Hallo allemaal,
Mijn naam is Maarten Hein, geboren in 1963, vorig jaar begonnen met thuisbrouwen met een paar pouch-pakketten (blikbrouwen), met wisselende resultaten.
Hiermee heb ik basis proces, de vergisting en het bottelen leren kennen, en met name het steriel werken en het belang van de temperatuur tijdens de vergisting.
Na doorlezen van veel info hier op het forum ben ik vorig jaar overgegaan tot de aanschaf van een Easybrew 30, en ik heb alles gelezen betreffende deze installatie hier op het forum.
Tot nu heb ik 2 x gebrouwen met de Easybrew, en heb hiervoor ook een whirlpool pijp en een schaalverdeling boven de kraan aangeschaft.
De eerste 2 brouwsels waren de Saison en de American IPA van Arsegan in een samengesteld pakket. Ik schroot met een standaard walsenmolen, 1,25 mm. en vergist in een 30 liter vat met schroefdeksel. De vergisting in de koele slaapkamer rond de 20 graden. De Saison staat nu 4 weken op fles, en het resultaat is prima. geen bijsmaken, en een plezier om te drinken. Het had wat helderder kunnen zijn, maar zonder gebruik van een hopfilter en "ook de laatste liter moet in de fles" ben ik zeer tevreden met het resultaat.
De IPA staat nu 2 weken in de fles, en die is mooi helder nu. Ik verheug me op het proeven over een week of 2.
De komende 2 brouwsels zullen een eenvoudige "Patersbier" zijn volgens recept uit het boek "thuis bier brouwen", pilsmout, Saaz en Halertauer hop, en Lallemand Abbaye gist.
Niets speciaals, maar goed om het hele proces beter te leren kennen. Ook heb ik een hopspider besteld.
Tot nu toe heb ik veel informatie gevonden hier op het forum, en ik hoop in de toekomst ook zelf een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren!