Wyeast zak uit feb 2018

Gestart door sunlight, 26-03-2020 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Hallo,

Ik ben bezig om van een Wyeast zak uit 2018 een starters te maken. Het duurde 5 dagen voordat hij opbolde maar hij deed het nog. Nu draait hij sinds gisteren 1400 op de magneetroerder met 500 ml wort en hij komt nu heel langzaam op gang. Zou ik na een 2e stap deze gist zaterdagavond al kunnen gebruiken of gaat hij niet zo vlug klaar zijn?

EvdBroek

Zaterdag lijkt mij vroeg want ik denk dat je morgen nog een keer moet gaan opschalen. Heb je uitgerekend hoeveel gist je nodig hebt voor je brouwsel?

Neetje

Citaat van: EvdBroek op 26-03-2020  13:05 uZaterdag lijkt mij vroeg want ik denk dat je morgen nog een keer moet gaan opschalen. Heb je uitgerekend hoeveel gist je nodig hebt voor je brouwsel?

Zonder koelen en afgieten wel, denk ik.
Het opschalen van de 2e stap is met verse gist. Die zit op 24 uur op zijn hoogtepunt.

sunlight

Ik heb zojuist na 4 uur op 7 graden nieuwe wort toegevoegd en nu gaat ie lekker. Hij begon wat traag maar de vuistslag onderin was wel mooi die.

Griebelienus

Dus, als ik goed begrijp, is die gist na 1,5 jaar nog bruikbaar? Lag ie in de koelkast?
Weke gist is dat precies?
Btw. Wat je hierboven schrijft snap weinig van.

sunlight

Citaat van: Griebelienus op 27-03-2020  15:07 uDus, als ik goed begrijp, is die gist na 1,5 jaar nog bruikbaar? Lag ie in de koelkast?
Weke gist is dat precies?
Btw. Wat je hierboven schrijft snap weinig van.

Ja daar lijkt het wel op. Staat nu in de koeling met 1.5 tot 2 cm gist op de bodem van de fles.

Nee die regel heb ik op de telefoon getypt. Dat zal door autocorrect wel weer een hele andere wending gekregen hebben.

ik schreef dat ik na 4 uur koelen de giststarter voorzien had met een nieuwe verse hoeveelheid wort. Deze begon eigenlijk meteen te bubbelen.

EvdBroek

Heeft de Wyeast zak nu wel of niet in de koelkast gelegen?
Kan misschien zijn dat je wat anders aan het opkweken bent....

Griebelienus

Dus welke gist is het nu?

hansHalberstadt

Citaat van: sunlight op 26-03-2020  12:45 uHet duurde 5 dagen voordat hij opbolde maar hij deed het nog.
Ga er maar vanuit dat er dan nog heel weinig levende cellen in hebben gezeten. Maar als die zich eenmaal gaan delen dan gaat het snel. elk uur verdubbelen is na 1 dag 16 miljoen keer zoveel cellen als de dag ervoor. en na 2 dagen 280000 x 1 miljard en zoveel cellen kun je nooit maken. dus feitelijk zal het een dag of 3 geduurd hebben voor er in dat pakje iets begon te gebeuren vanuit die paar celletjes die er nog waren en dan heb je 2 dagen later een opbollend pak met heel veel cellen. Dat is ook de reden waarom je die pakken pas moet gebruiken als ze opgebold zijn. dat geeft immers aan dat je genoeg cellen hebt. Het aantal cellen wat je dan hebt is waarschijnlijk niet bepaald door de ouderdom, maar door de hoeveelheid voedingsstoffen die in het pak zitten, dus gewoon een mijn of meer vaste hoeveelheid cellen. Bij een vers pak gebeurt dat evhter al na een paar uur en met een heel oud pak pas na 3 of 4 dagen.
   

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 27-03-2020  18:51 uHeeft de Wyeast zak nu wel of niet in de koelkast gelegen?
Kan misschien zijn dat je wat anders aan het opkweken bent....

Wat zou je dan aan het opkweken zijn volgens jou?
De Wyeast verpakking bolde op. In de verpakking zitten geen andere micro-organismen dan gist...

Oude Wyeast verpakkingen zijn goed te gebruiken, je moet alleen meer tijd uittrekken voor het in weer in goede conditie brengen van de gist. Maar als je dat doet kun je er prima resultaten mee behalen.

goom

Citaat van: Jacques op 28-03-2020  23:06 uDe Wyeast verpakking bolde op. In de verpakking zitten geen andere micro-organismen dan gist...

Oude Wyeast verpakkingen zijn goed te gebruiken, je moet alleen meer tijd uittrekken voor het in weer in goede conditie brengen van de gist. Maar als je dat doet kun je er prima resultaten mee behalen.

Juist.
Ik heb ook een oude verpakking vaker gebruiksklaar gemaakt.
Giststarter maken en langzaam aan verder opkweken.
En geduldig zijn.

sunlight

Het is een londen ale 3 gist.

Hij staat nu lekker te bluppen in 20 ltr milkstout dus ik ben benieuwd wat het wordt. Het opkweken is in ieder geval gelukt aangezien hij nu een zeer druk waterslot heeft. :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.