Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Poging tot een eigen blonde  (gelezen 1431 keer)

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
Poging tot een eigen blonde
« Gepost op: 17-05-2021 21:45 u »
Nadat ik mij voorgesteld heb kon ik toch niet heel lang wachten met mijn eigen receptje, het is niet iets heel bijzonders maar ik ben toch even benieuwd wat jullie denken dat dit gaat doen. Het viel mij op dat BrouwHulp toch qua water (veel meer spoelwater) en grammen van hop goed afwijkte van brewmonkey.

Ik heb via brouwmout de mout een beetje nagemaakt en iets anders qua samenstelling, daarna een hop uitgekozen die mij een goede basis leek. Nu ben ik erg benieuwd of mijn gevoelspoging ook daadwerkelijk ergens op slaat  :proost:

Ik kon nergens suiker vinden in de ingrediŽnten, maar ik heb nog 200 gram suiker op de laatste 10 minuten kook erin gegooid, begin SG was 1084.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCashmere v1
Brouwdatum09-05-2021
BierstijlBlond
Volume5,0 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,25 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,0 %
0,08 kgCara 120Dingemans120 EBC5,7 %
0,07 kgBiscuitDingemans50 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 įC1 min.45 min.3,4 l/kg
72,0 įC1 min.20 min.3,4 l/kg
78,0 įC1 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
2,1 gCashmerepellets7,0%60 min.9,6 IBU
16,5 gCashmerepellets7,0%10 min.15,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Wat denken jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Poging tot een eigen blonde
« Reactie #1 Gepost op: 17-05-2021 23:38 u »
Ik kon nergens suiker vinden in de ingrediŽnten, maar ik heb nog 200 gram suiker op de laatste 10 minuten kook erin gegooid, begin SG was 1084.
Bij een blonde zit er geen suiker in het recept. Alleen bottelsuiker voor het bottelen. Maar je kan het nu een Tripel noemen.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2021 00:30 u »
Bij een blonde zit er geen suiker in het recept. Alleen bottelsuiker voor het bottelen. Maar je kan het nu een Tripel noemen.

In een (Belgisch) blond bier is het gebruik van suiker in het recept juist heel gebruikelijk. Het hoeft natuurlijk niet, maar stellen dat het niet in een blond bier hoort is volgens mij onjuist.

Voor de TS: prima recept, proberen waard.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2021 09:19 u »
Ik sluit me aan bij biking rebel, suiker in een (zwaar) blond kan prima. Zeker met de S-33, die heeft volgens mij een vrij lage vergistingsgraad van rond de 70%, en zonder suiker wordt het dan wel een erg zoet blondje. De Cashmere hop is een atypische hop voor een Belgische blonde, maar dat geeft misschien juist een leuke twist aan het geheel. Je bent zeker niet de eerste die een Amerikaanse hop in z'n blond stopt. Maischschema ziet er ook prima uit. Je begin-SG is wel veel hoger uitgevallen dan volgens het recept, enig idee hoe dat komt? Had je misschien minder liters op het eind?

Wat betreft suiker in BrouwHulp, die staat tussen de mouten onder de leverancier 'supermarkt' ;)

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2021 12:11 u »
Ik ben erg blij dat ik niks raars heb gedaan, haha. In de Brewmonkeys zit ook suiker, daarom heb ik het hier ook maar ingedaan.

Voor wat betreft de SG, nee ik heb echt geen idee. Ik zit bijna te denken dat ik mijn suiker verkeerd had afgemeten... 5 liter voor het brouwen, nagespoeld met 3 liter en een uurtje laten koken. Qua maischdikte zou dit goed moeten zijn en ik heb een mooie 5,5 overgehouden.

Ik heb ook nog 1 gebrouwen met El dorado om een bittere variant te maken, daar kwam de SG op 1070, dus schiet mij maar lek...

Offline JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 18-05-2021 13:21 u »
In jouw BrouwHulp uitdraai staat een recept zonder suiker.
Wat voor SG geeft BrouwHulp aan met die 200 gram suiker als extra ingrediŽnt?

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18-05-2021 14:52 u »
Ik kon suiker niet vinden in BrouwHulp, zal straks thuis even kijken met de tip hierboven wat er dan uitkomt. :)

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #7 Gepost op: 18-05-2021 18:16 u »
Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
2,1 gCashmerepellets7,0%60 min.9,6 IBU
16,5 gCashmerepellets7,0%10 min.15,0 IBU

Wat denken jullie?

Is dit een weloverwogen keuze? Ik zou meer hop geven op 60 minuten, en minder op 10 minuten.
Maar misschien heb je goede redenen om het zo te doen.

Suiker in een Belgisch blond is inderdaad wel aan te raden, zeker als je een gist als S-33 gebruikt die een vrij lage SVG heeft.

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18-05-2021 18:18 u »
In jouw BrouwHulp uitdraai staat een recept zonder suiker.
Wat voor SG geeft BrouwHulp aan met die 200 gram suiker als extra ingrediŽnt?

Als ik de 200 gram suiker toevoeg kom ik op 1077 uit, draai ik mijn rendement omhoog naar 84% dan kom ik op 1084 uit. Opzich niet eens zo gek, met een rollende kook verlies ik echt amper vocht. Denk een half litertje?

Klinkt dat logisch?

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-05-2021 18:23 u »
Als ik de 200 gram suiker toevoeg kom ik op 1077 uit, draai ik mijn rendement omhoog naar 84% dan kom ik op 1084 uit. Opzich niet eens zo gek, met een rollende kook verlies ik echt amper vocht. Denk een half litertje?

Klinkt dat logisch?

Je rendement kun je pas goed bepalen na een paar brouwsels. In het begin moet je daar gewoon wat in gokken.
Maar 84% is wel vrij hoog. Ik weet niet hoe je 'installatie' er uit ziet?

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #10 Gepost op: 18-05-2021 18:46 u »
Als ik de 200 gram suiker toevoeg kom ik op 1077 uit,

Klinkt dat logisch?

Nee!
Ik maak voor mijn brouwsels 2 recepten, een zonder en een met suiker toevoeging.
Suiker voeg ik droog   toe na de na de hoofdgisting,, zeg maar na 3 dagen.
De volgende dag gaat de drooghop erbij.
Na 3 a 4  dagen zeven, een dag wachten en dan bottelen.

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18-05-2021 18:49 u »
Je rendement kun je pas goed bepalen na een paar brouwsels. In het begin moet je daar gewoon wat in gokken.
Maar 84% is wel vrij hoog. Ik weet niet hoe je 'installatie' er uit ziet?

Een tien liter pan op een inductieplaat  :nut: Maar de rollende kook lukt altijd lekker, verlies daar niet veel op.

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 18-05-2021 18:51 u »

Nee!
Ik maak voor mijn brouwsels 2 recepten, een zonder en een met suiker toevoeging.

Dit is allemaal redelijk nieuw voor mij, maar wat doet droog toevoegen van suiker dan precies met de smaak en het alcohol in tegenstelling tot bij de kook?

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-05-2021 19:08 u »
maar wat doet droog toevoegen van suiker dan precies met de smaak en het alcohol in tegenstelling tot bij de kook?
Volgens de verhalen pakt de gist eerst de gemakkelijke suikers en dan de moeilijke suikers.
Je schijnt een droger bier te krijgen.
Bovendien wil een gist sneller opstarten bij een lagere concentratie aan suikers.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-05-2021 19:11 u »

Klinkt dat logisch?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het een stuk lekkerder brouwt als je je rendement conservatief instelt, bijv 65% of zo. Heb je een te hoog SG dan is een beetje water makkelijk bijgevoegd bij de kook en anders zit je toch een soort van te balen dat je je begin SG niet hebt gehaald (ook al hoef je helemaal niet te balen, bier wordt het toch wel).

Over suikertoevoeging: ik denk dat de meesten het tijdens het koken doen, sommigen inderdaad in het gistvat.

Voordeel van gistvast is dat je suiker niet aan kan gaan koeken of caramelliseren in je pan. Dit is overigens ook te voorkomen door niet te achterlijk hoge vlam/vermogen toe te passen en de suiker rustig toe te voegen en te roeren. Bij hoge concentraties kan een beetje caramellisering plaatsvinden maar dat valt al gauw mee en zelfs als het gebeurd is het niet erg (beetje caramelsmaakje in je bier).

Voordeel van bij de kook is dat je minder kans op besmetting en oxidatie hebt. Het kookt nog als je het toevoegt dus alles wordt steriel. Uiteraard los je de suiker als je het in je gistvat toevoegt ook op in wat water en dat kook je kort dus dit riscio valt mee. Maar belangrijker dan dat: als je de suiker toevoegt bij de kook heb je weer een moment minder dat je in je gistvat moet zijn met besmettings- en oxidatiegevaar.

Ikzelf voeg gewoon toe ~15 min voor het einde van de kook.

Er is dus geen goed of fout, alleen heeeeel veel meningen.

Bovendien wil een gist sneller opstarten bij een lagere concentratie aan suikers.

Das ook een leuk punt trouwens.. nooit bij nagedacht.

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-05-2021 19:59 u »
Uiteraard los je de suiker als je het in je gistvat toevoegt ook op in wat water en dat kook je kort dus dit riscio valt mee.
Onzin!
Suiker bevat geen schimmels of bacteriŽn en is onbeperkt houdbaar!
Daar groeit niets op, zelfs geen haar!
Gewoon droog het gistvat in!
Net zoals met drooghop, niet behandelen, gewoon het vat In!
Met bottelen is het net zo, dopjes vanuit het zakje zo op de fles.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-05-2021 20:58 u »
Onzin!
Suiker bevat geen schimmels of bacteriŽn en is onbeperkt houdbaar!
Daar groeit niets op, zelfs geen haar!
Gewoon droog het gistvat in!
Net zoals met drooghop, niet behandelen, gewoon het vat In!
Met bottelen is het net zo, dopjes vanuit het zakje zo op de fles.
Voor wat ik overal lees heb je een vrij sterke mening die in je posts als feit overkomt.

Er is niet ťťn goede manier en de rest fout, en het is heel makkelijk om een stukje uit een post te pakken en die plat te drukken. Ik denk dat degenen die suiker toevoegen in het vat het toch echt meestal koken, al is het alleen maar omdat het makkelijker vermengd raakt.

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 18-05-2021 21:06 u »
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het een stuk lekkerder brouwt als je je rendement conservatief instelt, bijv 65% of zo. Heb je een te hoog SG dan is een beetje water makkelijk bijgevoegd bij de kook en anders zit je toch een soort van te balen dat je je begin SG niet hebt gehaald (ook al hoef je helemaal niet te balen, bier wordt het toch wel).

Over suikertoevoeging: ik denk dat de meesten het tijdens het koken doen, sommigen inderdaad in het gistvat.

Voordeel van gistvast is dat je suiker niet aan kan gaan koeken of caramelliseren in je pan. Dit is overigens ook te voorkomen door niet te achterlijk hoge vlam/vermogen toe te passen en de suiker rustig toe te voegen en te roeren. Bij hoge concentraties kan een beetje caramellisering plaatsvinden maar dat valt al gauw mee en zelfs als het gebeurd is het niet erg (beetje caramelsmaakje in je bier).

Voordeel van bij de kook is dat je minder kans op besmetting en oxidatie hebt. Het kookt nog als je het toevoegt dus alles wordt steriel. Uiteraard los je de suiker als je het in je gistvat toevoegt ook op in wat water en dat kook je kort dus dit riscio valt mee. Maar belangrijker dan dat: als je de suiker toevoegt bij de kook heb je weer een moment minder dat je in je gistvat moet zijn met besmettings- en oxidatiegevaar.

Ikzelf voeg gewoon toe ~15 min voor het einde van de kook.

Er is dus geen goed of fout, alleen heeeeel veel meningen.

Das ook een leuk punt trouwens.. nooit bij nagedacht.

Dank voor deze uitleg, ik probeer het voor nu echt "zo leuk mogelijk" te houden. De SG vind ik een mooie indicatie van het alcohol percentage die ik probeer te raken. Tijdens het koken meet ik niet op het moment, zodra het gekoeld is en het vat ingaat tap ik wat af om het met een hydrometer te doen.  Zo kan ik elke keer als ik brouw mijzelf uitdagen met 1 nieuwe stap en niet gelijk alles over de kop gooien, als je het een poosje doet doet is het volgens mij prima te doen. Tot die tijd is het een redelijke speurtocht, duizend dingen en duizend meningen. Ben blij dat jullie allemaal reageren, met elke post leer ik weer wat! Ik hou het voor nu dan gewoon bij suiker tijdens de kook, indien ik het wil toevoegen. Volgende biertje gaan we mikken op een droge met een laag SG :)

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-05-2021 23:56 u »
Een tien liter pan op een inductieplaat  :nut: Maar de rollende kook lukt altijd lekker, verlies daar niet veel op.

Ja maar je rendement is van nog veel meer factoren afhankelijk dan alleen kookverlies.
Misschien handig om ook een goed boek aan te schaffen waarin dat precies wordt uitgelegd.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-05-2021 07:22 u »
Dank voor deze uitleg, ik probeer het voor nu echt "zo leuk mogelijk" te houden. De SG vind ik een mooie indicatie van het alcohol percentage die ik probeer te raken. Tijdens het koken meet ik niet op het moment, zodra het gekoeld is en het vat ingaat tap ik wat af om het met een hydrometer te doen.  Zo kan ik elke keer als ik brouw mijzelf uitdagen met 1 nieuwe stap en niet gelijk alles over de kop gooien, als je het een poosje doet doet is het volgens mij prima te doen. Tot die tijd is het een redelijke speurtocht, duizend dingen en duizend meningen. Ben blij dat jullie allemaal reageren, met elke post leer ik weer wat! Ik hou het voor nu dan gewoon bij suiker tijdens de kook, indien ik het wil toevoegen. Volgende biertje gaan we mikken op een droge met een laag SG :)
Goeie zet denk ik in het in het begin zo simpel mogelijk te houden! Als je SG wat afwijkt is het vaak geen ramp.. een sterk blond noem je bij een te laag SG gewoon Blond en als ie veel te hoog was heet het ineens een Tripel. :P

Offline Ploaze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 19-05-2021 11:00 u »
Goed boek staat nog op mijn lijst om te kopen, ben over het algemene alleen veels te ongeduldig en koppig. Echt een gevalletje van dingen proberen en dan zien hoe het uitpakt, werkt het niet? Dan duiken in de waarom het fout is gegaan. Rendement had ik vantevoren wel berekend met wat formules. Rekening houdend met sendiment verlies, moutverlies en kookverlies zou ik 2.2 liter moeten compenseren, gezien het feit dat mijn emmer te vol zat heb ik het op "kookverlies beter dan verwacht" gegooid.  ;D

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #21 Gepost op: 19-05-2021 12:41 u »
Als je suiker droog toevoegt, en je jong bier bevat al koolzuur, dan heb je kans dat je flinke schuimontwikkeling (mentos/cola effect) krijgt en je vergistingsvat over stroomt. Het hoeft niet maar het kan wel. Daarom zou ik altijd de suiker oplossen in water voor dat ik het toevoeg. Ik vind dat geen onzin...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 19-05-2021 22:36 u »
In een (Belgisch) blond bier is het gebruik van suiker in het recept juist heel gebruikelijk. Het hoeft natuurlijk niet, maar stellen dat het niet in een blond bier hoort is volgens mij onjuist.

Ik durf zelfs te stellen dat een goede blonde een stevige suikergift zelfs nodig heeft. Het komt de doordrinkbaarheid ten goede en het geeft meer fruitige esters wat ten goede komt aan het smaakprofiel van een blond.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 19-05-2021 22:39 u »

Nee!

Om al te grote schuimvorming te voorkomen en ook om te zorgen dat de suiker zich sneller verspreid is toch wel handig om de suiker vooraf op te lossen.

Tags: