Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: NEIPA poging  (gelezen 28938 keer)

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Re: NEIPA poging
« Reactie #300 Gepost op: 19-03-2021 10:11 u »
Heel apart, ik kan ook geen reden verzinnen. Ik heb inmiddels een zestal brouwsels gemaakt waarbij ik heb gekoudhopt en in alle gevallen leidde dat tot een explosie aan geuren en smaken. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het wordt weggedrukt door de gistsmaak, maar waar komt die dan vandaan?

Misschien toch te snel overgeheveld naar het vat (9 dagen), of er heeft misschien toch een restant van een vorige brouwsel gezet die van invloed is. Ik heb 2x gebrouwen en daarbij alleen de opvangbak verwijdert en zo alles schoongemaakt. Ik heb hem voor de zekerheid nu helemaal gedemonteerd en alle rubbers ook los gereinigd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #301 Gepost op: 19-03-2021 11:45 u »
Even voor de zekerheid; hij ruikt wel fruitig?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #302 Gepost op: 19-03-2021 13:30 u »
Ja dat wel want toen ik de Fermzilla stond schoon te maken merkte mijn vrouw nog op dat het zo fruitig rook.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #303 Gepost op: 19-03-2021 13:40 u »
Ok. Dan heb je best kans dat de smaak nog bijtrekt. Ik heb zelf een keer erg veel verschil gemerkt na slechts 1 weekje wachten. Eerst was de geur voornamelijk sterk, maar een week later was de smaak ongeveer identiek.

In dit licht is het waarschijnlijk ook handiger om onder druk te fermenteren indien mogelijk. Of later koudhoppen. Je verliest dan minder geur (-> smaak) via je waterslot.

Dat is in ieder geval mijn ervaring...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #304 Gepost op: 19-03-2021 21:57 u »
Ja ik had de hop voor dit recept besteld. Bij de whirpool de verpakkingen geopend en daarna tot de eerste koudhop in de vriezer bewaard. Ik heb het vat nu maar wat warmer weggezet om te kijken of ik zo nog wat gistsmaken weg kan laten trekken.

Ik begrijp dat je nog niet gebotteld hebt...

Dan valt er nog niet zo veel te zeggen over de uiteindelijke smaak. De gist verdoezelt veel andere smaken.

Bottel het bier als het uitgegist is, wacht tot de hergisting voorbij is en evalueer dan...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #305 Gepost op: 19-03-2021 23:04 u »
Over evaluatie gesproken, het werd wel weer eens tijd. Zie hieronder de foto van het laatste flesje van mijn eerste NEIPA poging die nu bijna drie maanden op fles zit zonder dat ik iets noemenswaardigs heb gedaan aan oxidatiepreventie, zonder het restje gist op de bodem. Kristalhelder en met de kleur is nog steeds niets mis. De geur en smaak zijn ook nog steeds wel fruitig, maar minder dan voorheen, al ben ik nooit echt tevreden geweest met de smaakintensiteit van deze poging. Een lekker biertje is het in ieder geval nog steeds!

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #306 Gepost op: 19-03-2021 23:06 u »
En dit is hem mét het gistdepot  ;D

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #307 Gepost op: 19-03-2021 23:30 u »
Ik begrijp dat je nog niet gebotteld hebt...

Dan valt er nog niet zo veel te zeggen over de uiteindelijke smaak. De gist verdoezelt veel andere smaken.

Bottel het bier als het uitgegist is, wacht tot de hergisting voorbij is en evalueer dan...

Het zal ook niet gebotteld worden. Het vat is een keg waar het onder een druk van 1 bar in zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #308 Gepost op: 19-03-2021 23:36 u »
Het zal ook niet gebotteld worden. Het vat is een keg waar het onder een druk van 1 bar in zit.

En, zit het al in de keg?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #309 Gepost op: 19-03-2021 23:38 u »
En, zit het al in de keg?

Ja daar is het naar overgeheveld op dag 9 omdat het SG al 3 dagen stil stond.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #310 Gepost op: 19-03-2021 23:49 u »
Ja daar is het naar overgeheveld op dag 9 omdat het SG al 3 dagen stil stond.

En hoelang is dat nu geleden?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #311 Gepost op: 19-03-2021 23:54 u »
En hoelang is dat nu geleden?

Dat is nu 2 dagen geleden. Een dag voor het overhevelen had ik de temperatuur teruggebracht naar 7 graden om gist uit te laten zakken. Na het overhevelen wat afgetapt uit de keg en toen viel die smaak me op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #312 Gepost op: 20-03-2021 00:20 u »
Dat is nu 2 dagen geleden. Een dag voor het overhevelen had ik de temperatuur teruggebracht naar 7 graden om gist uit te laten zakken. Na het overhevelen wat afgetapt uit de keg en toen viel die smaak me op.

Ok, geeft het nog even de tijd.
Ook als je gekegd hebt geldt geduld, geduld en geduld...

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #313 Gepost op: 20-03-2021 12:03 u »
Eens. Mijn ervaring was dat het na een week, ook op vat, al veel beter was...

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #314 Gepost op: 21-03-2021 10:10 u »
Gister weer een NEIPA gebrouwen, samenstelling van Pale Ale en Naked Malted Oats en flink wat vlokken.
De Naked Malted Oats zijn van Crisp, maar het lijkt erop dat deze totaal niets toevoegen aan vergistbare suikers, heeft iemand anders er ervaring mee?

Heb zelf als onderdeel van het recept ook nog moutextract toegevoegd om het SG hoog te hebben, Doel was 1083, uiteindelijk is het 1070 geworden.
Mijn vermoeden is dat de 1.3 kg stort van de Naked malted oats dus niets toevoegen.

Zijn er proefjes om bv alleen met deze moutsoort eens te kijken wat voor suikers je eruit kan halen?

Whirlpool hop met 125 g Kohatu gedaan en vergisten met 2 zakjes Verdant IPA, staat nu al lekker te pruttelen, smaak voordat het het gistvat in ging was al lekker zacht en vol van smaak.

Dry hop gaat met Kohatu, Nelson Sauvin en Motueka zijn, ben er nog niet over uit hoeveel het gaat zijn want als het teveel gaat zijn zit de afloop van de brewbucket vast en zeker verstopt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #315 Gepost op: 23-03-2021 22:48 u »
De discussie over de opbrengst van gemoute haver is afgesplitst.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43203.0.html

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #316 Gepost op: 31-03-2021 10:12 u »
Mijn eerste koudhop zit wederom helemaal vastgeklonterd met de gist in de opvangbak van de Fermzilla. Ik vrees dat hier dus weinig smaak en aroma afgifte vandaan komt. Leermoment voor de volgende keer: opvangbak wel meteen monteren en de eerste gist verwijderen voor het toevoegen van koudhop.

Nu ga ik vandaag de 2e koudhop toevoegen en die wil ik wat groter maken dan de eerste om een eventueel beperkte smaak en aroma afgifte van de 1e koudhop te compenseren. Ik heb alleen niet genoeg hoppellets van de reeds gebruikte hoppen om wat extra toe te voegen. Wel heb ik nog Cascade bloemen, maar bloemen los als koudhop toevoegen lijkt me geen goed idee.

Nu had ik bedacht om water te koken, af te laten koelen, en daar 25 gram Cascade bloemen te te laten weken. Daarna het afgietsel van de koude Cascade thee in de opvangbak, samen met de 2e koudhop. Grote vraag: gaat dat ook echt werken?

Ik ben me er van bewust dat het profiel van Cascade afwijkt van de Citra, Galaxy en El Dorado die ik nu heb gebruikt. Punt is alleen dat mijn eerste NEIPA compleet mislukt is en als deze weer mislukt, bijvoorbeeld door een gebrek aan hop smaak en geur, ik in totaal 600 gram hop heb verpest.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #317 Gepost op: 31-03-2021 10:51 u »
Ik heb de vorige keer ook gewoon (een deel) bloemen gebruikt hoor en dat ga ik nu (weliswaar noodgedwongen) weer doen. Het leidt misschien tot meer oxidatie en minder contactoppervlak, maar smaak afgeven doet het.

Hoeveel gram van je hoppen heb je nog? Je brouwt 20 liter zie ik. Lukt het je om 150 g bij elkaar te rapen?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #318 Gepost op: 31-03-2021 10:58 u »
Ik heb de vorige keer ook gewoon (een deel) bloemen gebruikt hoor en dat ga ik nu (weliswaar noodgedwongen) weer doen. Het leidt misschien tot meer oxidatie en minder contactoppervlak, maar smaak afgeven doet het.

Hoeveel gram van je hoppen heb je nog? Je brouwt 20 liter zie ik. Lukt het je om 150 g bij elkaar te rapen?

Uiteindelijk is het iets minder geworden en zit er nu 17 liter in de Fermzilla. Ik was bang dat de bloemen zouden blijven drijven, en ik gebruik de drukset van de Fermzilla dus bij overhevelen zuigt hij net onder het oppervlak aan. De eerste koudhop was 75 gram, de tweede zou dat ook weer worden dus die 2 samen zouden 150 zijn. Cascade heb ik nog ongeveer 75 gram volgens mij maar ik wil hem ook niet teveel laten overheersen.

Alternatief zou zijn om de bloemen in een hopsok te doen maar dan moet het vat open. Kan ik daarna wel spoelen met CO2 maar is er dus wel zuurstof contact geweest. Terwijl ik nu echt compleet zonder zuurstof straks kan overhevelen naar de keg.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #319 Gepost op: 31-03-2021 15:48 u »
Hoe voeg je nu je pellets toe dan? Ik ben niet bekend met de werking van de Fermzilla maar je wilt inderdaad voorkomen dat de hop samen met je uitgevlokte gist onder in de bol belandt. Ik zou denk ik toch een hopsok gebruiken als ik jou was, die verzwaren met ontsmette knikkers en hem met iets van een vislijn tussen je deksel klemmen. Alles voor zoveel mogelijk contact met die hop, anders heb je straks een mooi niet-geoxideerd biertje dat nergens naar smaakt en dat is ook zonde. Daarbij is 75 g koudhop voor 20 liter niet heel veel. Ik gebruik die hoeveelheid voor 10 liter. Misschien toch een zakje Simcoe erbij kopen?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #320 Gepost op: 31-03-2021 16:04 u »
Pellets voeg ik toe via de opvangbak van de Fermzilla. Ik voeg nu (nog zonder Cascade) 150 g / 8.8 g per liter toe verdeeld over 2 hopgiften, normaliter zou dat voldoende zijn maar de eerste 4.4 g/l zal dus onvoldoende contact hebben gehad.

Als de Cascade bloemen uitzakken wil ik de gok wel wagen, het merendeel van de uitgezakte gist tap ik toch af zodra ik aan de 2e hopgift begin. Als ze blijven drijven (en dat weet ik dus niet) gaat het mijn drukset verstoppen bij overhevelen, dat wil ik voorkomen.

Kortom: blijven bloemen drijven of zakken ze uit  :)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #321 Gepost op: 31-03-2021 16:18 u »
Mijn ervaring is dat bloemen blijven drijven en dat er best wat neerwaartse kracht nodig is om ze “onder water” te krijgen. Maar als je ze toevoegt in de opvangbol vind ik het eerlijk gezegd niet zo gek dat je weinig proeft

Correctie: dat laatste geldt voor pellets. Ik denk dat je bloemen alsnog zullen gaan drijven, maar ook dat wil je liever niet

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #322 Gepost op: 31-03-2021 16:27 u »
De opvangbak is er juist voor o.a. het toevoegen van koudhop. De fout die ik echter heb gemaakt is om de bak niet meteen te monteren maar dit pas bij de eerste koudhopgift te doen. Zodra je dan het ventiel opzet valt de ingezakte gist bovenop de pellets.

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #323 Gepost op: 31-03-2021 18:26 u »
Je hopgift is beperkt via de bal onderaan de fermzilla, zoals je gezien hebt klonteren de pellets gelijk samen en evt met de bloemen komen ze verstop te zitten door je vlinderklep.

Je kan jezelf afvragen wat meer verstoring / zuurstof toegift geeft aan je bier, de opvang bal waarin je dus weer hop in doet en vervolgens het bier weer in beweging moet brengen om alles op te vullen.
Of gewoon je bovenste dop eraf te draaien en alles erin de gooien of gieten ( als je er een papje van gemaakt hebt)

Ik heb 1 Neipa gebrouwen in mijn fermzilla en heb er destijds gewoon voor gekozen om de dop eraf te draaien en er een papje in te gooien.
NEIPA was 6 maanden nadat deze op fles gegaan is nog steeds lekker en zeker ook wel last gehad van oxidatie (bier was iets bruiner geworden) maar ach we zijn hobbybrouwers toch.

De hop verpesten is zonde en zeker ook als je het effect er niet van terugziet.

Heb zelf vorige week weer een NEIPA gebrouwen en de hopgift is er weer in gegaan, ditmaal in de brewbucket maar wel gewoon via de bovenkant een papje erin geschonken.

succes :proost:

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #324 Gepost op: 31-03-2021 18:34 u »
Ik heb het uiteindelijk inderdaad toch maar gedaan met een hopzak via de bovenkant. Met wat sprokkelen kreeg ik nog een hopgift van 135 g bij elkaar van Citra, Galaxy, El Dorado, Simcoe en Cascade.

Ander probleem is dat op één of andere manier binnen een paar uur tijd via de opvangbak 4 liter bier is weggelopen, geen idee hoe dat kan. Vanochtend nog gaan kijken, niks aan de hand. En eergister voor het laatst aan het vat geweest.  :weetniet:

Ik heb nu nog een liter of 13 over dus de hopgift moet voldoende zijn.

Tags: