Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA  (gelezen 246 keer)

Offline Streppel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
IPA
« Gepost op: 27-03-2020 08:40 u »
Ik wil een IPA brouwen. Hierbij wil ik gedroogd citroenschil gebruiken. 1 g / 10 liter. Iemand een idee wanneer ik dit het beste kan toevoegen, hoeveel minuten dit moet meekoken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline GvB84

• Junior lid
  • **
Re: IPA
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2020 09:30 u »
Normaal gesproken 10 min voor einde kook.
Bij een IPA kun je het ook samen met de koudhop toevoegen. Dat laatste zou ik doen. Je kunt dan wel wat meer gebruiken.
Wel eerst de schillen ca. 10 min in kokend water leggen om infecties te voorkomen. 

Offline Streppel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2020 11:17 u »
Als ik hem de laatste 5 10 minuten mee laat koken moet ik hem dan als nog vooraf 10 minuten in kokend water laten liggen i.v.m. infectiegevaar?

Offline GvB84

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2020 11:26 u »
Als ik hem de laatste 5 10 minuten mee laat koken moet ik hem dan als nog vooraf 10 minuten in kokend water laten liggen i.v.m. infectiegevaar?

Nee. Dat is niet nodig.
Wel goed schoonmaken.
Als er was op de citroen zit moet je dit eerst verwijderen.
Of beter. Koop biologische citroenen zonder waslaag.

Was wil je niet in je bier hebben. Volgens mij zorgt dit voor een bier zonder schuimlaag.

Edit: ik zie dat je gedroogde schil wil gebruiken. Dat kan zo de ketel in...

Tags: