Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zoethout toevoegen bij bottelen  (gelezen 973 keer)

Offline DLB

• Senior lid
  • Land: nl
  • Alstie maar smaakt!
Zoethout toevoegen bij bottelen
« Gepost op: 23-03-2020 12:29 u »
Wij hebben een blond bier gebrouwen en hebben tijdens het koken in de laatste 5 minuten zoethout toegevoegd.
Het droppige kwam tijdens het proeven al lichtjes naar voren, maar we wilden dit meer aanwezig hebben dus hebben we tijdens het brouwen een deel met alleen bottelsuiker afgevuld en voor het grootste gedeelte van de flessen hebben we zoethout een paar minuten gekookt en het extract hiervan toegevoegd, doorgeroerd en dit op fles gebracht.

Gisteren beide varianten geprobeerd en wat naast het te verwachten smaakverschil vooral opviel was dat de variant met extra zoethoutextract de fles uit schuimt en de andere totaal niet.
Vergisting is van 1075 naar 1008 gegaan dus die is aardig uitvergist. Overigens 6,5 g/L suiker toegevoegd.

Heeft iemand een idee wat de toevoeging en het extra schuimen met elkaar te maken kunnen hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Zoethout toevoegen bij bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2020 15:18 u »
Kleine deeltjes zoethout die je niet uitgefilterd hebt? Kleine deeltje zijn een prima kern voor belletjesvorming,

Ingo

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2020 15:27 u »
Zoethout staat ervoor bekend schuimbevorderend te zijn, ik heb het al een paar keer gebruikt in een zure kriek. Dat waren zoethoutstaven (dus ingekookt hard extract) van Damhert. Meegekookt de laatste 5 minuten, dus geen kleine deeltjes.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2020 19:42 u »
Hoeveel zoethout voeg je toe op 10 liter?
mercikes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2020 22:02 u »
Zoethout staat ervoor bekend schuimbevorderend te zijn, ik heb het al een paar keer gebruikt in een zure kriek. Dat waren zoethoutstaven (dus ingekookt hard extract) van Damhert. Meegekookt de laatste 5 minuten, dus geen kleine deeltjes.

Ook ik heb ervaren dat zoethoutextract sterk schuimbevorderend werkt. Bij een bier dat heel slecht schuimde deed ik een tijd geleden een kleine hoeveelheid zoethoutextract en kreeg opeens wel schuim op het bier.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2020 22:43 u »
mercikes
3 gram zoethoutstaven per 20 liter. Eerst crushen in een vijzel want ze zijn keihard en lossen anders niet op tijdens het koken.
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/51448/Zoethout-Damhert-64-gram

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2020 23:02 u »
Je kunt ook zelf zoethoutextract maken. Koop een bij een snoepwinkel zoethout, knip het met een snoeischaar in kleine stukjes. Doe de stukjes zoethout in een fles en giet er goedkope wodka overheen. Laat het een paar weken staan.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2020 08:08 u »
We hebben 25 g aan zoethoutstukjes gekookt en toegevoegd aan ongeveer 10-12 liter.
Was bedoeld als overkill, maar geeft er juist een mooie droppige afdronk dat niet te veel overheerst.

De stukjes waar over gesproken wordt kunnen dan zeker de oorzaak zijn.

Ik ga het nog eens proberen en dan ga ik het extract toevoegen tijdens de navergisting. Kijken of dat een verschil maakt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2020 08:48 u »
Glycyrrhizine, de zoetmaker in zoethout is een saponine Saponines opgelost in water geven een zeepachtig schuim.

DLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines. Saponines zijn wel duidelijk schuim verbeterend,

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2020 20:47 u »
DLB schrijft dat het bier de fles uit schuimt, gusherachtig (?). Dat doet mij in eerste instantie aan deeltjes denken en pas in tweede aan saponines. Saponines zijn wel duidelijk schuim verbeterend,

Ik heb de laatste tijd ervaring opgedaan met tetrahop. Dat werkt zeer schuimpositief. Door deze toevoeging merk ik dat ook ik meer last heb van het uit de fles komen van het bier. Het koolzuurgehalte is niet veel hoger dan gebruikelijk. Het vraagt wel meer aandacht bij het inschenken.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2020 07:20 u »
Glycyrrhizine, de zoetmaker in zoethout is een saponine Saponines opgelost in water geven een zeepachtig schuim.

Ingo

Is inderdaad gusherachtig. Het zit niet tegen het plafond aan, maar je kunt maar beter je glas al klaar hebben staan.
Het is vervolgens niet alsof je een Karmeliet tripel verkeerd inschenkt en je alleen maar schuim hebt. Er ontstaat bij normaal inschenken wel een prima volle dichte schuimkraag die erg lang aan blijft. Ik denk zo met de informatie hier boven ook dat het de deeltjes zouden kunnen zijn.
Toch interessant om eens te gaan experimenteren met moment van toevoegen en het effect hier van.

Offline RW-Brauer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
  • Goed bier is harmonie!
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2020 16:00 u »
In Bamberg is het blijkbaar heel gebruikelijk, om zoethout aan donkere bieren toe te voegen. Brouwers daar gebruiken ca. 1 g per liter wort. Overigens is er ook een discussie over zoethout in de Duitse hobbybrauerforum. Daar hebben ze het niet over problemen met schuim.
Trouwens lijkt het mij een prima idee!  :lekkerbier: Ik ga het weekeind meteen eens bier met zoethout brouwen (heb ik nooit eerder geprobeerd)!

Offline Davester

• Vol lid
  • Bier van hier smaakt altijd beter
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2020 22:12 u »
Je kunt ook zelf zoethoutextract maken. Koop een bij een snoepwinkel zoethout, knip het met een snoeischaar in kleine stukjes. Doe de stukjes zoethout in een fles en giet er goedkope wodka overheen. Laat het een paar weken staan.
Hey Jacques, En dan net voor het bottelen toevoegen, of tijdens de nagisting al?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2020 22:14 u »
Hey Jacques, En dan net voor het bottelen toevoegen, of tijdens de nagisting al?

Aan jou de keuze.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #14 Gepost op: 30-03-2020 07:49 u »
In Bamberg is het blijkbaar heel gebruikelijk, om zoethout aan donkere bieren toe te voegen. Brouwers daar gebruiken ca. 1 g per liter wort. Overigens is er ook een discussie over zoethout in de Duitse hobbybrauerforum. Daar hebben ze het niet over problemen met schuim.
Trouwens lijkt het mij een prima idee!  :lekkerbier: Ik ga het weekeind meteen eens bier met zoethout brouwen (heb ik nooit eerder geprobeerd)!

Ik vraag me af of je 1 g/L echt gaat opmerken. Wij hebben nu 2,5 g/L tijdens brouwen en 2,5 g/L ongeveer bij het bottelen gebruikt. Duidelijk aanwezig, maar overheerst niet te veel (waar ik eigenlijk bang voor was).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 30-03-2020 17:18 u »
Ik vraag me af of je 1 g/L echt gaat opmerken. Wij hebben nu 2,5 g/L tijdens brouwen en 2,5 g/L ongeveer bij het bottelen gebruikt. Duidelijk aanwezig, maar overheerst niet te veel (waar ik eigenlijk bang voor was).

Of je het opmerkt ligt aan de bierstijl. Hoe lichter de kleur van het bier des te eerder je het zult proeven.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 30-03-2020 18:03 u »
mercikes
Voor witbier ongeveer een theelepeltje bij het koken. Het toevoegmoment maakt niet zo heel veel uit. Ik gebruik het poeder, dat je bij de Chinese winkels kan kopen. Het wil nogal overheersen, oppassen geblazen.

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #17 Gepost op: 31-03-2020 08:01 u »
Of je het opmerkt ligt aan de bierstijl. Hoe lichter de kleur van het bier des te eerder je het zult proeven.

Ik heb de genoemde hoeveelheden gebruikt in een tripel van 9%.

Tags: