De gist bepaalt voor het grootste deel de smaak, naast de keuze voor je mouten.
Welke gist ga je gebruiken?
En wat opvalt, is dat je verrassend weinig Calcium, Cholide, Natrium en HCO4 en SO4 in je waterprofiel hebt. Dat ken ik alleen uit Zutphen.
Maar als je een "Belgische" Tripel wilt brouwen, is meer alkaliteit gewenst en zal je smaak ten goede komen. Ik je zeker aanraden om een paar gram Calcium carbonaat (kalk), Calcium Sulfaat en beetje NaCl (keukenzout) toe te voegen (half theelepeltje elk tijdens de maisch) en zeker 2 ml melkzuur voor het maischen. Dan zakt de pH ook al iets.
Als je geen Ca zouten op voorraad hebt, heb je vast wel keukenzout. Maar hou het ook bij een halve theelepel. ("zoutsmaak" wil je echt niet).
Verder zegt mijn "hop-goeroe" (Dan Woodske, Hopvariety handbook) over Mandarina Bavaria: "BURSTING with sweet organge flavor. Subsitute for Citra hop". Dus eigenlijk niet echt geschikt voor een triple, meer iets voor een IPA. je kunt voor een triple dus gewoon twee keer Styrian Goldings gebruiken. Bijvoorbeeld 2 x 20 gram op de tijden die je aangeeft. ... tenzij je natuurlijk een "mandarijnen tripel" wilt maken. Dat lijkt me ook wel interessant, maar dan ligt het sterk aan de gist die gebruikt. Dat past alleen bij een fruitige Tripel gist, zoals MJ31, Danstar Abbye, Fermentis BE256 of diverse WLP en Wyeast gisten.