Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen, Maarten Hein  (gelezen 609 keer)

Offline Maarten Hein

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen, Maarten Hein
« Gepost op: 04-04-2020 01:42 u »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Maarten Hein, geboren in 1963, vorig jaar begonnen met thuisbrouwen met een paar pouch-pakketten (blikbrouwen), met wisselende resultaten.
Hiermee heb ik basis proces, de vergisting en het bottelen leren kennen, en met name het steriel werken en het belang van de temperatuur tijdens de vergisting.
Na doorlezen van veel info hier op het forum ben ik vorig jaar overgegaan tot de aanschaf van een Easybrew 30, en ik heb alles gelezen betreffende deze installatie hier op het forum.
Tot nu heb ik 2 x gebrouwen met de Easybrew, en heb hiervoor ook een whirlpool pijp en een schaalverdeling boven de kraan aangeschaft.
De eerste 2 brouwsels waren de Saison en de American IPA van Arsegan in een samengesteld pakket. Ik schroot met een standaard walsenmolen, 1,25 mm. en vergist in een 30 liter vat met schroefdeksel. De vergisting in de koele slaapkamer rond de 20 graden. De Saison staat nu 4 weken op fles, en het resultaat is prima. geen bijsmaken, en een plezier om te drinken. Het had wat helderder kunnen zijn, maar zonder gebruik van een hopfilter en "ook de laatste liter moet in de fles" ben ik zeer tevreden met het resultaat.
De IPA staat nu 2 weken in de fles, en die is mooi helder nu. Ik verheug me op het proeven over een week of 2.
De komende 2 brouwsels zullen een eenvoudige "Patersbier" zijn volgens recept uit het boek "thuis bier brouwen", pilsmout, Saaz en Halertauer hop, en Lallemand Abbaye gist.
Niets speciaals, maar goed om het hele proces beter te leren kennen. Ook heb ik een hopspider besteld.
Tot nu toe heb ik veel informatie gevonden hier op het forum, en ik hoop in de toekomst ook zelf een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online broeder

• Super lid
  • Land: nl
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
Re: Voorstellen, Maarten Hein
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2020 10:37 u »
Hoi Maarten,
welkom bij het brouwersgenootschap.
Zo te zien ben je al lekker bezig... tja werkt verslavend hé  :brouwen:
In welke woonplaats wordt de hop aan je wort toegevoegd? Altijd leuk om te weten.

Overigens... wel op tijd naar bed gaan hoor  :groots:

groet, broeder Willem

Offline BrouwerJantje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Proost
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2020 11:07 u »
Welkom
En lekker bezig zo

Offline Gorak

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2020 13:31 u »
Hoi Maarten,

Zo te zien ben je al al goed bezig met brouwen. Als ik jou was zou ik vandaag van een flesje IPA genieten in het zonnetje, dat zou toch moeten kunnen na twee weken  ;)

Offline Maarten Hein

• *
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2020 14:24 u »
Hoi Maarten,
welkom bij het brouwersgenootschap.
Zo te zien ben je al lekker bezig... tja werkt verslavend hé  :brouwen:
In welke woonplaats wordt de hop aan je wort toegevoegd? Altijd leuk om te weten.

Overigens... wel op tijd naar bed gaan hoor  :groots:

groet, broeder Willem

Ik woon in Groningen waar nu het zonnetje lekker schijnt. Laat naar bed, vroeg er weer uit :-)

Offline Maarten Hein

• *
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2020 14:27 u »
Hoi Maarten,

Zo te zien ben je al al goed bezig met brouwen. Als ik jou was zou ik vandaag van een flesje IPA genieten in het zonnetje, dat zou toch moeten kunnen na twee weken  ;)

Goed idee, heb een flesje koud gezet!

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2020 15:16 u »
Groningen, leuk, daar werk ik! Tenminste, als het geen coronacrisis is. Misschien als alle ellende achter de rug is eens een biertje uitwisselen.
Welkom!

Offline Maarten Hein

• *
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2020 18:03 u »
Groningen, leuk, daar werk ik! Tenminste, als het geen coronacrisis is. Misschien als alle ellende achter de rug is eens een biertje uitwisselen.
Welkom!

Dankje, goed idee!

Offline j.heesters3

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2020 20:52 u »
Hallo Maarten

Welkom hier. Je bent al de zoveelste nieuwe brouwer met de Easybrew. Zelf gebruik ik mijn oude electro weckketel met een eigengebouwd  roerwerk. Werkt goed voor mij. In ieder geval wordt er met beide methodes lekker bier gebrouwen.

Broudoe uit Brabant.

Jos

Tags: