Refractometer kopen van AliExpress

Gestart door brewt, 20-03-2020 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Hallo allemaal! Het volgende wat ik graag aan mijn brouwspullen zou willen toevoegen is een refractometer.
Nu zat ik op Braumarkt te kijken en zag daar deze: https://www.braumarkt.com/testen-en-labo/refractometer-58-90-brix-13-25-water a 30 euro.
Wat me hier aan op viel was dat het lijkt alsof het Arsegan-etiket over een ander logo is heen geplakt..

Even rond zitten kijken en lijkt verdacht veel op deze: https://nl.aliexpress.com/item/32909383176.html a 12 euro.

Iemand ervaring met zo een refractometer van AliExpres? Is dit wat of kan ik toch beter voor een andere kijken?
Bedankt alvast!

hopjesvla

Ik heb zelf een Ali model een paar jaar geleden aangeschaft en die werkt prima. Zelfs met (zelfgemaakte) testoplossingen klopte die precies.
De vraag is alleen: wil je er op wachten of niet  ;)

brewt

Citaat van: hopjesvla op 20-03-2020  11:33 uIk heb zelf een Ali model een paar jaar geleden aangeschaft en die werkt prima. Zelfs met (zelfgemaakte) testoplossingen klopte die precies.
De vraag is alleen: wil je er op wachten of niet  ;)

Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik heb geen haast, geen probleem om te wachten :)

Pieter1954

Ik heb er ook een van Ali. Deze is gewoon exact hetzelfde als die in onze brouwwinkels liggen. Zij kopen dit soort dingen (en nog veel meer) ook in China in. De marge die zij pakken kun je zelf ook pakken. Doe er je voordeel mee.
Let bij bestellen wel even op de schaalverdeling die je wilt hebben. Ik heb er eentje met Brix en SG.

brewt

Citaat van: Pieter1954 op 20-03-2020  11:58 uIk heb er ook een van Ali. Deze is gewoon exact hetzelfde als die in onze brouwwinkels liggen. Zij kopen dit soort dingen (en nog veel meer) ook in China in. De marge die zij pakken kun je zelf ook pakken. Doe er je voordeel mee.
Let bij bestellen wel even op de schaalverdeling die je wilt hebben. Ik heb er eentje met Brix en SG.

Bedankt voor het delen. Ik wil er ook graag 1 met Brix en SG.
Dan ga ik deze bestellen! :)

Haagse Wouter

Ze zijn prima.

Het enige met dit type refractometer is dat de oplossing die je meet echt helder moet zijn.
Als het niet helder is dan wordt de afleeslijn vaag en kun je niet consistent meer meten (en dan krijg je van die verhalen dat refractometers niet nauwkeurig zouden zijn  ;D).
Het valt dus aan te raden om eerst te fiteren voor je meet (zie b.v. de spuit met watjes methode).

Aan een SG schaal heb je praktisch gezien niets. Dat is alleen soort van nuttig bij een niet vergist mengsel, want dan is de eerste omrekening al gedaan.
Echter ga je waarschijnlijk ook een eind sg meten dus moet je toch al omrekenen.

hobbybob

SG schaal heb je tijdens de vergisting nix aan, omrekenen moet je.
Daar zijn apps voor of de omrekentool van HansH.
Zelf gebruik ik de Brewking app.


wernerthefox

Ali is prima maar langzaam. Let wel dat refractometer bij echt donkere bieren niet werkt. En gist is inderdaad een probleem....deze kun je wegfiltreren of afdraaien met een centrifuge (die koop je voor 55 euro bij Amazon en dat gaat best snel).

hobbybob

Natuurlijk werkt een refractometer ook bij echt donkere bieren.



wernerthefox

Citaat van: hobbybob op 20-03-2020  17:07 uNatuurlijk werkt een refractometer ook bij echt donkere bieren.
Niet bij mijn RIS. Of bedoel je na verdunnen?

Haagse Wouter


hansHalberstadt

De schaal die je moet hebben is Refractometer 0-32% BRIX | 1.000-1.120 SG ATC.
Kleur van het bier zou niet uit mogen maken, immers de laagdikte is maar een paar honderdste mm. Zelfs bij een bier van 500 EBC wordt dan nog vrijwel al het licht doorgelaten.


Neetje

Citaat van: wernerthefox op 20-03-2020  18:35 uNiet bij mijn RIS. Of bedoel je na verdunnen?

Goede lamp/fel licht gebruiken.
Meet je een RIS nu met een dobber?

Betreffende helderheid,
Ik filter nooit. Als je met de handgreep van bv een koffielepeltje (in 3 keer) minimaal wort op je refractometer legt, heb je een redelijke indicatie die goed leesbaar is.  En als het goed is, is na de vergisting je bier redelijk helder.

Edit,
Ik heb ook een goedkope chinees en ben er blij mee.

Haagse Wouter

Citaat van: Neetje op 20-03-2020  20:01 uBetreffende helderheid,
Ik filter nooit.

Hoe weet je dan of het zo is als je het niet hebt geprobeerd?

hobbybob

Citaat van: Haagse Wouter op 20-03-2020  20:05 uHoe weet je dan of het zo is als je het niet hebt geprobeerd?
Omdat ik op dezelfde manier meet, koffielepelte in de sample en druppen op het glaasje, geeft een prima scherpe streep in de kijker.

Dus ik filter ook nooit.


Neetje

Citaat van: Haagse Wouter op 20-03-2020  20:05 uHoe weet je dan of het zo is als je het niet hebt geprobeerd?

Een keer geprobeerd met een dubbele koffiefilter maar zag weinig verschil. De methode van Hans met een watje in een injectiespuit vind ik te omslachtig.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 20-03-2020  20:01 uBetreffende helderheid,
Ik filter nooit.

En als het goed is, is na de vergisting je bier redelijk helder.

Klopt die combinatie is geen probleem zonder filteren. Maar als je de gisting wilt volgen moet je ook meten als er nog veel gist in zit en dan moet je wel filteren, anders krijg je een vage streep. Dat heb ik acht al diverse malen gezien. En na filteren is het prima te meten.
 

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2020  21:30 uKlopt die combinatie is geen probleem zonder filteren. Maar als je de gisting wilt volgen moet je ook meten als er nog veel gist in zit en dan moet je wel filteren, anders krijg je een vage streep. Dat heb ik acht al diverse malen gezien. En na filteren is het prima te meten.

Excuus als ik onduidelijk was :). Ik bedoelde zoals Hans beschrijft, tijdens de vergisting. Als het bier zelf al helder is dan maakt het uiteraard niet uit om te filteren  ;D.

Jup mee eens.
Tijdens de kook ook nooit probleem.
Maar tussendoor? Zeker wanneer je samples neemt via een kraantje.

Overigens, een snelle (maar iets duurdere) methode is om te filteren met een syringe filter:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20200320134912&SearchText=syringe+filter

Dan neem je gewoon een vloeistof, je zet er een filter op en drukt wat vloeistof door het filter. Je kan die dingen wel maar 1 keer gebruiken. Zorg wel dat je een filter neemt met een vrij grof filter.

lier

Citaat van: Haagse Wouter op 20-03-2020  22:46 uExcuus als ik onduidelijk was :). Ik bedoelde zoals Hans beschrijft, tijdens de vergisting. Als het bier zelf al helder is dan maakt het uiteraard niet uit om te filteren  ;D.

Jup mee eens.
Tijdens de kook ook nooit probleem.
Maar tussendoor? Zeker wanneer je samples neemt via een kraantje.

Overigens, een snelle (maar iets duurdere) methode is om te filteren met een syringe filter:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20200320134912&SearchText=syringe+filter

Dan neem je gewoon een vloeistof, je zet er een filter op en drukt wat vloeistof door het filter. Je kan die dingen wel maar 1 keer gebruiken. Zorg wel dat je een filter neemt met een vrij grof filter.

Dus jij zegt ook die van Ali is goed... tenminste dat was de vraag toch?

André de Laat

Ik denk dat alle refractometers die hier in de schappen liggen ook uit China komen.
Wanneer je geen geduld hebt, vooral nu, is het aan te raden om er hier een te kopen.

SVB

Ze zullen vast hetzelfde zijn... maar soms zou het goed zijn als mensen lokaal of nationaal denken en kopen...

hansHalberstadt

Als je ze heel goedkoop wilt maken zou je kunnen overwegen om het glazen precisie geslepen prisma te vervangen door een plastic gegoten exemplaar. Dan lijkt het op het oog hetzelfde, maar heb je veel meer onnauwkeurigheid en ook onregelmatigheden in de schaal. Zo ongeveer het verschil tussen een plastic speelgoed verrekijker en een echte verrekijker. Ik heb wel eens op het forum gelezen dat er iemand was waarvan de aflezing gewoon niet klopte. Ik weet niet of dit inderdaad in omloop is, maar zo'n ding wil je dus niet hebben.
 

hansHalberstadt

Net even mijn refractometer gewogen. Die weegt 160 g. Een 'namaak' refractometer zal dan lichter zijn omdat plastic lichter is dan glas.

André de Laat

Citaat van: SVB op 21-03-2020  08:16 uZe zullen vast hetzelfde zijn... maar soms zou het goed zijn als mensen lokaal of nationaal denken en kopen...
Helemaal mee eens. Je betaalt wat meer, maar de reis van China naar Nederland/België overleeft zo´n ding ook vaak niet. Heb er op internet genoeg langs zien komen die in twee stukken lagen. Je krijgt dan soms je geld terug, of ze sturen een nieuwe, maar is het al die sores waard? Mij niet in ieder geval. Koop je hier 1 en er is iets mee, wordt je meteen geholpen. Ik heb de mijne ook hier gekocht. Waarschijnlijk dezelfde als de refractometers uit China, maar hij was nieuw en onbeschadigd. Als reserve heb ik 3 hydrometers op voorraad. (bij Menno vandaan). Ik laat mijn brouwdag niet vergallen door een kapotte hydrometer of refractometer. Tijdens het maisch/brouwproces gebruik ik de refractometer, tijdens de vergisting een hydrometer...

Fen

Citaat van: André de Laat op 21-03-2020  11:10 uHelemaal mee eens. Je betaalt wat meer, maar de reis van China naar Nederland/België overleeft zo´n ding ook vaak niet. Heb er op internet genoeg langs zien komen die in twee stukken lagen. Je krijgt dan soms je geld terug, of ze sturen een nieuwe, maar is het al die sores waard? Mij niet in ieder geval. Koop je hier 1 en er is iets mee, wordt je meteen geholpen. Ik heb de mijne ook hier gekocht. Waarschijnlijk dezelfde als de refractometers uit China, maar hij was nieuw en onbeschadigd. Als reserve heb ik 3 hydrometers op voorraad. (bij Menno vandaan). Ik laat mijn brouwdag niet vergallen door een kapotte hydrometer of refractometer. Tijdens het maisch/brouwproces gebruik ik de refractometer, tijdens de vergisting een hydrometer...

Let er dan even op dat je de refractometer met het plastic doosje koopt en niet los in een envelop, dan overleeft het de reis wel.

Haagse Wouter

Citaat van: lier op 21-03-2020  00:57 uDus jij zegt ook die van Ali is goed... tenminste dat was de vraag toch?

Ja het is de identieke die je hier koopt.

Citaat van: SVB op 21-03-2020  08:16 uZe zullen vast hetzelfde zijn... maar soms zou het goed zijn als mensen lokaal of nationaal denken en kopen...

Dus als ik het begrijp is het:
A. Verkeerd om dingen uit China te bestellen als particulier
B. Goed om dingen uit China te bestellen als handel en vervolgens voor 4x zoveel door te verkopen.

Waarom mag de een wel bestellen maar een ander niet?

SVB

Volgens mij zeg ik niet dat het niet mag of wel? Maar onze economie gaat redelijk op zijn gat, soms kan je dan ook de afweging te maken om iets meer lokaal uit te geven, puur omdat dat goed is voor je eigen land... en de mensen die hier werken. Het grotere belang en zo...

Maar goed hele andere discussie.

André de Laat

Citaat van: Fen op 21-03-2020  11:48 uLet er dan even op dat je de refractometer met het plastic doosje koopt en niet los in een envelop, dan overleeft het de reis wel.

Ook daarvan heb ik exemplaren gezien die in gruzelementen aankwamen.

Neetje

Citaat van: André de Laat op 21-03-2020  16:16 uOok daarvan heb ik exemplaren gezien die in gruzelementen aankwamen.

Zal best. In Nederland gaan bestellingen nooit kapot?
Heb vaak besteld in China maar nog geen problemen gehad.

Citaat van: SVB op 21-03-2020  12:20 u...soms kan je dan ook de afweging te maken om iets meer lokaal uit te geven, puur omdat dat goed is voor je eigen land...
Maar goed hele andere discussie.

Klopt, maar 2 voor de prijs van 1, gratis thuis bezorgd en dan nog geld overhouden, dan vraag ik me af...

Lecluse

Vorig jaar een refractometer gekocht bij Ali. Mooie prijs, € 11,00 en gratis verzenden, niks van te zeggen.
Helaas begon de meting boven sg 1040 af te wijken. Hoe hoger het sg, des te groter de afwijking.
Gezien we een meetinstrument hebben gekocht welke op nauwkeurigheid moet functioneren, heb ik een klacht ingediend bij de leverancier van Ali. Na een maandenlange berichtwisseling, kreeg ik een nieuw exemplaar thuisgestuurd. Alsnog een goede service. Helaas toonde dit exemplaar dezelfde afwijking. Ik heb later een nieuwe refractometer gekocht bij Brouwmarkt, kostprijs € 35,00, maar secuur tot in de hoge getallen. Dus een leer... voor meetapparatuur GEEN Ali!!

Tambier

Citaat van: Lecluse op 21-03-2020  17:08 uVorig jaar een refractometer gekocht bij Ali. Mooie prijs, € 11,00 en gratis verzenden, niks van te zeggen.
Helaas begon de meting boven sg 1040 af te wijken. Hoe hoger het sg, des te groter de afwijking.
Gezien we een meetinstrument hebben gekocht welke op nauwkeurigheid moet functioneren, heb ik een klacht ingediend bij de leverancier van Ali. Na een maandenlange berichtwisseling, kreeg ik een nieuw exemplaar thuisgestuurd. Alsnog een goede service. Helaas toonde dit exemplaar dezelfde afwijking. Ik heb later een nieuwe refractometer gekocht bij Brouwmarkt, kostprijs € 35,00, maar secuur tot in de hoge getallen. Dus een leer... voor meetapparatuur GEEN Ali!!

Ik heb precies dit, volgens mij ook rond 1040-1050, hoe hoog het sg daarboven ook wordt hij blijft hetzelfde aangeven.

Pieter1954

De mijne van Ali geeft ook boven de 1080 goed en nauwkeurig aan.

hobbybob

Vergeet nou eens die SG schalen op een refractometer.
Een refractometer meet geen SG, alleen BRIX!


j.heesters3

Ik gebruik mijn refractometer (gekocht bij Braumarkt) tijdens het maischen en aan het eind van het koken. Dan gebruik ik ook mijn dompelaar. Waardes zijn hetzelfde of wijken maximaal een punt af. Tijdens de vrrgisting gebruik ik alleen mijn dompelaar. Hoef ik niks om te rekenen. Ben wel wat wort kwijt maar dat neem ik voor lief.

Broudoe

Jos

Haagse Wouter

Citaat van: SVB op 21-03-2020  12:20 uVolgens mij zeg ik niet dat het niet mag of wel? Maar onze economie gaat redelijk op zijn gat, soms kan je dan ook de afweging te maken om iets meer lokaal uit te geven, puur omdat dat goed is voor je eigen land... en de mensen die hier werken. Het grotere belang en zo...

Maar goed hele andere discussie.

Dat geldt alleen voor dingen hier geproduceerd worden natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: j.heesters3 op 21-03-2020  20:51 uTijdens de vrrgisting gebruik ik alleen mijn dompelaar. Hoef ik niks om te rekenen. Ben wel wat wort kwijt maar dat neem ik voor lief.

Tijdens de vergisting kun je ook gewoon in Brix blijven denken. Dan hoef je niet om te rekenen en weet je toch hoever je gisting staat. 
Voor een normale vergistingsgraad van 75% is de brix waarde aan het eind van de vergisting ca 51 a 52% van de beginwaarde. 51% voor 10 brix en 52% voor 20 Brix. voor andere vergistingsgrsden is het verschil evenredig meer of minder.

j.heesters3

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2020  18:59 uTijdens de vergisting kun je ook gewoon in Brix blijven denken. Dan hoef je niet om te rekenen en weet je toch hoever je gisting staat. 
Voor een normale vergistingsgraad van 75% is de brix waarde aan het eind van de vergisting ca 51 a 52% van de beginwaarde. 51% voor 10 brix en 52% voor 20 Brix. voor andere vergistingsgrsden is het verschil evenredig meer of minder.

Hans
Volgens mij is mijn refractometer uitgerust met zowel een brix als sg schaal. Dan ga ik eens kijken of ik bij het overhevelen kan testen of dit ook zo werkt. Bedankt voor de tip.

Broudoe

Jos

hansHalberstadt

Citaat van: j.heesters3 op 23-03-2020  20:08 uHans
Volgens mij is mijn refractometer uitgerust met zowel een brix als sg schaal. Dan ga ik eens kijken of ik bij het overhevelen kan testen of dit ook zo werkt. Bedankt voor de tip.

De SG schaal heeft dan geen functie bij het overhevelen, immers jet meet geen SG dus de SG schaal geeft niet het juiste SG  zodra er alcohol is gevormd. Maar de brix schaal kun je wel checken wat de verhouding is tussen eindbrix en beginbrix. Die zal dan rond de 0.5 zitten. 

j.heesters3

Citaat van: hanssHalberstadt op 23-03-2020  20:44 uDe SG schaal heeft dan geen functie bij het overhevelen, immers jet meet geen SG dus de SG schaal geeft niet het juiste SG  zodra er alcohol is gevormd. Maar de brix schaal kun je wel checken wat de verhouding is tussen eindbrix en beginbrix. Die zal dan rond de 0.5 zitten.

Hans

Bedankt,  heb inmiddels jouw omrekentooltje gevonden. Zal het eens downloaden en van de week eens testen. Zorg dat je gezond blijft.

Broudoe

Jos

hansHalberstadt

Citaat van: j.heesters3 op 23-03-2020  20:50 uheb inmiddels jouw omrekentooltje gevonden. Zal het eens downloaden en van de week eens testen. Zorg dat je gezond blijft.

Dank, je iedereen trouwens het beste toegewenst. Het schijnt dat hop helpt om de weerstand tegen corona te verhogen.
Maar over het tooltje: daar kun je snel zien hoe de Brix waarde zich gedraagt mbt verhouding eindbrix/beginbrix, maar ook (eind SG-1000)/(begin SG-1000)
Als je bv van 20 brix (SG=1081) teruggaat naar 10 Brix (eindbrix/beginbrix=0.5) dan zie je dat het SG met hydrometer 1015 is. (eind SG-1000)/(begin SG-1000) is dan 15/81=0.185. en dat is 80% SVG.

Maar stel dat je een SVG hebt van 63% dan heb je eind SG=1028 en eindbrix=12
eindbrix/beginbrix=0.6 en (eind SG-1000)/(begin SG-1000)=28/8=0.345

Zo is er voor elke situatie een verband tussen SG verhouding en brix verhouding zoals je uit het refractometertooltje kunt halen. Daarmee heb ik onderstaande grafiekjes gemaakt.


hansHalberstadt

Ok nog even hetzelfde grafiekje gemaakt voor een ander begin SG. Het leuke is dat de grafiekjes vrijwel over elkaar heen vallen.
Dat betekent dus dat er een goed vastliggend verband is tussen Brixverhouding en SG verhouding wat geldt voor alle bieren.
Als je dus meet met een refractometer dan kun je met 1 simpel grafiekje terugrekenen naar hydrometer.
 
 

hansHalberstadt

als voorbeeldje:
stel ik heb een wort van 23 brix en die gist uit naar 14 Brix
23 Brix=> SG=1092
14 Brix=>SG=1035

Deze getallen komen dus uit 1 simpel grafiekje en zijn vrijwel gelijk aan wat je berekent met het refractometertooltje waar veel ingewikkelder formules in zitten.




 

brewt

Citaat van: Fen op 21-03-2020  11:48 uLet er dan even op dat je de refractometer met het plastic doosje koopt en niet los in een envelop, dan overleeft het de reis wel.

Ik heb inderdaad die euro extra maar uitgegeven voor een doosje. Vind het zelf ook niet handig om kwetsbare apparatuur los te bewaren  :)

CeesM

Ik heb me suf gezocht naar dat rekentooltje, maar kan het nergen vinden.
Waar kan ik dat downloaden?

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 12-05-2022  20:56 uIk heb me suf gezocht naar dat rekentooltje, maar kan het nergen vinden.
Waar kan ik dat downloaden?
bedoel je deze?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/refractometer_tool/

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2022  21:15 ubedoel je deze?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/refractometer_tool/

Als dat het tooltje is om de SG te kunnen meten met mijn refractometer tijdens de gisting.
Ven de week gebrouwen maar brak mijn maatglas voor mijn hydrometer, dus kan ik voorlopig met mijn refractometer verder. :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 12-05-2022  22:50 uAls dat het tooltje is om de SG te kunnen meten met mijn refractometer tijdens de gisting.

klopt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.