NEIPA poging

Gestart door rutger1973, 02-04-2020 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rutger1973

Hallo medebrouwers,

Ik wil binnenkort eens een poging wagen om een niet al te zware en bittere maar fruitige New England IPA te brouwen. Ik heb onderstaand recept voor uiteindelijk 10 liter bier bij elkaar gesprokkeld... Ideeën?

WATER
10,6   START         
5,7   SPOEL         
16,3   TOTAAL         
            
MOUTSOORTEN EN GRANEN            

1800   Pilsmout         3 EBC
200   Munich         13 EBC
250   Tarwevlokken           0
250   Havervlokken      0
200   Carapils         7 EBC
            
2700                    TOTAAL
            
HOPSOORTEN            
5 g     Magnum (pellet)          60 min                 11%
30 g   Cascade (pellet)          0 flame out          5,30%
30 g    Centennial (bloemen)       0 flame out          9%
15 g    Cascade (pellet)         Dryhop 5 dgn         5,30%
20 g    Centennial (bloemen)      Dryhop 5 dgn         9%            

100 g        TOTAAL            
            
            
GIST                  
11 g   Safale S-04         
            
MAISCHSCHEMA            
TEMPERATUUR   TIJDSDUUR      
66                   45         
72                   15         
78                   5         
               
TOTALE KOOKTIJD
60            


Dank, groet en veel brouwplezier!
Rogier

IONOX

Hi Rutger,

NEIPA's hebben geen bittergifte op 60 minuten.
Maximaal vinden de hopgiftes vanaf 20 minuten einde kook plaats. Meestal rond vlamuit.
Dry hop mag omhoog naar 6 gram per liter en op verschillende momenten gedoseerd worden.
Onderzoek wijst uit dat in 1x 6 gram per liter minder bevorderlijk voor de extractie van de stoffen uit de hop is dan wanneer je dit in meerdere batches split.
Ook worden er stoffen in de hop omgezet tot andere aromatische componenten (biotransformation)
Ik heb er zelf nu net 1 in de fles die per 10 liter het volgende heeft:
15 gram op 20 minuten
15 gram op 10 minuten
37,5 gram bij vlamuit
30 gram dry-hop op dag 1
30 gram dry-hop op dag 5
Dag 10 in de fles gedaan na 5 dagen een SG van 1018. Uiteraard geproefd en was echt ontzettend fruitig. Mango + sinaasappelsap hinten in de geur en afdronk
Moet uiteraard nog wel matureren in de fles met koolzuur dus kan er nog niet te veel over zeggen.

emiel1

Ik zou voor een goed fruitige NEIPA wel naar zo'n 8 g/l gaan. 4 tijdens de hoofdvergisting en 4 eind vergisting.

De combinatie Cascade Centennial lijkt me niet de beste keuze. Dat gaat geen fruitbom opleveren, maar veel meer richting de aardse, kruidige kant. Voor een gewone IPA heel lekker, maar voor een NEIPA denk ik niet wat je zoekt. Daarnaast is een NEIPA heel gevoelig voor oxidatie, het is dus af te raden hopbellen te gebruiken.

Munich zou ik weglaten, je wil hem meestal zo licht mogelijk toch?

rutger1973

Dank voor de snelle reacties... dus meer hop toevoegen in de dryhop? Check!

De combi van de hop komt simpelweg omdat ik dit nog in de vriezer heb liggen :) Ik heb nog wat andere hop dus misschien een betere combi mogelijk..?




IONOX

Chinook Amarillo Cascade zorgt wel voor een mooie fruitbom

Gorak

Citaat van: IONOX op 02-04-2020  15:36 uNEIPA's hebben geen bittergifte op 60 minuten.
Maximaal vinden de hopgiftes vanaf 20 minuten einde kook plaats. Meestal rond vlamuit.

Neipas mogen best een beetje bitter zijn, dat is een kwestie van smaak. Zelf zou ik wel kiezen voor een hopgift op 60 minuten.

Citaat van: emiel1 op 02-04-2020  15:51 uIk zou voor een goed fruitige NEIPA wel naar zo'n 8 g/l gaan. 4 tijdens de hoofdvergisting en 4 eind vergisting.

De combinatie Cascade centennial lijkt me niet de beste keuze. Dat gaat geen fruitbom opleveren, maar veel meer richting de aardse, kruidige kant. Voor een gewone IPA heel lekker, maar voor een NEIPA denk ik niet wat je zoekt. Daarnaast is een NEIPA heel gevoelig voor oxidatie, het is dus af te raden hopbellen te gebruiken.

Hier sluit ik me bij aan. Amarillo in plaats van Centennial. Hierbij zou ik zelf kiezen voor 2 g/l bij tijdens hoofdvergisting en 6 g/l eind vergisting.

Verder zou ik de carapils weglaten. Het idee dat dit een betere schuimkraag zou opleveren is een fabeltje.

GvB84

Hoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

basvo

Citaat van: GvB84 op 02-04-2020  16:36 uHoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

Als je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste "standaard" korrelgist voor een Neipa.

rutger1973

Hij mag van mij best een oranje gloed hebben... vandaar mijn toevoeging van carapils en Munich. Alleen Munich beter?

Gist wilde ik inderdaad op 'standaard: S-04 houden.

Wat betreft de hop, ik wilde inderdaad een klein bittertje erbij hebben. Welke hop kan ik daarvoor gebruiken? Wat vinden jullie van onderstaand schema:


? g     ?                                 60 min               
30 g   Cascade (pellet)               0 flame out         
30 g    Amarillo (bloemen)       0 flame out         
20 g    Cascade (pellet)              Dryhop 5 dgn       
20 g    Amarillo (bloemen)      Dryhop 5 dgn   
20 g    Chinook (Pellets)      Dryhop 5 dgn   


GvB84

Citaat van: basvo op 02-04-2020  16:49 uAls je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste "standaard" korrelgist voor een Neipa.

Jazeker. Deze heb ik zeker wel gebruikt. Ik zeg daarom ook niet voor niets dat voor een hazy NEIPA meer haver in de stort moet. Ik heb 10% havervlokken gebruikt en heb nu een hazy Mango NEIPA. Ik ben overigens best enthousiast over de Voss Kveik. De Kveik vlokt inderdaad sterk uit, maar dat wil niet zeggen dat deze gist altijd helder bier oplevert. Deze discussie kan beter worden gevoerd in het topic over Voss  Kveik.

Alexander_H

ik gebruik in NEIPA'S ook haver en zelfs een heel klein beetje tarwe. Verder whirlpool en dryhop, geen bittergift, maar das een keuze. ook water profiel is belangrijk.
Die London Fog gist werkt bij mij altijd mooi.

Takkie83

Omdat ik tot nog toe 0 ervaring heb met het brouwen van deze stijl deel ik mijn eerste opzetje voor een NEIPA graag met jullie. Ik heb eventueel nog andere hoppen als Citra, Columbus en Centennial liggen, maar ik dacht misschien leuk (en hopelijk lekker) om hem single-hop te brouwen. Graag uw opbouwende kritiek  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum24-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume10,5 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,17 mlFosforzuur
3,95 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,83 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,5 %
0,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC8,6 %
0,15 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC6,4 %
0,15 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC6,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 °C1 min.60 min.5,2 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gSimcoebellen11,9%0 min.0,0 IBU
35,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


oneman

Ik heb ook geen NEIPA ervaring, maar meen toch dat de essentie daarvan juist is dat het geen single hop biertje is. Het gaat er juist om veel hopsoorten te drooghoppen om zo een 'tropisch vruchtensap' geur te krijgen een een melkachtige wazigheid. Dus ik zou wat recepten googlen en minimaal drie hopsoorten met veel tropische geuren gebruiken in grote hoeveelheden.

Jimm

Ik heb zelf eenmaal een NEIPA gebrouwen veel ervaring heb ik niet, maar was naar eigen zeggen en horen zeggen een heel fruitig/tropisch biertje met een zachte bitterheid.
Mijn hopschema was toen:
Laatste 5 minuten van het koken een hopgift van 40 gram.
Whirlpool hopgift van 40 gram.
Heb zelf 2x een drooghop gift gedaan van beide 50 gram op 13 liter. De eerste tijdens de hoofdvergisting op dag 1 en de tweede op dag 5.

Gebruik gemaakt van Comet en Wakatu 50/50 bij iedere gift.

De troebelheid bleef de eerste 4 weken goed en nam daarna wel snel af. Helaas, maar heb ze snel op gekregen was zeker geen straf!

Alexander_H

ik zou zelf voor meer pilsmout gaan, ongeveer 50/50 met je pale ale aandeel
ook waterbehandeling kan voor neipa's wel uitmaken (chloride / sulfaat 2:1 ).
Persoonlijk zou ik ook voor andere hoppen gaan, maar das natuurlijk ook een kwestie van smaak. Traditioneel kun je met Citra /Mosaic/El Dorado etc niet mis gaan. Als gist doe ik meestal london ale iii.

Hopfenfox

Nog niet gebrouwen maar wel in verdiept. Inderdaad meer chloride dan sulfaat, drooghoppen tijdens de primaire vergisting voor extra troebelheid en vooral bereid zijn in no time op te drinken, het veroudert rap. Qua hop zou ik inderdaad fruitiger gaan, dus meer qua soorten EN hoeveelheid. Het Youtube-kanaal van Clawhammer supply geeft aardig wat voorbeelden, uitgeschreven recepten op hun website.

Takkie83

Dank voor de reacties heren! Ik ga hem op de volgende punten aanpassen op basis van jullie feedback:

- Meer hopsoorten (ik denk dat ik dan Citra toevoeg. Zouden jullie er ook Columbus of Centennial in doen? Ik wil graag de hopsoorten gebruiken die ik heb liggen namelijk. Ik heb helaas geen Amarillo, Cascade, Mosaic, Comet, Wakatu of El Dorado)
- Meer pilsmout (waarom eigenlijk?). Grappig dat ik dat wel gedaan heb in mijn citra session. Heb ik daar misschien onbewust een klein NEIPA-tje gebrouwen?  ;D

Waterbehandeling heb ik me nog niet in verdiept dus daar waag ik me nog even niet aan. Ik zuur wel de maisch aan.

Tot slot; wat vinden jullie een fijn alcoholpercentage voor deze stijl? En wat vinden jullie van mijn aandeel ongemoute granen? En de soorten (tarwe/gerst)? Mijn doel is inderdaad een niet te sterk maar vooral smooth melkachtig tropische vruchtenbom   ;D

Alvast dank weer voor de reacties  :biersmile:

basvo

Als ik jou was zou ik in plaats van gerstevlokken gewone havervlokken doen. Ook zou ik een andere gist doen. Zie bijvoorbeeld eens dit artikel over de gistkeuze voor een neipa.

https://brulosophy.com/2020/09/24/yeast-comparison-lalbrew-new-england-vs-safale-s-04-english-ale-the-bru-club-xbmt-series/

LeonRodenburg

Citaat van: basvo op 25-11-2020  15:12 uAls ik jou was zou ik in plaats van gerstevlokken gewone havervlokken doen. Ook zou ik een andere gist doen. Zie bijvoorbeeld eens dit artikel over de gistkeuze voor een neipa.

https://brulosophy.com/2020/09/24/yeast-comparison-lalbrew-new-england-vs-safale-s-04-english-ale-the-bru-club-xbmt-series/

Ik hoor ook goede dingen over Verdant IPA, die redelijk nieuw op de markt is: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-verdant-ipa-11-g

Schijnt een beetje een korrelversie te zijn van London Ale III die veel gebruikt wordt voor NEIPAs.

Takkie83

Dank heren! Ik heb S-04 echter al in huis dus die ga ik nu gebruiken. Maar dit wordt zeker niet de laatste keer dat ik een NEIPA brouw dus ik ga jullie suggesties ook proberen! Ik heb inderdaad ook andere interessante gedroogde gistopties voorbij zien komen.

Mijn havervlokken zijn helaas net op  :( Waarom kan ik die volgens jou beter gebruiken basvo? Mijn aangepaste recept tot dusver:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNEIPA
Brouwdatum24-11-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume10,5 l
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,0%
Alcoholgehalte5,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,17 mlFosforzuur
4,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,83 kgPale Ale moutDingemans7 EBC64,7 %
0,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC24,7 %
0,15 kgGerstevlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC5,3 %
0,15 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gSimcoebellen11,9%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitrapellets12,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gCitrapellets12,8%koudhop0,0 IBU
15,0 gColumbusbellen18,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


basvo

Havervlokken gewoon in de supermarkt kopen! Kost nog geen 2 euro per zak. Ik voeg aan mijn NEIPA's en Imperial Stouts altijd havervlokken toe om een voller en zachter mondgevoel te krijgen. Ik houdt meestal zo'n 10% aan. De enge verhalen over filterproblemen kan je achterwegen laten... Nog nooit last van gehad.

Takkie83

Helder. Maar gerst- en tarwevlokken hebben toch een vergelijkbaar effect?

Sjaak_Deventer

Als tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ºC laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.

wernerthefox

Citaat van: Sjaak_Deventer op 28-11-2020  16:01 uAls tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ºC  laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.
Eens, een zeer fijne gist. Proef je de hoparoma's nog goed wanneer je bij zo'n hoge temperatuur vergist? Overigens lijkt S04 me ook OK, dat is toch Nottingham? Geen ervaring met Verdant.

Takkie83

Citaat van: Sjaak_Deventer op 28-11-2020  16:01 uAls tip: Ik heb de Lallemand Kveik gebruikt en die op 35 ºC laten vergisten. Mooie fruitsmaakjes en zeer troebel! Ik vind het een prachtgist voor een korrelgist.

Bedankt voor de tip Sjaak! Verder geen opmerkingen over m'n recept?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.