Grainfather pompt lucht bij reiniging met oxi

Gestart door Nobock, 29-03-2020 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nobock

Ik brouw al een aantal jaar met grainfather. Ik maak nooit ingewikkeld schoon alleen voor en na gebruik spoelen (rondpompen) met Oxi. En natuurlijk veel heet water en af en toe de ketel blinkend schrobben. Nu valt het me op dat bij de schoonmaak vooraf de pomp heel snel veel lucht lijkt te slaan en het rondpompen stopt. Pompt alleen nog lucht. En alleen bij het reinigen van de koeler. Met de recirculatiearm gaat het prima. Ik heb ooit al het kogelklepje eruit gelaten na reiniging, dan loopt de pomp makkelijker vol met vloeistof. En ik heb al een keer de pomp open gehad (schoon en heel). Na al dat gepiel blijkt het de oxi te zijn. Door een chemische(?) reactie ontstaat er lucht/gas in de pomp. Heel vreemd omdat dit iets van de laatste 9 maanden is - heb in die tijd ook niet veel gebrouwen. Ik neem aan dat anderen daar ook last van hebben hoewel ik op het forum niets van kan vinden. Ik vraag mij daarom af of ik de enige ben met dit probleem of de enige die met oxi reinigt.

McMelloW

Pomp een aantal keren 10 sec aan / 10 sec uitzetten.

Kiekeboe

Citaat van: Nobock op 29-03-2020  14:11 uIk brouw al een aantal jaar met grainfather. Ik maak nooit ingewikkeld schoon alleen voor en na gebruik spoelen (rondpompen) met Oxi. En natuurlijk veel heet water en af en toe de ketel blinkend schrobben. Nu valt het me op dat bij de schoonmaak vooraf de pomp heel snel veel lucht lijkt te slaan en het rondpompen stopt. Pompt alleen nog lucht. En alleen bij het reinigen van de koeler. Met de recirculatiearm gaat het prima. Ik heb ooit al het kogelklepje eruit gelaten na reiniging, dan loopt de pomp makkelijker vol met vloeistof. En ik heb al een keer de pomp open gehad (schoon en heel). Na al dat gepiel blijkt het de oxi te zijn. Door een chemische(?) reactie ontstaat er lucht/gas in de pomp. Heel vreemd omdat dit iets van de laatste 9 maanden is - heb in die tijd ook niet veel gebrouwen. Ik neem aan dat anderen daar ook last van hebben hoewel ik op het forum niets van kan vinden. Ik vraag mij daarom af of ik de enige ben met dit probleem of de enige die met oxi reinigt.

Ik heb geen grainfather maar ik heb al wel eens plastic vergistingsvaten gereinigd met oxi. Ik doe dan een bodem warm water in het vat, dan een lepeltje oxi, dan sluit ik het vat luchtdicht en schud ik ermee. Blijkt dat er dan een heel grote gasdruk op dat vat komt. Blijkbaar veroorzaakt oxi een reactie waarbij gas ontstaat (zuurstof?). Het kan misschien helpen door even te wachten totdat de eerste chemische reactie zich voltrokken heeft, maar misschien vermindert daarmee ook de reinigende werking van oxi.

dirk

Citaat van: Nobock op 29-03-2020  14:11 uIk vraag mij daarom af of ik de enige ben met dit probleem of de enige die met oxi reinigt.

Je moet niet met oxi reinigen, totaal ongeschikt. Neem PBW, Enzybrew of gewoon een vaatwaspoeder.

beun


Nomar

Normaal maak ik schoon met grainfather cleaner, maar omdat die op was heb ik de laatste 2x na brouwen met oxi rondgepompt,  zonder problemen die jij noemt.


groet Ramon


Nobock

Citaat van: McMelloW op 29-03-2020  15:01 uPomp een aantal keren 10 sec aan / 10 sec uitzetten.

Allemaal al geprobeerd. Met oxi schuim. Met alleen water draait ie als een tierelier. Laatste keer geƫindigd met hele dunne oplossing en dan eerst half uur laten staan. Ging netaan. Hoop stress gehad laatste maanden omdat ik half/half verwachtte dat het bij brouwen ook fout zou gaan. Maar dat is onterecht gebleken. Idioot dat ik er pas zo laat achter kwam. Maar logisch omdat ik het altijd zo deed. Ik zal inderdaad op zoek gaan naar ander reinigingsmiddel.

beun

Dit heb je met meer middelen, bijvoorbeeld ook met chemipro wash en san. het gaat gewoon schuimen en daar kun je  weinig aan doen.
Even de pomp uitzetten en wachten.
Middelen op basis van chloor zoals caustic of puremel schuimen niet of minder maar worden afgeraden i.c.m met rvs om aantasting  te voorkomen.

McMelloW

Gewoon vaatwastablet 15-30 min rondpompen. Leeg gooien nog een keer met schoon warm water  15-30 min rondpompen.

Vlisbier


Nobock

Ik zal een pot grainfather reiniger kopen. Heb net eindschoonmaak gedaan na brouwen en was weer verschrikkelijk. Moet wel zeggen dat het ene merk oxi nog meer schuimt dan het andere. Beetje aan het rotzooien geweest door een hevel te creeren maar ging ook met mate. Naspoelen met water ging weer als een tierelier.

Jacques

Citaat van: beun op 29-03-2020  15:22 uOxi en rvs zijn geen vrienden.

Sinds wanneer hebben ze ruzie gekregen...  :)


Citaat van: beun op 29-03-2020  15:36 uMiddelen op basis van chloor zoals caustic of puremel schuimen niet of minder maar worden afgeraden i.c.m met rvs om aantasting  te voorkomen.

Chemipro Caustic schuimt anders toch wel... Dat is ook gewenst omdat middel beter te laten werken. Door verlaging van de oppervlaktespanning van de oplossing dringt het middel beter in kieren en scheurtjes.

Wanneer je Chemipro Caustic gebruikt volgens de gebruiksaanwijzingen hoef je niet bang te zijn voor aantasting van je rvs apparatuur. Dat wil zeggen letten op de concentratie en temperatuur van de oplossing en ook op de contacttijd.

Jacques

Citaat van: Nobock op 29-03-2020  14:11 uIk brouw al een aantal jaar met grainfather. Ik maak nooit ingewikkeld schoon alleen voor en na gebruik spoelen (rondpompen) met Oxi. En natuurlijk veel heet water en af en toe de ketel blinkend schrobben. Nu valt het me op dat bij de schoonmaak vooraf de pomp heel snel veel lucht lijkt te slaan en het rondpompen stopt. Pompt alleen nog lucht. En alleen bij het reinigen van de koeler. Met de recirculatiearm gaat het prima. Ik heb ooit al het kogelklepje eruit gelaten na reiniging, dan loopt de pomp makkelijker vol met vloeistof. En ik heb al een keer de pomp open gehad (schoon en heel). Na al dat gepiel blijkt het de oxi te zijn. Door een chemische(?) reactie ontstaat er lucht/gas in de pomp. Heel vreemd omdat dit iets van de laatste 9 maanden is - heb in die tijd ook niet veel gebrouwen. Ik neem aan dat anderen daar ook last van hebben hoewel ik op het forum niets van kan vinden. Ik vraag mij daarom af of ik de enige ben met dit probleem of de enige die met oxi reinigt.

Je kunt het proberen met een middel dat gebruikt voor CIP-installaties. Bijvoorbeeld Chemipro CIP.
Dergelijke middelen zijn speciaal ontwikkeld om te reinigen zonder te veel schuimvorming.

beun

Citaat van: Jacques op 30-03-2020  20:27 uSinds wanneer hebben ze ruzie gekregen... 

 ;D Oxi i.c.m met hard water kan een witte aanslag achterlaten.

McMelloW

Citaat van: Jacques op 30-03-2020  20:27 uDoor verlaging van de oppervlaktespanning van de oplossing dringt het middel beter in kieren en scheurtjes.
Dat doet elke zeep.

Nobock

Citaat van: Jacques op 30-03-2020  20:35 uJe kunt het proberen met een middel dat gebruikt voor CIP-installaties. Bijvoorbeeld Chemipro CIP.
Dergelijke middelen zijn speciaal ontwikkeld om te reinigen zonder te veel schuimvorming.

Er zijn al topics over volgeschreven maar voor het gemak hier: ontsmet dit ook? In de zin van gisten en schimmels doden. En hoort zuur niet na een andere reiniging toegepast te worden?

PaultjePils

Citaat van: McMelloW op 29-03-2020  15:01 uPomp een aantal keren 10 sec aan / 10 sec uitzetten.

Ik sluit mij hierbij aan. Af en toe zit er lucht in de pomp (zonder oxi of andere reiniging) en blijft er iets van valse lucht bij komen. Dit kan dan tijdens het maischen ook erg veel schiumen. Waar de lucht vandaan komt weet ik niet, maar de bovengenoemde oplossing haalt het weg

Jacques

Citaat van: beun op 30-03-2020  21:03 u;D Oxi i.c.m met hard water kan een witte aanslag achterlaten.

En dat doet het ook op glas en plastic of welk ander materiaal dat je gebruik...

De aansla is overigens te verwijderen met wat zuur.

Nobock

Het spijt me maar beginnen met lucht in je pomp kun je inderdaad zo oplossen met pomp uit en aan. Ook helpt het om bij het vullen met water te zorgen dat de kogelafsluiter open staat. Door bijv. de recirculatiearm er vast op te zetten. Als je dat niet hebt gedaan kun je nog eens flink blazen op het uiteinde van de koeler waarna de pomp wel mooi volloopt. Heb zelf het kogeltje en veertje er uit galaten. Ik heb dus NOOIT problemen met mijn pomp behalve bij reinigen met oxi. Het probleem had ik in het begin niet dus wellicht is in de koeler alles vervuild en knikken mijn slanger net iets meer van de ouderdom waardoor er meer druk onstaat en de pomp meer schuim gaat slaan. Ik weer het niet. Ik zal een ander reinigingsproduct gaan gebruiken. En wel die van grainfather en dan af en toe of na lange stilstand nog een keer met dat zuur van Jacques in de weer. Ook interessant dus dat oxi van Chemipro nog meer schuim geeft dan die van Puro.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 30-03-2020  21:25 uDat doet elke zeep.

Klopt. Aan veel reinigingsmiddelen worden stoffen toegevoegd voor een betere werking. Hiertoe horen ook stoffen die de oppervlaktespanning verlagen. Zeg maar zeep in je reinigingsmiddel  ;).

Jacques

Citaat van: Nobock op 30-03-2020  21:43 uEr zijn al topics over volgeschreven maar voor het gemak hier: ontsmet dit ook? In de zin van gisten en schimmels doden. En hoort zuur niet na een andere reiniging toegepast te worden?

We hebben het hier over een brouwinstallatie...
Die moet schoon zijn. Desinfecteren is nergens voor nodig. De mout die je stort is ook niet steriel.
Door het langdurig koken wordt alles gedesinfecteerd.

Je hebt overigens gelijkt dat voor een goede reiniging je zowel een basische als een zure reiniging hoort uit te voeren. De basische reiniging kan met Enzybrew 10 of PBW of Chemipro Wash.

dirk

Citaat van: Jacques op 30-03-2020  22:27 uDe basische reiniging kan met Enzybrew 10 of PBW of Chemipro Wash.

Of vaatwaspoeder (geen blokjes, want daar zitten ook minder nuttige componenten in als glansspoelmiddelen/onthardingszout etc.)

Jacques

Citaat van: dirk op 30-03-2020  22:28 uOf vaatwaspoeder (geen blokjes, want daar zitten ook minder nuttige componenten in als glansspoelmiddelen/onthardingszout etc.)

Je kunt ook trinatriumfosfaat gebruiken, dat is de werkzame stof van vaatwaspoeder zonder toevoegingen.

Nobock

Bedankt allemaal. Ik ga kijken of ik het topic kan sluiten. Als er iemand is met hetzelde probleem staat hij/zij niet alleen en heeft wat aanwijzingen voor andere manier van reinigen.

Jacques

Citaat van: Nobock op 30-03-2020  22:42 uBedankt allemaal. Ik ga kijken of ik het topic kan sluiten. Als er iemand is met hetzelfde probleem staat hij/zij niet alleen en heeft wat aanwijzingen voor andere manier van reinigen.

Ik heb het slot verwijderd. Op dit forum is het namelijk niet gebruikelijk om topics te sluiten. Iedereen kan blijven reageren ook op wat oudere topics.
Uitzondering zijn topics in het board Prikbord. Als het aangeboden wordt verkocht heeft het geen zin meer om te reageren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.