Kveik: R.I.P suiker...

Gestart door Abrink88, 30-03-2020 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abrink88

Goedenavond mede Brouwers,

Ik zal wel weer achter de meute aan komen, maar heb gister voor het eerst Kveik gist gebruikt.
Voss wel te verstaan. En ik kan het enigszins verrassend noemen. De meeste van jullie hebben er al mee gewerkt, maar voor diegene die dit nog niet gedaan hebben, hier een kleine visualisatie: denk aan een groot stuk rood vlees, een achterpoot van een koe of iets dergelijks, en denk aan groot aquarium, maar dan gevuld met piranha's. Gooi nu het vlees in de tank! Wat er dan gebeurt is ongeveer gelijk aan wat er gebeurt bij het gebruik van Kveik Voss gist.

Ik heb een simpel bier gebrouwen. 20 L, 4 kg pilsmout, 1 kg licht tarwe mout. Half uurtje op 63 ºC en half uurtje op 72 ºC . Anderhalf uur koken. 60 minuten Galena 25 g 10 minuten Citra 20 gram en 100 g vlierbloesem. En nog eens 20 gram Citra vlam uit. Begin SG 1060 (berekend 1058).
Hele zaakie in het gistvat gedaan op 35(!) graden, dat raden ze aan bij Lallemand. Ik dacht: zou mij benieuwen. Na anderhalf uur! Volgas vergisting! Een aan een gesloten stroom van lucht door de blow off. En nu, na 24 uur. SG van 1016. Abnormaal. Gaat een wereld voor mij open. Smaak op dit moment: fruit, heel veel fruit. Ruikt heel lekker.

Als men de info van Lallemand erbij pakt, is er ook een mindere eigenschap aan Kveik Voss. hergisting op de fles bijna onmogelijk zonder gebruik van bottelgist. Deze gist blijft blijkbaar plakken op de bodem van de fles. Nu had ik toch al het idee om hem op de keg te gooien. Dus hier heb ik nu geen last van. Zijn er mensen die zonder bottelgist gebotteld hebben? En klopt het wat Lallemand zegt? Of zou je beter geforceerd carboniseren en dan met de beergun op de fles?

Kortom: niks nieuws te melden. Wilde dit even kwijt. En benieuwd naar het eindresultaat!

Chris71

Klopt, Gjernes (=Voss) hergist langzaam op fles. Duurt vaak zijn vier tot zes weken in mijn ervaring. Geduld en af en toe omdraaien is mijn advies. In de keg zal het niet anders zijn. Gebruik overigens niet teveel bottelsuiker, deze gist heeft de eigenschap nog na te gisten en druk op te bouwen gedurende enkele maanden.

GvB84

Zie ook dit draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40307.0.html

Ik herken wel dat het lang duurt voordat het bier op druk is. Bij mij is er na 2 weken op fles nog maar een klein sisje te horen bij het openen van de fles. Ik krijg wel een schuimkraag met fijne belletjes. Nog maar een paar weekjes wachten.

Ik kreeg te tip om een druppel slurrie toe te voegen per flesje bij het bottelen. Dat schijnt goed te werken. Ik had toen mijn bier helaas al gebotteld.

b_art

Maar zetten jullie de gebottelde flesjes dan wel ook weg op +/- 35 graden? Dat is namelijk waarom deze gist zo snel gaat volgens mij.
Bij 'normale' gist temperatuur (20 ºC) doet de kveik het niet heel erg anders dan ieder andere gist, op het gebied van snelheid dan blijkt bijvoorbeeld hieruit https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.25.html. Dan moet dat bij vergisting op fles toch ook zo zijn?

Ik heb zelf vorige week maandag een batch gebrouwen met deze kveik. Was in 3 dagen klaar, toen nog 2 dagen op 4 graden een cold crash gedaan. Zaterdagmiddag geforceerd gecarboniseerd waardoor die 's avonds te drinken was, ideaal! Vond de gist zelf redelijk neutraal qua profiel.

Martijn0172

Onder-ent je deze gist ook? Ik wil een DIPA brouwen. SG 1100 en 45L, zou 2 zakjes voldoen?

Chris71

Dat zou meer dan genoeg moeten zijn. Als je het origineel gebruikt, is het een 1-2 gram op zo'n 20 liter. Onder-enten en hoge temperatuur zorgt voor de mooie fruitige aroma's.

GvB84

Citaat van: Chris71 op 31-03-2020  16:27 uDat zou meer dan genoeg moeten zijn. Als je het origineel gebruikt, is het een 1-2 gram op zo'n 20 liter. Onder-enten en hoge temperatuur zorgt voor de mooie fruitige aroma's.

Klopt. ik heb ergens gelezen dat je deze gist het beste kunt onder-enten. Ik kan alleen even niet terugvinden waar ik dat gelezen heb.

Jan de Graaff

Citaat van: GvB84 op 31-03-2020  16:45 uKlopt. ik heb ergens gelezen dat je deze gist het beste kunt onder-enten. Ik kan alleen even niet terugvinden waar ik dat gelezen heb.
Ik denk dat je dat gelezen hebt in de blog van Lars Marius Garshol; de man is de autoriteit op het gebied van Kveik. Hij propageert ook sterk onder-enten, omdat over-enten (en dat is al heel snel) er voor zou zorgen dat de gist "lui" wordt. Het is niet helemaal het goeie woord, maar het kan dan zelfs gebeuren dat de vergisting stopt of heel erg traag doorgaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.