Hoe lang blijft bostel houdbaar?

Gestart door jan le mercier, 21-03-2020 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Kameraden, Ik heb nog een vraag: Hoe lang blijft bostel/draf volgens jullie goed? Normaal breng ik het altijd naar een kameraad die kippen heeft, maar door de Corona Crisis is er daar zwaar vertraging in gekomen. Mijn bostel is van maandag. Hoe lang zou dat nog goed blijven? Alvast bedankt, Jan.

Rinus

Ik heb hetzelfde 'probleem' soms duurt het dagen voordat ik het weg kan brengen naar de kippen van een vriendin. In de winter kan het gerust een week blijven staan, hoe langer je hebt laten uitlekken hoe beter; hoe droger hoe beter.
Maar in de zomer, pfff, 1 a 2 dagen en het begint al te stinken, komen vliegen en wespen op af niet te doen!

Ik laat de zak altijd wel openstaan zodat het zo goed mogelijk kan afkoelen, maar ook de katten houden van bostel en maken de zak kapot. Ik heb nog geen knaagdieren gezien, maar ik verwacht dat die er ook dol op zullen zijn.
(in emmers opvangen is beter)

MO

Hoe droger je het krijgt hoe beter houdbaar het is.
Maar inderdaad zomers een dag of 2, 3 en 's winters misschien een dag of 5.
Veel te nat en veel te rijk aan grondstoffen voor schimmelgroei.

DoubleW

Gaat schimmelen en verzuren. Weggooien als compost

hans_nwk

We heben het voor de kippen van een ander wel eens uitgespreid over een doek laten drogen in de zon. Dan is het lang houdbaar.
Als ik het in de kliko gooi staat er na een dag al schimmel op.

Jukkie

Bij mij gaat het normaal ook naar kippen van mijn ouders.
Of het verzuurt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het heel snel heel erg gaat stinken. Lijkt wel kattenpis.

Rudllfo1980

Ik heb zelf 3 kippen maar die krijgen het niet op voordat het gaat beschimmelen. Ik krijg het ook niet goed genoeg droog om het meer dag 3 dagen te laten staan moet ik zeggen.

hans_nwk

Citaat van: Rudllfo1980 op 23-03-2020  13:16 uIk heb zelf 3 kippen maar die krijgen het niet op voordat het gaat beschimmelen. Ik krijg het ook niet goed genoeg droog om het meer dag 3 dagen te laten staan moet ik zeggen.
Die ene keer dat wij het gedroogd hebben heeft het een middag uitgespreid in de zon gelegen bij 30 graden.
Daarna nooit meer gedaan, die kippen waren te kieskeurig en aten het niet.

Edwin brouwt

Ik bewaar het meestal in een plastic bak (om brood mee te bakken) in de koelkast en dan gaat het zurig ruiken na een dag of 5 a 6. Dan kiep ik het dus weg.

JanEric

Ik vries het in, in porties van 200 gram voor een bierbostelbrood.

Edwin brouwt

Citaat van: JanEric op 24-03-2020  16:17 uIk vries het in, in porties van 200 gram voor een bierbostelbrood.
Mijn vriezer ligt vol met hop  :D

Rinus

Citaat van: JanEric op 24-03-2020  16:17 uIk vries het in, in porties van 200 gram voor een bierbostelbrood.
Ik vries ook een gedeelte in om brood mee te bakken, maar nog niet succesvol.

Een goed recept is meer dan welkom!!

Edwin brouwt

Citaat van: Rinus op 28-03-2020  08:32 uIk vries ook een gedeelte in om brood mee te bakken, maar nog niet succesvol.

Een goed recept is meer dan welkom!!


Lekker basic recept:
200 ml water
10 gram olijfolie
9 gram zout
375 gram bloem
7 gram gist
150 gram bostel


20 minuten kneden
Laten rijzen± 45 minuten (theedoek er over en zo)
Nog een paar keer vouwen en in bakblik doen.
Weer laten rijzen (30-45 minuten of tot het 2x zoveel is)
Oven voorverwarmen op 250 graden
Brood er in zetten en oven bekijk op 225 graden (bakje water onderin doet wonderen)
Half uur bakken
Brood uit bakblik halen
Nog een kwartiertje bakken


Hangt wel allemaal af van je oven, qua temperaturen. Zou er zo uit kunnen zien (maar deze zat niet in een bakblik):













Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-03-2020  23:31 uLekker basic recept:
200 ml water
10 gram olijfolie
9 gram zout
375 gram bloem
7 gram gist
150 gram bostel


20 minuten kneden
Laten rijzen± 45 minuten (theedoek er over en zo)
Nog een paar keer vouwen en in bakblik doen.
Weer laten rijzen (30-45 minuten of tot het 2x zoveel is)
Oven voorverwarmen op 250 graden
Brood er in zetten en oven bekijk op 225 graden (bakje water onderin doet wonderen)
Half uur bakken
Brood uit bakblik halen
Nog een kwartiertje bakken


Hangt wel allemaal af van je oven, qua temperaturen. Zou er zo uit kunnen zien (maar deze zat niet in een bakblik):




Ziet er heerlijk uit. Heb je deze foto zelf gemaakt?

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 31-03-2020  22:23 uZiet er heerlijk uit. Heb je deze foto zelf gemaakt?


Jazeker!

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-04-2020  20:34 uJazeker!

Mooi brood en een mooie foto. Mijn complimenten.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 21-03-2020  10:55 uKameraden, Ik heb nog een vraag: Hoe lang blijft bostel/draf volgens jullie goed?

Invriezen... enkele jaren.

Edwin brouwt

Citaat van: Oscar op 01-04-2020  22:54 uInvriezen... enkele jaren.
Alles in de vriezer droogt uit (vocht wordt onttrokken). Bostel in je brood werkt het best als het nog een beetje vochtig is.Dus ik zou het zelf niet jaren later nog gebruiken, maar dat is heel persoonlijk  ;)

Rinus

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-04-2020  20:34 uJazeker!

Dankjewel voor het recept, volgende gelegenheid eens uitproberen!

Edwin brouwt

Citaat van: Rinus op 02-04-2020  17:07 uDankjewel voor het recept, volgende gelegenheid eens uitproberen!
Succes! Lekker met een biertje er bij!  :biersmile:

tdp

Zat afgelopen weekend een paar afleveringen van Jamie en Jimmy's Food Fight Club, waarin ze een topic hadden over bierbostel. Zie ook deze link. Ze hadden daar een 'machine' gebouwd om de bostel te drogen om het daarna te malen. Zo hadden van elk brouwsel een eigen soort meel.

Wellicht zouden wij onze bostel in onze voedseldrogers kunnen drogen? Eerst zoveel mogelijk uitknijpen, daarna op de rekjes om te drogen?

Edwin brouwt

Zeker kan dat. Wij doen het in de oven en malen het voor crackers. Niet zo fijn als bloem of meel, maar het werkt prima, mits je het mixt met gewone bloem/meel..

tdp

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-04-2020  22:10 uZeker kan dat. Wij doen het in de oven en malen het voor crackers. Niet zo fijn als bloem of meel, maar het werkt prima, mits je het mixt met gewone bloem/meel..

Klinkt goed!!

Koentjesp

Melkveehouders voeren bierbostel aan hun vee. De kunst om het lang goed te houden is om de aanraking met zuurstof tot een minimum te beperken. Schimmels hebben namelijk zuurstof nodig om te kunnen groeien. Als je die zuurstof dus weg kan houden hebben schimmels de minste kans. Veehouders kunnen het zo wel tot een half jaar bewaren.

Dus zo veel mogelijk zuurstof er uit halen en luchtdicht verpakken, bijvoorbeeld in een plastic zak in een afsluitbare emmer. Als je dit goed doet heb je ook geen last van vervelende geurtjes.

Zo kun je het gerust nog een paar weken bewaren. Weggooien kan altijd nog als je het dan niet vertrouwd  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.