Welke erlenmeyer

Gestart door DavyDK, 25-03-2020 01:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DavyDK

Hey,

Ik ga mij een ss brewing technologies kopen van 53 liter. (Vraag 1, waarom verkopen ze deze ook onder ss brewtech? Kwaliteit zal wel zelfde zijn zeker ?)

En ik zou willen beginnen met bieren te brouwen van 20 liter (waarschijnlijk tot een 30 liter, de fermenter van 53 liter dient voor voldoende hoofdruimte) met een start sg van 1070 - 1074. Als ik een gewone smackpack koop Wyeast 1388, zitten daar 100 bilj cellen in. In BrouwHulp zeggen ze me dat ik (als ik recept eens ingeef) ik er ongeveer 266 bilj nodig heb. Wat voor een erlenmeyer heb ik dan nodig van grootte?

Ik heb nu al wat zitten opzoeken, en zie dat er ook stappen zijn om gist op te starten, ik moet nog veel leren, maar hoe bereken ik nu dat ik van 50 ml 100 bil cellen naar 266 bilj cellen ga, hoeveel starter moet je daarvoor maken? Dus welke erlenmeyer kom ik mee toe? Ik ga me trouwens de magneetroerder van Vortex ook aanschaffen. Moet je trouwens die magneetvlo/roervlo in reserve liggen hebben? Gaan die snel stuk?

Grts

Davy

tdp

Heb zelf een Erlenmeyer van 1 en 2 liter, brouw gemiddeld zo'n 20/23 liter. Met de wijsheid van nu, zou ik een 5 l variant aanschaffen. Wanneer ik starterwort maak, doe ik dit in de Erlenmeyer zelf. Je wilt dan niet te krap bemeten zitten, anders gaat het over schuimen.

In BrouwHulp kun je het wel berekenen:



In dit geval zou je het redden met een 2 liter variant, maar gemakshalve zou ik toch een 5 liter nemen!

DavyDK

Dank je, maar ene van 5 liter is al aardig groot ook, maar ik zal misschien meteen voor de 5 liter al gaan dan.

En die stappen, hoe bereken je die? En moet je dan gewoon bij stap 2 terug moutextract koken en gewoon bij je erlenmeyer gieten? En je eerste volume terug afrekenen? Moet je iets afgieten al? Heb zitten opzoeken al, maar vind geen antwoord.

Grts

Davy

tdp

Op de Wiki staat een erg goede uiteenzetting, lees dat maar eens door ;)

DavyDK

Dank je wel ! Dat zocht ik dus. Heel duidelijk!

Grts

Griebelienus

Een erlenmeyer van  2 en 3 liter is groot genoeg. Groter wordt ook lastig op een Vortex magneetroerder. (Daar is de motor en de magneetjes niet krachtig genoeg voor). 5 liter is echt een (dure) joekel. Voordeel van een 3 L Erlenmeyer is ook, dat je die nog makkelijk kan afkoelen in een normale koelkast.
Het gaat om de 1e stap en de 2e stap. Begin met 1 liter in een Erlenmeyer van 2 liter. Die laten bezinken en afgieten en dan opschalen naar 2 liter (dat is een Erlenmeyer van 3 liter dus). Dan heb je meestal wel genoeg voor 30 liter.  Dus: neem er een van 2 en van 3 liter.  (ik heb er ook een van 1 liter, maar die gebruik ik nog maar weinig)
Succes!

DavyDK

Citaat van: Griebelienus op 25-03-2020  22:15 uEen erlenmeyer van  2 en 3 liter is groot genoeg. Groter wordt ook lastig op een Vortex magneetroerder. (Daar is de motor en de magneetjes niet krachtig genoeg voor). 5 liter is echt een (dure) joekel. Voordeel van een 3 L Erlenmeyer is ook, dat je die nog makkelijk kan afkoelen in een normale koelkast.
Het gaat om de 1e stap en de 2e stap. Begin met 1 liter in een Erlenmeyer van 2 liter. Die laten bezinken en afgieten en dan opschalen naar 2 liter (dat is een Erlenmeyer van 3 liter dus). Dan heb je meestal wel genoeg voor 30 liter.  Dus: neem er een van 2 en van 3 liter.  (ik heb er ook een van 1 liter, maar die gebruik ik nog maar weinig)
Succes!

Dank je voor je inzicht. Maar heb ik dan enkel met die 3 liter niet genoeg? Ik kan toch altijd in dezelfde erlenmeyer verder doen? Op het vuur koken en bijgieten.

Griebelienus

Haha, nee, gist kan je niet meer gaan koken. (grapje)
Dus als die 3 L gebruikt is (met wort van 1.040 die is (hoofd)uitgegist). waar laat je dan die gist? Je kunt er wel weer verse wort bij doen, maar dan gaat ie als een dolle te keer en bruist t snel over de rand. Kan je er beter nog 1 litertje extra bijmaken. Maar voor 30 liter wort is 3 liter meestal voldoende (is uit te rekenen met behulp van BrouwHulp. superhandig programma, of mr Malty)

DavyDK

Als ik die wiki las hier een paar posts hoger. Dan was het nieuwe wort maken en bijgieten. Alles wat ik momenteel ken is van daar  :degroeten:

Griebelienus

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  22:47 uAls ik die wiki las hier een paar posts hoger. Dan was het nieuwe wort maken en bijgieten. Alles wat ik momenteel ken is van daar  :degroeten:

Inderdaad. Het is ook beter om het wort apart in een ontsmette pan te koken en te koelen. Dat gaat sneller, en is veiliger (i.v.m. schuimen) dan in een Erlenmeyer. Maar zoals gezegd, als je een flinke bodem gist hebt en je voegt verse wort bij, dan gaat ie heel hard groeien. (veel hongerige gist). Je kunt ook met een ontsmette 10 cc pipet weer een beetje gist in die 2 L erlemeyer doen en dan 1 a 1,5 L bijmaken. Moet je wel een dikke pipet kopen, anders zuigt ie de dike slurrie niet op. Gieten kan ook, maar iets meer kans op besmetting. (bovenkant voor en na het gieten weer ontsmetten met Star San, alcohol of een stevige vlam.). Maar reken eerst eens uit hoeveel giststarter je nodig hebt voor je bier. Voor een start sg van ongeveer 1.070 heb je denk wel genoeg aan een opkweek van 1 naar 2 liter.

DavyDK

Aaah, nu snap ik het. Niet op alle gist die je in stap 1 gekweekt had kiep je die wort. Je neemt een beetje van die gist en maakt opnieuw een deel. Wel ik zal er mij 2 kopen en eens experimenteren. Op die manier leer je het meest. Dank je wel voor het inzicht.

Grts

tdp

Citaat van: DavyDK op 25-03-2020  23:43 uAaah, nu snap ik het. Niet op alle gist die je in stap 1 gekweekt had kiep je die wort. Je neemt een beetje van die gist en maakt opnieuw een deel. Wel ik zal er mij 2 kopen en eens experimenteren. Op die manier leer je het meest. Dank je wel voor het inzicht.

Grts

Wel alle gist, in ieder geval zoveel mogelijk, anders blijf je bezig ;)

rvandis

Ik wou ook beginnen met opkweken van gist. Daarom op marktplaats een 5 l erlenmeyer gekocht. Ook de vortex aangeschaft. Met standaard roervlo is dit niet werkbaar. Vlo schiet steeds weg.  Nu setje andere vlooien besteld hoop dat dat werkt anders toch kleinere erlenmeyer kopen. Bodem van die 5 l erlenmeyer is ook erg hol dus mogelijk ook een oorzaak van niet goed functioneren. 3 liter erlenmeyer op de vortex werkt wel?

Kiekeboe

Ik snap dat hele gedoe met erlenmeyers, vortexen en roervlooien niet bij beginnende brouwers. Er zijn toch massa's gisten; korrelgisten en vloeibare gisten in de handel. Waarom niet eerst proberen om een simpel en smakelijk biertje te brouwen ipv de zaken moeilijker te maken dan ze zijn.

Ik snap ook niet waarom hobbybrouwers met aangekochte korrelgist zitten prutsen in erlenmeyers. Ik kieper dat zakje gewoon in het gistvat en klaar is kees. Met zo'n smakpack vloeibare gist kan dat ook zo.

Akkoord dat gevorderden zich willen bezig houden met het opkweken van gist uit een flesje succesvol commercieel bier. Maar als beginneling heb ik niet de neiging om me daar mee bezig te houden in de wetenschap dat de kans op infecties en allerlei andere mislukkingen heel groot zijn als je zelf gist gaat kweken.

JanEric

Een vortex aangeschaft? Ik denk dat je iets anders bedoelt?

André de Laat

Citaat van: Kiekeboe op 16-05-2020  23:22 uIk snap dat hele gedoe met erlenmeyers, vortexen en roervlooien niet bij beginnende brouwers. Er zijn toch massa's gisten; korrelgisten en vloeibare gisten in de handel. Waarom niet eerst proberen om een simpel en smakelijk biertje te brouwen ipv de zaken moeilijker te maken dan ze zijn.

Ik snap ook niet waarom hobbybrouwers met aangekochte korrelgist zitten prutsen in erlenmeyers. Ik kieper dat zakje gewoon in het gistvat en klaar is kees. Met zo'n smakpack vloeibare gist kan dat ook zo.

Akkoord dat gevorderden zich willen bezig houden met het opkweken van gist uit een flesje succesvol commercieel bier. Maar als beginneling heb ik niet de neiging om me daar mee bezig te houden in de wetenschap dat de kans op infecties en allerlei andere mislukkingen heel groot zijn als je zelf gist gaat kweken.

Klopt helemaal wat je zegt. Waarom moeilijk dan als het makkelijk kan? Ik brouw toch al een hele tijd en heb denk ik zo´n 150 batches gebrouwen. Het komt niet in mij op om giststarters te maken of gist op te kweken. Het kan zo maar goed fout gaan. Maar goed. Davy vindt het leuk schijnbaar. Dus lekker laten gaan. :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

DavyDK

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  08:14 uKlopt helemaal wat je zegt. Waarom moeilijk dan als het makkelijk kan? Ik brouw toch al een hele tijd en heb denk ik zo´n 150 batches gebrouwen. Het komt niet in mij op om giststarters te maken of gist op te kweken. Het kan zo maar goed fout gaan. Maar goed. Davy vindt het leuk schijnbaar. Dus lekker laten gaan. :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

Davy vind het leuk ? Heel het forum vind het leuk denk ik zo.

Ik heb dat hier geleerd, want zou het anders niet doen. Maar eerlijk gezegd is een giststarter maken toch wel nodig. Enkel met korrelgist zou ik meerdere pakjes kopen.

DavyDK

Citaat van: JanEric op 17-05-2020  00:11 uEen vortex aangeschaft? Ik denk dat je iets anders bedoelt?

https://www.unibrew-nederland.nl/vortex-magneetroerder.html

Als je een wagen koopt. Volkswagen golf, dan zeg je toch ook dat je een golf gekocht hebt.  ;D

DavyDK

Citaat van: rvandis op 16-05-2020  22:36 uIk wou ook beginnen met opkweken van gist. Daarom op marktplaats een 5 l erlenmeyer gekocht. Ook de vortex aangeschaft. Met standaard roervlo is dit niet werkbaar. vlo schiet steeds weg.  Nu setje andere vlooien besteld hoop dat dat werkt anders toch kleinere erlenmeyer kopen. Bodem van die 5 l erlenmeyer is ook erg hol dus mogelijk ook een oorzaak van niet goed functioneren. 3 liter erlenmeyer op de vortex werkt wel?

Koop u ook kleinere, ik heb een 500 ml, 2000 ml en 3000 ml. Experimenteer wat met overblijfsels.

DavyDK

Citaat van: Kiekeboe op 16-05-2020  23:22 uIk snap dat hele gedoe met erlenmeyers, vortexen en roervlooien niet bij beginnende brouwers. Er zijn toch massa's gisten; korrelgisten en vloeibare gisten in de handel. Waarom niet eerst proberen om een simpel en smakelijk biertje te brouwen ipv de zaken moeilijker te maken dan ze zijn.

Ik snap ook niet waarom hobbybrouwers met aangekochte korrelgist zitten prutsen in erlenmeyers. Ik kieper dat zakje gewoon in het gistvat en klaar is kees. Met zo'n smakpack vloeibare gist kan dat ook zo.

Akkoord dat gevorderden zich willen bezig houden met het opkweken van gist uit een flesje succesvol commercieel bier. Maar als beginneling heb ik niet de neiging om me daar mee bezig te houden in de wetenschap dat de kans op infecties en allerlei andere mislukkingen heel groot zijn als je zelf gist gaat kweken.

Ik snap dit wel. Ik zie het meer als een hobby in de hobby ook. Ja, er kan wat misgaan. Maar dat kan met gewoon brouwen ook. En ja, de kans is kleiner. Maar als je alles goed opvolgt is er geen probleem. Ik experimenteer wat met overblijfsels. Waarom gevorderd zijn als je net zo goed als beginner kan beginnen leren. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met die potten bier te brouwen. Nu pas met  volmoutbrouwen. En heb er dit onderdeel bij genomen.

Ik zie wel dat dit een topic was waar ik dat rvs vat van 53 liter nog wou kopen. Heb op kiekeboe zijn aanraden 31liter vaten gekocht, van die plastiek. Ben er toch wel blij mee. Compacter

André de Laat

Citaat van: DavyDK op 17-05-2020  08:25 uDavy vind het leuk? Heel het forum vind het leuk denk ik zo.

Ik heb dat hier geleerd, want zou het anders niet doen. Maar eerlijk gezegd is een giststarter maken toch wel nodig. Enkel met korrelgist zou ik meerdere pakjes kopen.

Nou, niet het hele forum vindt het leuk. Er zijn vele discussies over geweest over het nut van een giststarter te maken. En nodig is het echt niet.
Ik gebruik altijd korrelgisten. Goedkoop, simpel, en werkt gewoon goed. En niet alles wat hier geschreven staat klopt. Was het maar waar, dan kunnen mijn boeken bij het oud papier.

Die plastic vergistingsvaten (ik neem aan die met die groene deksel) zijn prima, maar het blijft plastic. Ik vergist nu in Brewbuckets, en ja, die zijn duurder, maar ik bezuinig daar niet op.
:proost: :biersmile: :brouwen:

DavyDK

Ik sta aan het begin van mijn bier brouwen. Ik zal de weg wel vinden. Het is als beginner niet simpel om de vele info te filteren. Tijd zal hier wel over beslissen wat goed en niet goed is. En om uit te maken wat goed en niet goed is. Moet je ook eens dingen meemaken die niet goed zijn. Dat hoort bij het leerproces. Maar allesinds bedankt voor de feedback. 🙂

Jacques

Citaat van: DavyDK op 17-05-2020  08:30 uhttps://www.unibrew-nederland.nl/vortex-magneetroerder.html

Als je een wagen koopt. Volkswagen golf, dan zeg je toch ook dat je een golf gekocht hebt.  ;D

Grappig dat deze magneetroerder Vortex heet.
Een vortex is de draaikolk die een magneetroerder veroorzaakt.


Sander van Dijk

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  09:01 uNou, niet het hele forum vindt het leuk. Er zijn vele discussies over geweest over het nut van een giststarter te maken. En nodig is het echt niet.
Ik gebruik altijd korrelgisten. Goedkoop, simpel, en werkt gewoon goed. En niet alles wat hier geschreven staat klopt. Was het maar waar, dan kunnen mijn boeken bij het oud papier.

Die plastic vergistingsvaten (ik neem aan die met die groene deksel) zijn prima, maar het blijft plastic. Ik vergist nu in Brewbuckets, en ja, die zijn duurder, maar ik bezuinig daar niet op.
:proost: :biersmile: :brouwen:
Als je met vloeibare gist van bijvoorbeeld Wyeast werkt, dan is een starter maken (afhankelijk van het volume en de zwaarte) zeker wel aan te raden. Anders heb je voor zwaardere bieren van 20 liter een hoop zakjes nodig.

Voor korrelgist loont het niet de moeite om een starter te maken. Hoewel dat natuurlijk gewoon prima kan als je het leuk vindt om te doen. Zelf doe ik het regelmatig met korrelgist, als ik te weinig gist in huis heb en toch een zwaar bier of een ondergister wil brouwen. Ik gebruik dan 1 gram en kweek dan met een starter voldoende gist op. De rest van het zakje vacumeer ik dan en die gaat weer terug in de koelkast.

Voor mijn derde brouwsel heb ik vanuit 2 flesjes Westmalle dubbel de gist opgekweekt. Dat is een prima bier geworden. Dus het kan prima als beginner, maar je moet het wel leuk vinden.

Jeroen76

Altijd lachwekkend dat in het ene topic iedereen zweert bij het maken van een giststarter en hier het merendeel aangeeft dat het niet nodig is. En zo zijn er wel meer onderwerpen die elkaar tegenspreken.

Voor een beginner wordt het zo wel een grote wirwar.

Een giststarter maken is een beetje minibrouwen, voorpret of een opwarmertje voor een leuke brouwdag. Althans dat vind ik.

Wat betreft de maat van je erlenmeyer, als je de ruimte hebt en ooit groter wil gaan brouwen dan zou ik voor de 5 liter gaan. Ruimte te kort komen in je erlenmyer is een stuk minder prettig dan wat over hebben lijkt mij.

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.