RVS SS Brewbucket of Brew Monk via thermowell voorzien van Inkbird probe?

Gestart door Sander72, 25-03-2020 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander72

Beste Bierbrouwers,

In 2018 gestart met brouwen en inmiddels de smaak echt te pakken!

Vooral een Extra I.P.A. recept is heel erg favoriet hier:



Ik wil een klimaatkast gaan bouwen zodat ik de vergistingstemperatuur nauwlettender in de gaten kan houden. Daarvoor wil ik een Inkbird 308 wifi gaan gebruiken. Die probe kun je dan met een plakbandje en wat isolatie op de buitenkant van het vergistingsvat plakken, maar ik denk nu aan iets anders: ik overweeg de aanschaf van een RVS vergistingsvat van Brew Monk of SS Brewtech. In beide varianten is een voorziening voor de plaatsing van een thermometer (een thermowell).

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de thermoprobe van de Inkbird via die thermowell in mijn vergistingsvat te steken?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder hoor ik graag wat het verschil is tussen beide. De Monk heeft een extra kraantje onderaan waarmee je het gist (separaat) kunt aflaten en de bucket van SS heeft dat niet. Is dat een voordeel vanwege hygiene of is een extra tapkraantje juist handig? Ik vind de SS Brewtech er degelijker uitzien maar als het een kwestie is van Canon vs Nikon of BMW vs Mercedes -> beiden goed maar een kwestie van smaak, dan is het wellicht gauw terug verdiend om gewoon de voordeligste aan te schaffen?

Ik post niet veel maar lees al heel lang met heel veel plezier mee hier!

Proost!

leonb

Citaat van: Sander72 op 25-03-2020  17:18 uNu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de thermoprobe van de Inkbird via die thermowell in mijn vergistingsvat te steken?

Ja hoor, geen probleem. Persoonlijk vind ik een sponsje met de probe aan de buitenkant makkelijker omdat de thermowell het schoonmaken (een heel klein beetje) lastiger maakt.

de Machtige Wil

Ik heb de Brewtech met de censor van de Inkbird en vul de thermowell met een beetje keukenrol. Dat werkt prima.  :biersmile:

Gielus

Thermowell van de ss brewtech brewbucket werkt perfect met de sensor van de inkbird. Zeker een aanrader. Vooral omdat je dan de temperatuur in het midden van de bucket meet en niet alleen de buitenste wand. Met de Brew Monk heb ik geen ervaring.

Gielus

Jan de Graaff

Ik heb vrij recent op dit forum gelezen dat, wanneer je een klimaatkast (of omgebouwde koelkast) gebruikt, je de inkbird sensor beter met een sponsje op de buitenkant kan plakken dan in de thermowell te steken.
De reden hiervoor was dat dan (een deel van) de buitentemperatuur (de temperatuur in de kast) meegenomen wordt in de meting.

Dit zou van belang zijn omdat er een vertraging is in de opwarming van het vergistende jongbier. Als je de temperatuur in de thermowell meet, dan kan het zijn dat het bier van buitenaf teveel opwarmt voordat het in het midden van het bier te meten is (en de verwarming dus weer afschakelt).

Wanneer je het vergistingsvat direct verwarmt – dus met een verwarmingsriem of -mat die je om het vat heen legt – dan kun je wel prima de thermowell gebruiken.

Zoals gezegd: dit heb ik gelezen en niet uit ervaring. Ik heb mij er wat in verdiept omdat ik sinds kort een SS Brew Bucket (met Thermowell) heb en overweeg om een bohemian lager met een kveik te brouwen (Oslo/Ubbe). Die kveik vergist optimaal rond de 37ºC en aangezien ik niet van plan was de bucket met mijn lichaam op temperatuur te houden, heb ik wat onderzoek gedaan ;-)

Ik hoop dat helpt!

TimW

Citaat van: JanDeGraaff op 26-03-2020  22:40 uIk heb vrij recent op dit forum gelezen dat, wanneer je een klimaatkast (of omgebouwde koelkast) gebruikt, je de inkbird sensor beter met een sponsje op de buitenkant kan plakken dan in de thermowell te steken.
De reden hiervoor was dat dan (een deel van) de buitentemperatuur (de temperatuur in de kast) meegenomen wordt in de meting.

Ik hang de inkbird sensor in de thermowell en dicht deze af met de temperatuur sensor van brewtech. Deze is voorzien van een flexibele afsluiting waar de draad van de inkbird mooi onderdoor gaat.

Sander72


Jan de Graaff

Citaat van: TimW op 27-03-2020  07:03 uIk hang de inkbird sensor in de thermowell en dicht deze af met de temperatuur sensor van brewtech. Deze is voorzien van een flexibele afsluiting waar de draad van de inkbird mooi onderdoor gaat.

Tim,

Even voor de zekerheid, want ik vermoed dat jij mijn opmerking anders interpreteerde.

Wat ik bedoelde is dat in het geval dat de brewbucket in een klimaatkast geplaatst wordt, het juist de bedoeling is dat de dan (een deel van) de buitentemperatuur (de temperatuur in de kast) meegenomen wordt in de meting, om de genoemde reden dat anders de temperatuur te hoog opgestookt zou kunnen worden als je de temperatuur in de thermowell meet.

Dus, kort gezegd:
De brew bucket in een klimaatkast (of verbouwde koelkast): temperatuur meten door de inkbird sensor met een sponsje aan de buitenkant te plakken. Niet meten via de thermowell;
De brew bucket niet in een klimaatkast maar direct verwarmen/koelen: de temperatuur kan gemeten worden in de thermowell.

Sander72

Deze redeneerlijn begrijp ik niet Jan.

Het gaat toch JUIST om de temperatuur IN het vergistingsvat en niet die van de omgeving?

Ik vergist nu bijvoorbeeld nog gewoon in de huiskamer. Daar heb ik de verwarming soms aan en is het in de kamer 20°C. Door de vergisting ontstaat in het vat wat warmte en daar kan het plaatselijk dus zomaar 22°C zijn geworden. Als je dan de huiskamer 18°C zou stoken dan verloopt de vergisting (door eigen warmte) bij 20°C. Dat is nu juist wat ik zo graag zou willen conditioneren en daarom bouw ik een klimaatkast van mijn koelkast.

Stel dat de vergisting geen warmte ontwikkeld dan zal de temperatuur in de thermowell netjes 20°C zijn als de klimaatkast zelf ook 20°C als omgevingstemperatuur geeft. Maar ik verwacht dat er wel wat warmte ontstaat door de vergisting, dan is het toch juist geweldig dat de kast wat verder gaat koelen (bijvoorbeeld naar 18°C zodat de temperatuur in het vergistingsvat (via thermowell gemeten) niet verder oploopt?

Overigens, dat is toch precies waarom je met een sponsje aan de buitenkant de thermometer zo goed mogelijk wil isoleren, omdat je de temperatuur IN het vat hoopt te meten en niet die van de omgeving?

Ik vergelijk het maar met mijn barbecue, hoe heet het daar binnen is (zeg tussen de 95 en 120°C maakt niet zo heel veel uit, als ik maar weet dat de kerntemperatuur van mijn runderlende maar langzaam oploopt tot de gewenste 52°C zodat ik daarna een mooi korstje erop kan grillen.

Veel logischere redeneerlijn toch?

Jan de Graaff

Citaat van: Sander72 op 27-03-2020  15:29 uOverigens, dat is toch precies waarom je met een sponsje aan de buitenkant de thermometer zo goed mogelijk wil isoleren, omdat je de temperatuur IN het vat hoopt te meten en niet die van de omgeving?

Om de temperatuur IN het vat te meten, moet je sowieso niet aan de buitenkant meten..
Zoals ik al aangaf: ik heb de informatie uit dit forum. Ik heb het alleen willen samenvatten ipv suf verwijzen met "gebruik de zoekfunctie". Dit is dus wat ik ervan begrepen heb.
Meten van de temperatuur in een klimaatkast via de thermowell kan eenvoudig leiden tot over- en undershoots. Dat schijnt veel minder te zijn als je meet aan de buitenzijde (met sponsje); dus een veel gelijkmatigere temperatuurverloop.

Ik zou een goed geïsoleerde klimaatkast ook niet willen vergelijken met een enkelwandige, stalen barbecue met een hittebron van 400+ºC die continu verhit in een omgeving van gemiddeld 25ºC (de gangbare zomertemperatuur op BBQ avonden).

Sander72

Ik wil de temperatuur in de kast niet meten, ik wil de vergisting zelf goed volgen. Daarbij ga ik er overigens vanuit dat beide hooguit een paar graadjes zullen verschillen.

middelaersch

Citaat van: Sander72 op 27-03-2020  15:29 uDeze redeneerlijn begrijp ik niet Jan.

Het gaat toch JUIST om de temperatuur IN het vergistingsvat en niet die van de omgeving?

Ik vergist nu bijvoorbeeld nog gewoon in de huiskamer. Daar heb ik de verwarming soms aan en is het in de kamer 20°C. Door de vergisting ontstaat in het vat wat warmte en daar kan het plaatselijk dus zomaar 22°C zijn geworden. Als je dan de huiskamer 18°C zou stoken dan verloopt de vergisting (door eigen warmte) bij 20°C. Dat is nu juist wat ik zo graag zou willen conditioneren en daarom bouw ik een klimaatkast van mijn koelkast.

Stel dat de vergisting geen warmte ontwikkeld dan zal de temperatuur in de thermowell netjes 20°C zijn als de klimaatkast zelf ook 20°C als omgevingstemperatuur geeft. Maar ik verwacht dat er wel wat warmte ontstaat door de vergisting, dan is het toch juist geweldig dat de kast wat verder gaat koelen (bijvoorbeeld naar 18°C zodat de temperatuur in het vergistingsvat (via thermowell gemeten) niet verder oploopt?

Overigens, dat is toch precies waarom je met een sponsje aan de buitenkant de thermometer zo goed mogelijk wil isoleren, omdat je de temperatuur IN het vat hoopt te meten en niet die van de omgeving?

Ik vergelijk het maar met mijn barbecue, hoe heet het daar binnen is (zeg tussen de 95 en 120°C maakt niet zo heel veel uit, als ik maar weet dat de kerntemperatuur van mijn runderlende maar langzaam oploopt tot de gewenste 52°C zodat ik daarna een mooi korstje erop kan grillen.

Veel logischere redeneerlijn toch?

Misschien is het handig om dit draadje even te lezen. Iedere keer komt dezelfde discussie weer terug....

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40254.0.html

(Overigens heb ik de indruk dat de daar besproken Klarstein hetzelfde is als het Brew Monk gistvat, maar dat terzijde.)

Sander72

Dank allen, zeer leerzaam!

Meten in de kern is voor het volgen van de vergisting het beste maar voor het constant goed regelen van de temperatuur in de kast niet het beste.

Dank voor het delen van al deze kennis hier!

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 25-03-2020  19:08 uIk heb de Brewtech met de censor van de Inkbird en vul de thermowell met een beetje keukenrol. Dat werkt prima.  :biersmile:

Dat kun je beter niet doen...

Dankzij een Brew Brain Float kan ik de temperatuur in mijn gistvat meten. Ook ik dacht dat de buitentemperatuur uitgesloten moest worden, maar voor een constante temperatuur kun je dat beter niet doen. Ik heb gemerkt dat het veel beter is de zakbuis (het Nederlands woord voor een termowell) niet af te schermen en de temperatuurvoeler maar een heel klein stukje in de zakbuis te steken.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39693.0.html

Rene Haring

Citaat van: TimW op 27-03-2020  07:03 uIk hang de inkbird sensor in de thermowell en dicht deze af met de temperatuur sensor van brewtech. Deze is voorzien van een flexibele afsluiting waar de draad van de inkbird mooi onderdoor gaat.

Hier hetzelde. Simpel en werkt goed.

TimW

Citaat van: Jacques op 28-03-2020  23:24 uDat kun je beter niet doen...

Dankzij een Brew Brain Float kan ik de temperatuur in mijn gistvat meten. Ook ik dacht dat de buitentemperatuur uitgesloten moest worden, maar voor een constante temperatuur kun je dat beter niet doen. Ik heb gemerkt dat het veel beter is de zakbuis (het Nederlands woord voor een termowell) niet af te schermen en de temperatuurvoeler maar een heel klein stukje in de zakbuis te steken.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39693.0.html
Ik snap niet waarom de temperatuur van buiten het vat mee gemeten moet worden. Dit lijkt lijkt mij een onbetrouwbare meting op te leveren van de werkelijke temperatuur in het vat.

Sander72

Dat middelt de aan uit schakeling van je koelkast en verwarming een beetje uit. Soort demping. In dat aangehaalde oudere draadje over de float is dat duidelijk onderbouwd.

Sander72

Er blijkt in de te bouwen klimaatkast nèt te weinig ruimte voor een hoog waterslot. Nu zou ik de brew bucket daarom graag voorzien van een elleboogje van ss brewtech met daaraan een stukje siliconenslang die uitmond in een fles met water. Als blow-off. Iemand ervaring daarmee die me aan specs kan helpen om dat bij Braumarkt te kunnen bestellen?

Jacques

Citaat van: Rene Haring op 29-03-2020  10:00 uHier hetzelde. Simpel en werkt goed.

Dat dacht ik ook totdat ik een BrewBrain Float ging gebruiken die niet in de zakbuis zit maar in het bier drijft.

Citaat van: TimW op 29-03-2020  11:23 uIk snap niet waarom de temperatuur van buiten het vat mee gemeten moet worden. Dit lijkt lijkt mij een onbetrouwbare meting op te leveren van de werkelijke temperatuur in het vat.

Gebleken is dat als je temperatuur van buiten niet meeneemt er sprake is van vertraging. De volgende twee plaatjes laten het zien.

Dit was het verloop toen ik de zakbuis afschermde:


En dit toen ik de temperatuurvoeler maar een heel klein stukje in de niet afgeschermde zakbuis gestoken had.





De voeler zit er maar net in.


TimW

Citaat van: Jacques op 29-03-2020  17:34 uDe voeler zit er maar net in.


Dank voor je uitgebreide antwoord.

Wordt de meting van de temperatuur in het vat op deze wijze juist weergegeven? Heb je de thermowell en de float ook gelijktijdig laten meten?

Jacques

Citaat van: TimW op 29-03-2020  20:57 uDank voor je uitgebreide antwoord.

Wordt de meting van de temperatuur in het vat op deze wijze juist weergegeven? Heb je de thermowell en de float ook gelijktijdig laten meten?

Ja. Ik gebruik een Inkbird 308 en zie dus beide temperaturen.

De temperatuur in het vat is tijdens de hoofdgisting ongeveer 1 ºC hoger dan de instelling van de Inkbird. Tijdens de nagisting is er er zo goed als geen verschil.
Het grote voordeel is dat de "temperatuurgolven" veel kleiner en langer zijn.

Sander72

Dit is het onderdeel dat ik zoek:

https://www.ssbrewtech.com/products/blow-off-barb-for-ftss-lids



Niet te krijgen in Nederland. Iemand behulpzame suggesties hoe een blow-off te maken voor die Brew Bucket?

TimW

Citaat van: Sander72 op 30-03-2020  13:12 uDit is het onderdeel dat ik zoek:

https://www.ssbrewtech.com/products/blow-off-barb-for-ftss-lids



Niet te krijgen in Nederland. Iemand behulpzame suggesties hoe een blow-off te maken voor die Brew Bucket?

https://www.themaltmiller.co.uk/product/blow-off-barb-for-ftss-lids-and-brew-bucket-lids/


Sander72


Jan de Graaff

Citaat van: Sander72 op 30-03-2020  13:12 uDit is het onderdeel dat ik zoek:
https://www.ssbrewtech.com/products/blow-off-barb-for-ftss-lids
Niet te krijgen in Nederland. Iemand behulpzame suggesties hoe een blow-off te maken voor die Brew Bucket?

Bij Brouwmaatje.nl in Boesingheliede hebben ze allerhande fittingwerk.
Dan zou dit hier misschien een start kunnen zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.