Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginnersvraag m.b.t. bottelen  (gelezen 176 keer)

Offline MennoE

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beginnersvraag m.b.t. bottelen
« Gepost op: 25-03-2020 17:13 u »
Hey allen,

Na enige tijd te hebben gelezen over het brouwen van bier, heb ik nu zelf een beginnerspoging gewaagd. Omdat ik helaas niet veel tijd heb en omdat het mijn eerste keer was, heb ik het eenvoudig gehouden. Uit het boek Verrot Lekker heb ik een recept gehaald waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van een blik van 1,5 kg Coopers Malt Extract, Nelson Sauvin hopbloemen en gist (BRY-97). Het zou een soort donkere IPA moeten opleveren. Ik heb er 8,5 liter van. Het bier heeft nu 10 dagen in het gistingsvat gezeten en het lijkt volledig uitgegist te zijn. De SG is ook al drie dagen 1.015. Het boek vermeldt niet wat de eind SG zou moeten zijn, maar als ik het goed heb is 1.015 redelijk hoog. De start SG was 1.046. Ik vind de smaak goed, dus wat mij betreft kan ik het nu bottelen. Daarbij is mij alleen niet duidelijk hoeveel suiker ik het beste per liter kan toevoegen. Omdat het bier nog wat zoet is, zat ik te denken aan 48.4 gram voor 8 liter, dus 6,1 gram per liter. Ik kom hierbij doordat ik met de app Brewfather daarmee aan de 'onderkant' zit qua koolzuur van American IPA, waarbij ik dacht dat door het al in het bier aanwezige suiker er nog iets meer koolzuur ontstaat.

Mijn vraag is iemand met mij wel meedenken of dit een beetje logisch is of niet. En ik weet dat bier brouwen met moutsiroop niet echt brouwen is, maar ik wilde het graag proberen en heb helaas niet zoveel tijd.

Dank alvast!

Groet,

Menno

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Beginnersvraag m.b.t. bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2020 17:21 u »
Als het nog zoet smaakt is er nog suiker in aanwezig die nadien in de fles nog kan verder gisten. 6 g/l kan genoeg zijn en is zeker niet te weinig om een mooie schuimkraag en koolzuur te bekomen. Doe 1 week na het bottelen al een flesje open zo kan je evalueren.   

Tags: