Warrior Mosaic IPA

Gestart door Jaakke, 26-03-2020 09:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaakke

Ik heb afgelopen week nog snel even wat brouwgrondstoffen ingeslagen om deze coronacrisis te overleven.
Zodra ik mij huidige batch weizen gebotteld heb wil ik weer een IPA gaan brouwen.
Ik heb op het forum verschillende IPA recepten doorgenomen en ben daarna zelf aan de slag gegaan met onderstaande als resultaat.

Graag commentaar over de moutstort, de hopgiften of wat er dan ook nog meer mis kan zijn.

American IPA
6.6% / 15.4 °P
Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min
Mash efficiency: 75%

Vitals
Original Gravity: 1.063 / 15.4 °P
Final Gravity: 1.013 / 3.3 °P
IBU (Tinseth): 51
Color: 17.1 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (6.9 kg)
6 kg (87%) — The Swaen Swaen Dutch Pale Ale — Grain — 7.5 EBC
800 g (11.6%) — The Swaen GoldSwaen Hell — Grain — 25 EBC
100 g (1.5%) — Dingemans Cara — Grain — 120 EBC

Hops (175 g)
25 g (35 IBU) — Warrior 14.3% — Boil — 60 min
25 g (9 IBU) — Mosaic 11.5% — Boil — 5 min
50 g (8 IBU) — Mosaic 11.5% — Aroma — 45 min hopstand @ 75 °C
75 g — Mosaic 11.5% — Dry Hop — 3 days

Yeast
1 pkg — Lallemand/Danstar BRY-97 American West Coast Ale

Fermentation
Primary — 18 °C — 7 days
Secondary — 20 °C — 7 days

basvo

Citaat van: Jaakke op 26-03-2020  09:07 uIk heb afgelopen week nog snel even wat brouw-grondstoffen ingeslagen om deze corona crisis te overleven.
Zodra ik mij huidige batch weizen gebotteld heb wil ik weer een IPA gaan brouwen.
Ik heb op het forum verschillende IPA recepten doorgenomen en ben daarna zelf aan de slag gegaan met onderstaande als resultaat.

Graag commentaar over de moutstort, de hopgiften of wat er dan ook nog meer mis kan zijn.

American IPA
6.6% / 15.4 °P
Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min
Mash efficiency: 75%

Vitals
Original Gravity: 1.063 / 15.4 °P
Final Gravity: 1.013 / 3.3 °P
IBU (Tinseth): 51
Color: 17.1 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (6.9 kg)
6 kg (87%) — The Swaen Swaen Dutch Pale Ale — Grain — 7.5 EBC
800 g (11.6%) — The Swaen GoldSwaen Hell — Grain — 25 EBC
100 g (1.5%) — Dingemans Cara — Grain — 120 EBC

Hops (175 g)
25 g (35 IBU) — Warrior 14.3% — Boil — 60 min
25 g (9 IBU) — Mosaic 11.5% — Boil — 5 min
50 g (8 IBU) — Mosaic 11.5% — Aroma — 45 min hopstand @ 75 °C
75 g — Mosaic 11.5% — Dry Hop — 3 days

Yeast
1 pkg — Lallemand/Danstar BRY-97 American West Coast Ale

Fermentation
Primary — 18 °C — 7 days
Secondary — 20 °C — 7 days

Helemaal prima, gewoon brouwen zo. Zou er een alleen zelf een Mosaic single hop van maken, vind ik zelf, samen met velen andere, mijn lekkerste ipa die ik ooit heb gemaakt. Wat een lekkere hop is dat zeg.

Martijn0172

Ik zelf zou meer aroma en drooghop doen, respectievelijk 2 g/l en 4 g/l

Jaakke

Citaat van: basvo op 26-03-2020  09:13 uHelemaal prima, gewoon brouwen zo. Zou er een alleen zelf een Mosaic single hop van maken, vind ik zelf, samen met velen andere, mijn lekkerste ipa die ik ooit heb gemaakt. Wat een lekkere hop is dat zeg.

Heb ik ook aan zitten denken, ik heb nog de nodige bitterhop op voorraad vandaar de Warrior.
Misschien dat ik een aantal kleinere batches ga maken met verschillende bitterhop varianten.

Jaakke

Citaat van: Martijn0172 op 26-03-2020  09:25 uIk zelf zou meer aroma en drooghop doen, respectievelijk 2 g/l en 4 g/l

Volgens BrewFather is het nu 2,17 g/l en 3,26 g/l dus als ik je goed begrijp zeg meer drooghop doen.

Martijn0172

Citaat van: Jaakke op 26-03-2020  10:20 uVolgens BrewFather is het nu 2,17 g/l en 3,26 g/l dus als ik je goed begrijp zeg meer drooghop doen.

Check, had daarnet niet goed gekeken merk ik, eigenlijk is dit al prima! Wat je zou kunnen doen is je Warrior iets hoger en dan je @5 min stand naar je drooghop verplaatsen. Ik betwijfel de meerwaarde van de 5 min stand in een IPA.

Sjaak_Deventer

Ga je nog je waterprofiel aanpassen?

basvo

Citaat van: Sjaak_Deventer op 26-03-2020  11:02 uGa je nog je waterprofiel aanpassen?

Hij heeft in januari pas zijn eerste brouwsel gemaakt. Wat is daar voor hem nu al de meerwaarde van? Lijkt me totaal onnodig voor nu, eerst maar eens een lekkere ipa maken zonder waterbehandeling en later kijken of het eventueel beter zou zijn met waterbehandeling.

Sjaak_Deventer

Citaat van: basvo op 26-03-2020  11:12 uHij heeft in januari pas zijn eerste brouwsel gemaakt. Wat is daar voor hem nu al de meerwaarde van? Lijkt me totaal onnodig voor nu, eerst maar eens een lekkere ipa maken zonder waterbehandeling en later kijken of het eventueel beter zou zijn met waterbehandeling.

Dat is inderdaad wat snel om te doen. Eerst maar eens brouwen 'leren'.

Maar zeker bij hoppige bieren is waterbehandeling wel iets om naar te kijken.

Jaakke

Citaat van: Sjaak_Deventer op 26-03-2020  12:39 uDat is inderdaad wat snel om te doen. Eerst maar eens brouwen 'leren'.

Maar zeker bij hoppige bieren is waterbehandeling wel iets om naar te kijken.

Ja waterbehandeling wilde ik me nog niet aan wagen, eerst maar een proberen het geplande rendement te behalen en ervaring opdoen met mout- en hop-soorten

Jaakke

Als ik alle adviezen volg dan kom ik op het volgende, Single Hop Mosaic

Hops (180 g)
42 g (47 IBU) — Mosaic 11.5% — Boil — 60 min
46 g (7 IBU) — Mosaic 11.5% — Aroma — 45 min hopstand @ 75 °C = 2g/l
92 g — Mosaic 11.5% — Dry Hop — 3 days = 4g/l

 

basvo

Citaat van: Jaakke op 26-03-2020  13:25 uAls ik alle adviezen volg dan kom ik op het volgende, Single Hop Mosaic

Hops (180 g)
42 g (47 IBU) — Mosaic 11.5% — Boil — 60 min
46 g (7 IBU) — Mosaic 11.5% — Aroma — 45 min hopstand @ 75 °C = 2g/l
92 g — Mosaic 11.5% — Dry Hop — 3 days = 4g/l

Zou die van 45 nog naar 30 doen. Verder goed zo!

beun

Mosiac is een krachtige hop, ik brouw er vaker een single hop ipa  mee en dan voeg ik pas laatste 15 min. de bitterhop toe.
Dit is een erg lekkere ipa en heeft genoeg bitterheid maar vooral niet teveel.

Griebelienus

Citaat van: basvo op 26-03-2020  14:00 uZou die van 45 nog naar 30 doen. Verder goed zo!

Helemaal eens! Top hop die Mosaic! Ook mijn favo van de Amerikaanse hoppen, (samen met simcoe).  Dank voor t recept. Ik wacht je bevindingen af en ga em misschien ook eens maken.

Martijn0172

Die 45 minuten is een hopstand, niet een gift op 45 minuten. Ik houd ook altijd 45 minuten aan

Jacques

Citaat van: basvo op 26-03-2020  11:12 uHij heeft in januari pas zijn eerste brouwsel gemaakt. Wat is daar voor hem nu al de meerwaarde van? Lijkt me totaal onnodig voor nu, eerst maar eens een lekkere ipa maken zonder waterbehandeling en later kijken of het eventueel beter zou zijn met waterbehandeling.

Waarom zou je als beginnende brouwer niets doen aan waterbehandeling? pH in de gaten houden en zo nodig corrigeren met een heel kleine beetjes melkzuur is zo moeilijk niet... En verder kan een snufje keukenzout de volheid van de smaak van je bier sterk verhogen.

Jaakke

Vandaag een 12 liter batch van het volgende recept aan het brouwen.

Mosaic IPA
American IPA
6.4% / 15.3 °P

Batch Volume: 12 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 13.14 L
Sparge Water: 7.3 L
Total Water: 20.44 L
Boil Volume: 17.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.052 / 12.9 °P

Vitals
Original Gravity: 1.062 / 15.3 °P
Final Gravity: 1.013 / 3.3 °P
IBU (Tinseth): 54
Color: 16.2 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (3.57 kg)
3.1 kg (86.8%) — The Swaen Swaen Dutch Pale Ale 25kg — Grain — 7.5 EBC
420 g (11.8%) — The Swaen GoldSwaen Hell 5kg — Grain — 25 EBC
50 g (1.4%) — Dingemans Cara — Grain — 120 EBC

Hops (95 g)
23 g (48 IBU) — Mosaic 11.5% — Boil — 60 min
24 g (7 IBU) — Mosaic 11.5% — Aroma — 45 min hopstand @ 75 °C
48 g — Mosaic 11.5% — Dry Hop — 3 days

Yeast
1 pkg — Lallemand/Danstar BRY-97 American West Coast Ale
143 billion yeast cells
0.78 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 18 °C — 7 days
Secondary — 20 °C — 7 days

basvo

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  23:42 uWaarom zou je als beginnende brouwer niets doen aan waterbehandeling? pH in de gaten houden en zo nodig corrigeren met een heel kleine beetjes melkzuur is zo moeilijk niet... En verder kan een snufje keukenzout de volheid van de smaak van je bier sterk verhogen.
Mijn antwoord was meer gebaseerd op de vraag of het waterprofiel werd aangepast, ik was in de veronderstelling dat het om brouwzouten ging. pH waardes heb ik zelf ook vanaf mijn eerste brouwsel gemeten, en kost natuurlijk geen moeite.

Jacques

Citaat van: basvo op 28-03-2020  13:05 uMijn antwoord was meer gebaseerd op de vraag of het waterprofiel werd aangepast, ik was in de veronderstelling dat het om brouwzouten ging. pH waardes heb ik zelf ook vanaf mijn eerste brouwsel gemeten, en kost natuurlijk geen moeite.

Ook het gebruik van brouwzouten is eenvoudig als je ze niet gebruikt om een bepaalde pH-waarde te halen maar om de smaak van je bier bij te sturen. Gebruik ze als peper en zout bij het bereiden van een maaltijd. Een beetje chloride (kan keukenzout zijn) voor een iets vollere smaak en een beetje sulfaat (calciumsulfaat) voor een wat drogere en bittere smaak.

Jaakke

Brouwen ging top gisteren, 1e keer dat ik alle geplande waarde gehaald heb waar ik erg blij mee ben.
Ik was uitgekomen op een SG van 1.063 wat 1 puntje meer is als het recept.

Het bier staat nu te vergisten bij 16 ºC en ik was van plan hem na de hoofdvergisting op te schroeven naar 18 ºC.
De hoofdgisting is nog niet gestart maar de BRY-97 schijnt een langzame starter te zijn dus dat gaan we vanzelf zien.
Volgens de datasheet van BRY-97 is de ideale temperatuur overigens tussen de 15 ºC en 22ºC.

Aan het eind van de hoofdvergisting ga ik de dryhops toevoegen.

Ik zal voor voor mijn volgende brouwsel wat brouwzouten aanschaffen. Ik heb in Brewfather het water profiel van mijn waterbedrijf opgevoerd en dan rekent Brewfather uit wat je toe moet voegen voor de gewenste bierstijl. Leuk om zelfde recept nog eens te brouwen en dan te vergelijken.


Jaakke

Even een kleine update, gister was het 15 dagen na bottelen en kon ik de druk niet weerstaan om even een flesje open te trekken.
Wat een heerlijke hop is die Mosaic! Hij smaakt echt top en ruikt heerlijk, ook het schuim bleef mooi staan.

Nu weet ik van mijn vorige IPA dat deze na een week of 4 a 5 echt pas echt op smaak was.
Ik ben erg benieuwd hoe dat deze keer verloopt.

Ik ga dit recept zeker nog een keer brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.