NEIPA poging

Gestart door rutger1973, 02-04-2020 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Takkie83

Citaat van: LeonRodenburg op 29-12-2020  09:16 uHou ons op de hoogte Takkie!

Ga ik zeker doen!

CiteerIk heb net een batch klaar met de Verdant IPA, die is goed uitgepakt. Super hazy en de (tropische) fruittonen worden extra benadrukt naar mijn idee. 1 x 7,5 g/L koudhop bij einde vergisting met Citra, Mosaic & Galaxy, als klassieke combinatie.

Ja dat die gist de hop accentueert heb ik meer gelezen, dus dat is een goeie zaak. Maar hij zou uitvlokken als een malle dus die haze komt dan bij jou echt uit de hop, biotransformatie en/of je ongemoute granen, zeker als je alleen na de vergisting hebt gekoudhopt.

CiteerSnel drinken is zeker het devies bij NEIPA! Je wilt de hoppigste periode van het bier niet missen, dat zou zonde zijn van de hop. Dat wordt goed doordrinken met de nieuwjaarsborrel dus  voor je ;D Mijn ervaring is dat ik, als ik direct uit de CCT bottelde en flessen voorspoelde met CO2, het bier een week of 6-8 goed kon houden qua fruitigheid / hoppigheid, maar daarna neemt het af. Zonder CO2 en via een bottelvat ging dat nog sneller, maar goed, dat kan ook mijn brouwkunsten liggen  :biersmile:

Komt goed. Ik heb maar één kratje gebrouwen en een scala geïnteresseerden dus die is zo op  ;D Wordt vervolgd!

LeonRodenburg

Citaat van: Takkie83 op 29-12-2020  18:05 uKomt goed. Ik heb maar één kratje gebrouwen en een scala geïnteresseerden dus die is zo op  ;D Wordt vervolgd!

:biersmile:

Citaat van: Takkie83 op 29-12-2020  18:05 uJa dat die gist de hop accentueert heb ik meer gelezen, dus dat is een goeie zaak. Maar hij zou uitvlokken als een malle dus die haze komt dan bij jou echt uit de hop, biotransformatie en/of je ongemoute granen, zeker als je alleen na de vergisting hebt gekoudhopt.

Interessant! Waar had je dat gezien of gelezen? Ik heb juist het idee dat de Verdant IPA gist zorgt voor enorme haze, in vergelijking met bijvoorbeeld S-33. Bij het aftappen van gist uit de CCT voor het bottelen kwam er ook niet bijster veel uit. Ik heb nagenoeg hetzelfde recept al met meerdere gisten gemaakt en bij Verdant was hij tot nu toe het meest troebel voor mijn gevoel. Ik ken een relatief bekende Nederlandse craftbrouwerij die al hun (double) NEIPA's met Verdant brouwt, daar hebben ze er ook geen last van voor zover ik hoorde.

Het recept heeft 10% havervlokken en 10% tarwemout met verder pils en pale, dus geen extreem hoge hoeveelheden ongemoute granen. Dan zou het toch die whirlpool moeten zijn (150 gram op 20 liter) en de biotransformatie daarvan. Maar bij eerdere batches waren de hoeveelheden hop hetzelfde en de haze toch wat minder. Met mijn ervaring met deze gist tot nu toe zou ik juist de Verdant IPA aanraden als je hem goed troebel wilt. Even afwachten dan hoe het gaat als het wat langer in het vat zit.

Jacques

Citaat van: LeonRodenburg op 29-12-2020  21:55 uWaar had je dat gezien of gelezen? Ik heb juist het idee dat de Verdant IPA gist zorgt voor enorme haze, in vergelijking met bijvoorbeeld S-33. Bij het aftappen van gist uit de CCT voor het bottelen kwam er ook niet bijster veel uit. Ik heb nagenoeg hetzelfde recept al met meerdere gisten gemaakt en bij Verdant was hij tot nu toe het meest troebel voor mijn gevoel. Ik ken een relatief bekende Nederlandse craftbrouwerij die al hun (double) NEIPA's met Verdant brouwt, daar hebben ze er ook geen last van voor zover ik hoorde.

Vandaag heb ik gebrouwen. Een bier met 24% tarwe en veel late hopgiften en een grote vlamuit hopgift.
Het wort is geënt met Lallemand Verdant IPA. Ik ben heel benieuwd hoe dit bier zich gaat ontwikkelen.

Takkie83

Citaat van: LeonRodenburg op 29-12-2020  21:55 uInteressant! Waar had je dat gezien of gelezen?

Excuus, ik ben denk ik in de war met de Kveik ale. Hier staat medium flocculatie. Al zal je haver en whirlpool hopgift ongetwijfeld ook een rol spelen

Takkie83

Citaat van: Jacques op 29-12-2020  22:18 uVandaag heb ik gebrouwen. Een bier met 24% tarwe en veel late hopgiften en een grote vlamuit hopgift.
Het wort is geënt met Lallemand Verdant IPA. Ik ben heel benieuwd hoe dit bier zich gaat ontwikkelen.

Moet het een NEIPA worden Jacques? Heb je ook ongemoute granen gebruikt? En welke hopsoorten? Ga je nog koudhoppen?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 29-12-2020  22:26 uMoet het een NEIPA worden Jacques? Heb je ook ongemoute granen gebruikt? En welke hopsoorten? Ga je nog koudhoppen?

Het wordt een "Nieuw Loons IPA"  :)  Een NEIPA met een eigen twist.
De hopsoorten zijn Ekuanot en Mandarina Bavaria.
Het is niet mijn bedoeling om te gaan koudhoppen. In plaats daarvan heb ik een flinke vlamuit hopgift gedaan bij 80 ºC gedurende 7 minuten. Daarna doorgegaan met koelen terwijl de zak met hop nog in de ketel hing.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 29-12-2020  22:31 uHet wordt een "Nieuw Loons IPA"  :)  Een NEIPA met een eigen twist.
De hopsoorten zijn Ekuanot en Mandarina Bavaria.
Het is niet mijn bedoeling om te gaan koudhoppen. In plaats daarvan heb ik een flinke vlamuit hopgift gedaan bij 80 ºC gedurende 7 minuten. Daarna doorgegaan met koelen terwijl de zak met hop nog in de ketel hing.

Leuk! Mandarina ligt ook al in mijn vriezer te wachten. Ben er erg benieuwd naar! Ik twijfel of ik hem zal gebruiken in m'n bière de garde. Schijnt een sinaasappelaroma te geven...

LeonRodenburg

Citaat van: Takkie83 op 29-12-2020  22:19 uExcuus, ik ben denk ik in de war met de Kveik ale. Hier staat medium flocculatie. Al zal je haver en whirlpool hopgift ongetwijfeld ook een rol spelen

Ah, oké. Dat is meer in lijn met de ervaringen, en dan denk ik dat 'medium' zelfs nog aan de hoge kant is.

Citaat van: Jacques op 29-12-2020  22:18 uVandaag heb ik gebrouwen. Een bier met 24% tarwe en veel late hopgiften en een grote vlamuit hopgift.

Leuk! Hoor graag hoe het uitpakt, ook zonder koudhop!

Takkie83

Vandaag vijf dagen na bottelen te nieuwsgierig om niet alvast een flesje te proberen. En het resultaat wijkt kortgezegd enorm af van het beoogde resultaat. Wat allereerst opvalt is dat de haziness op fles in rap tempo verdwijnt. En zoals ik bij het proeven tijdens de nagisting en het bottelen al constateerde is een hoop hoparoma verdwenen. En hij is nog redelijk bitter geworden ondanks het feit dat er niet eerder dan vlamuit een hopgift is gedaan.

Kortom; het is een IPA geworden. Ook lekker, maar lang niet zo tropisch als bedoeld. Tips ter verbetering zijn welkom!

Enige goede nieuws; de peperigheid is verdwenen. Op de bodem van de flesjes ligt waarschijnlijk de veroorzaker samen met de gist die nu wel uitvlokt

LeonRodenburg

Citaat van: Takkie83 op 01-01-2021  19:52 uVandaag vijf dagen na bottelen te nieuwsgierig om niet alvast een flesje te proberen. En het resultaat wijkt kortgezegd enorm af van het beoogde resultaat. Wat allereerst opvalt is dat de haziness op fles in rap tempo verdwijnt. En zoals ik bij het proeven tijdens de nagisting en het bottelen al constateerde is een hoop hoparoma verdwenen. En hij is nog redelijk bitter geworden ondanks het feit dat er niet eerder dan vlamuit een hopgift is gedaan.

Kortom; het is een IPA geworden. Ook lekker, maar lang niet zo tropisch als bedoeld. Tips ter verbetering zijn welkom!

Enige goede nieuws; de peperigheid is verdwenen. Op de bodem van de flesjes ligt waarschijnlijk de veroorzaker samen met de gist die nu wel uitvlokt

Bedankt voor de update Takkie! Dit is precies wat ik ook had met NEIPA's en wat me telkens zo frustreerde. Bij het bottelen nog mooi geel en lekker fruitig (zie ook je eerdere foto) en dan na een week of wat op fles bruinig, veel donkerder en zonder de initiële fruitigheid. Dit zette bij mij vaak door naar dat het hoparoma na een paar weken nagenoeg verdween, en er een duidelijke oxidatiesmaak voor terug kwam (eerst een soort kruidig tot uiteindelijk muf). Dit probleem had ik alleen met NEIPA's, met boven de 6 g/L koudhop.

Uiteindelijk van alles geprobeerd, maar het enige wat echt heeft geholpen is het bier in fusten afvullen. Dan komen ze na een paar weken nog steeds zo uit het fust en uit de fles (afgevuld met Beergun):

Kortom, ik denk dat er met je recept niks mis is, maar dat je op alle momenten tijdens en na het vergisten zuurstofinslag moet proberen te voorkomen. Ieder klein beetje kan al funest zijn. Dus dan moet je met CO2 gaan werken om je vergistingsvat en flesjes te flushen, bottelen uit je gistingsvat, je kunt nog antioxidanten toevoegen (vitamine C en KMBS, zie elders op het forum) of toch overwegen fusten te gaan gebruiken. Het gewone 'slang op de bodem bij het hevelen' werkt misschien leuk voor alle andere bierstijlen om oxidatie te voorkomen, als er zoveel hopolie in suspensie als bij NEIPA's is dat echt niet genoeg om te voorkomen dat ze verkleuren. Dan is bottelen an sich al genoeg om teveel zuurstof in het bier te krijgen.

Takkie83

Dat is geen goed nieuws Leon!  :-\ Ben benieuwd of andere hobbybrouwers tegen hetzelfde probleem aan lopen. Jouw biertje ziet er een stuk beter uit! Bizar verschil hè met de kleur tijdens bottelen  :o

Wat bij mij zeker niet meegeholpen heeft is dat die vergisting zo begon te slepen. En dat m'n koudhop niet goed in m'n bier wilde zinken ondanks het extra gewicht dat ik erbij heb gedaan. Ook bestond de Simcoe uit bellen en dat lijkt me vragen om problemen.

Wat ik nu dus kan bedenken om e.e.a. te verbeteren zonder met fusten te hoeven werken is een snelwerkende gist gebruiken (Kveik), pellets voor de koudhop en meer gewicht erbij. Bottelen vanuit gistvat moet ook wel lukken als ik m'n 30 liter vat gebruik en gist aflaat voor het bottelen.

Lastig biertje wel, maar we geven niet zomaar op  :brouwen:

Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  14:47 uBizar verschil hè met de kleur tijdens bottelen  :o

Dat is toch ook vanwege de beginnende oxidatie? Een 'goede' graadmeter in dat geval...

In plaats van een fust zou je ook van die kleine RVS vaatjes kunnen overwegen. Dan kan je in ieder geval makkelijk CO2 erin blazen om overtollig zuurstof te verwijderen na openen. Met twee kleinere vaatjes zou je zelfs wat kunnen experimenteren met je koudhop. En je hoeft niet verplicht te bottelen natuurlijk.

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 02-01-2021  15:04 uDat is toch ook vanwege de beginnende oxidatie? Een 'goede' graadmeter in dat geval...

Ik vrees van wel ja, hoewel de smaak (vooralsnog, gelukkig) wel gewoon prima is.

CiteerIn plaats van een fust zou je ook van die kleine RVS vaatjes kunnen overwegen. Dan kan je in ieder geval makkelijk CO2 erin blazen om overtollig zuurstof te verwijderen na openen. Met twee kleinere vaatjes zou je zelfs wat kunnen experimenteren met je koudhop. En je hoeft niet verplicht te bottelen natuurlijk.

Ik geloof best dat dat een stuk beter is voor het bier, maar het zou toch niet onmogelijk moeten zijn om een NEIPA op fles te brouwen..  :denken:

Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  15:13 uIk vrees van wel ja, hoewel de smaak (vooralsnog, gelukkig) wel gewoon prima is.

Ja, ik meen me te herinneren dat je het eerder ziet dan proeft.

CiteerIk geloof best dat dat een stuk beter is voor het bier, maar het zou toch niet onmogelijk moeten zijn om een NEIPA op fles te brouwen..  :denken:

Bottel je met tegendruk (dus eerst CO2 in de fles)? Wellicht is het probleem ook al in een eerder stadium veroorzaakt, maar zie je het gewoon nog niet aan de kleur omdat het te vroeg is.

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 02-01-2021  15:20 uJa, ik meen me te herinneren dat je het eerder ziet dan proeft.

Dat is dan een geluk bij een ongeluk  ;D

CiteerBottel je met tegendruk (dus eerst CO2 in de fles)? Wellicht is het probleem ook al in een eerder stadium veroorzaakt, maar zie je het gewoon nog niet aan de kleur omdat het te vroeg is.

Nee ik bottel eigenlijk heel zuurstofvriendelijk  :-[

Wel vanuit gistvat naar bottelvat met slang tot op de bodem, maar ik knoei altijd met die stomme afvulpijpjes dus ik doe gewoon de flesjes onder het kraantje van het bottelvat. Nooit echt een probleem gehad met oxidatie dus ik dacht het zal wel loslopen..

:verbergen:

Arthur B

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  16:04 uNee ik bottel eigenlijk heel zuurstofvriendelijk  :-[

...gewoon de flesjes onder het kraantje van het bottelvat. Nooit echt een probleem gehad met oxidatie dus ik dacht het zal wel loslopen..

Dat zou bij dit type bier inderdaad wel eens de nekslag kunnen zijn. Als test zou je ook eens met een slang kunnen proberen, maar ik ben bang dat je niet aan 'serieuze' oplossingen ontkomt. 😬

Takkie83

Citaat van: Arthur B op 02-01-2021  16:33 uDat zou bij dit type bier inderdaad wel eens de nekslag kunnen zijn. Als test zou je ook eens met een slang kunnen proberen, maar ik ben bang dat je niet aan 'serieuze' oplossingen ontkomt.

We gaan het zien. Ik heb nog een Verdant IPA gist liggen waarmee ik nog een NEIPA wil brouwen en ik denk dat ik dan ga doen wat binnen mijn huidige mogelijkheden ligt om zuurstofinslag te reduceren. Bier wordt het toch wel dus het scheelt al dat ik het niet weg hoef te knikkeren. En meer fruitigheid erin zou ook moeten lukken. Dan maar wat minder geel  ;D

Al doet het iedere keer weer pijn om dat gistvat open te maken en in het bier te hengelen  :-\

LeonRodenburg

Citaat van: Takkie83 op 02-01-2021  15:13 uIk geloof best dat dat een stuk beter is voor het bier, maar het zou toch niet onmogelijk moeten zijn om een NEIPA op fles te brouwen..  :denken:

Ik ben bang dat het bij deze stijl toch echt onmogelijk is op de voor hobbybrouwers gewoonlijke manier   :weetniet: bij alle zelfgebrouwen versies die ik van verschillende brouwers heb geproefd in onze club heb ik nog geen succesvolle flessen gezien zonder eerst via een vat. Maar goed, ik wil je zeker niet ontmoedigen,  je kunt de uitdaging gewoon aan gaan natuurlijk!

Zo snel en kort mogelijk het vat open, nog eerder in de vergisting koudhoppen, direct bottelen uit vat via een pijpje zonder in het vat te roeren (suiker in fles) en bij elke open handeling eerst antioxidanten doseren, wellicht dat dit nog kan helpen. Misschien helpt het ook om wat minder hop in de koudhop te doen, zodat de oxidatie minder snel gaat. En niet op extreem hazy mikken maar gewoon op lekker troebel.

Takkie83

Dank Leon en Arthur voor het meedenken!  :biersmile:

GvB84

Ik drink nu mijn NEIPA. De eerste die ik heb gebrouwen. Ook ik heb geen mogelijkheid om met CO2 te werken.
Ik heb het geluk gehad dat ik per ongeluk het kraantje van mijn bottelemmer heb gesloopt voordat ik ging bottelen.
Daardoor moest ik bottelen vanuit mijn gistvat. Dat is een geluk bij een ongeluk gebleken. Het bier zit nu 3 weken op fles. De kleur en smaak zijn nogsteeds prima. Ik heb wel last van hopcreep. Doordrinken dan maar.
De gist was Verdant IPA

Ik denk dat deze over een paar weekjes bruin is.
Lastige dingen die NEIPA's...

Takkie83

Kijk, zulke berichten geven de brouwer moed  :brouwen:

D.R.K.

Half september ook een Neipa gebrouwen en heb nog steeds wat op fles staan. Nu dus net iets langer dan 3 maanden op fles.
Ik heb ook geen CO2 tot mijn beschikking en bottelen gaat vanuit een emmer met een vulpijpje.

Bier is nog steeds lekker en hoewel de kleur aan het veranderen is en donkerder aan het worden is. de hop geur zit er nog goed in en de smaak is zachter geworden. Nog steeds erg lekker en daarom ook de een nieuwe neipa in de planning  :D

Takkie83

Top  :proost:

Is dat afvulpijpje toch nog ergens goed voor  ;D

D.R.K.

Ali heeft een hele mooie van RVS die je ook zo uit elkaar kan schroeven voor het schoonmaken. Mij bevalt die goed :)

GvB84

Een ding is zeker. Van NEIPA's brouwen leren we zuurstofarm werken.
Toch denk ik dat de Verdant IPA gist je ook gaat helpen. Deze flokt heel weinig uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.