Stoombier

Gestart door de Machtige Wil, 01-04-2020 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

Beste brouwers,

Morgen ben ik van plan weer eens lekker te gaan brouwen  :brouwen:

Idee is een Stoombier, beter bekend als Steam beer of California Common, te brouwen. Het biertype ken ik zelf nog niet. Ik probeer al een tijdje tevergeefs een paar flesjes Anchor California Steam Beer bij mijn vaste bierwinkel te scoren. Daarom is mijn kennis over dit type bier tot nu toe beperkt tot de omschrijving in de BKG biertypen pdf en wat ik er over kon vinden op internet.

Als basis heb ik dit https://beerrecipes.org/Recipe/279/desert-storm-american-steam-beer.html vrij beperkte recept genomen en wat aangepast naar eigen voorraad. Zo heb ik bijvoorbeeld de Crystal mout vervangen door Cara 120.

Twee punten waar ik momenteel over twijfel, hopprofiel en de gekozen gist.

Volgens mij is een koudhop niet gebruikelijk in dit bier. Maar wat is aanbevolen voor een whirlpool hop? Doen of niet?

Als gist heb ik nu de Wyeast 2112 California lager gekozen en in huis maar ik zie nu pas dat deze een vergistingsgraad tot max 71 % heeft en volgens het type bier wat ik wil brouwen zou ik op 74 75 % moeten zitten. Zou ik beter een andere gist inzetten?

Dit is het voorlopige recept


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : een nieuw bier
Kenmerk                      : 016
Brouwdatum                   : 02-Apr-20
Biertype                     : California Steam (USA)
Aantal liters                : 15
Gewenst begin SG             : 1048 (5.0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 23.24 liter
Maischdikte                  : 3.50 l/kg
Maischwater                  : 12.36 liter
Spoelwater                   : 10.91 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 25 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid         : 33 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Lager, Swaen                 50.0 %         1.766 kg       3 EBC                                                                   
Palemout (WM)                43.0 %         1.519 kg       6 EBC                                                                     
Caramelmout 120 (DM)         7.0 %          0.247 kg       120 EBC                                                                           

Massa hop--------------------------------------------------------------
Nothern Brewer               8.4 %     22 gr          60 Min.        31 EBU                                                               
Hallertau Hersbrucker         2.2 %     12 gr          10 Min.        2 EBU                                                                     
Hallertau Hersbrucker         2.2 %     24 gr          0 Min.         0 EBU                                                                     

Opmerkingen     : Eventueel Centennial hop bij de bitter. Samen met Hallertau ook een Backhop nog toevoegen.
Volgens BKG biertypen mag EBU tot 45.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : 2112 California Lager
Gist toegevoegd als          : Giststarter
Volume                       : 0 ml
Beluchtingstijd              : 0 uur
Temperatuur                  : 0°C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 65°C      60 Min.      3.5 l/kg
Stap 2: 78°C      2 Min.      3.5 l/kg






BrouwMout.nl

Naar eigen zeggen gebruiken ze alleen Northern Brewer hop en geen Pilsmout.

https://www.anchorbrewing.com/beer/anchor_steam


de Machtige Wil

Citaat van: BrouwMout.nl op 01-04-2020  20:46 uNaar eigen zeggen gebruiken ze alleen Northern Brewer hop en geen Pilsmout.

https://www.anchorbrewing.com/beer/anchor_steam

Ja in dat specifieke geval wel. Maar ik wil niet per se een kloon van de Anchor. Een beetje binnen het biertype blijven wel.

De link die ik als basis gebruik heeft een combi van pale en pilsner en ook de extra hop, dus ik vraag me af of het een vereiste is om geen pils mout te gebruiken, en om je te beperken tot enkel NB hop maar ja  :weetniet:

BrouwMout.nl

Nee hoor, niks mis met pilsmout erin en je moet brouwen wat jou lekker lijkt natuurlijk.  :brouwen: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.