Overige > Bierproeven/Uitwisseling proefervaringen

Bieren met prominente smaken

<< < (4/4)

wernerthefox:

--- Citaat van: Jacques op 12-04-2020  21:53 u ---Wat bedoel je met "forward"? Ik vermoed een smaak op de voorgrond of een uitspringende smaak.

Graag zo veel mogelijk Nederlandse termen gebruiken op dit Nederlandstalige forum.

--- Einde van citaat ---

Wat ik bedoel met forward is inderdaad "op de voorgrond". Dus in de Brand Lentebock denk ik smaken te herkennen waarvan ik vermoed dat ze van de gist afkomstig zijn. Dat zullen dan esters zijn, lastig om deze smaken precies te duiden. Behalve dat in dat bier ze voor mij mooi in balans zijn en (net) niet overheersend. Wat betreft Lagunitas LSS, deze heeft mooie hop-smaken waarvan ik vrij zeker weet dat ze van hops afkomstig zijn. Of dat dan myrcene, farnese is of iets anders dat weet ik niet, maar het is naar mijn mening een mooi bier met uitgesproken smaken zonder dat deze overheersend zijn. Moutige bieren daar twijfel ik over zoals aangegeven.
@Kristof: Pale Ale is denk ik de standaard voor SMASHes. Wellicht dat je het verschil niet proeft wanneer je pils mout gebruikt maar waarom zou je dat doen, risico op off-flavors zoals DMS.

edit: overigens adverteert Brand deze gistsmaken ook: "Lentebock dankt zijn frisse smaak aan de saazerhop, gecombineerd met fruitige smaken van de gist".

Jacques:

--- Citaat van: wernerthefox op 12-04-2020  22:17 u ---...
Dus in de Brand Lentebock denk ik smaken te herkennen waarvan ik vermoed dat ze van de gist afkomstig zijn. Dat zullen dan esters zijn, lastig om deze smaken precies te duiden. Behalve dat in dat bier ze voor mij mooi in balans zijn en (net) niet overheersend. Wat betreft Lagunitas LSS, deze heeft mooie hop-smaken waarvan ik vrij zeker weet dat ze van hops afkomstig zijn. Of dat dan myrcene, farnese is of iets anders dat weet ik niet, maar het is naar mijn mening een mooi bier met uitgesproken smaken zonder dat deze overheersend zijn. Moutige bieren daar twijfel ik over zoals aangegeven.
@Kristof: Pale Ale is denk ik de standaard voor SMASHes. Wellicht dat je het verschil niet proeft wanneer je pils mout gebruikt maar waarom zou je dat doen, risico op off-flavors zoals DMS.

edit: overigens adverteert Brand deze gistsmaken ook: "Lentebock dankt zijn frisse smaak aan de saazerhop, gecombineerd met fruitige smaken van de gist".

--- Einde van citaat ---

Er zijn natuurlijk meer bieren met een uitgesproken moutig, hoppig of gist profiel. Het is heel goed als je dat herkent. Maar daarmee weet je nog niet om welke mout, hop of gist het gaat...

Sommige brouwers helpen ons door een IPA te brouwen met een bepaalde hopsoort die vaak ook terugkomt in de naam van het bier.
Bij de gebruikte gist is dit minder gebruikelijk, of het moet kviek of saison zijn. Neemt niet weg dat je bij veel bieren van een bepaalde brouwerij een bepaald gistprofiel kunt terugproeven. Zo is de gist van La Trappe heel erg bepalend voor de smaak van de blond, dubbel, Isid'or, tripel en quadrupel.

André de Laat:

--- Citaat van: Kristof.Anthonis op 12-04-2020  12:44 u ---Kijk dat spreekt mij nu wel aan ;-)... Simpele receptjes met pilsmout en de US-05 als gist. Elke keer een andere hopsoort erin om vooral te zien wat die hop doet, en hier een logboek van bijhouden.
Hoeveel hop zouden jullie toevoegen in batches van 8 liter keer? Denk er ook aan om te koudhoppen met die hop...

--- Einde van citaat ---

Als je gaat koudhoppen krijg je natuurlijk weer een andere smaak. Ook leuk om te ontdekken natuurlijk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie