Bieren met prominente smaken

Gestart door Kristof.Anthonis, 01-04-2020 19:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Kennen jullie biertjes verkrijgbaar in de handel waarbij een ingrediënt heel erg naar voren komt in de smaak?
Dit mag wat mij betreft zowel, mout, hop als gist zijn. Ik hoop namelijk wat meer smaken te leren herkennen zonder een cursus te volgen ;-)...

André de Laat

Citaat van: Kristof.Anthonis op 01-04-2020  19:46 uKennen jullie biertjes verkrijgbaar in de handel waarbij een ingrediënt heel erg naar voren komt in de smaak?
Dit mag wat mij betreft zowel, mout, hop als gist zijn. Ik hoop nl. wat meer smaken te leren herkennen zonder een cursus te volgen ;-)...
Zoek eens op SMaSH. Heb ik ook veel gebrouwen. Ideaal om de verschillende mout en hopsoorten te leren kennen.

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 01-04-2020  19:46 uKennen jullie biertjes verkrijgbaar in de handel waarbij een ingrediënt heel erg naar voren komt in de smaak?
Dit mag wat mij betreft zowel, mout, hop als gist zijn. Ik hoop namelijk wat meer smaken te leren herkennen zonder een cursus te volgen ;-)...

Smaken in bier leer je het beste in een groep waarbij je de smaakbevindingen van anderen hoort.
Op dit moment is het niet mogelijk, maar ik kan de PINT bierproefavonden van harte aanbevelen.

Kristof.Anthonis

Citaat van: André de Laat op 01-04-2020  20:05 uZoek eens op SMaSH. Heb ik ook veel gebrouwen. Ideaal om de verschillende mout en hopsoorten te leren kennen.

Het SMaSH concept is wel iets wat me aanspreekt..
Welke korrelgist raden jullie aan die een wat 'neutralere' smaak heeft? Ik zou namelijk eerst mij wat willen verdiepen in de smaak van verschillende hopsoorten..

tdp


Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 06-04-2020  13:30 uHet SMaSH concept is wel iets wat me aanspreekt..
Welke korrelgist raden jullie aan die een wat 'neutralere' smaak heeft? Ik zou namelijk eerst mij wat willen verdiepen in de smaak van verschillende hopsoorten..

Dan kun je een tijd vooruit...  ;)

Overigens is het goed om te weten dat de smaak die een hop geeft ook afhankelijk is van de gebruikte hop gist...
Zie onder andere de volgende link als je hier meer over wilt weten (is een pittig wetenschappelijk verhaal...)
https://www.researchgate.net/publication/321808490_Yeast_Strains_and_Hop_Varieties_Synergy_on_Beer_Volatile_Compounds

Oxhead

Citaat van: Jacques op 06-04-2020  17:09 uDan kun je een tijd vooruit...  ;)

Overigens is het goed om te weten dat de smaak die een hop geeft ook afhankelijk is van de gebruikte hop...
Zie onder andere de volgende link als je hier meer over wilt weten (is een pittig wetenschappelijk verhaal...)
https://www.researchgate.net/publication/321808490_Yeast_Strains_and_Hop_Varieties_Synergy_on_Beer_Volatile_Compounds
De gebruikte gist... bedoel je. ;)

Jacques

Citaat van: Oxhead op 06-04-2020  18:26 uDe gebruikte gist... bedoel je. ;)

Inderdaad. Gist kan hoparomastoffen opnemen maar ook zelf maken! (Dat laatste wel in kleine hoeveelheden, maar het kan voldoende zijn om net een andere hopsmaak te krijgen.)

André de Laat

Citaat van: Jacques op 06-04-2020  17:09 uDan kun je een tijd vooruit...  ;)

Klopt Jacques, maar wel leerzaam. Ik brouw nu zo´n vijf jaar en heb de eerste 2-3 jaar niks anders gebrouwen dan SMaSH. En al zeg ik het zelf: het werden stuk voor stuk lekkere bieren. Dan leer je de uiteenlopende hopsmaken kennen. Ik heb er veel aan gehad. En in feite heb ik er nog steeds wat aan, want als ik in BrouwHulp een recept in voer hou ik rekening met de hopsoorten die ik heb geprobeerd. Ik heb vanaf dag 1 een logboek bijgehouden van welke soorten hop ik heb geprobeerd met mijn eigen ¨waardering¨ erbij. Sommige soorten vind ik lekker, andere soorten sla ik over. Tot voor kort bottelde ik en maakte ik split batches van maximaal 5 liter. Ik heb een complete drukset over kunnen nemen (bij toeval), dus nu batches van 9,45 liter of 19,5 liter. Ik heb nou eenmaal een hekel aan bottelen.

Kristof.Anthonis

Citaat van: André de Laat op 08-04-2020  03:23 uKlopt Jacques, maar wel leerzaam. Ik brouw nu zo´n vijf jaar en heb de eerste 2-3 jaar niks anders gebrouwen dan SMaSH. En al zeg ik het zelf: het werden stuk voor stuk lekkere bieren. Dan leer je de uiteenlopende hopsmaken kennen. Ik heb er veel aan gehad. En in feite heb ik er nog steeds wat aan, want als ik in BrouwHulp een recept in voer hou ik rekening met de hopsoorten die ik heb geprobeerd. Ik heb vanaf dag 1 een logboek bijgehouden van welke soorten hop ik heb geprobeerd met mijn eigen ¨waardering¨ erbij. Sommige soorten vind ik lekker, andere soorten sla ik over. Tot voor kort bottelde ik en maakte ik split batches van maximaal 5 liter. Ik heb een complete drukset over kunnen nemen (bij toeval), dus nu batches van 9,45 liter of 19,5 liter. Ik heb nou eenmaal een hekel aan bottelen.

Kijk dat spreekt mij nu wel aan ;-)... Simpele receptjes met pilsmout en de US-05 als gist. Elke keer een andere hopsoort erin om vooral te zien wat die hop doet, en hier een logboek van bijhouden.
Hoeveel hop zouden jullie toevoegen in batches van 8 liter keer? Denk er ook aan om te koudhoppen met die hop...

seed7

Citaat van: Kristof.Anthonis op 01-04-2020  19:46 uKennen jullie biertjes verkrijgbaar in de handel waarbij een ingrediënt heel erg naar voren komt in de smaak?

Sarah Hughes Dark Ruby > caramel
Kijk bij IPA's naar single hop uitvoeringen.

Ingo

wernerthefox

Citaat van: Kristof.Anthonis op 12-04-2020  12:44 uKijk dat spreekt mij nu wel aan ;-)... Simpele receptjes met pilsmout en de US-05 als gist. Elke keer een andere hopsoort erin om vooral te zien wat die hop doet, en hier een logboek van bijhouden.
Hoeveel hop zouden jullie toevoegen in batches van 8 liter keer? Denk er ook aan om te koudhoppen met die hop...
Spreekt mij ook aan. Keep it Simple Stupid. Behalve dan de pils ik zou voor pale ale gaan. In een batch van 8 L zou ik 100 g aroma hop toevoegen bij flame out. En een hopstand van 30'.

wernerthefox

Overigens on-topic. Ik vind de lentebock van Brand een mooi yeast-forward biertje. En de verschillende uitstekende Belgische tripels natuurlijk. Of is gist geen ingrediënt. Van de hop forward bieren ben ik erg fan van Lagunitas LSS.  Ik twijfel over mout-forward.

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 12-04-2020  20:49 uOverigens on-topic. Ik vind de lentebock van Brand een mooi yeast-forward biertje. En de verschillende uitstekende Belgische tripels natuurlijk. Of is gist geen ingrediënt. Van de hop forward bieren ben ik erg fan van Lagunitas LSS.  Ik twijfel over mout-forward.

Wat bedoel je met "forward"? Ik vermoed een smaak op de voorgrond of een uitspringende smaak.

Graag zo veel mogelijk Nederlandse termen gebruiken op dit Nederlandstalige forum.

Kristof.Anthonis

Citaat van: wernerthefox op 12-04-2020  20:41 uSpreekt mij ook aan. Keep it Simple Stupid. Behalve dan de pils ik zou voor pale ale gaan. In een batch van 8 L zou ik 100 g aroma hop toevoegen bij flame out. En een hopstand van 30'.

Heeft het een specifieke reden waarom je voor de pale ale gaat? ;-)

wernerthefox

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  21:53 uWat bedoel je met "forward"? Ik vermoed een smaak op de voorgrond of een uitspringende smaak.

Graag zo veel mogelijk Nederlandse termen gebruiken op dit Nederlandstalige forum.

Wat ik bedoel met forward is inderdaad "op de voorgrond". Dus in de Brand Lentebock denk ik smaken te herkennen waarvan ik vermoed dat ze van de gist afkomstig zijn. Dat zullen dan esters zijn, lastig om deze smaken precies te duiden. Behalve dat in dat bier ze voor mij mooi in balans zijn en (net) niet overheersend. Wat betreft Lagunitas LSS, deze heeft mooie hop-smaken waarvan ik vrij zeker weet dat ze van hops afkomstig zijn. Of dat dan myrcene, farnese is of iets anders dat weet ik niet, maar het is naar mijn mening een mooi bier met uitgesproken smaken zonder dat deze overheersend zijn. Moutige bieren daar twijfel ik over zoals aangegeven.
@Kristof: Pale Ale is denk ik de standaard voor SMASHes. Wellicht dat je het verschil niet proeft wanneer je pils mout gebruikt maar waarom zou je dat doen, risico op off-flavors zoals DMS.

edit: overigens adverteert Brand deze gistsmaken ook: "Lentebock dankt zijn frisse smaak aan de saazerhop, gecombineerd met fruitige smaken van de gist".

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 12-04-2020  22:17 u...
Dus in de Brand Lentebock denk ik smaken te herkennen waarvan ik vermoed dat ze van de gist afkomstig zijn. Dat zullen dan esters zijn, lastig om deze smaken precies te duiden. Behalve dat in dat bier ze voor mij mooi in balans zijn en (net) niet overheersend. Wat betreft Lagunitas LSS, deze heeft mooie hop-smaken waarvan ik vrij zeker weet dat ze van hops afkomstig zijn. Of dat dan myrcene, farnese is of iets anders dat weet ik niet, maar het is naar mijn mening een mooi bier met uitgesproken smaken zonder dat deze overheersend zijn. Moutige bieren daar twijfel ik over zoals aangegeven.
@Kristof: Pale Ale is denk ik de standaard voor SMASHes. Wellicht dat je het verschil niet proeft wanneer je pils mout gebruikt maar waarom zou je dat doen, risico op off-flavors zoals DMS.

edit: overigens adverteert Brand deze gistsmaken ook: "Lentebock dankt zijn frisse smaak aan de saazerhop, gecombineerd met fruitige smaken van de gist".

Er zijn natuurlijk meer bieren met een uitgesproken moutig, hoppig of gist profiel. Het is heel goed als je dat herkent. Maar daarmee weet je nog niet om welke mout, hop of gist het gaat...

Sommige brouwers helpen ons door een IPA te brouwen met een bepaalde hopsoort die vaak ook terugkomt in de naam van het bier.
Bij de gebruikte gist is dit minder gebruikelijk, of het moet kviek of saison zijn. Neemt niet weg dat je bij veel bieren van een bepaalde brouwerij een bepaald gistprofiel kunt terugproeven. Zo is de gist van La Trappe heel erg bepalend voor de smaak van de blond, dubbel, Isid'or, tripel en quadrupel.

André de Laat

Citaat van: Kristof.Anthonis op 12-04-2020  12:44 uKijk dat spreekt mij nu wel aan ;-)... Simpele receptjes met pilsmout en de US-05 als gist. Elke keer een andere hopsoort erin om vooral te zien wat die hop doet, en hier een logboek van bijhouden.
Hoeveel hop zouden jullie toevoegen in batches van 8 liter keer? Denk er ook aan om te koudhoppen met die hop...

Als je gaat koudhoppen krijg je natuurlijk weer een andere smaak. Ook leuk om te ontdekken natuurlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.