Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Je rendement valt tegen/mee en je bier wordt anderes dan verwacht. Wat doe je?

Ik corrigeer met water of suiker tot gewenst SG
Ik pas mijn hopstort aan en maak er het beste van
ik verander niets en leer ervan, het wordt toch wel bier

Auteur Topic: Je rendement valt tegen en je bier wordt anders dan verwacht. Wat doe je?  (gelezen 2558 keer)

Offline Luiaard

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Ik heb in mijn brouwsels vrijwel altijd meevallers. Vermoedelijk heb ik BrouwHulp verkeerd ingesteld, ik kom nu telkens uit boven de 75% rendement met minimaal het beoogste SG. Als het SG te hoog uit komt voeg ik nog wel eens afgekookt (en gekoeld) water toe aan de ton, dan heb ik wat meer bier en toch het beoogte SG.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Het verschilt correctie water voeg ik soms toe maar suiker nooit.
Verder verander ik er niks aan het wordt wel bier en we leren er van.
Wel probeer ik de oorzaak te achterhalen.
Gelukkig is dit niet vaak nodig een enkele keer kom ik iets hoger uit maar meestal klopt het aardig.
Als ik merk dat het echt niet goed komt dan trek ik de stekker eruit en voeg ik geen hop meer toe en gebruiken we het wort wel voor andere doeleinden.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Mijn rendement is vaak hoger dan gepland, dus vaak hoger SG. Ik ga er geen water aan toe voegen, anders past het niet in mijn gistvat.
Ik neem genoegen met een procentje meer alcohol. ;)

Dus ik stemde op optie 3.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Mijn rendement is vaak hoger dan gepland, dus vaak hoger SG. Ik ga er geen water aan toe voegen, anders past het niet in mijn gistvat.

Je kunt natuurlijk ook het gemiddelde rendement in de brouwsoftware die je gebruikt hoger zetten...  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Met goede brouwsoftware en berekeningen kom ik vrijwel altijd goed uit. Soms vind ik een precies resultaat minder belangrijk dus dan voer ik niet alles even secuur in in de software. Ook dan ga ik niet corrigeren. De software die ik gebruik (Bierpro) houdt ook nog qua spoelrendement rekening met de beslaghoogte, spoelsnelheid en beslagdikte versus spoelwater. Daarmee kom je dan nog iets beter op de vooraf berekende waarden dan met de meeste andere software denk ik die uitgaan van een vast ingesteld rendement.   

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Ik heb op 3 gestemd.  :proost: :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Met goede brouwsoftware en berekeningen kom ik vrijwel altijd goed uit.

Resultaat hangt niet af van berekeningen en brouwsoftware... Vaak ook van de kwaliteit van je grondstof en wat doe je dan?  ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Je kunt natuurlijk ook het gemiddelde rendement in de brouwsoftware die je gebruikt hoger zetten...  :)
Heb ik gedaan. Staat nu standaard op 85%. ;)

Tags: