Weizen onderpitchen

Gestart door tanteemmie, 25-03-2020 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tanteemmie

Ik wil dit weekend een weizen gaan brouwen volgens dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23164.0.html
Nu lees ik overal dat je een meer uitgesproken bananensmaak kan verkrijgen door de temperatuur tijdens vergisting, en het gebruik van minder gist dan aanbevolen. Ik ga gebruik maken van de danstar munich classic, omdat ik daar benieuwd naar ben. Nu komt de vraag, hoeveel minder gist is aanbevolen. Ik brouw 5 liter en BrouwHulp geeft 4 gram aan.

Of kan ik wellicht met bijvoorbeeld maar 1 gram beginnen, en als dat te weinig is, 1 gram erbij gooien?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Chris71

Probeer eens 2,5 gram, dan zit je nog redelijk veilig.

Juindorper

Ik zou gewoon aanhouden wat BrouwHulp aangeeft.
Deze gist produceert behoorlijk wat banaan. Zeker boven de 20 graden.
En houd er rekening mee dat deze gist tijdens de hoofdgisting flink wat schuim produceert.


tanteemmie

Bedankt voor jullie reactie, ik heb overal al gelezen dat hij behoorlijk heftig is de vergisting, maar dat had ik eerder al meegemaakt met de Wyeast. Ik heb een kopruimte van 6 liter op 5 liter, en ik ga een blowoff aanleggen gelijk vanaf het begin. Ik zat te denken om te beginnen met 18 graden en dan te verhogen naar 20 graden. Maar ik begrijp van Juindorper dat ik beter gewoon op 20 graden kan vergisten.
Qua hoeveelheid ga ik denk ik 2,5 aanhouden. Want de link van seed7 daar wordt alleen gesproken van vloeibare gist, en ik heb korrelgist.

Juindorper

Citaat van: tanteemmie op 26-03-2020  15:41 uIk zat te denken om te beginnen met 18 graden en dan te verhogen naar 20 graden. Maar ik begrijp van Juindorper dat ik beter gewoon op 20 graden kan vergisten.
Als je veel banaan wilt wel. Maar zelf zou ik dat niet doen.
Ik start bij een Weizen ook altijd op 17-18 graden en vervolgens verhogen naar 20-21.

tanteemmie

Citaat van: Juindorper op 26-03-2020  20:13 uAls je veel banaan wilt wel. Maar zelf zou ik dat niet doen.
Ik start bij een Weizen ook altijd op 17-18 graden en vervolgens verhogen naar 20-21.

Bedankt, hij mag als het mee zit over een uurtje in het vat, dan begin ik inderdaad op 17-18 graden. Ben erg benieuwd!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.