Recepten > Discussie over recepten

NEIPA poging

<< < (2/79) > >>

Gorak:

--- Citaat van: IONOX op 02-04-2020  15:36 u ---NEIPA's hebben geen bittergifte op 60 minuten.
Maximaal vinden de hopgiftes vanaf 20 minuten einde kook plaats. Meestal rond vlamuit.
--- Einde van citaat ---

Neipas mogen best een beetje bitter zijn, dat is een kwestie van smaak. Zelf zou ik wel kiezen voor een hopgift op 60 minuten.

--- Citaat van: emiel1 op 02-04-2020  15:51 u ---Ik zou voor een goed fruitige NEIPA wel naar zo'n 8 g/l gaan. 4 tijdens de hoofdvergisting en 4 eind vergisting.

De combinatie Cascade centennial lijkt me niet de beste keuze. Dat gaat geen fruitbom opleveren, maar veel meer richting de aardse, kruidige kant. Voor een gewone IPA heel lekker, maar voor een NEIPA denk ik niet wat je zoekt. Daarnaast is een NEIPA heel gevoelig voor oxidatie, het is dus af te raden hopbellen te gebruiken.

--- Einde van citaat ---

Hier sluit ik me bij aan. Amarillo in plaats van Centennial. Hierbij zou ik zelf kiezen voor 2 g/l bij tijdens hoofdvergisting en 6 g/l eind vergisting.

Verder zou ik de carapils weglaten. Het idee dat dit een betere schuimkraag zou opleveren is een fabeltje.

GvB84:
Hoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

basvo:

--- Citaat van: GvB84 op 02-04-2020  16:36 u ---Hoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

--- Einde van citaat ---

Als je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste “standaard” korrelgist voor een Neipa.

rutger1973:
Hij mag van mij best een oranje gloed hebben... vandaar mijn toevoeging van carapils en Munich. Alleen Munich beter?

Gist wilde ik inderdaad op 'standaard: S-04 houden.

Wat betreft de hop, ik wilde inderdaad een klein bittertje erbij hebben. Welke hop kan ik daarvoor gebruiken? Wat vinden jullie van onderstaand schema:

? g     ?                                 60 min               
30 g   Cascade (pellet)               0 flame out         
30 g    Amarillo (bloemen)       0 flame out         
20 g    Cascade (pellet)              Dryhop 5 dgn       
20 g    Amarillo (bloemen)      Dryhop 5 dgn   
20 g    Chinook (Pellets)      Dryhop 5 dgn   

GvB84:

--- Citaat van: basvo op 02-04-2020  16:49 u ---Als je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste “standaard” korrelgist voor een Neipa.

--- Einde van citaat ---

Jazeker. Deze heb ik zeker wel gebruikt. Ik zeg daarom ook niet voor niets dat voor een hazy NEIPA meer haver in de stort moet. Ik heb 10% havervlokken gebruikt en heb nu een hazy Mango NEIPA. Ik ben overigens best enthousiast over de Voss Kveik. De Kveik vlokt inderdaad sterk uit, maar dat wil niet zeggen dat deze gist altijd helder bier oplevert. Deze discussie kan beter worden gevoerd in het topic over Voss  Kveik.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie