Gistslurry hergebruiken na koudhop met pellets los in gistvat

Gestart door Arjen1969, 06-01-2021 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Beste medebrouwers,

Ik heb momenteel een IPA in mijn gistvat zitten en daar heb ik 2 koudhopgiften in gedaan. Over een kleine week is het tijd om te bottelen en ik was van plan om mijn gistslurry deels te bewaren voor een nieuw brouwsel waar ik dezelfde gist opnieuw wil gaan gebruiken. Ik bedacht me echter net dat ik dan wel een slurry ga krijgen met de hop van mijn pellets erbij. Is dat een probleem, of maakt het voor de gist niet uit als je die wil hergebruiken?

Jacques

Citaat van: Arjen1969 op 06-01-2021  12:59 uBeste medebrouwers,

Ik heb momenteel een IPA in mijn gistvat zitten en daar heb ik 2 koudhopgiften in gedaan. Over een kleine week is het tijd om te bottelen en ik was van plan om mijn gistslurry deels te bewaren voor een nieuw brouwsel waar ik dezelfde gist opnieuw wil gaan gebruiken. Ik bedacht me echter net dat ik dan wel een slurry ga krijgen met de hop van mijn pellets erbij. Is dat een probleem, of maakt het voor de gist niet uit als je die wil hergebruiken?

Ik begrijp dat je de koudhop los toegevoegd hebt. Dan heb je inderdaad hopdeeltjes in de gist zitten. Dit kun je voorkomen door een royale hopsock te gebruiken voor je koudhop.

Maar aan dat advies heb je nu niets aan. Zelf zou ik van een klein gedeelte van de gistslurry een starter maken om zo het aandeel aan hopdeeltjes te verkleinen. Hopdeeltjes kunnen een grasachige smaak geven, echter bij tests die ik heb uitgevoerd heb ik gemerkt dat je daar niet zo heel snel last van hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.