Waterslot gestopt met werken tijdens gisten

Gestart door dejonge, 24-03-2020 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dejonge

Hallo,

Ik heb mijn 5 liter wort in de plastic bijgeleverde emmer gedaan, met hierop een waterslot.
Ongeveer 8 uur hierna begon het flink te borrelen, wat goed is.
De volgende ochtend zat er alleen een klein beetje ''bier'' in het waterslot en
op het deksel lag ook bier en water uit het waterslot.

Het borrelde nog steeds.
Nu heb ik het waterslot er voorzichtig afgehaald, schoongemaakt en teruggestopt
maar sindsdien borrelt het niet meer.

Heb ik fout gehandeld? Moet ik me zorgen maken? Of is er niets aan de hand?

m.v.g.
Joost

Triplezzz

Er moet waarschijnlijk eerst weer druk opgebouwd worden zodat er weer bellen gevormd worden.
Geduld en dan komt het goed.

Jurre

Goed checken of het waterslot en deksel goed luchtdicht zijn vastgedraaid/geduwd. Als 'ie ergens lekt dan doet je waterslot mogelijk ook niks.

Neetje

Citaat van: dejonge op 24-03-2020  10:53 uNu heb ik het waterslot er voorzichtig afgehaald, schoongemaakt en teruggestopt


En gevuld met water.
Goed gehandeld. Koolzuurdeken op je jongbier heeft alles goed beschermd. Omdat de gisting nog steeds langzaam verder gaat, komen de borrels wel weer.

Takkie83

Citaat van: dejonge op 24-03-2020  10:53 uHallo,

Ik heb mijn 5 liter wort in de plastic bijgeleverde emmer gedaan, met hierop een waterslot.
Ongeveer 8 uur hierna begon het flink te borrelen, wat goed is.
De volgende ochtend zat er alleen een klein beetje ''bier'' in het waterslot en
op het deksel lag ook bier en water uit het waterslot.

Hoi Joost! Mocht je vaker bier willen brouwen houd dan voor je gistvat ongeveer tweemaal het volume aan als het te vergisten wort om dit soort problemen te voorkomen. Voor 5 liter dus even een 10 liter emmertje kopen.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: dejonge op 24-03-2020  10:53 uHet borrelde nog steeds.
Nu heb ik het waterslot er voorzichtig afgehaald, schoongemaakt en teruggestopt
maar sindsdien borrelt het niet meer.

Het meest voor de hand liggende is dat je waterslot niet meer goed afsluit. Aan sommige watersloten zit een gietbraam. Als je dat voorzichtig wegsnijdt kan het zijn dat alles weer goed afsluit.
Maar het kan ook zijn dat je deksel wat opgelicht is bij het uithalen van het waterslot en dat ze nu niet meer zo goed afsluit.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat het bier toevallig net was uitgegist.

dejonge

Citaat van: Jacques op 24-03-2020  22:51 uHet meest voor de hand liggende is dat je waterslot niet meer goed afsluit. Aan sommige watersloten zit een gietbraam. Als je dat voorzichtig wegsnijdt kan het zijn dat alles weer goed afsluit.
Maar het kan ook zijn dat je deksel wat opgelicht is bij het uithalen van het waterslot en dat ze nu niet meer zo goed afsluit.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat het bier toevallig net was uitgegist.

Bedankt voor alle reacties. Het was inderdaad het waterslot wat niet goed afsloot, heb het opgelost met isolatietape rond het waterslot op het deksel te plakken en sindsdien loopt de druk in het waterslot weer op.

p.s.
Een brewtech gistvat met een inhoud van 26 liter, is dit groot genoeg om 20 liter bier te vergisten?

Neetje

Citaat van: dejonge op 25-03-2020  14:46 ueen brewtech gistvat met een indhoud van 26 liter, is dit groot genoeg om 20 liter bier te vergisten?

Gaat prima. Bij voldoende keus 1/4 tot 1/3 kopruimte houden.

Ik vergist hier tot 22,5 liter in een 26 liter vat.
Maar wel met beleid. => rekening houdend met temperatuur vergisting - keuze gist - suikertoevoeging na hoofdvergisting - controle 1e en 2e dag tijdens hoofdvergisting op gistschuim in waterslot.
Met 20 liter nooit problemen gehad.

Takkie83

Citaat van: dejonge op 25-03-2020  14:46 uEen brewtech gistvat met een inhoud van 26 liter, is dit groot genoeg om 20 liter bier te vergisten?

Van vijf naar 20 liter. Dat zijn de betere sprongen  :biersmile:

Jacques

Citaat van: dejonge op 25-03-2020  14:46 up.s.
Een brewtech gistvat met een inhoud van 26 liter, is dit groot genoeg om 20 liter bier te vergisten?

Dat gaat als je het gistvat plaatst in een ruimte (lees koelkast) met gecontroleerde temperatuur. Op die manier voorkom je het oplopen van de temperatuur en daarmee overmatige schuimvorming.

Overigens willen sommige gisten een stevig gistdek vormen. Een bekend voorbeeld is de gist van Westmalle. Wanneer je die gebruikt zal de gist door het waterslot komen. Wanneer dit gebeurt kun je een zogenaamde blow off maken. Dat wil zeggen dat je slang in de opening van het waterslot steekt en dat je het uiteinde van de lang in een bak met water steekt. Je creëert op deze manier een heel groot waterslot.

Hier zie je een voorbeeld. De foto is door mij een aantal weken geleden genomen bij een kleine Nederlandse craftbrouwerij.

dejonge

Citaat van: Takkie83 op 25-03-2020  20:49 uVan vijf naar 20 liter. Dat zijn de betere sprongen  :biersmile:

Ik blijf eerst nog een paar keer met 5 liter badges proberen, maar als ik een beter gistvat aanschaf,
dan liever gelijk 1 waar ik mee vooruit kan voor de toekomst :biersmile:
De plastic emmer wil ik het liefst z.s.m. vervangen haha.

Takkie83

Citaat van: dejonge op 26-03-2020  11:11 uIk blijf eerst nog een paar keer met 5 liter badges proberen, maar als ik een beter gistvat aanschaf,
dan liever gelijk 1 waar ik mee vooruit kan voor de toekomst :biersmile:
De plastic emmer wil ik het liefst z.s.m. vervangen haha.

Op zich is met plastic gistvaten niet zoveel mis hoor, mits ze niet beschadigd zijn en goed afsluiten. En ze zijn verreweg het goedkoopst. Als je nog niet zo goed weet of het echt je hobby gaat worden zou ik vooral nog geen dure vaten aan gaan schaffen. Daarbij; wat is je doel als je het hebt over de toekomst? Wil je inderdaad grotere hoeveelheden brouwen? Of wil je vaker kleine hoeveelheden brouwen?  Jouw keuze uiteraard maar wel iets om over na te denken  :biersmile:

Neetje

Citaat van: Takkie83 op 26-03-2020  19:18 uOp zich is met plastic gistvaten niet zoveel mis hoor, mits ze niet beschadigd zijn en goed afsluiten. En ze zijn verreweg het goedkoopst.

En je kan verschillende maten nemen, zodat je bv een splitbatch kunt maken.
In een (koel)kast passen bij mij 2x 26 liter vaatjes en in de andere 2x 15 liter vaatjes.
Bij normaal gebruik gaan deze al vele jaren/nog vele jaren mee.
(Misschien komt er nog eens een rvs fermenter, als ik minder experimenteer elke keer hetzelfde bier/batch brouw).

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 26-03-2020  19:18 uOp zich is met plastic gistvaten niet zoveel mis hoor, mits ze niet beschadigd zijn en goed afsluiten. En ze zijn verreweg het goedkoopst. Als je nog niet zo goed weet of het echt je hobby gaat worden zou ik vooral nog geen dure vaten aan gaan schaffen. Daarbij; wat is je doel als je het hebt over de toekomst? Wil je inderdaad grotere hoeveelheden brouwen? Of wil je vaker kleine hoeveelheden brouwen?  Jouw keuze uiteraard maar wel iets om over na te denken  :biersmile:

Ze zijn goedkoop maar meer voordelen hebben ze niet.
Zeker goedkope gistvaten sluiten vaak niet goed af, ze zijn krasgevoelig, nemen vaak geurtjes op (en geven die ook af...) en laten een beetje zuurstof door.

RVS gistvaten zijn vele malen duurder. Het is een flinke investering. Maar eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat zo velen wel een dure brouwautomaat kopen maar niet bereid zijn te investeren in een goed gistvat. Het is tijdens de gisting dat je bier echt gevormd wordt. De vergisting duurt ook een stuk langer dan die paar uurtjes dat je aan het maischen en koken bent. En al je werk tijdens de brouwdag kan verpest worden door een lekkend gistvat of door een infectie uit een diepe kras in het plastic.

Griebelienus

Eens met Jaques. Na veel gerommel met een 30 L plastic gistvat is de aanschaf van een RVS CCT de beste investering die ik in mijn brouwinstallatie heb gedaan. Doordat er onderin gist kan worden afgetapt, worden mijn bieren helderder en... niet geheel onbelangrijk... ook lekkerder.  Bovendien is overhevelen niet meer nodig en makkelijker door het aftapkraantje boven het trechtervormige deel. Schoonmaken gaat ook makkelijker, omdat de trub minder hecht aan rvs (in mijn beleving dan) Kost een paar centen (30 L Brew Monk gistvat is niet meer zo heel duur), maar dan heb je ook wat!

Takkie83

Oh maar ik zei niet dat RVS gistvaten verder geen voordelen hebben. Daar betaal je dan alleen een stuk meer voor. En om als beginnende brouwer nou gelijk een dure investering te doen in iets waarvan je nog niet zeker weet of het je hobby gaat zijn is misschien niet zo verstandig. Zonde als je dat ding vervolgens weer tweedehands hier moet verkopen  :P Bovendien, als je gistvat beschadigt cq lekt, dan leg je 10 euro neer en heb je weer een nieuwe  :biersmile:

Dat een dure brouwketel niet rijmt met een plastic gistvat daar zal men het over eens zijn lijkt me. Daarom roer ik ook lekker in mijn pannetje, heerlijk  :brouwen:

Zoals gezegd; het is een afweging.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 27-03-2020  18:38 uOh maar ik zei niet dat RVS gistvaten verder geen voordelen hebben. Daar betaal je dan alleen een stuk meer voor. En om als beginnende brouwer nou gelijk een dure investering te doen in iets waarvan je nog niet zeker weet of het je hobby gaat zijn is misschien niet zo verstandig. Zonde als je dat ding vervolgens weer tweedehands hier moet verkopen  :P Bovendien, als je gistvat beschadigt cq lekt, dan leg je 10 euro neer en heb je weer een nieuwe  :biersmile:

Dat een dure brouwketel niet rijmt met een plastic gistvat daar zal men het over eens zijn lijkt me. Daarom roer ik ook lekker in mijn pannetje, heerlijk  :brouwen:

Zoals gezegd; het is een afweging.

Voor een absolute beginner is er niet zo veel mis met een plastic emmer. Maar als je de hobby serieus neemt en in dure apparatuur investeert vergeet dan niet je gistvat te upgraden. Vaak komt men allerlei spullen zoals een tilt of andere vrij prijzige gadjets terwijl dat geld beter geïnvesteerd kan worden in een goed gistvat.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 27-03-2020  22:12 uVoor een absolute beginner is er niet zo veel mis met een plastic emmer. Maar als je de hobby serieus neemt en in dure apparatuur investeert vergeet dan niet je gistvat te upgraden. Vaak komt men allerlei spullen zoals een tilt of andere vrij prijzige gadjets terwijl dat geld beter geïnvesteerd kan worden in een goed gistvat.

Zeker. Misschien moet ik toch ook maar eens gaan kijken naar zo'n conisch ding  ;D

dejonge

Citaat van: Jacques op 24-03-2020  22:51 uHet meest voor de hand liggende is dat je waterslot niet meer goed afsluit. Aan sommige watersloten zit een gietbraam. Als je dat voorzichtig wegsnijdt kan het zijn dat alles weer goed afsluit.
Maar het kan ook zijn dat je deksel wat opgelicht is bij het uithalen van het waterslot en dat ze nu niet meer zo goed afsluit.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat het bier toevallig net was uitgegist.

Het waterslot heeft een aantal dagen stil gestaan wat ik kan begrijpen als de gisting is afgelopen,
Echter keek ik vanmorgen en begint het waterslot de verkeerde kant op te stijgen. (Nog niet extreem maar toch een 15 mm verschil links/rechts) is dit normaal?
En wat zou ik er tegen kunnen doen als het erger wordt?

Het laatste wat ik wil is dat het in mijn gistvat terecht komt.

Alvast bedankt

Griebelienus

Hoogst waarschijnlijk komt dit doordat de temperatuur lager is, dan "krimpt" het volume van de gassen een beetje, dus als dat te sterk wordt, kan er water in je vat gezogen worden. (bekend probleem bij cold crashen)  Klein beetje verwarmen (een meter voor een radiator zetten?) kan dat tegengaan.
Je kunt natuurlijk ook even het waterslot voorzichtig lichten en weer terugzetten (nadat je het weer ontsmet hebt met Starsan, Oxi of alcohol).

Snelbier

Gistvat-systeem is in ieder geval (nu) luchtdicht. Altijd fijn om te weten..
En vergisting doet niets meer, dus kies je botteldag, zou ik bijna zeggen.
Toch weer wat voordelen bij een mogelijk probleem, hoe lullig het ook klinkt.
Niets meer aan doen en binnen een week bottelen?
Vóór bottelen controleren of SG meerdere dagen stabiel blijft. Zo ja, dan bottelen.
Succes, en schroom niet om te vragen.  Proost, Snelbier.

dejonge

Citaat van: Griebelienus op 28-03-2020  12:39 uHoogst waarschijnlijk komt dit doordat de temperatuur lager is, dan "krimpt" het volume van de gassen een beetje, dus als dat te sterk wordt, kan er water in je vat gezogen worden. (bekend probleem bij cold crashen)  Klein beetje verwarmen (een meter voor een radiator zetten?) kan dat tegengaan.
Je kunt natuurlijk ook even het waterslot voorzichtig lichten en weer terugzetten (nadat je het weer ontsmet hebt met Starsan, Oxi of alcohol).

Helaas is bij het verplaatsen best wat water uit het waterslot in de emmer getrokken, is het nu verpest of is er nog een kans dat het goed komt (ben een week onderweg)

Takkie83

Tja, dat water is waarschijnlijk niet echt schoon. Of het je bier verpest is niet met zekerheid te zeggen. Wel doe je er verstandig aan niet te lang meer te wachten tot je gaat bottelen. Heb je je SG gemeten? Over twee dagen weer even meten. Gelijk gebleven? Dan zou ik bottelen

dejonge

Citaat van: Takkie83 op 28-03-2020  18:23 uTja, dat water is waarschijnlijk niet echt schoon. Of het je bier verpest is niet met zekerheid te zeggen. Wel doe je er verstandig aan niet te lang meer te wachten tot je gaat bottelen. Heb je je SG gemeten? Over twee dagen weer even meten. Gelijk gebleven? Dan zou ik bottelen

Als ik bier aftap om SG te meten, gooi je dat dan weer terug of gooi je dit weg?

beermenke

Citaat van: dejonge op 28-03-2020  18:26 uAls ik bier aftap om SG te meten, gooi je dat dan weer terug of gooi je dit weg?
Nooit maar ook NOOIT iets terug het vat in! Hoe secuur je ook werkt maar dit vraagt om problemen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.