50 Gepost op: 24-04-2020 21:28 u »
Ja, ik pas de walsen niet aan voor tarwemout, sterker nog, heb ze nog nooit aangepast ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #51 Gepost op: 24-04-2020 22:29 u »
Nou dan houdt niets me dus tegen  :)

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 25-04-2020 19:31 u »
Is er een verschil tussen "curašao" (bierkruid, niet de geografische benaming) en "oranjeschil bitter"? Ik zie ook dat leveranciers van hobbybrouwspullen vloeibare curašao aanbieden. Wat is dat voor iets?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #53 Gepost op: 25-04-2020 22:49 u »
Is er een verschil tussen "curašao" (bierkruid, niet de geografische benaming) en "oranjeschil bitter"? Ik zie ook dat leveranciers van hobbybrouwspullen vloeibare curašao aanbieden. Wat is dat voor iets?

Neen.

Het blauwe drankje, soms ook oranje is een lichte likeur.

Ingo

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #54 Gepost op: 25-04-2020 23:50 u »
Men raad wel eens aan om tarwemout 2x te schroten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 26-04-2020 00:18 u »
Men raad wel eens aan om tarwemout 2x te schroten.

Wie raadt dit aan?

1 keer schroten volstaat.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #56 Gepost op: 26-04-2020 10:06 u »
Wie raadt dit aan?

1 keer schroten volstaat.
Voor het schroten van mijn meest recente bier (40% tarwemout) ben ik afgegaan op suggesties van Amerikaanse fora:

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=3991.0
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/mashing-with-wheat-malt-alone.263517/

Heb niet de tools om dit proef-ondervindelijk te verifiŰren, maar uit jouw reactie begrijp ik dat je dit wel hebt uitgezocht? De tweede keer schroten gaat bij dezelfde afstelling overigens erg snel/gemakkelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 26-04-2020 16:54 u »
Voor het schroten van mijn meest recente bier (40% tarwemout) ben ik afgegaan op suggesties van Amerikaanse fora:

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=3991.0
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/mashing-with-wheat-malt-alone.263517/

Heb niet de tools om dit proefondervindelijk te verifiŰren, maar uit jouw reactie begrijp ik dat je dit wel hebt uitgezocht? De tweede keer schroten gaat bij dezelfde afstelling overigens erg snel/gemakkelijk.

In het verleden heb ik tarwemout ook twee keer geschroot omdat ik dat ergens gelezen had. Ik ben daar een tijd geleden van afgestapt en geen verschil gemerkt.

Handelingen die niet nodig zijn kun je het beste achterwege laten.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #58 Gepost op: 26-04-2020 17:55 u »
In een witbier volgens stijl zit geen tarwemout maar ongemoute tarwe(vlokken) en haver.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 26-04-2020 18:00 u »
In een witbier volgens stijl zit geen tarwemout maar ongemoute tarwe(vlokken) en haver.

Voor de smaak of voor de kleur?

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #60 Gepost op: 26-04-2020 20:13 u »
Tarwemout en tarwevlokken kan allebei. Brouwerij 't ij werkt uitsluitend met tarwemout bijvoorbeeld.
Ikzelf ben afgestapt van tarwemout en brouw uitsluitend nog met tarwevlokken. Geeft naar mijn idee een mooiere, vollere smaak en de zeer lichte kleur van het bier vind ik mooier dan de gouden kleur van het brouwen met tarwemout.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 26-04-2020 20:15 u »
Neen.

Het blauwe drankje, soms ook oranje is een lichte likeur.

Ingo

En heb je ook een mening over volgende "smaakberekening/smaakvergelijking" ?

Zijnde: smaak 20 gram gedroogde curašaoschil =  smaak (10 gram gedroogde oranjeschil zoet + 10 gram gedroogde citroenschil).

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #62 Gepost op: 27-04-2020 05:51 u »
Ik heb vorig jaar op vakantie een witbier van brouwerij Declerc uit Peronne gedronken,  waarin citroenschil in verwerkt was.
Bijzonder lekker en fris.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #63 Gepost op: 27-04-2020 07:41 u »

Zijnde: smaak 20 gram gedroogde curašaoschil =  smaak (10 gram gedroogde oranjeschil zoet + 10 gram gedroogde citroenschil).

Meningen als zandkorrels in de woestijn,
ik heb liever een oase van data in die woestijn van meningen.

Probeer het,

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 27-04-2020 07:52 u »

Ik zou sowieso liever voor vers gaan ipv gedroogd. evt invriezen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #65 Gepost op: 27-04-2020 08:41 u »
Ik zou sowieso liever voor vers gaan ipv gedroogd. evt invriezen.

Verse bittersinaasappel moet je van te voren bestellen en wordt dan in januari geleverd.

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 27-04-2020 09:16 u »
Afgelopen vrijdag deze weer gebrouwen, heb het aantal gram citroenschil van 15 naar 10 teruggebracht.

Offline Koen S

• Super lid
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #67 Gepost op: 27-04-2020 09:44 u »
Ik gebruikte vroeger 5 g gedroogde citroenschil en 10 g gedroogde zoet sinaasappel, leuke combi, die citroen gaf toch een frisse toets.
Tegenwoordig geen schillen meer, ik haal de citrus-smaken uit de hop: laatste witbier (meer een white IPA) was met Sorachi Ace, Cascade en Amarillo.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #68 Gepost op: 24-03-2021 11:59 u »
Ik wil binnenkort ook een witbier gaan brouwen, en zat eraan te denken de WB-06 te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij gist redelijk ver door, maar als ik kijk naar alternatieven gisten die wel weer heel weinig door (T-58 bijvoorbeeld maar SVG van 70%). Nu kom ik met een begin-SG van 1.045 icm de WB-06 op een voorspeld eind-SG van 1.007 met 4.9% alcohol, laat dat genoeg body over?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 24-03-2021 12:59 u »
Ik wil binnenkort ook een witbier gaan brouwen, en zat eraan te denken de WB-06 te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij gist redelijk ver door, maar als ik kijk naar alternatieven gisten die wel weer heel weinig door (T-58 bijvoorbeeld maar SVG van 70%). Nu kom ik met een begin-SG van 1.045 icm de WB-06 op een voorspeld eind-SG van 1.007 met 4.9% alcohol, laat dat genoeg body over?
WB-06 enkele malen gebruikt. NIET mijn favoriet. Alle bieren wat lege smaak, 1 zelfs wrang. En na bottelen iets doorgegist, WB06 is een trage stiekemert.
Behalve laag eind-SG speelt ook het smaakprofiel van de gist mee,  WB06 lijkt wat meer zuur/wrang dan anderen bij gelijk SG.
T58 vond ik wÚl geslaagd voor (fruitig) witbier.  Bananensmaak in overvloed, kruidnagel nooit geproefd. Lager SVG opvangen met wat suiker in de stort.
Succes, Snelbier.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 24-03-2021 13:39 u »
Prima gist om te gebruiken, is wel kwestie van smaak. Eventueel de T58, al vind ik die meer geschikt voor een Weizen eigenlijk. Weet niet welke korrels je nog meer hebt? Zelf gebruik ik de Lallemand K÷ln tegenwoordig voor mijn witbieren.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 24-03-2021 17:18 u »
Bedankt voor de reacties, ervaring verschillen per persoon dus, het lijkt wel alsof smaak persoonlijk is  :nut:

Ik kan ook de Brewferm blanche gebruiken, die heb ik ook voorbij zien komen. Het verbaasd me dat er zoveel soorten gist zijn voor blond/dubbel, en de keuze voor witbier dan zo beperkt en lastig is  :weetniet:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 24-03-2021 21:13 u »
Bedankt voor de reacties, ervaring verschillen per persoon dus, het lijkt wel alsof smaak persoonlijk is  :nut:

Ik kan ook de Brewferm blanche gebruiken, die heb ik ook voorbij zien komen. Het verbaasd me dat er zoveel soorten gist zijn voor blond/dubbel, en de keuze voor witbier dan zo beperkt en lastig is  :weetniet:

Vergeet niet dat witbier nog niet zo lang weer op de internationale bierkaart staat, wanneer je dat afzet tegen bijv. een Blond bier.

Offline Fractus

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 25-03-2021 16:01 u »
Ik heb nog even op internet rondgekeken, en ik denk dat ik voor de M21 ga. Ik vind de T-58 te laag in SVG zitten, en de WB-06 lees ik iets te veel verhalen over 'lege' bieren. De WB-06 schijnt het wel beter te doen bij hoge temperaturen, maar door corona heb ik geen beschikking meer over mijn gistkast met temperatuurscontrole (staat op mijn oude brouwlocatie waar ik nu niet heen kan  :huilen: )

@tdp, ik moet nog bestellen online, dus ik kan eigenlijk alle korrels kiezen. Jij hebt een k÷lsch-gist gebruikt? Interessant, waarom?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 25-03-2021 19:00 u »
Ik heb nog even op internet rondgekeken, en ik denk dat ik voor de M21 ga. Ik vind de T-58 te laag in SVG zitten, en de WB-06 lees ik iets te veel verhalen over 'lege' bieren. De WB-06 schijnt het wel beter te doen bij hoge temperaturen, maar door corona heb ik geen beschikking meer over mijn gistkast met temperatuurscontrole (staat op mijn oude brouwlocatie waar ik nu niet heen kan  :huilen: )

@tdp, ik moet nog bestellen online, dus ik kan eigenlijk alle korrels kiezen. Jij hebt een k÷lsch-gist gebruikt? Interessant, waarom?

Veel lezen, en kwam het ergens tegen. Zelf ben ik bezig geweest met het IJwit te klonen. De gist die ze gebruiken is de gist van de Koninck (een nazaat ervan, welke ze nu zelf hebben ondergebracht bij ik meen Weihen Stephaner gistbank), wat een relatief cleane gist is. Dat is een Kolsch ook natuurlijk, vandaar de keuze. Is in dat bier erg goed bevallen in ieder geval!

Tags: