Zoethout toevoegen bij bottelen

Gestart door DLB, 23-03-2020 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DLB

Wij hebben een blond bier gebrouwen en hebben tijdens het koken in de laatste 5 minuten zoethout toegevoegd.
Het droppige kwam tijdens het proeven al lichtjes naar voren, maar we wilden dit meer aanwezig hebben dus hebben we tijdens het brouwen een deel met alleen bottelsuiker afgevuld en voor het grootste gedeelte van de flessen hebben we zoethout een paar minuten gekookt en het extract hiervan toegevoegd, doorgeroerd en dit op fles gebracht.

Gisteren beide varianten geprobeerd en wat naast het te verwachten smaakverschil vooral opviel was dat de variant met extra zoethoutextract de fles uit schuimt en de andere totaal niet.
Vergisting is van 1075 naar 1008 gegaan dus die is aardig uitvergist. Overigens 6,5 g/L suiker toegevoegd.

Heeft iemand een idee wat de toevoeging en het extra schuimen met elkaar te maken kunnen hebben?

seed7

Kleine deeltjes zoethout die je niet uitgefilterd hebt? Kleine deeltje zijn een prima kern voor belletjesvorming,

Ingo

Koen S

Zoethout staat ervoor bekend schuimbevorderend te zijn, ik heb het al een paar keer gebruikt in een zure kriek. Dat waren zoethoutstaven (dus ingekookt hard extract) van Damhert. Meegekookt de laatste 5 minuten, dus geen kleine deeltjes.

El Pastor Belga (MaJa)

Hoeveel zoethout voeg je toe op 10 liter?
mercikes

Jacques

Citaat van: Koen S op 23-03-2020  15:27 uZoethout staat ervoor bekend schuimbevorderend te zijn, ik heb het al een paar keer gebruikt in een zure kriek. Dat waren zoethoutstaven (dus ingekookt hard extract) van Damhert. Meegekookt de laatste 5 minuten, dus geen kleine deeltjes.

Ook ik heb ervaren dat zoethoutextract sterk schuimbevorderend werkt. Bij een bier dat heel slecht schuimde deed ik een tijd geleden een kleine hoeveelheid zoethoutextract en kreeg opeens wel schuim op het bier.

Koen S

Citaat van: MaJa op 23-03-2020  19:42 uHoeveel zoethout voeg je toe op 10 liter?
mercikes
3 gram zoethoutstaven per 20 liter. Eerst crushen in een vijzel want ze zijn keihard en lossen anders niet op tijdens het koken.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/51448/Zoethout-Damhert-64-gram

Jacques

Je kunt ook zelf zoethoutextract maken. Koop een bij een snoepwinkel zoethout, knip het met een snoeischaar in kleine stukjes. Doe de stukjes zoethout in een fles en giet er goedkope wodka overheen. Laat het een paar weken staan.

DLB

We hebben 25 g aan zoethoutstukjes gekookt en toegevoegd aan ongeveer 10-12 liter.
Was bedoeld als overkill, maar geeft er juist een mooie droppige afdronk dat niet te veel overheerst.

De stukjes waar over gesproken wordt kunnen dan zeker de oorzaak zijn.

Ik ga het nog eens proberen en dan ga ik het extract toevoegen tijdens de navergisting. Kijken of dat een verschil maakt.

seed7

Glycyrrhizine, de zoetmaker in zoethout is een saponine Saponines opgelost in water geven een zeepachtig schuim.

DLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines. Saponines zijn wel duidelijk schuim verbeterend,

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 24-03-2020  08:48 uDLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines. Saponines zijn wel duidelijk schuim verbeterend,

Ik heb de laatste tijd ervaring opgedaan met tetrahop. Dat werkt zeer schuimpositief. Door deze toevoeging merk ik dat ook ik meer last heb van het uit de fles komen van het bier. Het koolzuurgehalte is niet veel hoger dan gebruikelijk. Het vraagt wel meer aandacht bij het inschenken.

DLB

Citaat van: seed7 op 24-03-2020  08:48 uGlycyrrhizine, de zoetmaker in zoethout is een saponine Saponines opgelost in water geven een zeepachtig schuim.

DLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines. Saponines zijn wel duidelijk schuim verbeterend,

Ingo

Is inderdaad gusherachtig. Het zit niet tegen het plafond aan, maar je kunt maar beter je glas al klaar hebben staan.
Het is vervolgens niet alsof je een Karmeliet tripel verkeerd inschenkt en je alleen maar schuim hebt. Er ontstaat bij normaal inschenken wel een prima volle dichte schuimkraag die erg lang aan blijft. Ik denk zo met de informatie hier boven ook dat het de deeltjes zouden kunnen zijn.
Toch interessant om eens te gaan experimenteren met moment van toevoegen en het effect hier van.

RW-Brauer

In Bamberg is het blijkbaar heel gebruikelijk, om zoethout aan donkere bieren toe te voegen. Brouwers daar gebruiken ca. 1 g per liter wort. Overigens is er ook een discussie over zoethout in de Duitse hobbybrauerforum. Daar hebben ze het niet over problemen met schuim.
Trouwens lijkt het mij een prima idee!  :lekkerbier: Ik ga het weekeind meteen eens bier met zoethout brouwen (heb ik nooit eerder geprobeerd)!

Davester

Citaat van: Jacques op 23-03-2020  23:02 uJe kunt ook zelf zoethoutextract maken. Koop een bij een snoepwinkel zoethout, knip het met een snoeischaar in kleine stukjes. Doe de stukjes zoethout in een fles en giet er goedkope wodka overheen. Laat het een paar weken staan.
Hey Jacques, En dan net voor het bottelen toevoegen, of tijdens de nagisting al?

Jacques

Citaat van: Davester op 25-03-2020  22:12 uHey Jacques, En dan net voor het bottelen toevoegen, of tijdens de nagisting al?

Aan jou de keuze.

DLB

Citaat van: RW-Brauer op 25-03-2020  16:00 uIn Bamberg is het blijkbaar heel gebruikelijk, om zoethout aan donkere bieren toe te voegen. Brouwers daar gebruiken ca. 1 g per liter wort. Overigens is er ook een discussie over zoethout in de Duitse hobbybrauerforum. Daar hebben ze het niet over problemen met schuim.
Trouwens lijkt het mij een prima idee!  :lekkerbier: Ik ga het weekeind meteen eens bier met zoethout brouwen (heb ik nooit eerder geprobeerd)!

Ik vraag me af of je 1 g/L echt gaat opmerken. Wij hebben nu 2,5 g/L tijdens brouwen en 2,5 g/L ongeveer bij het bottelen gebruikt. Duidelijk aanwezig, maar overheerst niet te veel (waar ik eigenlijk bang voor was).

Jacques

Citaat van: DLB op 30-03-2020  07:49 uIk vraag me af of je 1 g/L echt gaat opmerken. Wij hebben nu 2,5 g/L tijdens brouwen en 2,5 g/L ongeveer bij het bottelen gebruikt. Duidelijk aanwezig, maar overheerst niet te veel (waar ik eigenlijk bang voor was).

Of je het opmerkt ligt aan de bierstijl. Hoe lichter de kleur van het bier des te eerder je het zult proeven.

jpt

Citaat van: MaJa op 23-03-2020  19:42 uHoeveel zoethout voeg je toe op 10 liter?
mercikes
Voor witbier ongeveer een theelepeltje bij het koken. Het toevoegmoment maakt niet zo heel veel uit. Ik gebruik het poeder, dat je bij de Chinese winkels kan kopen. Het wil nogal overheersen, oppassen geblazen.

DLB

Citaat van: Jacques op 30-03-2020  17:18 uOf je het opmerkt ligt aan de bierstijl. Hoe lichter de kleur van het bier des te eerder je het zult proeven.

Ik heb de genoemde hoeveelheden gebruikt in een tripel van 9%.

Leonneke

En wat als je een (sterke) getrokken zoethout thee (pickwick) voor het bottelen gaat toevoegen?

Jacques

Citaat van: Leonneke op 30-07-2020  18:49 uEn wat als je een (sterke) getrokken zoethout thee (pickwick) voor het bottelen gaat toevoegen?

Bij het bottelen heb je de mogelijkheid om een gedeelte van de flessen te voorzien van de thee en het andere gedeelte niet. Altijd heel leerzaam dit soort tests waarbij je smaken kunt vergelijken.

RW-Brauer

Ik heb intussen 2x met zoethout gebrouwen, 1x Altbier en 1x Rauchbier. Beiden heb ik bij het maischen zoethout in gedaan. 0,5 g/l bier. Ging prima, geen problemen met schuim en ontzettend lekker. Veel meer moet je volgens mij niet in doen, anders smaakt het gauw te veel naar zout (Lakritze).

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 24-03-2020  08:48 uDLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines.
Precies was ook gelijk mijn idee. als het de fles uitschuimt kan dat alleen omdat er ineens veel koolzuur vrijkomt. Schuim ontstaat niet vanzelf, maar omdat er gas mengt met vloeistof. een pot zeep gaat ook niet uit zichzelf schuimen.

RW-Brauer

Juist. Als je zoethout in de fles doet, geef je heel veel extra oppervlakte waar koolzuur kan ontbinden. Dus er ontstaat snel veel schuim, en het bier wordt schal. Bovendien zou er vervuiling in kunnen komen (bacteriƫn, schimmels) met kans op extra wilde gisting.

DLB

Citaat van: RW-Brauer op 17-12-2020  18:24 uIk heb intussen 2x met zoethout gebrouwen, 1x Altbier en 1x Rauchbier. Beiden heb ik bij het maischen zoethout in gedaan. 0,5 g/l bier. Ging prima, geen problemen met schuim en ontzettend lekker. Veel meer moet je volgens mij niet in doen, anders smaakt het gauw te veel naar zout (Lakritze).

Toevoegen tijdens de maisch. Dat ga ik ook eens proberen.

Pieter1954

Citaat van: Koen S op 23-03-2020  22:43 u3 gram zoethoutstaven per 20 liter. Eerst crushen in een vijzel want ze zijn keihard en lossen anders niet op tijdens het koken.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/51448/Zoethout-Damhert-64-gram

Deze is niet meer verkrijgbaar. Iemand een idee waar wel of een alternatief product?
Wat is het Chinese product dat hier ergens wordt genoemd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.