Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schoonmaken  (gelezen 699 keer)

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Schoonmaken
« Gepost op: 01-04-2020 10:36 u »
Met het risico naar een bekende weg te vragen wil ik toch dit topic een plek geven.

Bierbrouwen is immers voor de helft van het werk schoonmaken. Zelf (als beginnend brouwer) kan ik over van alles en nog wat mooie stappenplannen vinden maar over het schoonmaken vind ik weinig echt praktische tips (alleen overal dat het belangrijk is)

Op dit moment doe ik maar wat. Voor en na het brouwen spoel ik alles flink om/door met heel veel water en voor de volledigheid zet ik het ook een tijdje in de week met oxi. Maar veel idee zit er verder niet achter en heel bewust voor reinigingsmiddelen kies ik ook niet.

Kortom, wat moet ik eigenlijk precies doen? Welke middelen heb ik echt nodig? En wat moet ik laten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Schoonmaken
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2020 10:46 u »
Vragen naar de bekende weg inderdaad, het halve forum staat vol met topics over schoonmaken, het nut er van, hoe, met welke producten...

Zie bijvoorbeeld ook de tags.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2020 10:49 u »
Je kookketel gewoon huishoudschoon maken. Er wordt in gekookt en je werkt dan sowieso steriel. Alles wat je gebruikt ná de kook moet zo schoon mogelijk zijn. Desinfecteren dus met een gangbaar product. Ik heb nog Star San staan. Had gelukkig op tijd een grote verpakking gekocht waar ik nog wel een jaar of twee mee uit kom.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 01-04-2020 12:23 u »
Met het risico naar een bekende weg te vragen wil ik toch dit topic een plek geven.

Kortom, wat moet ik eigenlijk precies doen?

Verander water in bier lezen.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 01-04-2020 13:17 u »
Vragen naar de bekende weg inderdaad, het halve forum staat vol met topics over schoonmaken, het nut er van, hoe, met welke producten...

Zie bijvoorbeeld ook de tags.
Links en rechts inderdaad wel wat losse tips/opmerkingen voorbij zien komen. Die tags lijken wel handig, kende dat niet.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #5 Gepost op: 01-04-2020 22:18 u »
Alles dat in aanraking komt met wort dat nog niet gekookt heeft goed (huishoudelijk) schoonmaken en naspoelen om eventuele voedingsbodems voor bacteriën zoveel mogelijk te verwijderen. Alles dat met afgekoeld wort na het koken of met gist in aanraking komt moet daarnaast ook ontsmet zijn met bijvoorbeeld Oxi of Star San om ook de bacteriën zelf te doden. We willen immers dat alleen de gist met ons wort aan de haal gaat  :biersmile:

Verander water in bier lezen

Die dus. Of het boek van Jacques: Bierbrouwen voor dummies.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2020 15:47 u »
Gebruik je gezond verstand. Je kunt een eind komen met goedkope vaatwastabletten, afwasmiddel, bleek, natriumhydroxide, citroenzuur.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2020 20:07 u »
Gebruik je gezond verstand. Je kunt een eind komen met goedkope vaatwastabletten, afwasmiddel, bleek, natriumhydroxide, citroenzuur.

Bleek? Niet met rvs gebruiken. Gootsteenontstopper (natriumhydroxide) werkt prima. En is best goedkoop. Alleen moet je daar voorzichtig mee om gaan. 1% verdunning is genoeg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2020 16:43 u »

Bierbrouwen is immers voor de helft van het werk schoonmaken. Zelf (als beginnend brouwer) kan ik over van alles en nog wat mooie stappenplannen vinden maar over het schoonmaken vind ik weinig echt praktische tips (alleen overal dat het belangrijk is)

Op dit moment doe ik maar wat. Voor en na het brouwen spoel ik alles flink om/door met heel veel water en voor de volledigheid zet ik het ook een tijdje in de week met oxi. Maar veel idee zit er verder niet achter en heel bewust voor reinigingsmiddelen kies ik ook niet.

Kortom, wat moet ik eigenlijk precies doen? Welke middelen heb ik echt nodig? En wat moet ik laten?

Schoonmaken en desinfecteren, daar is echt heel veel over geschreven op dit forum.

Heel kort gezegd: maak alles direct na gebruik huishoudelijk schoon. Desinfecteren is alleen nodig voor de spullen die in contact komen met afgekoelde wort en bier voordat je het flesje afsluit met een kroonkurk.

Er zijn diverse middelen die je kunt gebruiken.
Een mooie discussie hierover vind je in het topic Het zoveelste hoe maak je schoon topic

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2020 21:58 u »
Bierbrouwen voor dummies.

Ik moet minder bier drinken geloof ik. Ik typ echt dingen waarvan ik later niet meer weet dat ik ze getypt heb  :nut:

Tags: