Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 28995 keer)

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hop meneer
    • Hop Meneer IoT brouwerij
Re: NEIPA poging
« Reactie #375 Gepost op: 19-05-2021 22:44 u »
Op verzoek uit het "Is er nog iemand aan het brouwen" topic:

Lekker! Die M66 wil ik ook nog eens proberen. Als je je recept/ervaringen wilt delen in het NEIPA poging topic heel graag!  :biersmile:

Ben vooral benieuwd waar deze gist op gaat eindigen

De vorige poging, juicy en heel fruitig maar toch nog iets bitter. Vergist met Wyeast 1318 smackpack.

Mijn laatste NEIPA poging zit nu met Mangrove Jack's M66 Hophead in de vergisting.

Begin SG 1.070
Doel SG 1.013

80% Dingemans Pilsmout (3EBC)
12.5% Havervlokken Bio
7.5% Thomas Fawcett Torrefied Wheat (4 EBC)
60 minuten op 67 ºC
60 minuten koken

Het brouwsel is zaterdag om 16 uur op 20c de gistkast in gegaan na een vlotte vergisting nu op 1.014 (80% svg) aan beland. Er zit nog wel iets leven in dus ik denk dat er nog wel een paar puntjes af gaan. Binnen 6 uur zag ik daling in de SG en binnen 36 uur zat de gist op 70% vergisting.

Ik heb dit IPA recept met ongeveer dezelfde mout/hop samenstelling nu al een aantal keer gebrouwen en draai elke keer aan een paar knoppen om te bekijken wat het effect is, deze keer is het echt een NEIPA geworden :) De fruitigheid was in de vorige poging al heel goed aanwezig maar omdat er in de vorige poging met de 1e hopgift op vlamuit toch nog best wat bitterheid los is gekomen heb ik de hopgiften later gezet. Qua waterbehandeling heb ik de Cl/SO4 verhouding deze keer op 2:1 gezet om nog eventuele bitterheid niet de accentueren. In mijn geval met water uit de Oosterhoutse bronnen: 82 mg/l Cl en 46 SO4.

Op 25 L:

Na vlamuit, 10 minuten op 75 graden en daarna de hopzakken er gewoon in laten hangen
40+65 g Eldorado
30 g Columbus
25gr Mosaic

2e op 50% vergisting (in dit geval na 24u na start vergisting) 3 dagen
30gr Mosaic
30gr Eldorado

3e zet ik op 3 dagen voor bottelen/keggen
35gr Mosaic
35gr Eldorado

Een 290gr op 25L, dus ruim boven de 10 gram de liter. Als dit recept nu succesvol is dan is het wellicht een idee om de hopgiften nog terug te schroeven om tot 8gr/liter te komen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #376 Gepost op: 20-05-2021 19:34 u »
Dank! En ziet er goed uit! Die M66 gaat dus ook best ver...

Ik kom trouwens op 225 g als ik je hop optel, klopt dat?

Offline GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #377 Gepost op: 20-05-2021 20:36 u »
De 8 g/l is alleen de koudhop.
Ben benieuwd naar je resultaat. M66 is een leuke gist. Ik zat na 5 dagen op het eind SG. Ik heb het bier nog een weekje laten staan voor het bottelen maar het bleef 1.014.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #378 Gepost op: 20-05-2021 21:42 u »
De 8 g/l is alleen de koudhop.
Ben benieuwd naar je resultaat. M66 is een leuke gist. Ik zat na 5 dagen op het eind SG. Ik heb het bier nog een weekje laten staan voor het bottelen maar het bleef 1.014.

Veel of weinig schuimvorming met de M66?

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #379 Gepost op: 20-05-2021 22:06 u »
Veel of weinig schuimvorming met de M66?

Ik had een batch van 20 liter in een 30 liter vat. Krausen van ca. 4 cm.

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #380 Gepost op: 20-05-2021 22:47 u »
Dank! En ziet er goed uit! Die M66 gaat dus ook best ver..

Ik kom trouwens op 225g als ik je hop optel, klopt dat?

Ik was de 65 g El dorado in de whirlpool nog vergeten. Ik had nog restjes op te maken en ging nieuwe zakken hop aanbreken dus daarom staat er 2x El Dorado in het recept maar die 2e was ik dus vergeten in de post.

Hier ging de kop nog wel wat hoger. Hoeveel gr gist had jij toegevoegd? Ik heb er nu 20 g op 25 L, volgens Brewbuddy ruim voldoende maar als ik nu kijk dat de gist toch zo enthousiast los gaat, is 1 zakje misschien ook wel genoeg.

Sinds gisteren staat het hier ook op 1.014, maar ik zie nog steeds CO2 productie dus ik ben benieuwd wanneer het einde is bereikt.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #381 Gepost op: 20-05-2021 23:55 u »

Dat valt goed mee, dank!

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #382 Gepost op: 23-05-2021 10:18 u »
Nu vroeg ik me wat af, we hebben het met een Neipa altijd over oxidatie, hetgeen wat we allemaal proberen te voorkomen waardoor je Neipa zolang mogelijk mooi geel blijft.
Nu kan ik weinig in mijn brouwproces aanpassen maar door de koudhop stappen zit je vaak al met mogelijke oxidatie.
En nu de vraag, met dit in mijn hoofd doe ik vrij weinig koudhop toevoegingen in andere bieren en doe dit alleen als ik een Neipa brouw.

Een IPA / White IPA zou ook goed een koudhop stap kunnen hebben, maar is het effect van oxidatie mogelijk minder zichtbaar als je geen "troebel" bier aan het brouwen ben en kom je het bij dit type bieren mogelijk alleen tegen in de smaak, als je die überhaupt al kan herkennen?

Alvast bedankt

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #383 Gepost op: 23-05-2021 22:15 u »
Vanavond weer een flesje van mijn tweede NEIPA poging opengetrokken en zo lekker als hij rook zoveel hopburn zat er in mijn glas, echt niet lekker meer. Moet daar echt iets op gaan verzinnen. Hoe voorkomen jullie dit? Coldcrashen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #384 Gepost op: 23-05-2021 22:55 u »
Vanavond weer een flesje van mijn tweede NEIPA poging opengetrokken en zo lekker als hij rook zoveel hopburn zat er in mijn glas, echt niet lekker meer. Moet daar echt iets op gaan verzinnen. Hoe voorkomen jullie dit? Coldcrashen?

Misschien heb je wat aan dit artikel https://vinepair.com/articles/hop-burn-homebrewing-hazy-ipas/

Zelf gebruik ik meestal dezelfde hoppen aan de warme en koude kant. Dit bevalt mij heel goed.
En om minder last te hebben van hopcreep wacht ik langer met het bottelen.
Beide handelingen worden in het artikel genoemd naast coldcrashen en het gebruik van hopsoorten met een hoog alfazuurgehalte voor het koudhoppen.

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #385 Gepost op: 24-05-2021 06:22 u »
Een IPA / White IPA zou ook goed een koudhop stap kunnen hebben, maar is het effect van oxidatie mogelijk minder zichtbaar als je geen "troebel" bier aan het brouwen ben en kom je het bij dit type bieren mogelijk alleen tegen in de smaak, als je die überhaupt al kan herkennen?

Ook in ander soort bieren merk je oxidatie, ouwe krant smaak en ook verkleuring. Ik heb wel het idee dat NEIPA er gevoeliger voor is, misschien door de stoffen die uit de dryhop komen?

Hoeveel weken zit het nu op fles? Mijn ervaring is dat het een week of 1-2 wel weg zakt. Je zou eens kunnen proberen om een aantal flessen koud te zetten en een paar niet, dan over 1 en 2 weken vergelijken.

Mijn NEIPA was zaterdag 3 dagen stabiel op 1.014 dus die staat nu op 1c. Eerst de deur open en een ventilator aan (bierbrouwhok is 14c), daarna de koelkast aan.

Deze keer wil ik de 2e dryhop gift op 1 ºC doen en dan 5 dagen, in plaats van de 12 ºC 3 dagen in de vorige batch. Het aflaten van dryhop voor de coldcrash kost toch elke keer een ruim halve liter en wie weet geeft die ook wel minder kans op hopburn.

https://brulosophy.com/2016/01/18/dry-hop-temperature-warm-vs-cool-exbeeriment-results

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #386 Gepost op: 24-05-2021 21:21 u »
Ook in ander soort bieren merk je oxidatie, ouwe krant smaak en ook verkleuring. Ik heb wel het idee dat NEIPA er gevoeliger voor is, misschien door de stoffen die uit de dryhop komen?

Het klopt dat ander bierstijlen ook last hebben van oxidatie met daarbij behorende verkleuring.
Koudhoppen is iets wat ik veel doe, ook bij andere bierstijlen dan NEIPA. Bij NEIPA heb je meer last van oxidatie. Mogelijk komt dit door de combinatie van veel late hopgiften met koudhoppen.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #387 Gepost op: 24-05-2021 21:59 u »
Misschien heb je wat aan dit artikel https://vinepair.com/articles/hop-burn-homebrewing-hazy-ipas/

Zelf gebruik ik meestal dezelfde hoppen aan de warme en koude kant. Dit bevalt mij heel goed.
En om minder last te hebben van hopcreep wacht ik langer met het bottelen.
Beide handelingen worden in het artikel genoemd naast coldcrashen en het gebruik van hopsoorten met een hoog alfazuurgehalte voor het koudhoppen.

Dank! Neem ik mee bij de volgende poging  :biersmile:

Hoeveel weken zit het nu op fles? Mijn ervaring is dat het een week of 1-2 wel weg zakt. Je zou eens kunnen proberen om een aantal flessen koud te zetten en een paar niet, dan over 1 en 2 weken vergelijken.

5 weken.. Koud wegzetten ga ik proberen!

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #388 Gepost op: 29-05-2021 15:15 u »
Gisteren was het botteldag voor de NEIPA. Tov het vorige recept is het een totaal ander bier geworden. In het gistvat zag ik het na een week op 1 ºC ook veel meer uitklaren dan de vorige keer.

De smaak is ook totaal anders. Bitterheid is niet te bespeuren, het is rond en vol maar niet zoet, hoger in alcohol (7.3) helaas iets minder fruitig dan de vorige.

5 L op fust en 50 flessen gevuld.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #389 Gepost op: 29-05-2021 15:32 u »
Dat is een mooie mobiele fust! Heb je daar wat meer informatie over?

Edit: heb al het eea gevonden

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
« Reactie #390 Gepost op: 30-05-2021 21:23 u »
Dat is een mooie mobiele fust! Heb je daar wat meer informatie over?

Edit: heb al het eea gevonden

Bij Unibrew heb je de Mangrove Jacks 5 L keg incl ball lock spear voor 80 euro, bij Ali kan je dezelfde vinden voor 55... Tot 1 juli want dan moet je bij ali ook BTW gaan betalen. Let op voor rotzooi ball locks, ik heb er al gedoe mee gehad en het bier spoot tegen het plafond, zonde! (Uiteindelijk wel geld terug)

Lekker in het zonnetje:

https://untappd.com/b/de-hop-meneer-de-hangse-hazy-batch-2/4334984

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #391 Gepost op: 30-05-2021 22:45 u »
Bij Unibrew heb je de Mangrove Jacks 5 L keg incl ball lock spear voor 80 euro, bij Ali kan je dezelfde vinden voor 55... Tot 1 juli want dan moet je bij ali ook BTW gaan betalen. Let op voor rotzooi ball locks, ik heb er al gedoe mee gehad en het bier spoot tegen het plafond, zonde! (Uiteindelijk wel geld terug)

Lekker in het zonnetje:

https://untappd.com/b/de-hop-meneer-de-hangse-hazy-batch-2/4334984

Thanks. Boven de 22 euro heb je sowieso al btw en inklaringskosten. Ze zullen je er niet altijd uitpikken, maar ik heb daar altijd pech mee ;)

Ik wilde misschien bij iKeggers een set kopen. Niet de goedkoopste, maar wel degelijk spul. Dan kan ik daarna wat meer vaatjes erbij kopen.

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #392 Gepost op: 15-07-2021 20:52 u »
Nu het zomervakantietijd is en het barbecueseizoen geopend is wilde ik een lekker zomers bier brouwen voor deze warme periode. Het werd geen witbier of weizen dit keer maar een NEIPA. Niet te hoog in alcohol en qua geur en smaak heerlijk vol van tropisch fruit en amper bitterheid in het bier. Tevens de eerste keer dat de Lallemand Verdant IPA door mij gebruikt is waar ik voorheen de NEIPA's vergistte met Lallemand Voss kveik. Het is toch fijn als een eigen bier (mijn 50e brouwsel) zo verfrissend kan smaken en blij kan maken! Wat een mooie hobby.... en binnenkort is het bier op en dan brouwen we weer een nieuw bier.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #393 Gepost op: 19-07-2021 23:55 u »
Heb me ook weer eens gewaagd een neipa nadat ik eigenlijk al had besloten om de stijl voorlopig maar links te laten liggen ivm oxidatie.

Paar weken terug toch weer een poging gedaan. Had nu de beschikking over een brewmonk cct, fles CO2 als wapens in de strijd.

Het is een neipa geworden met voornamelijk de nieuwe Nectaron hop en vergist met hornindal kveik. Soort van raw, niet gekookt alleen 20min whirlpool op 85c en koudhop na 2 dagen vergisting.

Zodra de vergisting voorbij was de gist en hop gedumpt en direct vanuit de cct in flesjes gedaan die van te voren gevuld waren met CO2 en een spuitje bottelsuiker. Echt afgevuld tot de rand en op schuim de CO2 absorberende kroonkurk erop.

Gisteren een opengemaakt en het zag er goed uit, nog geen spoor van oxidatie, wel een heerlijk frisse doordrinker, zacht, hoppig en dorstlessend. Snel opdrinken en uitdelen maar.

Ps die nectaron hop is bijzonder, echt een heel ander aroma, meer richting papaya/meloen/grapefruit dus als je eens wat anders wil zeker proberen.

Tags: