Even voorstellen: Wilfred

Gestart door Wilfred, 25-03-2020 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred

Beste medebrouwers,

Wil me even voorstellen op dit forum: ben Wilfred Bouw, 45 jaar, woonachtig in Asten en sinds ruim 1.5 jaar lid van brouwersvereniging De Roerstok in Tilburg. Ben nu 2 jaar bezig met brouwen; eerst met een kant-en-klaar pakket (wel met geschrootte mout), daarna met 19 liter pannen in de keuken en sinds afgelopen jaar met een Brew Monk 50.

Zoals ik vaker lees, is het zeker een hobby die snel uit de hand loopt. Niet zozeer qua drinken, maar je wilt wel weer direct een volgend brouwsel maken zo gauw de vorige goed en wel in de gisting staat. Ik brouw (ondanks de grotere ketel) batches van rond de 20 liter omdat dat voor mij een praktisch volume is. Je kunt eea weggeven ter keuring en meedoen aan wedstrijden (ook belangrijk) en toch nog wat overhouden, zodat je wat verschillende stijlen op voorraad houdt. Omdat ruimte toch ook wel een dingetje is, heb ik gekozen voor een elektrische brouwketel, na grondig "vooronderzoek" in combinatie met Fermzilla 27 liter gistvat. Daarvoor had ik al vrij snel een gistkast gekocht / gemaakt om de vergisting in elk geval gecontroleerd te kunnen uitvoeren. Ben het brouwproces nog steeds aan het optimaliseren, maar gaat steeds beter.




Ik haal heel veel informatie vanaf de diverse internet sites, waaronder dit forum, YouTube en uit boeken. Daarnaast natuurlijk ook via De Roerstok, maar dat ligt momenteel even stil ivm de Corona crisis... Door veel te lezen en vragen bouw je veel kennis op die je kunt gebruiken en je een betere brouwer maakt, dat is nu wel al heel duidelijk. 

Heb tot nu toe diverse stijlen gebrouwen, waaronder ook de meest voor de hand liggende als beginnen brouwer: Blond, Dubbel en Tripel, maar ook een Quadrupel, lichte BarleyWine en een Bockbier (bovengistend). Van deze laatste ook een eigen interpretatie gebrouwen; Mispelbock, waarover ik niet ontevreden ben, maar mag nog beter.

Volgend brouwsel wordt een zware jongen: een Russian Imperial Stout met een ABV van 13.8%! Ben me goed aan het voorbereiden.... :proost:
 

tdp

Hoi Wilfred,

De zaken al goed op orde zie ik! Mooi tafeltje waar je ketel opstaat, ergonomische werkhoogte zo!

Welkom verder op het forum. Vragen staat vrij, al is veel reeds al wel de revue gepasseerd. Je zou gebruik kunnen maken van de zoekfunctionaliteit, alsook de tags.

Veel brouwplezier,

Teun

Wilfred

Citaat van: tdp op 26-03-2020  09:02 uHoi Wilfred,

De zaken al goed op orde zie ik! Mooi tafeltje waar je ketel opstaat, ergonomische werkhoogte zo!

Welkom verder op het forum. Vragen staat vrij, al is veel reeds al wel de revue gepasseerd. Je zou gebruik kunnen maken van de zoekfunctionaliteit, alsook de tags.

Veel brouwplezier,

Teun

Bedankt Teun,

Inderdaad op werkhoogte maar ook voor "omgekeerde liftwerking". Ik laat de tafel zakken ipv de moutkorf eruit te liften. Daarna kan de ketel weer op de juiste werkhoogte en past gistvat eronder. Werkt fijn!

Grt Wilfred

Roelof

Welkom Wilfred.
Dat je nog vele mooie bieren mag brouwen.
Je houdt ook van Barbecueën zo te zien. ;)
Waar heb je die mooie tafel vandaan?

Wilfred

Citaat van: Roelof op 26-03-2020  09:35 uWelkom Wilfred.
Dat je nog vele mooie bieren mag brouwen.
Je houdt ook van Barbecueën zo te zien. ;)
Waar heb je die mooie tafel vandaan?

Bedankt Roelof,

Heftafel komt van ToolMax
https://www.toolmax.nl/airpress-hydraulische-heftafel-150-kg-77400-3.html#
En inderdaad hou ook van bbq-en  :P Lekker biertje en goed eten, wat wil je nog meer?  :weetniet:

Jaap W

Citaat van: Roelof op 26-03-2020  09:35 uWelkom Wilfred.
Dat je nog vele mooie bieren mag brouwen.
Je houdt ook van Barbecueën zo te zien. ;)
Waar heb je die mooie tafel vandaan?


Welkom op  dit mooie forum. Volgens mij is dat een motorlift. Zeer handig.  :proost: :nut:

Wilfred

Citaat van: Jaap W op 26-03-2020  10:03 uWelkom op  dit mooie forum. Volgens mij is dat een motorlift. Zeer handig.  :proost: :nut:

Dank je wel Jaap,
Lijkt inderdaad op een motorlift, maar deze is verrijdbaar en heeft een handgreep waardoor deze minder geschikt is daarvoor. Hefvermogen is ook aan de krappe kant voor een beetje motor. Mijne weegt al rond de 200 kg (ledig).
Is trouwens ook een mooie hobby maar niet te combineren met het drinken van bier  :proost:  :police:

tdp

Citaat van: Wilfred op 26-03-2020  09:54 uBedankt Roelof,

Heftafel komt van ToolMax
https://www.toolmax.nl/airpress-hydraulische-heftafel-150-kg-77400-3.html#
En inderdaad hou ook van bbq-en  :P Lekker biertje en goed eten, wat wil je nog meer?  :weetniet:

Die sla ik even op, kon voor mij ook nog wel eens handig zijn ooit!

En bbq'en is prachtig werk, vooral het 'low-and-slow', al sla ik een goede Côte de Boeuf niet af ;)

Biker

Hoi Wilfred,

Welkom.
Bierbrouwen, motorrijden en ik zie op de achtergrond ook nog de houtskool voor de gril staan.
Een man met de juiste hobby's dus

Wilfred

Citaat van: Biker op 26-03-2020  11:13 uHoi Wilfred,

Welkom.
Bierbrouwen, motorrijden en ik zie op de achtergrond ook nog de houtskool voor de gril staan.
Een man met de juiste hobby's dus

 :groots:

RW-Brauer

Hoi Wilfried,
Wat een handige installatie met de Brew Monk! Ik zit te denken om het over te nemen  ;D
Groetjes, Thomas

Wilfred

Citaat van: RW-Brauer op 26-03-2020  16:39 uHoi Wilfried,
wat een handige installatie met de Brew Monk! Ik zit te denken om het over te nemen  ;D
Groetjes, Thomas

Beste Thomas,
Zeker doen als je er profijt van hebt! Daarvoor komen we samen in dit forum!  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.