Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ontsmetten van het gistvat en flesjes  (gelezen 575 keer)

Offline Marcos

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ontsmetten van het gistvat en flesjes
« Gepost op: 25-03-2020 15:21 u »
Beste medebrouwers,

Ik heb er met mijn brouwsels last van dat wanneer de flesjes aan aantal maanden staan de druk in de flesjes te hoog wordt en dat ik "Guschers" heb.
Aangezien dit bij diverse brouwsels het geval is vermoed ik dat mijn ontsmettingshandelingen niet goed zijn en ik met een verkeerd middel ontsmet waardoor en een Brett besmetting optreedt.

Ik reinig mijn vaten en flesjes met Arsegan Puro Oxi en warm water.
Nu opperde iemand op de Facebook app dat dit alleen voor reiniging is en niet voor te ontsmetten.

Ik ben dus benieuwd wat jullie gebruiken om te ontsmetten en wat voor goedje jullie hiervoor gebruiken ???
Dit om de uitkomst van mijn volgende brouwsel, onder normale omstandigheden en zonder explosie gevaar, na een paar maanden open te kunnen trekken.

Met vriendelijk biergroet

Marco

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline sjreggel

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Ik drink geen bier, ik drink een tarwe smoothie.
Re: Ontsmetten van het gistvat en flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2020 15:49 u »

Ik ben dus benieuwd wat jullie gebruiken om te ontsmetten en wat voor goedje jullie hievoor gebruiken ???

Star san

Offline Raymond W

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2020 15:57 u »
Flessen en vaten met Arsegan Puro Oxi.
Ketel met Star San.
Zonder problemen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik alle flessen na gebruik direct 3 keer spoel met warm water.

Offline Kiekeboe

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2020 16:20 u »
Beste medebrouwers,

Ik heb er met mijn brouwsels last van dat wanneer de flesjes aan aantal maanden staan de druk in de flesjes te hoog wordt en dat ik "Guschers" heb.
Aangezien dit bij diverse brouwsels het geval is vermoed ik dat mijn ontsmettingshandelingen niet goed zijn en ik met een verkeerd middel ontsmet waardoor en een Brett besmetting optreedt.

Ik reinig mijn vaten en flesjes met Arsegan Puro Oxi en warm water.
Nu opperde iemand op de Facebook app dat dit alleen voor reiniging is en niet voor te ontsmetten.

Ik ben dus benieuwd wat jullie gebruiken om te ontsmetten en wat voor goedje jullie hiervoor gebruiken ???
Dit om de uitkomst van mijn volgende brouwsel, onder normale omstandigheden en zonder explosie gevaar, na een paar maanden open te kunnen trekken.

Met vriendelijk biergroet

Marco

Het probleem kan ook zijn dat je te vroeg gebotteld hebt of teveel bottelsuiker hebt toegevoegd (of dat de bottelsuiker slecht verdeeld werd.)

Offline Marcos

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2020 16:55 u »
@ Kiekeboe

Ik denk dat het een combi is ... ik vermoed dat ik zelf te vroeg bottel en beter moet meten tot ik echt op de bodem zit.
Suiker a' circa 6 gram per liter verwarm ik tot het gesmolten is samen met wat water en voeg dit dan toe aan het wort.

Maar ik kan dus met Puro Oxi gewoon mijn vergistingsvat ontsmetten ???
Anders heb ik al die tijd met een verkeerd product mijn vaten en flesjes ontsmet met het idee dat dit echt netjes schoon was.

Zucht... Het leven van een beginnend brouwer valt niet mee  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Offline Kiekeboe

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2020 17:12 u »
@ Kiekeboe

Ik denk dat het een combi is .... ik vermoed dat ik zelf te vroeg bottel en beter moet meten tot ik echt op de bodem zit.
Suiker a' circa 6 gram per liter verwarm ik tot het gesmolten is samen met wat water en voeg dit dan toe aan het wort.

Meestal ben je na twee weken wel zeker dat het bier is uitgegist (uitzonderingen daar gelaten).
Als je suiker met te weinig water gemengd is dan heb je een siroop die naar de bodem zakt van je bottelvat ipv een goede verdeling van de bottelsuiker. Dan heeft een zeker percentage van je flesjes teveel suiker gehad en andere flesjes te weinig.

Citaat
Maar ik kan dus met Puro Oxi gewoon mijn vergistingsvat ontsmetten ???
Anders heb ik al die tijd met een verkeerd product mijn vaten en flesjes ontsmet met het idee dat dit echt netjes schoon was.

Zucht... Het leven van een beginnend brouwer valt niet mee  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Bij mijn weten is oxi zowel geschikt om te reinigen als te ontsmetten. Bovendien is er maar een relatief korte contacttijd nodig.  De tegenstelling reiniging versus ontsmetting is vals. Reinigingsmiddelen zijn ook ontsmetters. Omgekeerd is niet altijd waar.

Offline Richard3

• Vol lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2020 17:19 u »
Er zullen heel veel meningen zijn, maar ik houdt het graag simpel.
Je moet reinigen en ontsmetten/desinfecteren.
Reiniging met caustic. Om het vuil te verwijderen. ( Zit bij unibrew in een fles, ook 1 kg https://www.unibrew-Nederland.nl/uniclean-caustic-250-gram.html)
Lekker agressief  :)
Oxi is niet krachtig genoeg.

Ontsmetten met starsan, of purosan of chemiprosan:
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/chemipro-san-1-liter.html

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2020 18:03 u »
Als je nieuwe en dus schone flessen hebt volstaat oxi nog wel.
Daarna is het beste een meerdere middelen te gebruiken. 1 om te reinigen en daarna 1 om te onsmetten.

Er is hier op het forum al heel veel over geschreven.

Tegenwoordig zijn dit chemipro wash en daarna chemipro san.

Chloorhoudende middelen werken ook goed maar zijn belastender voor het milieu en deze moet je erg goed naspoelen met warm water.

Offline Davester

• Vol lid
  • Bier van hier smaakt altijd beter
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2020 22:18 u »
Wij gebruiken overal oxi voor, nog geen problemen gehad.

Alles na gebruik goed schoonmaken, gewoon met water en sommige onderdelen met oxi.
Maischketel en kookketel na gebruik direct goed schoonmaken met water.
Slangetjes, gistvaten, filter etc. maken we eerst goed schoon en gaat vervolgens door de oxi.

Tot nu toe geen problemen gehad maar heb wel dezelfde twijfel als jij omdat velen zeggen dat oxi niet voldoende krachtig is.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 26-03-2020 08:27 u »
Wanneer je bij de tags kijkt, zul je zien dat hier al een half forum over volgeschreven is.

Los van welke producten je gebruikt: Zorg dat wat je gebruikt, goed gebruikt wordt, en dat het een middel is, geen doel op zich. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2020 23:47 u »
Er zullen heel veel meningen zijn, maar ik houdt het graag simpel.
Je moet reinigen en ontsmetten/desinfecteren.
Reiniging met caustic. Om het vuil te verwijderen. ( Zit bij unibrew in een fles, ook 1 kg https://www.unibrew-Nederland.nl/uniclean-caustic-250-gram.html)
Lekker agressief  :)
Oxi is niet krachtig genoeg.

Ontsmetten met starsan, of purosan of chemiprosan:
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/chemipro-san-1-liter.html

Het mooie van Puro/Chemipro Caustic is dat het zowel een krachtige reiniger als een kracht desinfecteermiddel is.
Het is een chloorhoudend middel en het nadeel daarvan is inderdaad de milieubelasting en het goed moeten spoelen. Desondanks is het mijn favoriet voor flesjes, ook omdat het een bruine waas (=biersteen) die ontstaat als je flesjes langere tijd gebruikt verwijderd.

Tags: