Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Desinfecterende spray van ongebruikt bier  (gelezen 1623 keer)

Offline Arelse Krijs

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Doe mij maar een Tarwe Smootie
    • Arelse Krijs
Desinfecterende spray van ongebruikt bier
« Gepost op: 28-03-2020 14:50 u »
Ik lees net onderstaande bericht.
Daar gaan we als hobbybrouwer niet aan beginnen, zonde van ons lekkere bier.
Maar ben wel benieuwd of we dit als hobbybrouwer ook zouden kunnen doen :weetniet:

Citaat
Bavaria maakt desinfecterende spray van ongebruikt bier
Bavaria gaat desinfecterende vloeistof maken van bier dat niet wordt gebruikt. De brouwer gebruikt daarbij eigen voorraden en gaat bier inzamelen bij horecaondernemers die door de coronamaatregelen dicht zijn.

De alcohol wordt uit het bier gehaald en samen met water uit de bron van de brouwer en glycerine omgebrouwen tot handgel. Op dit moment gebeurt dat bij Bavaria zelf, maar het bedrijf zoekt nog een locatie om de actie uit te breiden.

Bavaria gaat in eerste instantie alleen langs bij horecagelegenheden met een biertank in de kelder, losse fusten zijn vooralsnog te klein bier. Zo'n tank heeft een inhoud van 1000 liter. "Geen hoeveelheid die je met een paar vrienden even opdrinkt", zegt de woordvoerder.

Ze zegt dat het bier na de coronacrisis gratis weer wordt bijgetankt. Bavaria zegt ondernemers ook op andere manieren te helpen. Zo kunnen ze uitstel van betaling aanvragen van leveranties en leningen.

De eerste voorraden worden gratis geleverd aan zorgverleners die de ontsmettingsmiddelen het hardst nodig hebben. "Mocht de vraag daarna nog steeds oplopen, dan moeten we kijken hoe we hiermee om willen gaan. Het kost geld om dit te produceren en we zijn zelf op zoek naar een manier om ook horeca ondernemers tegemoet te komen en ons eigen bedrijf financieel gezond te houden."

bron: https://nos.nl/liveblog/2328649-rivm-93-nieuwe-sterfgevallen-ic-opnames-stijgt-minder-snel.html#UPDATE-container-44357060

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: desinfecterende spray van ongebruikt bier
« Reactie #1 Gepost op: 28-03-2020 16:42 u »
Als je jouw bier kunt distilleren, kan dat.
Mijn familie gebruikt mijn alcohol met wat glycerine en water.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Desinfecterende spray van ongebruikt bier
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2020 17:11 u »
Ik lees net onderstaande bericht.
Maar ben wel benieuwd of we dit als hobbybrouwer ook zouden kunnen doen :weetniet:

Dan moet je gaan distilleren dan kan het maar het bezit van zo'n installatie is niet toegestaan. Als je ermee gepakt wordt zijn de boetes niet mals. Zo'n 8000 euro voor een eerste keer en bij een tweede keer kan het oplopen tot boven de 20.000 euro. Het is ook geen overtreding maar een misdrijf.

Dus het kan maar zou er niet aan beginnen

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2020 08:02 u »
Zou de vloeistof die ze hebben gemaakt bruikbaar zijn om e.e.a. te desinfecteren? Ik bedoel dan wat klein spul en binnenkant gistketel (ik neem aan dat het geen RVS aantast).

En wat betekent de "(v/v)" in de tekst?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2020 08:38 u »
Ja dat is veilig om te ontsmetten.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #5 Gepost op: 09-05-2020 09:04 u »
Zou de vloeistof die ze hebben gemaakt bruikbaar zijn om e.e.a. te desinfecteren? Ik bedoel dan wat klein spul en binnenkant gistketel (ik neem aan dat het geen RVS aantast).

En wat betekent de "(v/v)" in de tekst?
Dat het gaat om het aantal % volume in het totale volume.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 09-05-2020 09:33 u »
Dan moet je gaan distilleren dan kan het maar het bezit van zo'n installatie is niet toegestaan.
Een snelkookpan met een siliconenslangetje en een opvangfles ondergedompeld in koud water zijn standaard spullen die tot de normale keukenapparatuur horen. Daarmee kun je gedestileerd water maken of andere vloeistoffen destileren zoals bio ethanol (bitterstof), of afvalbier.

Tags: