Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fruitige IPA (NEIPA~ish)  (gelezen 4640 keer)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Fruitige IPA (NEIPA~ish)
« Reactie #25 Gepost op: 13-12-2020 13:56 u »
IK heb net een 12,5 L batch APA met 50 gram hop (30 g Citra & 20 g Columbus) in een 15 minuten hopstand op 80 ºC en vergist met de Verdant IPA gebotteld. Ik kan bevestigen dat hij heel erg mooi troebel is geworden, hoewel dat niet per se mijn bedoeling was.
Het is erg lekker bier geworden. Ook zonder koudhop is hij lekker fruitig. Dit wordt, denk ik, een standaard biertje voor mij.

Overigens was de Verdant IPA flink, bijna Kveik-achtig, snel en vlokte hij geweldig goed uit. Ik ben heel erg tevreden over deze gist.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 13-12-2020 14:47 u »
Zou je het recept willen plaatsen? Klinkt wel in mijn straatje.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #27 Gepost op: 14-12-2020 11:31 u »
Zou je het recept willen plaatsen? Klinkt wel in mijn straatje.
Jazeker. Ik heb 'm in een eigen draadje gezet.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 14-12-2020 11:41 u »
Top  :P

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 14-12-2020 13:09 u »
Bekend is dat biotransformatie vindt plaats met onder invloed van enzymen uit de gist...
Bij de Lallemant Verdant gist worden meer van deze enzymen aangemaakt.
Zie ook https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/08/CollabHour_A-Journey-Through-IPA_Presentation.pdf

De smaak van koudhop is anders dan die van vlamuit hopgifte.

Veel is nog onbekend. Ook koudhop brengt enzymen in je jongbier. De laatste jaren is er veel aandacht voor zetmeelsplitsende enzymen die in hop zitten. Maar hop bevat meer enzymen. Over de invloed van deze enzymen is weinig bekend/gepubliceerd.

Thanks Jacques, ik bedoelde ook niet dat de vlamuit hopgift helemaal de koudhop vervangt, maar dat je, als je genoeg hop in de whirlpool hebt zitten, je geen extra koudhop in de eerste 1-3 dagen hoeft te doen voor die biotransformatie. De gist gaat ook gewoon aan de gang met de gebonden componenten uit de vlamuit hop zodat ze vrij kunnen komen. Na de hoofdgisting kun je dan gewoon 'regulier' koudhoppen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 14-12-2020 21:52 u »
... De gist gaat ook gewoon aan de gang met de gebonden componenten uit de vlamuit hop zodat ze vrij kunnen komen. Na de hoofdgisting kun je dan gewoon 'regulier' koudhoppen.

Wat bedoel je met gebonden componenten uit de vlamuit hop?
Doordat je niet meer kookt is het isomeriseren van alfazuren beperkt.

Door biotransformatie worden onder invloed van enzymen aromastoffen gewijzigd. Die aromastoffen komen vrij uit de hop. Wanneer de temperatuur hoog is verdampen er veel aromastoffen.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 15-12-2020 10:15 u »
Wat bedoel je met gebonden componenten uit de vlamuit hop?
Doordat je niet meer kookt is het isomeriseren van alfazuren beperkt.

Door biotransformatie worden onder invloed van enzymen aromastoffen gewijzigd. Die aromastoffen komen vrij uit de hop. Wanneer de temperatuur hoog is verdampen er veel aromastoffen.

Voor zover ik het had begrepen, worden door biotransformatie aromacomponenten die normaal gebonden zitten aan bijvoorbeeld een glucosedeel, door de gist losgemaakt zodat er aroma's vrij kunnen komen uit de hop die normaal niet vrij kunnen komen. Dat zorgt voor extra aroma of nieuwe aroma's die je anders niet zou hebben. Die biotransformatie gebeurt voornamelijk tijdens de heftige dagen van de vergisting, daarom zijn er mensen die op dag 0, 1 of 2 extra koudhop toevoegen aan hun NEIPA's.

Mijn punt is, zoals ook door de hoofdbrouwer van Verdant Brewing Co. wordt gesteld in het filmpje, dat als je toch al een hele grote vlamuit hopgift gebruikt, de gist ook aan de gang kan met de aromacomponenten uit de vlamuit hopgift. Zodat je bij genoeg vlamuit hop, geen extra koudhop hoeft te doen op dag 0, 1 of 2.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 15-12-2020 10:47 u »
Voor zover ik het had begrepen, worden door biotransformatie aromacomponenten die normaal gebonden zitten aan bijvoorbeeld een glucosedeel, door de gist losgemaakt zodat er aroma's vrij kunnen komen uit de hop die normaal niet vrij kunnen komen. Dat zorgt voor extra aroma of nieuwe aroma's die je anders niet zou hebben. Die biotransformatie gebeurt voornamelijk tijdens de heftige dagen van de vergisting, daarom zijn er mensen die op dag 0, 1 of 2 extra koudhop toevoegen aan hun NEIPA's.

Mijn punt is, zoals ook door de hoofdbrouwer van Verdant Brewing Co. wordt gesteld in het filmpje, dat als je toch al een hele grote vlamuit hopgift gebruikt, de gist ook aan de gang kan met de aromacomponenten uit de vlamuit hopgift. Zodat je bij genoeg vlamuit hop, geen extra koudhop hoeft te doen op dag 0, 1 of 2.

Dat lijkt me ook best wel kloppen, kijkend naar hoe ik het gebrouwen heb. Het is in ieder geval een prettige gist voor dergelijke bieren!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 15-12-2020 17:34 u »

Als het je te doen is om de citrusachtige aroma's die je krijgt door biotransformatie is dat een optie.

De smaak die je dan krijgt is echter anders dan wanneer je koudhopt. Voor een complexer hoparoma wordt vaak zowel een een flinke vlamuithopgift, een koudhopgift na een dag en nog een keer nadat de hoofdgisting is voltooid gegeven.

Voor de liefhebbers...
https://institutoceres.com.br/wp-content/uploads/2020/07/Hop-Aroma-and-Hoppy-Beer-Flavor-Chemical-Backgrounds-and-Analytical-Tools-A-Review.pdf

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 15-12-2020 23:51 u »
Als het je te doen is om de citrusachtige aroma's die je krijgt door biotransformatie is dat een optie.

De smaak die je dan krijgt is echter anders dan wanneer je koudhopt. Voor een complexer hoparoma wordt vaak zowel een een flinke vlamuithopgift, een koudhopgift na een dag en nog een keer nadat de hoofdgisting is voltooid gegeven.

Voor de liefhebbers...
https://institutoceres.com.br/wp-content/uploads/2020/07/Hop-Aroma-and-Hoppy-Beer-Flavor-Chemical-Backgrounds-and-Analytical-Tools-A-Review.pdf

Heb je de bieren van Verdant al ooit op? Dat zijn fantastische hoppige bieren, die weten echt wel wat ze doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 16-12-2020 21:37 u »
Heb je de bieren van Verdant al ooit op? Dat zijn fantastische hoppige bieren, die weten echt wel wat ze doen.

Ik heb die bieren nog niet op. Uit ervaring die ik heb weet ik dat je door te koudhoppen een intensere hoparoma krijgt dan alleen door een vlamuit hopgift.

Het maakt mij wel nieuwsgierig naar de Verdant gist van Lallemand. Waarschijnlijk is die gist de sleutel voor bieren met meer hoparoma. Ik zie allerlei tests eraan komen.  ;)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 17-12-2020 07:58 u »
Ik heb die bieren nog niet op. Uit ervaring die ik heb weet ik dat je door te koudhoppen een intensere hoparoma krijgt dan alleen door een vlamuit hopgift.

Het maakt mij wel nieuwsgierig naar de Verdant gist van Lallemand. Waarschijnlijk is die gist de sleutel voor bieren met meer hoparoma. Ik zie allerlei tests eraan komen.  ;)

Laat een paar blikken van ze gekocht en dat zijn de betere 'hopforward' bieren die ik de laatste tijd gedronken heb, echt heel goed.

Wat hebben we toch een vervelende hobby dan he, dat we dit allemaal moeten testen voor het goede doel ;). Succes met de testen :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 17-12-2020 21:29 u »
Laat een paar blikken van ze gekocht en dat zijn de betere 'hopforward' bieren die ik de laatste tijd gedronken heb, echt heel goed.

Wat hebben we toch een vervelende hobby dan he, dat we dit allemaal moeten testen voor het goede doel ;). Succes met de testen :D

Vandaag de gist gekocht (en ook Equinox hop). Met het testen komt het wel goed.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #38 Gepost op: 17-12-2020 22:00 u »
Vandaag de gist gekocht

Ik ook.  :proost2:

Samen met de rest van de gistbank van Lallemand  ;D

Fermentis nu allemaal uitgeprobeerd (op S-189 na, zo blijkt nu), dus tijd om te kijken wat deze korrelfabrikant ervan gebakken heeft. Munich al eens gebruikt voor een weizen (maar die heet nu Belgisch Wit  ???) en die smaakte soepel, dus de verwachtingen zijn hoog  :)

Gelijk Amarillo én Mandarina Bavaria besteld waar ik erg benieuwd naar ben. Ik heb begrepen dat je NEIPA’s maar beter snel kunt drinken (komt goed), dus vooruit denken is geen overbodige luxe  >:D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 19-07-2021 23:06 u »
Voortbordurend op dit recept:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS014
Naam receptKrisus Pimpelmees
Brouwdatum20-07-2021
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume44,1 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)8 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
5,00 gCaCl2
3,00 mlFosforzuur
19,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l55 mg/l106 mg/l56 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmout BioDingemans3 EBC40,0 %
4,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC40,0 %
1,00 kgHavervlokkenBrewferm2 EBC10,0 %
1,00 kgTarwevlokkenBrewferm2 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.45 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gAzacca BLpellets13,0%10 min.2,7 IBU
10,0 gIdaho7 BLpellets13,4%10 min.2,8 IBU
10,0 gSimcoe BLpellets11,7%10 min.2,5 IBU
50,0 gAzacca BLpellets13,0%koudhop0,0 IBU
50,0 gIdaho7 BLpellets13,4%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoe BLpellets11,7%koudhop0,0 IBU
40,0 gAzacca BLpellets13,0%whirlpool0,0 IBU
40,0 gSimcoe BLpellets11,7%whirlpool0,0 IBU
40,0 gIdaho7 BLpellets13,4%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gVerdant IPA ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C

Vorige versie werd door velen goed ontvangen, mocht nog wat hoppiger vonden sommigen. Eventueel heb ik van deze 3 hoppen nog 100 gram extra.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 21-07-2021 00:18 u »
Dit is hem uiteindelijk geworden, al twijfel ik nog of ik meer dryhop moet toevoegen. Enfin, da's pas over een week of zo.

Lage rendement is te wijten aan een losschietende slang, waardoor er zo'n 3 liter over de vloer is gevloeid.... Uitieindelijk zo'n 44,5 liter @1.050 in de CCT

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS014
Naam receptKrisus Pimpelmees
Brouwdatum20-07-2021
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume44,5
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,0%
Alcoholgehalte4,6 vol.%