Bottelen vanuit de Grainfather conical fermenter pro edition

Gestart door josstegman, 23-03-2020 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

josstegman

Om te beginnen wil ik even benadrukken dat dit ik zeer tevreden ben met deze cct. Temperatuur gecontroleerd vergisten gaat heel goed in deze dubbelwandige fermenter. Koelen doe ik via een pompje dat koud water door de kanalen tussen de dubbele wand stuwt. Verwarmen gaat via de verwarmingsspiralen, eveneens verwerkt in de ruimte tussen de dubbele wand. De temperatuur wordt vrij constant gehouden met behulp van de elektronische temperatuurregeling. Ideaal!

Er is een ding waar ik nog wat mee worstel en dat is bottelen in flessen direct uit het vat. Want dat vind ik het meest makkelijk. De dubbele kraan onder aan het vat zit wat krap en laag tussen de poten. Ik doe tot nu toe een slang aan de uitgang van de kleine uitlaat met kraantje en bottel dan direct van daaruit. Ik zet het vat dan op een verhoging. Het werkt wel zo, maar het is wel een beetje een gepruts. Hoe doen jullie dit?

knifeman

Meestal gewoon met darmpje eraan en vulpijp. Staat ook op verhoog bij me. Op de darm zet ik wel een 'nijperke' of kraantje om het debiet wat te regelen want als ie volzit gaat het nogal hard.


Tripppel PPP

Ik werk met een Grainfather pressure transfer kit. Met CO2 daarop aangesloten en een Blichmann beergun v2. Hierdoor kan het vat laag blijven staan en heb je geen (nauwelijks) blootstelling aan zuurstof. Werkt fijn.

josstegman

Beide oplossingen lijken me wel verbeteringen kijkend naar hoe ik bottel. De oplossing van Tripppel vergt wel een investering die wat verder gaat dan die van Knifeman. Wat voor CO2 patroon gebruik je Tripppel?

Tripppel PPP

Ik gebruikt CO2 cylinderflessen (2 kg vulling). Het vergt inderdaad een investering, maar je hebt dan ook veel minder last van oxidatie van je bier!

josstegman

Proef je dat? Ik heb tot nu toe eigenlijk niet het idee dat ik oxidatie proef in mijn bieren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.