St-Bernardus Tripel (de groene)

Gestart door Ambibenderix, 29-03-2020 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambibenderix

Hallo iedereen,

Ik vind hier niet meteen een recept in de richting van St-Bernardus Tripel.

Iemand enig idee?

Mvg,
Geert

Griebelienus

Heb je  al gekeken naar de links hieronder?

Het gaat weliswaar over de Pater 12, maar het idee is hetzelfde. Waarschijnlijk is de reden dat er zo weinig mensen over Pater 8 (de groen) beginnen, is de smaak? De pater 12 is nog echt wel een leuke uitdaging qua smaak. Maar de tripel? Vind je die echt lekker?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19086.0

Onze vrienden uit België hebben er ook een mooie discussie aan gewijd:

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/3621-st-bernardus-abt-12/

De gist is ook op te kweken uit een flesje, volgende hobbybrouwen wiki. Maar is volgens Stan Hyronymus (Brew like a monk) een bottelgist.
Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Vind je die abt 8 echt zo lekker t.o.v. andere triples?
Het recept wat nu in de fles zit (en vrij commercieel is i.m.h.o.) en stamt uit 1998. (ik vind er weinig aan, als je er een echte trappist of authentiek abdijbier naast zet, maar smaken verschillen natuurlijk)

Volgens mij is het verder gewoon een 'recht-toe-trecht-aan" triple met pilsmout en een tripelgist. (ooit de gist van Westvleteren, maar sinds 1992 niet meer).

tdp

Niks mis met de St-Bernardus Tripel, smaak blijft sowieso persoonlijk he ;)

Zou voor een groot gedeelte pilsmout gaan, met bijv. 10% municher, en een goede dosis suiker.
Voor de hop zou ik het zoeken in Engelse hoppen, evt met Styrian Goldings.

Qua gist: Wellicht kun je het opkweken, anders zou ik de Westmallegist gebruiken

Ambibenderix

Citaat van: Griebelienus op 30-03-2020  00:12 uHeb je  al gekeken naar de links hieronder?

Het gaat weliswaar over de Pater 12, maar het idee is hetzelfde. Waarschijnlijk is de reden dat er zo weinig mensen over Pater 8 (de groen) beginnen, is de smaak? De pater 12 is nog echt wel een leuke uitdaging qua smaak. Maar de tripel? Vind je die echt lekker?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19086.0

Onze vrienden uit België hebben er ook een mooie discussie aan gewijd:

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/3621-st-bernardus-abt-12/

De gist is ook op te kweken uit een flesje, volgende hobbybrouwen wiki. Maar is volgens Stan Hyronymus (Brew like a monk) een bottelgist.
Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Vind je die abt 8 echt zo lekker t.o.v. andere triples?
Het recept wat nu in de fles zit (en vrij commercieel is i.m.h.o.) en stamt uit 1998. (ik vind er weinig aan, als je er een echte trappist of authentiek abdijbier naast zet, maar smaken verschillen natuurlijk)

Volgens mij is het verder gewoon een 'recht-toe-trecht-aan" triple met pilsmout en een tripelgist. (ooit de gist van Westvleteren, maar sinds 1992 niet meer).


Wel, van een leuke reactie gesproken. Ik vind dit inderdaad een lekkere tripel en zou als beginner graag wat meer weten over hoe iets in die richting te brouwen.

Als dit bier voor jou te min of te makkelijk is, geen probleem.

Griebelienus

Citaat van: Ambibenderix op 31-03-2020  20:51 uWel, van een leuke reactie gesproken. Ik vind dit inderdaad een lekkere tripel en zou als beginner graag wat meer weten over hoe iets in die richting te brouwen.

Als dit bier voor jou te min of te makkelijk is, geen probleem.

Als je een lekkere tripel wilt brouwen (er zijn honderden recepten), kan je beter elders op het forum kijken. Hier bijvoorbeeld:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html
Maar ook deze discussies zijn interessant:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html

Mocht je echt nog niet eerder een tripel hebben gebrouwen, dan raad ik van harte het boek van Adrie Otte aan: "Verander water in Bier" of een ander boek over brouwen, zoals "Brouwen" van James Morton. Daar staan een paar steengoede Tripel recepten in (zelfs een Westvleteren kloon)

Overigens lijkt het brouwen van een Tripel makkelijker dan het is. Je hebt echt een bijzondere gist nodig en vooral hele goede temperatuurcontrole. Maar verder is het een kwestie van pilsmout, suiker, een (milde) aromahop en veeeel geduld.

tdp

Dit antwoord helpt hem ook niet richting een kloon van de St. Bernardus Tripel...

Hierbij een opzet, puur even op basis van wat ik op internet kan vinden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk066
Naam receptSt. Bernardus Tripel Kloon
Brouwdatum01-04-2020
BierstijlTripel
Volume23,1 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
11,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l215 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPilsmout BioDingemans3 EBC75,0 %
0,50 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,3 %
1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gNorthern Brewerpellets7,9%60 min.17,1 IBU
20,0 gSaaz 4.5% (Unibrew)bellen4,5%15 min.4,4 IBU
20,0 gStyrian Goldings 3,7% (Unibrew)bellen3,7%15 min.3,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Eventueel zou je de MJ M31 kunnen gebruiken als gist, mocht je niet willen brouwen met een vloeibare gist.

Een en ander zou je nog moeten schalen naar je eigen installatie, brouwzaalrendement, hoppen, etc.

middelaersch

Mooi recept denk ik.

Een opmerking: als je de M-31 gist gebruikt, zou ik minder suiker gebruiken.
Deze gist heeft namelijk een erg hoge vergistingsgraad waardoor je wellicht een wat al te droge tripel krijgt..

Ambibenderix

Bedankt voor de constructieve reacties!  :brouwen:

Gerb

De typische smaken van een bier in het algemeen, en een tripel in het bijzonder leunen sterk op de gist. In het beste geval gebruik je de gist uit de fles. Maar als dit een bottelgist blijkt te zijn, kan het nog steeds er op lijken, maar het hoeft niet.
Ik vind de Bernardus tripel een lekkere milde tripel met een fruitig maar met een iets solvent gistkarakter. Ik denk dat je met een Westmallegist op niet te hoge temperatuur (18-19°C) en wat Styrian Goldings en Saaz (20 IBU) een eind komt. Voor de mout, 70% pilsmout, 15% munich, 15% suiker.

Noordzij_1

Citaat van: middelaersch op 01-04-2020  18:19 uMooi recept denk ik.

Een opmerking: als je de M-31 gist gebruikt, zou ik minder suiker gebruiken.
Deze gist heeft namelijk een erg hoge vergistingsgraad waardoor je wellicht een wat al te droge tripel krijgt..

Goede opmerking !
Ik heb namelijk nog precies die Mangrove M31 liggen, en zat naar receptjes te zoeken.
Gerb geeft ook nog ongeveer de verhoudingen, zo kom ik zeker op een goede moutbasis.
Ik ga alleen niet voor een Bernardus Tripel maar voor wat fruitigers met brewers Gold bitter- en Citra smaakhop.


Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.