Recept voor eerste brouwsel - Simpele Tripel

Gestart door BenjaminVlissingen, 30-03-2020 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenjaminVlissingen

Hallo,

Ik wil beginnen met brouwen, en heb een recept in elkaar proberen te zetten met BrouwHulp.
De bedoeling is een vrij zoete tripel met een hint van fruit.

Omdat het mijn eerste biertje moet worden wil ik zo min mogelijk ingrediënten gebruiken om later te kunnen uitvinden wat de gevolgen zijn van toevoegingen.

Graag opmerkingen als ik iets servieus verkeerd doe ;)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBenjamin's eerste bier - Tripel
Brouwdatum29-03-2020
BierstijlTripel
Volume10,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Zutphen
5,39 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,7 %
0,31 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC10,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
63,0 °C9 min.15 min.3,7 l/kg
72,0 °C6 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,4%90 min.17,4 IBU
10,0 gManderina Bavariabellen9,5%15 min.11,3 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]10,0 gManderina Bavariabellen9,5%15 min.11,3 IBU
Belgian Tripel (M31)bovengist


Oxhead

Ik zie 2 stappen op 63 graden en een vrij korte op 72, verder gewoon zo brouwen. :brouwen:

basvo

Lijkt mij een prima recept, alleen zou ik dan ook maar 1 hopsoorten gebruiken. Doe ik zelf ook altijd als ik een nieuwe hop gebruik, alleen dan kan je de eigenschappen en smaken van je specifieke hoppen beter leren kennen. Als je dan toch al met minimale ingrediënten wilt gaan brouwen.. :)

ElmerVDM

Ik zou deze inderdaad gewoon brouwen.

Gossi

Die tweede 63 graden stap moet vermoedelijk 72 graden zijn. De derde stap is dan 78 graden.
Verder gewoon brouwen.

Gossi

O ja die gist zijn vast geen bellen.
Daar bedoel je wat anders hoop ik.

Griebelienus

De gist bepaalt voor het grootste deel de smaak, naast de keuze voor je mouten.
Welke gist ga je gebruiken?

En wat opvalt, is dat je verrassend weinig Calcium, Cholide, Natrium en HCO4 en SO4 in je waterprofiel hebt. Dat ken ik alleen uit Zutphen.
Maar als je een "Belgische" Tripel wilt brouwen,  is meer alkaliteit gewenst en zal je smaak ten goede komen. Ik je zeker aanraden om een paar gram Calcium carbonaat (kalk), Calcium Sulfaat en beetje NaCl (keukenzout) toe te voegen (half theelepeltje elk tijdens de maisch) en zeker 2 ml melkzuur voor het maischen. Dan zakt de pH ook al iets.
Als je geen Ca zouten op voorraad hebt, heb je vast wel keukenzout. Maar hou het ook bij een halve theelepel. ("zoutsmaak" wil je echt niet).

Verder zegt mijn "hop-goeroe" (Dan Woodske, Hopvariety handbook) over Mandarina Bavaria: "BURSTING with sweet organge flavor. Subsitute for Citra hop".  Dus eigenlijk niet echt geschikt voor een triple, meer iets voor een IPA. je kunt voor een triple dus gewoon twee keer Styrian Goldings gebruiken. Bijvoorbeeld 2 x 20 gram op de tijden die je aangeeft. ... tenzij je natuurlijk een "mandarijnen tripel" wilt maken. Dat lijkt me ook wel interessant, maar dan ligt het sterk aan de gist die gebruikt. Dat past alleen bij een fruitige Tripel gist, zoals MJ31, Danstar Abbye, Fermentis BE256 of diverse WLP en Wyeast gisten.

BenjaminVlissingen

Citaat van: Oxhead op 30-03-2020  14:54 uIk zie 2 stappen op 63 graden en een vrij korte op 72, verder gewoon zo brouwen. :brouwen:

Ik heb blijkbaar ruzie met BrouwHulp, hij heeft de begin temperatuur genomen mijn bedoeling was:
63 ºC  45 minuten
72 ºC  15 minuten
78 ºC  5 minuten

Citaat van: basvo op 30-03-2020  16:07 uLijkt mij een prima recept, alleen zou ik dan ook maar 1 hopsoorten gebruiken. Doe ik zelf ook altijd als ik een nieuwe hop gebruik, alleen dan kan je de eigenschappen en smaken van je specifieke hoppen beter leren kennen. Als je dan toch al met minimale ingrediënten wilt gaan brouwen.. :)

Daar twijfelde ik al over, alleen de begin hopgift en de late hopgift hebben een andere smaak uitwerking toch?
En ik vond bijna geen recepten met maar 1 soort hop, en ik wil wel iets maken wat ook wel lekker is natuurlijk ;)

Citaat van: Gossi op 30-03-2020  17:20 uDie tweede 63 graden stap moet vermoedelijk 72 graden zijn. De derde stap is dan 78 graden.
Verder gewoon brouwen.

Juist ;)

Citaat van: Griebelienus op 30-03-2020  18:06 uDe gist bepaalt voor het grootste deel de smaak, naast de keuze voor je mouten.
Welke gist ga je gebruiken?

En wat opvalt, is dat je verrassend weinig Calcium, Cholide, Natrium en HCO4 en SO4 in je waterprofiel hebt. Dat ken ik alleen uit Zutphen.
Maar als je een "Belgische" Tripel wilt brouwen,  is meer alkaliteit gewenst en zal je smaak ten goede komen. ik je zeker aanraden om een paar gram Calcium carbonaat (kalk), Calcium Sulfaat en beetje NaCl (keukenzout) toe te voegen (half theelepeltje elk tijdens de maisch) en zeker 2 ml melkzuur voor het maischen. Dan zakt de pH oo kal iets.
Als je geen Ca zouten op voorraad hebt, heb je vast wel keukenzout. Maar hou het ook bij een halve theelepel. ("zoutsmaak" wil je echt niet).

Verder zegt mijn "hop-goeroe" (Dan Woodske, Hopvariety handbook) over Mandarina Bavaria: "BURSTING with sweet organge flavor. Subsitute for Citra hop".  Dus eigenlijk niet echt geschikt voor een triple, meer iets voor een IPA. je kunt voor een triple dus gewoon twee keer Styrian Goldings gebruiken. Bijvoorbeeld 2 x 20 gram op de tijden die je aangeeft. ... tenzij je natuurlijk een "mandarijnen tripel" wilt maken. Dat lijlt me ook wel interessant, maar dan ligt het sterk aan de gist die gebruikt. Dat past alleen bij een fruitige Tripel gist, zoals MJ31, Danstar Abbye, Fermentis BE256 of diverse WLP en Wyeast gisten.

Belgian tripel M31van Mangrove Jack, maar ook hier heeft BrouwHulp iets verkracht, of ik heb het niet goed gedaan  :weetniet:
Een fruitige tripel wil ik op zich wel, maar ik wil vooral ook leren wat de verschillende ingrediënten doen met een biertje.
Wat ik vooral niet tof zou vinden als ik een biertje brouw en het zou niet smaken, ik besef me natuurlijk wel dat de kans groot is dat er iets mis gaat bij een eerste brouw, maar ik bedoel als jullie zouden zien aan het recept dat het niet te drinken is dan weet ik dat liever vooraf !

Bedankt voor het meedenken.

JamMasterJustin

Citaat van: Gossi op 30-03-2020  17:22 uO ja die gist zijn vast geen bellen.
Daar bedoel je wat anders hoop ik.

Dit is een foutje in de software van BrouwHulp. Onder het tabblad vergisting moet je het vinkje bij 'starter gemaakt' uitvinken en dan geeft ie het in forum weergave goed weer.

JamMasterJustin

Citaat van: Griebelienus op 30-03-2020  18:06 uDe gist bepaalt voor het grootste deel de smaak, naast de keuze voor je mouten.
Welke gist ga je gebruiken?

En wat opvalt, is dat je verrassend weinig Calcium, Cholide, Natrium en HCO4 en SO4 in je waterprofiel hebt. Dat ken ik alleen uit Zutphen.
Maar als je een "Belgische" Tripel wilt brouwen,  is meer alkaliteit gewenst en zal je smaak ten goede komen. Ik je zeker aanraden om een paar gram Calcium carbonaat (kalk), Calcium Sulfaat en beetje NaCl (keukenzout) toe te voegen (half theelepeltje elk tijdens de maisch) en zeker 2 ml melkzuur voor het maischen. Dan zakt de pH ook al iets.
Als je geen Ca zouten op voorraad hebt, heb je vast wel keukenzout. Maar hou het ook bij een halve theelepel. ("zoutsmaak" wil je echt niet).

Verder zegt mijn "hop-goeroe" (Dan Woodske, Hopvariety handbook) over Mandarina Bavaria: "BURSTING with sweet organge flavor. Subsitute for Citra hop".  Dus eigenlijk niet echt geschikt voor een triple, meer iets voor een IPA. je kunt voor een triple dus gewoon twee keer Styrian Goldings gebruiken. Bijvoorbeeld 2 x 20 gram op de tijden die je aangeeft. ... tenzij je natuurlijk een "mandarijnen tripel" wilt maken. Dat lijkt me ook wel interessant, maar dan ligt het sterk aan de gist die gebruikt. Dat past alleen bij een fruitige Tripel gist, zoals MJ31, Danstar Abbye, Fermentis BE256 of diverse WLP en Wyeast gisten.

Serieus...? Voor z'n eerste biertje adviseer je waterbehandeling? Daarnaast lijkt het mij dat hij gewoon het water uit BrouwHulp heeft gepakt en dit niet zn eigen waterprofiel is.

@ Gossi: ik zou mij vooral niet druk maken om het waterprofiel en gewoon brouwen.

Zoveel gaat er echt niet mis als je na het koken maar schoon werkt.

BenjaminVlissingen

Nieuwe poging na de tips van jullie, waarvoor dank.

Ik heb me lokale water ingevoerd in de database, en uit het recept het verkeerde water verwijderd, alleen nu krijg ik mijn eigen water er niet meer in, wat doe ik fout?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBenjamin's eerste bier - Tripel
Brouwdatum29-03-2020
BierstijlTripel
Volume10,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,7 %
0,31 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC10,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
72,0 °C9 min.15 min.5,1 l/kg
78,0 °C6 min.5 min.6,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen3,4%90 min.16,9 IBU
10,0 gManderina Bavariabellen9,5%15 min.11,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist


basvo

Je moet even alle maischstappen verwijderen en opnieuw toevoegen, dan staat jouw water er bij. Mits je het als standaard waterprofiel hebt aangevinkt.

tdp

Die Mandarina Bavaria is een erg fijne hop, veel minder 'geweld' dan de Amerikaanse hoppen. Ik zou deze zeker wel in een tripel toepassen, kan een mooie toets van mandarijn/citrus geven. Vergeet niet dat er ook in België wel met Cascade wordt gebrouwen ;).

Zelf zou ik gewone suiker nemen, ipv bastaardsuiker, maar gaat niet veel uitmaken in deze.

Verder weinig mis mee, lekker brouwen, en ons op de hoogte houden  :brouwen:

Griebelienus

Bij nader inzien:

JMJ heeft gelijk. Waarschijnlijk een prima biertje als je met je eigen water aan de slag gaat. En met die Mandriva gaat het vast lekker worden.
Gewoon brouwen zo!

Let wel op die MJ31. Dat is een echt werkpaard (en geeft een heerlijk bier, een van mijn favo droge giesten). Die gaat hard aan de slag en je temperatuur loopt hard op. Als het je lukt de eerste 2 a 3 dagen te koelen, dat scheelt dan acetaldehyde (groene appeltjes-smaak) en diacetyl (boterbabbelaarsmaak), maar daarna kan je de temperatuur rustig laten oplopen tot 23 a 24 graden en vasthouden. Dat komt de ontwikkeling van heerlijke esters ten goede en dan worden die ace en dia smaken weer opgeruimd.
Ik gebruik daarvoor een verwarmingsriem om mijn vat, gestuurd door een inkbird. Maar toen ik begon, gebruikte ik een plakstrip thermometer, koelde met natte theedoeken en de radiator in mijn badkamertje, dat werkt ook.

Nog een tip: niet te snel overhevelen. Kan kan het vat gewoon 2 weken laten staan, zodat de gist z'n werk helemaal heeft gedaan, voor je gaat bottelen.
Daarna 6 weken wachten. Tripel heeft echt tijd nodig om op smaak te komen. (tip van James Morton, "Brouwen" mijn eerste brouwboek, tevens aanrader)

Succes!

BenjaminVlissingen

Gisteren gebrouwen!

Was erg leuk om te doen, ging ook best goed.
Bij het maischen viel me wel op dat in me ketel erg veel verschil in temperatuur zat op korte afstand (tot wel 10 ºC), dus ben blijven roeren.
Het SG na maischen heb ik wel gemeten maar n00bfoutje, direct uit het kraantje en niet eerst een litertje laten lopen, dit kwam veel lager uit als geplant.
SG na spoelen (1050) en na koken (1076) waren wel goed dus ik verwacht dat dit ook prima was na maischen.

Vanmorgen stond het waterslot al lekker te bubbelen bij 20 ºC.

Uit eindelijk dit gebrouwen, aangepast recept omdat de hop nogal wat lagere alfawaardes had als de database:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBenjamin's eerste bier - Tripel
Brouwdatum29-03-2020
BierstijlTripel
Volume9,0
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement81,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,34 lWater uit Vlissingen
5,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
52 mg/l4 mg/l39 mg/l134 mg/l29 mg/l20 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,5 %
0,35 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC11,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.2,0 l/kg
72,0 °C9 min.15 min.2,9 l/kg
78,0 °C6 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gStyrian Goldingsbellen2,5%90 min.18,5 IBU
25,0 gManderina Bavariabellen7,1%10 min.14,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting24,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Griebelienus


Ziet er nu al lekker uit!  :biersmile:

Mooi brouwzaalrendement!. Poehee.. 81,6%

Ik denk wel dat je SG op 1.006 of iets hoger gaat uitkomen. Hou ons op de hoogte!

BenjaminVlissingen

Vanmorgen het SG gemeten, zit nu al op 1009.

Daar ik alles voor het eerst doe wat foutjes gemaakt,...
Bij mijn SG dobber had ik een 100 ml glas gekregen wat voor het wort prima was, maar nu het SG veel lager is kwam de dobber niet meer van de bodem af  :-[

Dus van de vrouw maar een smalle vaas geleend en daarmee lukte het wel.
Maar nu had ik ondertussen wel 0,8 liter afgetapt en dat is wel erg zonde van me kleine brouwsel van 9 liter.

Nu zat ik te denken, een van de reacties die ik hier kreeg was dat me SG waarschijnlijk niet onder de 1006 gaat komen, daar ben ik dus bijna.
Doe ik nu heel gek als ik van die 0,8 liter die ik nu niet wil terug gooien (ivm zuurstof bloodstelling, beetje eng) 2 flesjes bottel met een klein beetje suiker?

Of maakt die 0.003 nog dat ik er bommetjes van maak?

GvB84

Oei. Dat is Russisch Roulette.
Ik zou geen suiker toevoegen. De volgende keer dat je je wort meet weet je ook ongeveer hoeveel gram suiker er in de flesjes is vergist. Daar is een formule voor.
Desondanks is dit naar mijn mening best gevaarlijk.
Als je het toch doet, pak ze in in een oude handoek en doe de flesjes in een doos in de garage oid. Na een dag of 2 een flesje openen (heel voorzichtig) Zit er genoeg druk op. Allebei de flesjes nuttigen.
Nogmaals. Ik raad het je niet aan!

Roelof

Ik zou die 0,8 liter gewoon bottelen. Die paar puntjes maken niet zoveel uit. Je kunt iets minder suiker gebruiken, maar zonder bottelsuiker krijg je echt niet veel koolzuur.

BenjaminVlissingen

Citaat van: GvB84 op 10-04-2020  16:25 uOei. Dat is Russisch Roulette.
Ik zou geen suiker toevoegen. De volgende keer dat je je wort meet weet je ook ongeveer hoeveel gram suiker er in de flesjes is vergist. Daar is een formule voor.
Desondanks is dit naar mijn mening best gevaarlijk.
Als je het toch doet, pak ze in in een oude handoek en doe de flesjes in een doos in de garage oid. Na een dag of 2 een flesje openen (heel voorzichtig) Zit er genoeg druk op. Allebei de flesjes nuttigen.
Nogmaals. Ik raad het je niet aan!

Waarom dan al na 2 dagen openen?
Een biertje heeft toch wel een paar weken nodig om te rijpen?

GvB84

Citaat van: BenjaminVlissingen op 10-04-2020  17:37 uWaarom dan al na 2 dagen openen?
Een biertje heeft toch wel een paar weken nodig om te rijpen?

Dat klopt. Maar als je ze warm wegzet en het sg zakt nog behoorlijk heb je wel een probleem.
Wel eens een ontplofte fles gehad?

middelaersch

Ik bottel geen bier dat niet is uitgegist.

Wie zegt dat het niet verder uitgist dan 1.006? Dat weet je niet precies van tevoren.
M31 gist ver uit, kan goed lager dan 1.006 uitkomen.

BenjaminVlissingen

Ik heb gisteren er toch voor gekozen om twee flesjes te vullen. Ik heb Grolsch beugelflessen gebruikt en daar dus 0,4 l in gedaan met 2 g suiker per flesje.
Voor de veiligheid staan deze flesjes nu op zolder in mijn brouwketel met het deksel er op, moest er iets gebeuren dan hou ik het hopelijk beperkt.

Het jongbier in me gistvat doet nu momenteel elke 30 seconden ongeveer nog een bubbeltjes. Dus nog niet helemaal uitvergist.

Neetje

Citaat van: BenjaminVlissingen op 11-04-2020  13:31 u...in mijn brouwketel met het deksel er op... Het jongbier in me gistvat doet nu momenteel elke 30 seconden ongeveer nog een bubbeltjes. Dus nog niet helemaal uitvergist.

Heel verstandig, maar kijk uit met openen/uit de ketel halen.

BenjaminVlissingen

Vandaag gemeten, SG 1005 dus maar meteen gebotteld.

Tot nu toe is alles heel vlotjes gegaan, heb er erg veel plezier in zo ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.