Havervlokken ontgommen

Gestart door Novice77, 30-03-2020 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Novice77

Ik heb gisteren gebrouwen in mijn Brew Monk. Ik had 300 gram havervlokken en 300 gram tarwevlokken in het recept, samen met 1.7 kilo tarwemout en 1.7 kilo pilsmout (Het moest een witbiertje worden).
Die havervlokken heb ik eerst op 40 graden een kwartiertje laten staan (in de ketel), inclusief een kilo pilsmout. Na een kwartier verder opgewarmd en de rest van de mout erbij gegooid om het normale maischschema te volgen.
Al gauw merkte ik dat de temperatuur niet goed klopte, en dat de thermostaat niet afsloeg. Het wort werd dus steeds heter en achteraf zag ik een dikke aangebrande koek op de bodem. Resultaat is dat ik mijn SG niet gehaald heb. Uiteindelijk opgelost door minder te spoelwater te gebruiken.

Ik denk dat bovenstaande door de havervlokken komt. Hoe ontgom ik havervlokken nou op de juiste manier? Moet ik dit eerst in een aparte pan doen en dan afspoelen of zo?

Koen S

Vlokken gewoon meemaischen, beginnen op 65, dan naar 69, 72 en 78.
Ik gebruik in een witbier 20% tarwevlokken en 10% havervlokken, nooit problemen. Ik gebruik wel geen automaat maar 3 aparte ketels. Bij het maischen roer ik continu.

PP

Roeren!
Je recept/ werkwijze is voor de rest prima.

Griebelienus

Vlokken ook gewoon schroten, (of malen) anders gaan ze te veel "plakken" aan de rest en is je opbrengst lager.
Ik gebruik vaak ook een pond haver of tarwevlokken, zonder aanpassing van t maischschema voor gerstemout. Gaat gewoon goed, maar wel blijven roeren als je verwarmt! (zoals collega's hierboven ook al aangaven).
Als je aan gomstoffen met problemen in de maisch denkt, dan gaat t eerder over Rogge. Maar dat is echt een heel ander verhaal. Dan moet je wel apart maischen op een lagere temperatuur. (45 graden)

Novice77

Bedankt voor de reacties. Ik heb heel veel geroerd. Ik vraag me alleen wel af of jullie ook in een ketel brouwen met filterplaat. Ik denk namelijk dat de plakkerige stoffen van de haver door de filterplaat zijn gezakt naar de ketelbodem. Daar kan ik niet bij met de roerstok. De temperatuursensor is waarschijnlijk bedolven en week teveel af, waardoor de verwarming aan bleef staan en de bodem verbrandde.

Iemand anders dezelfde ervaring?

Griebelienus

Ik heb nu een Oatmeal Stout op vat staan. Heb gemaischt met 0,5 kilo havervlokken (zonder de donkere mouten, die heb ik gesteept) boven een filterplaat (Mattmill) en de pan boven een gasvlam om op te warmen naar de volgende stap. Dus ook niet daaronder geroerd. Zeker 30 minuten opwarmtijd. Geen enkel probleem, niets aangebrand. Dus ik denk dat het niet door de gomstoffen komt, dat het aangebrand is. Tenzij je filterplaat grote gaten heeft? Dan is het gewoon het schroot-gruis die aangebrand is wellicht? (Maar dan zou dat met andere mengels ook gebeurd zijn, tenzij je toevallig ook te fijn hebt geschroot)

Novice77

Daar heb je een punt, ik heb ook voor de eerste keer zelf geschroot. Ik ga hier wat meer aandacht aan geven volgende keer. Instelling is 1.2, zou toch goed moeten zijn. Moet ik pilsmout en tarwekorrels op verschillende instellingen schroten?

seed7

De gomstoffen, pentosanen, komen bij mijn weten bij een hogere temperatuur vrij, dan heeft bij 40°C laten staan niet veel zin. Wat je kunt doen is je havervlokken eerst met ruim water koken, afkoelen tot 40°C en dan pas geschroot pilsmout er bij. Kook je haverpap dan wel goed lang anders wordt het een blok haver omdat het weer verstijfselt.

Andere optie is een pentosanase enzym uit een potje Erbsloh Distizym GL of Ruby.

Alleen kun je je afvragen waarom je nog haver in je bier wilt als je geen gomstoffen wilt, wat meestal het doel van haver is.

Ingo

Griebelienus

Citaat van: Novice77 op 02-04-2020  09:26 uDaar heb je een punt, ik heb ook voor de eerste keer zelf geschroot. Ik ga hier wat meer aandacht aan geven volgende keer. Instelling is 1.2, zou toch goed moeten zijn. Moet ik pilsmout en tarwekorrels op verschillende instellingen schroten?

Uhm, 1.2, dat zegt me even niets. Bedoel je 1,2 mm? Dat is best redelijk. Ik schroot met een walsen-molen op ongeveer 1 mm (creditcard-dikte). Maar ik heb nog nooit een probleem gehad met havervlokken (het schroot wel een beetje raar, je moet ze er een beetje door duwen). Ik hou van haver en in veel van mijn brouwsels zit een paar honderd gram.
Wat betreft tarwe. Ik lees ineens dat je tarwekorrels gebruikt? Dat is een ander verhaal. Je kunt beter tarwe (of spelt) vlokken nemen (en dat stond ook in je eerste post). Die vlokken zijn al voorbewerkt en kunnen dus gewoon mee in de maisch.

Novice77

Met tarwekorrels bedoelde ik tarwemout. Die kunnen toch wel gewoon in de maisch dacht ik? En ik bedoelde inderdaad 1,2 mm.

Ik ga binnenkort nog eens wat experimenteren om te zien wat er nou fout is gegaan.

JoepH

PROBEER HET VOLGENDE. WEDDEN DAT HET WERKT.
Schroot op 1,25 of 1,30 mm. Mocht je gemoute haver hebben, schroot die apart op 1 mm. De korrel daarvan is dun en slank.
Stel je maischschema in op je ketel en sla dit op.
Verwarm je maischwater tot  2 graden boven je inmaischtemperatuur.
Voeg anderhalve liter rijstvlokken bij je schrootsel van een kilo of 7.
ZET JE KETEL HELEMAAL UIT TIJDENS HET INMAISCHEN.
Als je ingemaischt hebt eerst de pomp aan en daarna het opgeslagen maischprogramma draaien.
REGEL DE UITSTROOM MET JE STIJGBUISKRAAN NETJES AF.
NIET MEER ROEREN. Of je moet dit kunnen zonder de pomp uit te zetten.
Het probleem zit in de stilstaande wort onder de filterplaat als je de pomp uitzet of in het begin te laat aanzet. In enkele ogenblikken brand de bodem dan aan. Heb je voldoende doorstroming over de bodem dan gebeurd er niks.
Afgelopen zondag een Karmeliet met 3 granen gemout en ongemout gebrouwen in mijn Easybrew 30. Ik kan mijn bodem met de zachte kant van mijn sponsje achteraf schoonvegen.

Novice77

Bedankt voor de tip! Klinkt logisch, binnenkort proberen.

Griebelienus

Citaat van: JoepH op 03-04-2020  08:20 uHet probleem zit in de stilstaande wort onder de filterplaat als je de pomp uitzet of in het begin te laat aanzet. In enkele ogenblikken brandt de bodem dan aan. Heb je voldoende doorstroming over de bodem dan gebeurd er niks.
Afgelopen zondag een Karmeliet met 3 granen gemout en ongemout gebrouwen in mijn Easybrew 30. Ik kan mijn bodem met de zachte kant van mijn sponsje achteraf schoonvegen.

Mooie tips Joep voor novice77. Maar eh.. op zich zou gewone wort, zonder vaste deeltjes, niet kunnen aanbranden toch? (in 2,5 jaar brouwen met BIAB en filterplaat is dit nog nooit gebeurd, met directe verwarming onder de ketel). Maar goed ik brouw 'old school' met een ketel op gas. Een Easybrew of Brew Monk gaan die 2500 watt inzetten om van 40 naar 62 te verwarmen waarschijnlijk....

@Novice77: Wbt tarwemout: dat is mout, dus gewoon mee in de maisch op de 60+ graden. Geen extra temperatuur-stap voor nodig (en voor de havervlokken ook niet)

@JoepH Maar ook interessant.... Je hebt een Karmeliet-kloon gebrouwen! Daar heb ik mijn tanden al 2 keer op stuk gebeten, ondanks "bewezen" recepten. Beide keren leek het er totaal niet op. De gist en de temperatuurbehandeling zijn het probleem denk ik. Kan jij dat recept ergens (bij kloonbrouwsels) posten?

Dank & Groet, Grieb

Takkie83

Citaat van: Griebelienus op 03-04-2020  11:18 u@JoepH Maar ook interessant.... Je hebt een Karmeliet-kloon gebrouwen! Daar heb ik mijn tanden al 2 keer op stuk gebeten, ondanks "bewezen" recepten. Beide keren leek het er totaal niet op. De gist en de temperatuurbehandeling zijn het probleem denk ik. Kan jij dat recept ergens (bij kloonbrouwsels) posten?

Het kan aan mijn smaak liggen, maar de 'nostalgia tripel' uit Adrie zijn boek die ik vergist heb met Mangrove Jack's M31 komt verdomd dicht in de buurt. Heb hem afgelopen weekend met mijn zwager na een tripel Karmeliet gedronken en waar hij vooral in verschilde was dat Adrie's tripel bitterder was en hoger in alcoholpercentage. Verder proef je het verschil in stort terug in een iets zachtere/romigere smaak van de Karmeliet. Ik ga ze binnenkort nog eens naast elkaar vergelijken, maar ik was zeer aangenaam verrast! Zeker omdat die Forbidden Fruit op de schop is gegaan.

Griebelienus

Citaat van: Takkie83 op 28-04-2020  22:19 uHet kan aan mijn smaak liggen, maar de 'nostalgia tripel' uit Adrie zijn boek die ik vergist heb met Mangrove Jack's M31 komt verdomd dicht in de buurt. Heb hem afgelopen weekend met mijn zwager na een tripel Karmeliet gedronken en waar hij vooral in verschilde was dat Adrie's tripel bitterder was en hoger in alcoholpercentage. Verder proef je het verschil in stort terug in een iets zachtere/romigere smaak van de Karmeliet. Ik ga ze binnenkort nog eens naast elkaar vergelijken, maar ik was zeer aangenaam verrast! Zeker omdat die Forbidden Fruit op de schop is gegaan.

Aha! Dank voor de tip.   :biersmile:  Ik heb het boek van A3. Ik zag het recept. Klinkt goed!

Bovenkamp

Ik heb dit ook eens ervaren met mijn Grainfather toen ik een weizen brouwde. Bij mij zat het probleem hem in het te fijn schroten i.c.m. een hoog aandeel tarwemout (50% uit mijn hoofd). Na het grover schroten nooit meer last van gehad. (Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ook geen recepten met 50% tarwemout meer heb gebrouwen)

Verder heb ik als eerste brouwsel ooit de Nostalgia tripel gebrouwen en deze vond ik ook aardig naar de tripel Karmeliet smaken met de M31 gist. Heb nog een paar flesjes van bewaard zelfs 🤗

Griebelienus

Citaat van: Takkie83 op 28-04-2020  22:19 uHet kan aan mijn smaak liggen, maar de 'nostalgia tripel' uit Adrie zijn boek die ik vergist heb met Mangrove Jack's M31 komt verdomd dicht in de buurt. Heb hem afgelopen weekend met mijn zwager na een tripel Karmeliet gedronken en waar hij vooral in verschilde was dat Adrie's tripel bitterder was en hoger in alcoholpercentage. Verder proef je het verschil in stort terug in een iets zachtere/romigere smaak van de Karmeliet. Ik ga ze binnenkort nog eens naast elkaar vergelijken, maar ik was zeer aangenaam verrast! Zeker omdat die Forbidden Fruit op de schop is gegaan.

Hi Takkie,

Het recept van A3, de nostalgia-tripel, (pag 254) heb ik nog eens goed bekeken. Maar de smaak kan volgens mij toch niet echt in de buurt van een Karmeliet komen. Het is een heel simpel recept met alleen pilsmout, suiker, 3 hopgiften, een bekende standaard tripel gist (3787, 350 of MJ31) zonder enige kruiden. Ook het alcoholpercentage is ook hoger (9,5%), dan een Karmeliet (8,4%)

Maar een Karmeliet bestaat in elk geval uit gerst, tarwe en haver (vandaar het zachte mondgevoel) en er staat ook op het etiket: 3 granenbier. Het is ook bekend, dat een deel daarvan ongemout (haver en tarwe) is. Daarnaast is de smaak van koriander vrij duidelijk waarneembaar. Maar dat laatste kan ook door de gist komen (en mijn smaakpapillen), want dat staat niet op het etiket.
In de meeste recepten zitten dan ook deze ingrediënten, maar niet in de Nostalgia tripel.
Ik meen ook dat de gist een witbier (tarwe-gist) is, vanwege de kruidnagel en banaansmaken die in het begin vrijkomen.

Bedoelde je misschien de Grand Duc op blz. 255 ? Die heeft wel gerst, haver, tarwe, een paar kruiden, een witbiergist en is 7,7%.
Overigens zijn de kruidnagel en bananen-smaak nu 3  maanden na bottelen inmiddels verdwenen en begint mijn eigen brouwsel toch steeds iets meer op een Karmeliet te lijken..

Takkie83

Ja beetje off-topic dit maar goed. Zowel ik als m'n zwager vonden hem er op lijken en ik was ook zeer verrast omdat ik weet dat de receptuur totaal niet overeenkomt. Het kan hebben gelegen aan het feit dat we daarvoor ook al wat andere biertjes hadden gedronken, dus ik ga binnenkort met een vriend dezelfde test doen. Ik weet wel dat ik de volgende keer dat recept van Adrie gebruik als basis maar de granen uitbreid zoals jij ook beschrijft en het alcoholpercentage en de IBU's terugschroef,  maar de hop en gist wel hetzelfde laat. Kijken wat het oplevert  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.