Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke erlenmeyer  (gelezen 473 keer)

Offline DavyDK

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welke erlenmeyer
« Gepost op: 25-03-2020 01:20 u »
Hey,

Ik ga mij een ss brewing technologies kopen van 53 liter. (Vraag 1, waarom verkopen ze deze ook onder ss brewtech ?kwaliteit zal wel zelfde zijn zeker ?)

En ik zou willen beginnen met bieren te brouwen van 20 liter (waarschijnlijk tot een 30 liter, de fermenter van 53 liter dient voor voldoende hoofdruimte) met een start sg van 1070 - 1074. Als ik een gewone smackpack koop Wyeast 1388, zitten daar 100 bilj cellen in. In BrouwHulp zeggen ze me dat ik (als ik recept eens ingeef) ik er ongeveer 266 bilj nodig heb. Wat voor een erlenmeyer heb ik dan nodig van grootte?

Ik heb nu al wat zitten opzoeken, en zie dat er ook stappen zijn om gist op te starten, ik moet nog veel leren, maar hoe bereken ik nu dat ik van 50 ml 100 bil cellen naar 266 bilj cellen ga, hoeveel starter moet je daarvoor maken? Dus welke erlenmeyer kom ik mee toe? Ik ga me trouwens de magneetroerder van vortex ook aanschaffen. Moet je trouwens die magneetvlo/roervlo in reserve liggen hebben? Gaan die snel stuk?

Grts

Davy

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Welke erlenmeyer
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2020 08:02 u »
Heb zelf een Erlenmeyer van 1 en 2 liter, brouw gemiddeld zo'n 20/23 liter. Met de wijsheid van nu, zou ik een 5 l variant aanschaffen. Wanneer ik starterwort maak, doe ik dit in de Erlenmeyer zelf. Je wilt dan niet te krap bemeten zitten, anders gaat het over schuimen.

In BrouwHulp kun je het wel berekenen:

In dit geval zou je het redden met een 2 liter variant, maar gemakshalve zou ik toch een 5 liter nemen!

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2020 10:58 u »
Dank je, maar ene van 5 liter is al aardig groot ook, maar ik zal misschien meteen voor de 5 liter al gaan dan.

En die stappen, hoe bereken je die? En moet je dan gewoon bij stap 2 terug moutextract koken en gewoon bij je erlenmeyer gieten? En je eerste volume terug afrekenen? Moet je iets afgieten al? Heb zitten opzoeken al, maar vind geen antwoord.

Grts

Davy

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2020 13:26 u »
Op de Wiki staat een erg goede uiteenzetting, lees dat maar eens door ;)

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2020 14:43 u »
Dank je wel ! Dat zocht ik dus. Heel duidelijk!

Grts

Online Griebelienus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is al 2,5 jaar mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2020 22:15 u »
Een erlenmeyer van  2 en 3 liter is groot genoeg. Groter wordt ook lastig op een Vortex magneetroerder. (Daar is de motor en de magneetjes niet krachtig genoeg voor). 5 liter is echt een (dure) joekel. Voordeel van een 3 L Erlenmeyer is ook, dat je die nog makkelijk kan afkoelen in een normale koelkast.
Het gaat om de 1e stap en de 2e stap. Begin met 1 liter in een Erlenmeyer van 2 liter. Die laten bezinken en afgieten en dan opschalen naar 2 liter (dat is een Erlenmeyer van 3 liter dus). Dan heb je meestal wel genoeg voor 30 liter.  Dus: neem er een van 2 en van 3 liter.  (ik heb er ook een van 1 liter, maar die gebruik ik nog maar weinig)
Succes!

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2020 22:29 u »
Een erlenmeyer van  2 en 3 liter is groot genoeg. Groter wordt ook lastig op een Vortex magneetroerder. (Daar is de motor en de magneetjes niet krachtig genoeg voor). 5 liter is echt een (dure) joekel. Voordeel van een 3 L Erlenmeyer is ook, dat je die nog makkelijk kan afkoelen in een normale koelkast.
Het gaat om de 1e stap en de 2e stap. Begin met 1 liter in een Erlenmeyer van 2 liter. Die laten bezinken en afgieten en dan opschalen naar 2 liter (dat is een Erlenmeyer van 3 liter dus). Dan heb je meestal wel genoeg voor 30 liter.  Dus: neem er een van 2 en van 3 liter.  (ik heb er ook een van 1 liter, maar die gebruik ik nog maar weinig)
Succes!

Dank je voor je inzicht. Maar heb ik dan enkel met die 3 liter niet genoeg? Ik kan toch altijd in dezelfde erlenmeyer verder doen? Op het vuur koken en bijgieten.

Online Griebelienus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2020 22:36 u »
Haha, nee, gist kan je niet meer gaan koken. (grapje)
Dus als die 3 L gebruikt is (met wort van 1.040 die is (hoofd)uitgegist). waar laat je dan die gist? Je kunt er wel weer verse wort bij doen, maar dan gaat ie als een dolle te keer en bruist t snel over de rand. Kan je er beter nog 1 litertje extra bijmaken. Maar voor 30 liter wort is 3 liter meestal voldoende (is uit te rekenen met behulp van BrouwHulp. superhandig programma, of mr Malty)

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2020 22:47 u »
Als ik die wiki las hier een paar posts hoger. Dan was het nieuwe wort maken en bijgieten. Alles wat ik momenteel ken is van daar  :degroeten:

Online Griebelienus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2020 23:14 u »
Als ik die wiki las hier een paar posts hoger. Dan was het nieuwe wort maken en bijgieten. Alles wat ik momenteel ken is van daar  :degroeten:

Inderdaad. Het is ook beter om het wort apart in een ontsmette pan te koken en te koelen. Dat gaat sneller, en is veiliger (i.v.m. schuimen) dan in een Erlenmeyer. Maar zoals gezegd, als je een flinke bodem gist hebt en je voegt verse wort bij, dan gaat ie heel hard groeien. (veel hongerige gist). Je kunt ook met een ontsmette 10 cc pipet weer een beetje gist in die 2 L erlemeyer doen en dan 1 a 1,5 L bijmaken. Moet je wel een dikke pipet kopen, anders zuigt ie de dike slurrie niet op. Gieten kan ook, maar iets meer kans op besmetting. (bovenkant voor en na het gieten weer ontsmetten met Star San, alcohol of een stevige vlam.). Maar reken eerst eens uit hoeveel giststarter je nodig hebt voor je bier. Voor een start sg van ongeveer 1.070 heb je denk wel genoeg aan een opkweek van 1 naar 2 liter.

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2020 23:43 u »
Aaah, nu snap ik het. Niet op alle gist die je in stap 1 gekweekt had kiep je die wort. Je neemt een beetje van die gist en maakt opnieuw een deel. Wel ik zal er mij 2 kopen en eens experimenteren. Op die manier leer je het meest. Dank je wel voor het inzicht.

Grts

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2020 08:19 u »
Aaah, nu snap ik het. Niet op alle gist die je in stap 1 gekweekt had kiep je die wort. Je neemt een beetje van die gist en maakt opnieuw een deel. Wel ik zal er mij 2 kopen en eens experimenteren. Op die manier leer je het meest. Dank je wel voor het inzicht.

Grts

Wel alle gist, in ieder geval zoveel mogelijk, anders blijf je bezig ;)

Tags: giststarter