Recepten > Discussie over recepten

Witbier

<< < (3/22) > >>

Kiekeboe:
Ik wou het op deze manier proberen, maar vrijwel alle indicatoren in de balkjes onderaan BrouwHulp staan op rood als ik de bierstijl witbier aanduid.

Wat er mis is met de weergave van de gist (Brewferm Blanche) in de uitdraai weet ik niet. Dat probleem krijg ik niet verholpen in de weergave.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaardeKenmerk0404Naam receptFraiture WitbierBrouwdatum07-04-2020BierstijlWitbierVolume21,5 lBegin SG1,052 SGBerekende kleur (Morey)8 EBCBerekende bitterheid (Rager)21 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt20,00 lWater uit Fraiture / Vielsalm0,50 gCaCl21,80 gCaSO43,20 mlMelkzuur9,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO438 mg/l4 mg/l23 mg/l13 mg/l45 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %2,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte163,0 įC1 min.30 min.4,0 l/kg272,0 įC18 min.30 min.4,0 l/kg378,0 įC12 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU30,0 gE.K. Goldingbellen4,0%60 min.16,7 IBU30,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%15 min.4,1 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik5,00 gKorianderzaadspecerijkoken10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken10,00 gcitroenschilspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType12,0 gBlanche ()bovengist

tdp:
Je hebt in het tabblad vergisting het vinkje aanstaan bij 'giststarter gemaakt', is een bekend bugje in BrouwHulp.

De balkjes zijn indicatoren, witbier komt stijltechnisch gezien vrij nauw, niet druk om maken ;)

IONOX:

--- Citaat van: Koning_Pinteman op 06-04-2020  21:19 u ---Ik heb binnenkort ook een 'wit' op de planning staan.

De recepten die ik tot zover heb bekeken bevatten naast pilsmout vaak tarwe en/of haver.
Jij kiest voor pale mout als toevoeging, dat is nieuw voor mij.

Maar ik ben dan ook nieuw hier.

De kruiden komen me bekend voor, en klinken lekker :).
Zelf kies ik voor de SafAle-S33 gist, maar eigenlijk alleen omdat er op staat dat die geschikt is voor een witbier.

Brouw ze!

--- Einde van citaat ---

Ik brouw bijna eigenlijk alleen maar witbier met hier en daar een IPA en tripel. Gist klinkt op 't oog goed door z'n fruitige karakter, maar ik kan het je echt afraden om deze gist te gebruiken in een witbier. Voor de lol heb ik 1 witbier recept met alle Fermentis Ale gisten vergist om te zien of ik wel altijd een witbier gist dien te gebruiken. Het resultaat: witbier gisten zijn superieur. Ik gebruik uitsluitend T-58 en WB-06. S-33 was echt een drama, veel te dikke body voor een witbier en bijna geen smaak.

tdp:

--- Citaat van: IONOX op 07-04-2020  09:54 u ---Ik brouw bijna eigenlijk alleen maar witbier met hier en daar een IPA en tripel. Gist klinkt op 't oog goed door z'n fruitige karakter, maar ik kan het je echt afraden om deze gist te gebruiken in een witbier. Voor de lol heb ik 1 witbier recept met alle Fermentis Ale gisten vergist om te zien of ik wel altijd een witbier gist dien te gebruiken. Het resultaat: witbier gisten zijn superieur. Ik gebruik uitsluitend T-58 en WB-06. S-33 was echt een drama, veel te dikke body voor een witbier en bijna geen smaak.

--- Einde van citaat ---

Zou van die 3 ook voor de T-58 gaan

Kiekeboe:
Is er iemand met ervaring met Brewferm Blanche als korrelgist in witbier?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie