Verrot tarwemout sneller dan andere moutsoorten?

Gestart door Dirtbag, 03-04-2020 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Beetje rare vraag misschien, echter ik heb tot dusver 1 keer gehad dat mout is gaan schimmelen, dit was een restantje tarwemout. Zelfs de emmer leeg stonk hierna nog te hard om te gebruiken voor iets anders.

Nu heb ik vorig jaar een 25 kilo zak gekocht, opgeslagen zoals ik de pils, pale en munchener ook opsla. Namelijk in een solide luchtdicht afgesloten vat.

Nu rook ik recent aan de tarwemout en deze rook "anders" nog niet echt muf maar wel onderweg daar naar toe. Voor de zekerheid een nieuwe zak gekocht en vanmorgen bij afwegen vergeleken en voor de verse zak gegaan.

Komt dit iemand anders toevallig bekend voor of heb ik gewoon pech gehad?

db

Kiekeboe

De bewaarhaarheid van mout hangt volgens mij sterk af van de vochtigheidsgraad bij levering. Dus niet alleen de manier waarop de koper de mout bewaard heeft, maar ook van de voorgeschiedenis. Ik had eerder negatieve ervaringen met kant en klaar moutpakketten van Brewferm op dat gebied.

seed7

Citaat van: Dirtbag op 03-04-2020  13:29 uNamelijk in een solide luchtdicht afgesloten vat.

Een deel van het probleem? Mout moet een beetje kunnen "ademen". Moutzakken zijn ook niet volledig "dicht". Je moet vooral condensvorming voorkomen. Zakken of bakken niet rechtstreeks op de grond zetten maar altijd op een pallet of een kastplank oid.

Tarwe heeft geen jasje, ik weet niet in hoeverre dat in dit geval nadelig is. De lekkere dingetjes zitten meteen aan het oppervlak in plaats van achter een taai droog kafje.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.