Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf D-180 van Candi Syrup maken  (gelezen 673 keer)

Offline JoepH

• Senior lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Zelf D-180 van Candi Syrup maken
« Gepost op: 03-04-2020 08:36 u »
Ik ben bezig met het maken van mijn eigen kandijsiroop en kandijbrokken. Ik moet zeggen dat dit aardig lukt. Op het Belgische forum lees ik dat Westvleteren een combinatie van kandij gemaakt van kristalsuiker (suikerbiet) en dadelsuiker gebruikt.
Kan iemand dit bevestigen en heeft hier iemand ervaring mee?
Zo ja, in welke verhouding gebruik je suiker en dadelsuiker voor het maken van deze kandij?
Veel hobbybrouwers gebruiken D-180 van Candi Syrup in hun Westvleteren 12 kloon.
Is hierin ook sprake van dadelsuiker?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Zelf D-180 van Candi Syrup maken.
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2020 09:10 u »
Ja de D-180 bevat ook dadelsuiker staat alleen niet op hoeveel:

Contens: Beet suger, Date sugar and water.

Om het zo donker te krijgen gebruiken ze ook kleurstoffen, clarimalt 9000?

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2020 11:24 u »
En waarschijnlijk ook een beetje melasse. Ik heb de D-180 eens puur geproefd en ik smaakte een toon van melasse, niet veel, en na het brouwen zal je het niet meer merken. En wanneer je wil weten hoe siroop met melasse smaakt: Van Gilse Schenkstroop, de originele. Daar is het wel goed uitgebalanceerd met de rest van de ingrediŽnten.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2020 11:55 u »
Ik ben bezig met het maken van mijn eigen kandijsiroop en kandijbrokken. Ik moet zeggen dat dit aardig lukt. Op het Belgische forum lees ik dat Westvleteren een combinatie van kandij gemaakt van kristalsuiker (suikerbiet) en dadelsuiker gebruikt.

Wat is de  ideale manier voor jou om de siroop te maken?

Ik vraag me af of het verschil tussen verschillende suikers merkbaar is na het donker kleuren.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2020 14:18 u »
Zelf siroop maken staat hier wel op het forum van licht tot donker, alleen hoe donker je het ook maakt het kleurt niet (of nauwelijks) je biertje.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fwww%2Ehobbybrouwen%2Enl%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D12561%2E0&share_tid=12561&share_fid=47738&share_type=t&link_source=app

Zie in de bijlage mijn quadrupel met alleen pilsmout en D-180 (13%). Die kleur redt je echt niet met alleen donkere zelfgemaakte siroop.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Zelf D-180 van Candi Syrup maken
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2020 21:07 u »
Ik kleur mijn gekarameliseerde suikers altijd met Ca(OH)2. Dit geeft m.i. de meest donkere kleur.
Maar zo donker als jou foto zal 13% na toevoegen bij het wort niet worden. (Heb dit nog niet geprobeerd met zo'n grote stort op alleen pilsmout)

Heb hier ook 1x een gedeelte van het wort opgekookt en gekleurd. Dit duurt erg lang en ga ik niet meer doen.

Tags: