Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe maak jij je platenkoeler / warmtewisselaar schoon?  (gelezen 2907 keer)

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe maak jij je platenkoeler / warmtewisselaar schoon?
« Gepost op: 04-04-2020 22:29 u »
Hallo allemaal,

Ik gebruik voor het koelen van wort een platenkoeler.
Nu zit ik met de vraag, hoe maak je deze op de juiste manier schoon?

Ik laat er kokend water doorheen lopen na, en voor het brouwen (tegen de stroomrichting).
Voor het brouwen voeg ik bij het kokende water een dosering StarSan toe.

Ik lees op het forum dat het mogelijk is de platenkoeler nog extra te reinigen met loog (gootsteen ontstopper van de Kruidvat).
Gevoelsmatig vind ik dit een akelig idee. Gootsteenontstopper klinkt vies.

Op Brouwland verkopen ze bijtende soda, dit is natriumhydroxide. Dit is het werkende bestanddeel uit de gootsteen ontstopper van Kruidvat.
Hebben jullie ervaringen met reinigen met natriumhydroxide?
Is gootsteennontstopper inderdaad gelijk aan de duurde bijtende soda?
En is dit geschikt voor het reinigen van de platenkoeler? Of zijn er nog andere manieren?

Ik hoor graag jullie ervaringen,
Bert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoerd

• Senior lid
Re: Hoe maak jij je platenkoeler / warmtewisselaar schoon?
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2020 22:45 u »
Ik zet hem altijd een dag of 2 van te voren in de pure caustic, paar keer hem uitlaten lopen en er weer inzetten. Op de ochtend van brouwen spoel ik hem goed door met water en zet hem dan 1 uur op de kop in de oven op 120 graden. Daarna spoel ik hem nogmaals met water. Na gebruik zet ik hem weer een dag in de puro caustic. Daarna spoel ik hem met water en zet hem op de kop schuin weg zodat alle vocht eruit loopt. Gaat al jaren goed

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2020 23:04 u »
Bedankt voor je reactie Sjoerd!
Weer een geheel nieuwe aanpak (voor mij dan).
Klinkt goed te doen, en minder spannen dan met warm loog in de weer.

Kun je met je handen in het water met pure caustic, om hem er weer uit te pakken?
Of zijn handschoenen aanbevolen?

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2020 23:06 u »
Sjoerd, nog een vraag hierover...
Bij Braumarkt lees ik dat RVS en puro caustic maar maximaal een uur met elkaar in contact mogen komen.
Mijn platenkoeler is van RVS en koper... Hoe zit dit bij jou?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2020 00:01 u »
Gootsteenontstopper van het kruidvat is 100% natriumhydroxide. Als je de vraag stelt of je een koeler met je handen uit een sterke oplossing van natrium hydroxide mag pakken dan zou mijn advies zijn om je eerst een heel goed in te lezen. Natriumhydroxide wordt normaal verdund tot 3% oplossing en gebruikt bij ca 80 graden om alle vuil op te lossen bv in bierflesjes of fusten. Het lost daarbij restanten op van bv gist, hophars, eiwit etc. Maar ook je handen lossen daarom op en het vet in je huid wordt snel omgezet in zeep. Een druppeltje in je oog levert zware oogschade op. Dus als je het gebruikt, dan veiligheidsbril op en beschermende handschoenen en altijd wat zuur in de buurt houden, bv azijn of citroenzuur. Als je wat over je handen krijgt, dan gelijk spoelen met zuur om het te neutraliseren.     

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2020 00:06 u »
Goede opmerking Hans!
De reden dat ik gootsteenonstopper liever niet gebruik is omdat het zo agressief is.

Bevat pure caustic dezelfde werkzame stof als gootsteenontstopper?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2020 08:26 u »
Goede opmerking Hans!
De reden dat ik gootsteenonstopper liever niet gebruik is omdat het zo agressief is.

Bevat pure caustic dezelfde werkzame stof als gootsteenontstopper?
Ja, zie etiket, en ook nog chloor en misschien nog wat toevoegingen. De combinatie van Chloor en natrium hydroxide is nog wat effectiever (en gevaarlijker). Echter vele malen duurder dan de losse combinatie als je die bij het kruitvat koopt. Maar dat komt omdat achter al dit soort middelen een leuk verdienmodel zit. 

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2020 11:06 u »
Ja, zie etiket, en ook nog chloor en misschien nog wat toevoegingen. De combinatie van Chloor en natriumhydroxide is nog wat effectiever (en gevaarlijker). Echter vele malen duurder dan de losse combinatie als je die bij het kruitvat koopt. Maar dat komt omdat achter al dit soort middelen een leuk verdienmodel zit. 

Gelukkig zit er aan NaOH geen verdienmodel achter... Trouwens niemand die er over begint: wie maakt er nou zijn koper bevattende koeler schoon met chloorhoudende middelen? Lekker slim.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2020 11:20 u »
Iedere keer als ik weer een draadje lees over het schoonmaken van platenkoelers of infecties tgv platenkoelers verbaas ik me weer dat er nog hobbybrouwers zijn die die dingen gebruiken. Wat een gedoe!

Mijn dompelkoeler is in twee minuten perfect schoon en ontsmet met een beetje afwasmiddel en wat Star San  :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2020 13:21 u »
Gelukkig zit er aan NaOH geen verdienmodel achter.
Klopt. Daarom kun je ook beter gewoon een potje gootsteenontstopper kopen. Dat kost inderdaad niet veel en zit geen verdienmodel achter en ook geen chloor wat slecht is voor koper.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2020 13:31 u »
Als ik dit zo lees, dan doe ik het al jaren helemaal verkeerd. Resultaat is er niet minder om, hij koelt goed en heb nooit infecties. Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2020 13:45 u »
Ik gebruik ook een platenkoeler. Voor gebruik goed schoonspoelen en af en toe een keertje een uurtje in de 3% loog zetten. Dan komt er bruin water uit.  Aan het einde van het koken pomp ik 10 minuutjes het wort rond door een filter en koeler. Dan het koelwater aanzetten en rondpompen totdat het onder de 80 graden zit. Zo worden alle kiemen gedood en koel je ook nog eens snel tot onder de 80 graden (DMS vookomen) daarna koeler uitgang naar het gistingsvat. Die procedure bevalt mij prima, maar je moet wel een goede pomp hebben die tegen kokende wort kan.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2020 16:20 u »
Ik dacht dat chloor funest was voor RVS, of heb ik het mis? Ik heb een Brewbucket en die mannen van Ss Brewtech waarschuwen daar duidelijk voor:

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/205602399-DO-NOT-USE-BLEACH-OR-CHLORINATED-CHEMICALS-

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2020 16:28 u »
Bedankt brouwers, voor de verschillende input.

Als ik het samenvat:
Gootsteenontstopper van de Kruidvat is de beste optie. NAOH.
De maximale dosering is 3%. Is dat dan 30 gram op een liter water?
Bovenstaande uitvoeren na het brouwen. Vervolgens naspoelen met schoon water.
Maximaal een uur contacttijd i.v.m. het RVS.

Vervolgens voor het brouwen en gebruiken van de platenkoeler, reiniger met heet water en Star San.
Of reinigen met heet water en in de over er mee op 120 graden.

Heb ik het juist samengevat?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2020 16:32 u »
Voor gebruik stoom ik de platenkoeler en de siliconen slangen een tijdje uit. Die sluit ik aan op mijn snelkookpan zonder het gewichtje, zodat die alleen stoom genereert. Na gebruik pomp ik altijd een tijdje wat heet water met vaatwaspoeder rond, door mijn platenkoeler en alle gebruikte slangen.

Af en toe een grondige reiniging, door een tijdje heet water met 2% loog rond te pompen. Daar komt dan eigenlijk weinig rommel uit, dus ik vermoed dat de vaatwaspoeder goed zijn werk doet.

Vroeger kocht ik de Natrium Hydroxide altijd in 500 gram flesjes bij de Kruidvat, maar daar heb ik ze de laatste keren niet meer kunnen vinden. Ik heb het nu gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Was wel wat duurder.

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2020 16:44 u »
Duidelijk Sander.

En met af en toe...
Bedoel je dan bijvoorbeeld om de 4 brouwsels?

Als extra, incidenteel, onderhoud?
En dus geen routine?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 05-04-2020 17:04 u »
Er staan heel wat zaken in dit topic waarbij ik de wenkbrauwen frons.

Ten eerste bestaat niet elke gootsteenontstopper puur uit natriumhydroxide. Ten tweede verkoopt Kruidvat als ik kijk naar hun webshop geen pure natriumhydroxide meer. Ze hebben wel andere ontstoppers met een andere samenstelling. Die hadden ze in het verleden trouwens ook.

Natriumhydroxide is een zeer gevaarlijk goedje waarmee je heel voorzichtig moet zijn. Niet voor niets is de triviante naam bijtende soda. Vanwege de agressiviteit kun je het beste links laten liggen.

Puro/Chemipro Caustic bestaat niet uit natriumhydroxide en chloor. Chloor is een gas. Het bevat wel natriumhypochloriet dat een verbinding is van natriumhydroxide en chloor. Maar een verbinding is heel wat anders dan losse elementen.

Natriumhypochloriet is een zeer effectieve reiniger én desinfecteermiddel.
Naast natriumhypocloriet bevat Puro/Chemipro Caustic meer stoffen die zorgen voor een optimale reinigende werking. Het is hierdoor kun je het middel gebruiken in een lagere dosering dan pure natriumhydroxide waardoor het veiliger is in gebruik.

Net als zuivere natriumhydroxide tast Puro/Chemipro Caustic koper en ijzer aan. RVS in principe ook, maar als je niet meer dan 1 gram per liter oplost in water van maximaal 60 ºC en een contacttijd van 15 tot 30 minuten aanhoudt is er niets aan de hand.

Puro/Chemipro Caustic is duurder dan zuiver natriumhydroxide. Daar staat tegenover dat het een beter product is. Wel moet je het goed naspoelen. Doordat het chloorhoudend is kan het een vervelende smaakafwijking veroorzaken.

En ja, een dompelkoeler is handig omdat je kunt zien dat deze schoon is. Bij een platenkoeler moet je altijd hopen dat de reinigingsmiddelen die je goed gewerkt hebben. Controleren gaat niet. Je kunt niet in een platenkoeler kijken.
Na jaren een platenkoeler te hebben gebruikt (zonder infecties of andere problemen) gebruik ik al weer een tijdje een dompelkoeler. Even met Cif afborstelen, afspoelen en ophangen zodat deze goed kan drogen. Dat is wel zo handig.

Offline Koning_Pinteman

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 05-04-2020 17:21 u »
Bedankt Jacques, voor je toevoegingen!

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #18 Gepost op: 05-04-2020 17:22 u »
We hadden een poosje terug het riool verstop en dus een ontstoppingsbedrijf gebeld. Het eerste wat ze vroegen was "Hebt u een gootsteenontstopper gebruikt?"  Ze zijn hier als de dood voor. De monteur die later kwam liet me de brandwonden zien die hij hierdoor opgelopen was. Kortom bezint eer gij begint.  O ja, ik gebruik ook een dompelkoeler, tot volle tevredenheid.  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 05-04-2020 19:02 u »
Ik dacht dat chloor funest was voor RVS, of heb ik het mis?
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/456/
Klopt. Chloor wel maar NaOH niet

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 05-04-2020 19:04 u »
Vroeger kocht ik de Natrium Hydroxide altijd in 500 gram flesjes bij de Kruidvat, maar daar heb ik ze de laatste keren niet meer kunnen vinden. Ik heb het nu gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Was wel wat duurder.

Klopt hier idem.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-04-2020 19:06 u »
Ik gebruik zelf natriumhydroxide. Puur, 100 %. ik gebruik 10 gram per liter. Alleen, net zoals hier terecht wordt gezegd gebruik ik de juiste beschermingsmiddelen: een gelaatsscherm, een rubber schort en zuurvrije handschoenen voor industrieel gebruik. Ten opzichte van andere reinigingsmiddelen ben ik een stuk voordeliger uit. Ik koop 7,5 kilogram voor € 24,75 inclusief verzenden. Genoeg om 750 liter aan te maken. Het stinkt als de ziekte, maar reinigen dat het doet! En na gebruik natuurlijk goed spoelen, maar dat moet met andere reinigingsmiddelen ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 05-04-2020 19:08 u »
Voor gebruik stoom ik de platenkoeler en de siliconen slangen een tijdje uit. Die sluit ik aan op mijn snelkookpan zonder het gewichtje, zodat die alleen stoom genereert. Na gebruik pomp ik altijd een tijdje wat heet water met vaatwaspoeder rond, door mijn platenkoeler en alle gebruikte slangen.

Af en toe een grondige reiniging, door een tijdje heet water met 2% loog rond te pompen. Daar komt dan eigenlijk weinig rommel uit, dus ik vermoed dat de vaatwaspoeder goed zijn werk doet.

Ik  heb dat ook een hele tijd zo gedaan met stoom. Maar omdat ik tegenwoordig toch al rondpomp om te koelen naar 80 graden in de ketel kun je die stap net zo goed gebruiken om de koel keten kiemvrij te krijgen.

Vaatwastabletten bevatten ook natronloog volgens mij. dus Dat zou wel al eens voldoende kunnen zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 05-04-2020 19:12 u »
bestaat niet elke gootsteenontstopper puur uit natriumhydroxide.
Ja je moet wel weten wat je koopt inderdaad. Maar als je korrelontstopper koopt is de kans vrijwel 100% dat je NaOH koopt. Ooit een keer in Duitsland gekocht. Daar zat alumimiumpoeder doorheen gemengd. Dat was dus minder handig. Vloeibare ontstopper kan ook andere stoffen bevatten. Zo bevat vloeibare ontstopper van de Action (Superfinn vloeibare ontstopper) helemaal geen NaOH, maar alleen chloor met nog wat andere rommel, miskoop dus. Het heette ook drain gel. Inderdaad gelijk maar door de drain. 

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #24 Gepost op: 05-04-2020 19:56 u »
Duidelijk Sander.

En met af en toe...
Bedoel je dan bijvoorbeeld om de 4 brouwsels?

Als extra, incidenteel, onderhoud?
En dus geen routine?
Ik heb een aantal zaken die ik incidenteel wat grondiger reinig. Flesjes reinig ik zo om de 3 á 4 keer met 2% loog oplossing gemengd met een scheutje dunne bleek. Normaal spoel ik ze goed uit na het leegschenken en stoom ik ze uit om ze te desinfecteren.

De platenkoeler reinig ik om de 4 á 5 brouwsels wat grondiger. Dus het is een soort routine, maar niet een hele strakke.